[ویکی فقه] وعده بهشت به مهاجران (قرآن). خداوند متعال در قرآن کریم برای پیشگامان نخستین از مهاجران وعده بهشت داده است.
والسبقون الاولون من المهـجرین والانصار والذین اتبعوهم باحسـن رضی الله عنهم ورضوا عنه واعد لهم جنت تجری تحتها الانهـر خــلدین فیهآ ابدا ذلک الفوز العظیم.(پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانی که به نیکی از آنها پیروی کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند؛ و باغهایی از بهشت برای آنان فراهم ساخته، که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و این است پیروزی بزرگ! )
منظور از سابقین
در اینکه مقصود از" سابقین اولین" چه کسانیند اختلاف است، بعضی گفته اند:منظور از ایشان آن کسانیند که به دو قبله نماز گزارده اند. بعضی دیگر گفته اند: مقصود از ایشان کسانیند که بیعت رضوان کرده باشند، و بیعت رضوان، بیعت در حدیبیه است. بعضی دیگر گفته اند مقصود از ایشان تنها و تنها اهل بدراند. و بعضی گفته اند کسانیند که قبل از هجرت، مسلمان شدند، و این چند وجهی که ذکر شد دلیل لفظی بر هیچ یک آنها در دست نیست. چیزی که ممکن است تا اندازه ای از لفظ خود آیه استشمام نمود و در حقیقت آیه شریفه، آن را تا حدی تایید می کند، این است که منظور از" سابقون اولون" کسانی اند که قبل از هجرت ایمان آورده و پیش از واقعه بدر مهاجرت کردند و یا به پیغمبر ایمان آورده و او را منزل دادند، زیرا موضوع با دو وصف سابقون و اولون بیان شده، و اسمی از اشخاص و یا عناوین آنها برده نشده، و این خود اشعار دارد بر اینکه بخاطر هجرت و نصرت بوده که سبقت و اولیت اعتبار شده است.
وعده بهشت تابعان
خداوند متعال در قرآن کریم برای تبعیت کنندگان از مهاجر و انصار وعده بهشت داده است.والسبقون الاولون من المهـجرین والانصار والذین اتبعوهم باحسـن رضی الله عنهم ورضوا عنه واعد لهم جنت تجری تحتها الانهـر خــلدین فیهآ ابدا ذلک الفوز العظیم. منظور از" باحسان" در واقع بیان اعمال و معتقداتی است که در آنها از پیشگامان اسلام پیروی می کنند، و به تعبیر دیگر" احسان" بیان وصف برنامه هایی است که از آن متابعت می شود. ولی این احتمال نیز در معنی آیه داده شده است که" احسان" بیان وصف چگونگی متابعت و پیروی باشد یعنی آنها بطور شایسته پیروی می کنند (در صورت اول" با" بمعنی" فی" و در صورت دوم بمعنی" مع" است).
والسبقون الاولون من المهـجرین والانصار والذین اتبعوهم باحسـن رضی الله عنهم ورضوا عنه واعد لهم جنت تجری تحتها الانهـر خــلدین فیهآ ابدا ذلک الفوز العظیم.(پیشگامان نخستین از مهاجرین و انصار، و کسانی که به نیکی از آنها پیروی کردند، خداوند از آنها خشنود گشت، و آنها (نیز) از او خشنود شدند؛ و باغهایی از بهشت برای آنان فراهم ساخته، که نهرها از زیر درختانش جاری است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و این است پیروزی بزرگ! )
منظور از سابقین
در اینکه مقصود از" سابقین اولین" چه کسانیند اختلاف است، بعضی گفته اند:منظور از ایشان آن کسانیند که به دو قبله نماز گزارده اند. بعضی دیگر گفته اند: مقصود از ایشان کسانیند که بیعت رضوان کرده باشند، و بیعت رضوان، بیعت در حدیبیه است. بعضی دیگر گفته اند مقصود از ایشان تنها و تنها اهل بدراند. و بعضی گفته اند کسانیند که قبل از هجرت، مسلمان شدند، و این چند وجهی که ذکر شد دلیل لفظی بر هیچ یک آنها در دست نیست. چیزی که ممکن است تا اندازه ای از لفظ خود آیه استشمام نمود و در حقیقت آیه شریفه، آن را تا حدی تایید می کند، این است که منظور از" سابقون اولون" کسانی اند که قبل از هجرت ایمان آورده و پیش از واقعه بدر مهاجرت کردند و یا به پیغمبر ایمان آورده و او را منزل دادند، زیرا موضوع با دو وصف سابقون و اولون بیان شده، و اسمی از اشخاص و یا عناوین آنها برده نشده، و این خود اشعار دارد بر اینکه بخاطر هجرت و نصرت بوده که سبقت و اولیت اعتبار شده است.
وعده بهشت تابعان
خداوند متعال در قرآن کریم برای تبعیت کنندگان از مهاجر و انصار وعده بهشت داده است.والسبقون الاولون من المهـجرین والانصار والذین اتبعوهم باحسـن رضی الله عنهم ورضوا عنه واعد لهم جنت تجری تحتها الانهـر خــلدین فیهآ ابدا ذلک الفوز العظیم. منظور از" باحسان" در واقع بیان اعمال و معتقداتی است که در آنها از پیشگامان اسلام پیروی می کنند، و به تعبیر دیگر" احسان" بیان وصف برنامه هایی است که از آن متابعت می شود. ولی این احتمال نیز در معنی آیه داده شده است که" احسان" بیان وصف چگونگی متابعت و پیروی باشد یعنی آنها بطور شایسته پیروی می کنند (در صورت اول" با" بمعنی" فی" و در صورت دوم بمعنی" مع" است).
wikifeqh: وعده_بهشت_به_مهاجران_(قرآن)