هوارد ساول بکر ( به انگلیسی: Howard Saul Becker ) ؛ ( زادهٔ ۱۸ آوریل ۱۹۲۸ - درگذشته ۱۶ اوت۲۰۲۳ ) جامعه شناس آمریکایی است که در دانشگاه نورث وسترن تدریس می کرد. بکر سهم عمده ای در جامعه شناسی انحرافات، جامعه شناسی پزشکی، جامعه شناسی هنر و جامعه شناسی موسیقی داشته است. [ ۱] بکر همچنین به طور گسترده در مورد سبک ها و روش های نوشتاری جامعه شناختی مطلب نوشته است. [ ۱] در سال ۱۹۶۳ در کتاب بیگانگان پایه های نظریه برچسب زنی را ارائه کرد. [ ۲] بکر اغلب، نظریه پرداز پارادایم کنش متقابل نمادین یا برساخت گرایی اجتماعی خوانده می شود، اگرچه او خود را با هیچ یک از این پارادایم ها همسو نمی دانست. [ ۲] بکر که دانش آموخته دانشگاه شیکاگو بود، به همراه اروینگ گافمن و انسلم استراوس، بخشی از دومین مکتب شیکاگو ( جامعه شناسی ) به شمار می آید. [ ۳]
هوارد ساول بکر در ۱۸ آوریل ۱۹۲۸ در شیکاگو، ایلینوی آمریکا زاده شد. پسر آلن بکر ( ۲ آوریل ۱۹۰۲ - ۲۷ مارس ۱۹۸۸ ) و دونا بکر ( زادۀ برتا گلدبرگ، ۳۱ دسامبر ۱۹۰۴ - ۱۹۹۷ ) بود. [ ۱] پدربزرگ او، گرشون مووشا بکر، از لیتوانی به ایالات متحده مهاجرت کرده بود. بکر نواختن پیانو را از سنین پایین شروع کرد و از ۱۵ سالگی به عنوان پیانیست در کافه ها و کلوپ های شبانه و بعدها با گروه موسیقی دانشگاه نورث وسترن می نواخت. [ ۴] به گفته بکر، او به سبب جنگ جهانی دوم و این واقعیت که بیشتر نوازندگان بالای ۱۸ سال به خدمت گرفته شده بودند، توانست به صورت نیمه حرفه ای بنوازد. [ ۴] از طریق همین فعالیت موسیقیایی بود که بکر برای نخستین بار در معرض فرهنگ مواد مخدر قرار گرفت که بعدها به مطالعه آن پرداخت. [ ۴] بکر در ۱۶ اوت ۲۰۲۳ در سن ۹۵ سالگی در سان فرانسیسکو، کالیفرنیای آمریکا درگذشت.
بکر در کتاب «بیگانگان» کمک شایانی به نظریه برچسب زنی کرده است. او استدلال می کند که گروه های اجتماعی انحراف را از راه وضع قواعدی خلق می کنند که نقض آن ها موجب انحراف می شود. انحراف کیفیتی از عملی نیست که شخص مرتکب می شود بلکه حاصل تعریفی است که از سوی دیگران درباره یک عمل به کار می رود. اینکه عملی منحرفانه است یا خیر بستگی به این دارد که مردم چگونه به آن واکنش نشان دهند. با این همه، واکنش های دیگران بسیار پیچیده است. [ ۵] بکر دلایلش در خصوص هنر به مثابه یک کنش جمعی را کنار هم می گذارد و سعی می کند با شرح گستره وسیع کار هنری حاصل از همکاری مجموعه هنرمندان، تهیه کنندگان، تولیدکنندگان مواد اولیه، شبکه پخش و توزیع و فروش و مخاطبان به غلط انگاری های پیشینی خاتمه دهد. او در کتاب «جهان های هنری» استدلال می کند که آثار هنری آفریده افرادی منزوی نیستند، بلکه حاصل همکاری هنرمندان مختلف، تهیه کنندگان مواد هنری، توزیع کننده های آثار هنری، منتقدان، و مخاطبانی هستند که همگی با هم جهان هنری را تشکیل می دهند. بکر می نویسد: «به نظر