ویدانته ( سانسکریت: वेदान्त ) یکی از شش مکتب هندو و ارتدوکس فلسفه هندی است. [ ۱] کلمه ویدانته به معنای پایان وداها و در اصل با اشاره به اوپانیشادها است. [ ۲]
اوپانیشادها، بهگود گیتا و برهما سوترا اساس ویدانته را تشکیل می دهند ویدانته. تمام مکاتب ویدانته فلسفه خود را با تفسیر متونی که به نام پراتانترای ( به معنی سه منبع ) مطرح می کنند. [ ۳]
آدوایته ویدانته ( سانسکریت: अद्वैत वेदान्त ) از نا دوگانگی و اعتقاد به وحدت خدا حمایت می کند. برهمن تنها ثابت متافیزیکی دانسته می شود [ ۴] .
ویشیشتادوایتا ادعا می کند که جیواتمان ( روح انسان ) و برهمن ( Vishnu ) متفاوت هستند تفاوت که هرگز فراتر نمی رود. [ ۵] با این فرض رامانوجا همچنین بر اعتقاد به وحدت خدا تأکید کرد با گفتن اینکه تمام روح ها واحد هستند و اینکه یک روح به تنهایی می تواند برهمن را تحقق بخشد. [ ۶]
سودهاوایتا ( غیر دوگانگی خالص ) بیان می کند که کل جهان واقعی است و برهمن در قالب کریشنا است. [ ۷] همه چیز، همه کس، همه جا، روح و بدن، زنده و غیر زنده، ماده و غیر ماده کریشنای ابدی است. [ ۷]
این مکتب بر اساس فرض دوگانگی بنا شده است. آتمان ( روح ) و برهمن ( ویشنو ) به عنوان دو موجودیت کاملاً متفاوت دانسته می شوند. [ ۸]
بِهِدآبِهِدا در لغت به معنی «تفاوت و عدم تفاوت» است و بیشتر یک سنت است تا یک مکتب ویدانته. مکاتب این سنت تأکید می کند که خود فرد ( Jīvatman ) هم با برهمن تفاوت دارد و هم تفاوت ندارد. [ ۹]
بهاسکارا اُپادهیکا را فرض لازم دانسته و شباهت و تفاوتش را به یک اندازه و واقعی می داند. برهمن غیردوگانه و هوشمند و خالص و بی شکل در نظر گرفته شده است. [ ۱۰]
نیمبارکا این مکتب را مطرح کرد و برهمن ( خدا ) ، روح ( چیت ) و ماده یا عالم ( اچیت ) را به عنوان سه واقعیت برابر و جاودان و وابسته بهم در نظر می گیرد. [ ۱۱]
چایتانوا ماهاپرابهو نخستین نماینده این مکتب بود. [ ۱۲] در زبان سانسکریت آچینتیا به معنی «غیر قابل تصور» است. [ ۱۳] آچینتیا - بهِدا - آبهِدا فلسفه «تفاوت غیر قابل تصور در عدم تفاوت» را نشان می دهد، [ ۱۴] در رابطه باغیردوگانگی واقعیت برهمن - آتمان ( که آن را کریشنا می داند ) , svayam bhagavan. [ ۱۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاوپانیشادها، بهگود گیتا و برهما سوترا اساس ویدانته را تشکیل می دهند ویدانته. تمام مکاتب ویدانته فلسفه خود را با تفسیر متونی که به نام پراتانترای ( به معنی سه منبع ) مطرح می کنند. [ ۳]
آدوایته ویدانته ( سانسکریت: अद्वैत वेदान्त ) از نا دوگانگی و اعتقاد به وحدت خدا حمایت می کند. برهمن تنها ثابت متافیزیکی دانسته می شود [ ۴] .
ویشیشتادوایتا ادعا می کند که جیواتمان ( روح انسان ) و برهمن ( Vishnu ) متفاوت هستند تفاوت که هرگز فراتر نمی رود. [ ۵] با این فرض رامانوجا همچنین بر اعتقاد به وحدت خدا تأکید کرد با گفتن اینکه تمام روح ها واحد هستند و اینکه یک روح به تنهایی می تواند برهمن را تحقق بخشد. [ ۶]
سودهاوایتا ( غیر دوگانگی خالص ) بیان می کند که کل جهان واقعی است و برهمن در قالب کریشنا است. [ ۷] همه چیز، همه کس، همه جا، روح و بدن، زنده و غیر زنده، ماده و غیر ماده کریشنای ابدی است. [ ۷]
این مکتب بر اساس فرض دوگانگی بنا شده است. آتمان ( روح ) و برهمن ( ویشنو ) به عنوان دو موجودیت کاملاً متفاوت دانسته می شوند. [ ۸]
بِهِدآبِهِدا در لغت به معنی «تفاوت و عدم تفاوت» است و بیشتر یک سنت است تا یک مکتب ویدانته. مکاتب این سنت تأکید می کند که خود فرد ( Jīvatman ) هم با برهمن تفاوت دارد و هم تفاوت ندارد. [ ۹]
بهاسکارا اُپادهیکا را فرض لازم دانسته و شباهت و تفاوتش را به یک اندازه و واقعی می داند. برهمن غیردوگانه و هوشمند و خالص و بی شکل در نظر گرفته شده است. [ ۱۰]
نیمبارکا این مکتب را مطرح کرد و برهمن ( خدا ) ، روح ( چیت ) و ماده یا عالم ( اچیت ) را به عنوان سه واقعیت برابر و جاودان و وابسته بهم در نظر می گیرد. [ ۱۱]
چایتانوا ماهاپرابهو نخستین نماینده این مکتب بود. [ ۱۲] در زبان سانسکریت آچینتیا به معنی «غیر قابل تصور» است. [ ۱۳] آچینتیا - بهِدا - آبهِدا فلسفه «تفاوت غیر قابل تصور در عدم تفاوت» را نشان می دهد، [ ۱۴] در رابطه باغیردوگانگی واقعیت برهمن - آتمان ( که آن را کریشنا می داند ) , svayam bhagavan. [ ۱۵]
wiki: ویدانته