هواپیمای فراصوت، هواپیمایی است که قادر به پرواز فراصوت است و می تواند سریع تر از سرعت صوت پرواز کند ( ۱ ماخ و بیشتر ) . هواپیماهای قادر به پرواز با سرعت فراصوت، در نیمهٔ دوم قرن بیستم توسعه یافتند. هواپیماهای فراصوت، برای اهداف تحقیقاتی و نظامی مورد استفاده قرار گرفته اند، اما تا کنون تنها دو مدل هواپیمای فراصوت توپولف تو - ۱۴۴ ( نخستین پرواز در ۳۱ دسامبر ۱۹۶۸ ) و کنکورد ( نخستین پرواز در ۲ مارس ۱۹۶۹ ) برای استفاده غیرنظامی به عنوان هواپیماهای مسافربری وارد خدمت شده اند. جت های جنگنده رایج ترین نمونه از هواپیماهای فراصوت هستند.
هواپیماهایی که با سرعت بالاتر از ۵ ماخ پرواز می کنند اغلب با عنوان هواپیمای ابرصوت شناخته می شوند.
نخستین هواپیمایی که با سرعت فراصوت در پرواز به صورت مستقیم، پرواز کرد، هواپیمای آزمایشی آمریکایی بل ایکس - ۱ بود که از یک موشک رانش ۶٬۰۰۰ پوندی با انرژی اکسیژن مایع و اتانول نیرو می گرفت. اکثر هواپیماهای فراصوت، هواپیماهای نظامی یا آزمایشی بوده اند.
تحقیقات هوانوردی در طول جنگ جهانی دوم منجر به ساخت نخستین هواپیمای راکتی و جت شد. متعاقباً چندین ادعا مبنی بر شکستن دیوار صوتی در طول جنگ مطرح شد. با این حال، نخستین پرواز ثبت شده با بیش از سرعت صوت، توسط یک هواپیمای سرنشین دار در پرواز مستقیم، در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۷ انجام شد. این هواپیمای آزمایشی راکتی تحقیقاتی با نام بل ایکس - ۱ توسط خلبان چاک ییگر به پرواز درآمد. نخستین هواپیمای تولید انبوهی که دیوار صوتی را شکست، اف - ۸۶ کانادا سیبر بود. بود. [ ۱] به گفتهٔ دیوید مسترز، در ۲۱ اوت ۱۹۶۱، سرعت یک فروند داگلاس دی سی - ۸ ( با شماره سریال N9604Z ) در طی یک پرواز آزمایشی در پایگاه نیروی هوایی ادواردز، با یک شیرجهٔ کنترل شده، از ۱ ماخ فراتر رفت. [ ۲] این پرواز نخستین پرواز فراصوت توسط یک هواپیمای غیرنظامی به جز کنکورد یا توپولف تو - ۱۴۴ بود. [ ۲]
در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، مطالعات طراحی بسیاری برای هواپیماهای مسافربری فراصوت انجام شد و در نهایت دو نوع هواپیمای توپولف تو - ۱۴۴ ساخت شوروی ( ۱۹۶۸ ) و کنکورد انگلیسی - فرانسوی ( ۱۹۶۹ ) وارد خدمت شدند. با این حال، موانع سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی و یک سقوط مرگبار کنکورد، مانع از استفادهٔ کامل از پتانسیل تجاری آن ها شد.
پرواز فراصوت، چالش های فنی قابل توجهی را به همراه دارد، زیرا آیرودینامیک پرواز فراصوت، به طور چشمگیری با پرواز با سرعت های فروصوت، ( یعنی پرواز با سرعت کمتر از صوت ) متفاوت است. به طور خاص، با عبور هواپیما از فراصوتی، نیروی پسار به شدت افزایش می یابد که به قدرت موتور بسیار بیشتر و بدنه های پایدارتری نیاز است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهواپیماهایی که با سرعت بالاتر از ۵ ماخ پرواز می کنند اغلب با عنوان هواپیمای ابرصوت شناخته می شوند.
نخستین هواپیمایی که با سرعت فراصوت در پرواز به صورت مستقیم، پرواز کرد، هواپیمای آزمایشی آمریکایی بل ایکس - ۱ بود که از یک موشک رانش ۶٬۰۰۰ پوندی با انرژی اکسیژن مایع و اتانول نیرو می گرفت. اکثر هواپیماهای فراصوت، هواپیماهای نظامی یا آزمایشی بوده اند.
تحقیقات هوانوردی در طول جنگ جهانی دوم منجر به ساخت نخستین هواپیمای راکتی و جت شد. متعاقباً چندین ادعا مبنی بر شکستن دیوار صوتی در طول جنگ مطرح شد. با این حال، نخستین پرواز ثبت شده با بیش از سرعت صوت، توسط یک هواپیمای سرنشین دار در پرواز مستقیم، در ۱۴ اکتبر ۱۹۴۷ انجام شد. این هواپیمای آزمایشی راکتی تحقیقاتی با نام بل ایکس - ۱ توسط خلبان چاک ییگر به پرواز درآمد. نخستین هواپیمای تولید انبوهی که دیوار صوتی را شکست، اف - ۸۶ کانادا سیبر بود. بود. [ ۱] به گفتهٔ دیوید مسترز، در ۲۱ اوت ۱۹۶۱، سرعت یک فروند داگلاس دی سی - ۸ ( با شماره سریال N9604Z ) در طی یک پرواز آزمایشی در پایگاه نیروی هوایی ادواردز، با یک شیرجهٔ کنترل شده، از ۱ ماخ فراتر رفت. [ ۲] این پرواز نخستین پرواز فراصوت توسط یک هواپیمای غیرنظامی به جز کنکورد یا توپولف تو - ۱۴۴ بود. [ ۲]
در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، مطالعات طراحی بسیاری برای هواپیماهای مسافربری فراصوت انجام شد و در نهایت دو نوع هواپیمای توپولف تو - ۱۴۴ ساخت شوروی ( ۱۹۶۸ ) و کنکورد انگلیسی - فرانسوی ( ۱۹۶۹ ) وارد خدمت شدند. با این حال، موانع سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی و یک سقوط مرگبار کنکورد، مانع از استفادهٔ کامل از پتانسیل تجاری آن ها شد.
پرواز فراصوت، چالش های فنی قابل توجهی را به همراه دارد، زیرا آیرودینامیک پرواز فراصوت، به طور چشمگیری با پرواز با سرعت های فروصوت، ( یعنی پرواز با سرعت کمتر از صوت ) متفاوت است. به طور خاص، با عبور هواپیما از فراصوتی، نیروی پسار به شدت افزایش می یابد که به قدرت موتور بسیار بیشتر و بدنه های پایدارتری نیاز است.
wiki: هواپیمای فراصوت