من، رویهمرفته، درست است که جامعه شناسی، علاوه بر آن چه همگان پیش از این می دانسته اند، چیز تازه ای نمی گوید، و از این بابت با علوم طبیعی متفاوت است؛ در عوض، علم اجتماعی خوب، در باب آن چه بسیاری از افراد پیشاپیش می دانسته اند، فهم عمیق تری به وجود می آورد». [ ۶] کتاب «پسران سفیدپوش» از مهم ترین آثار در جامعه شناسی پزشکی دوره معاصر به شمار می رود. [ ۷]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهوارد ساول بکر در ۱۸ آوریل ۱۹۲۸ در شیکاگو، ایلینوی آمریکا زاده شد. پسر آلن بکر ( ۲ آوریل ۱۹۰۲ - ۲۷ مارس ۱۹۸۸ ) و دونا بکر ( زادۀ برتا گلدبرگ، ۳۱ دسامبر ۱۹۰۴ - ۱۹۹۷ ) بود. [ ۱] پدربزرگ او، گرشون مووشا بکر، از لیتوانی به ایالات متحده مهاجرت کرده بود. بکر نواختن پیانو را از سنین پایین شروع کرد و از ۱۵ سالگی به عنوان پیانیست در کافه ها و کلوپ های شبانه و بعدها با گروه موسیقی دانشگاه نورث وسترن می نواخت. [ ۴] به گفته بکر، او به سبب جنگ جهانی دوم و این واقعیت که بیشتر نوازندگان بالای ۱۸ سال به خدمت گرفته شده بودند، توانست به صورت نیمه حرفه ای بنوازد. [ ۴] از طریق همین فعالیت موسیقیایی بود که بکر برای نخستین بار در معرض فرهنگ مواد مخدر قرار گرفت که بعدها به مطالعه آن پرداخت. [ ۴] بکر در ۱۶ اوت ۲۰۲۳ در سن ۹۵ سالگی در سان فرانسیسکو، کالیفرنیای آمریکا درگذشت.
بکر در کتاب «بیگانگان» کمک شایانی به نظریه برچسب زنی کرده است. او استدلال می کند که گروه های اجتماعی انحراف را از راه وضع قواعدی خلق می کنند که نقض آن ها موجب انحراف می شود. انحراف کیفیتی از عملی نیست که شخص مرتکب می شود بلکه حاصل تعریفی است که از سوی دیگران درباره یک عمل به کار می رود. اینکه عملی منحرفانه است یا خیر بستگی به این دارد که مردم چگونه به آن واکنش نشان دهند. با این همه، واکنش های دیگران بسیار پیچیده است. [ ۵] بکر دلایلش در خصوص هنر به مثابه یک کنش جمعی را کنار هم می گذارد و سعی می کند با شرح گستره وسیع کار هنری حاصل از همکاری مجموعه هنرمندان، تهیه کنندگان، تولیدکنندگان مواد اولیه، شبکه پخش و توزیع و فروش و مخاطبان به غلط انگاری های پیشینی خاتمه دهد. او در کتاب «جهان های هنری» استدلال می کند که آثار هنری آفریده افرادی منزوی نیستند، بلکه حاصل همکاری هنرمندان مختلف، تهیه کنندگان مواد هنری، توزیع کننده های آثار هنری، منتقدان، و مخاطبانی هستند که همگی با هم جهان هنری را تشکیل می دهند. بکر می نویسد: «به نظر من، رویهمرفته، درست است که جامعه شناسی، علاوه بر آن چه همگان پیش از این می دانسته اند، چیز تازه ای نمی گوید، و از این بابت با علوم طبیعی متفاوت است؛ در عوض، علم اجتماعی خوب، در باب آن چه بسیاری از افراد پیشاپیش می دانسته اند، فهم عمیق تری به وجود می آورد». [ ۶] کتاب «پسران سفیدپوش» از مهم ترین آثار در جامعه شناسی پزشکی دوره معاصر به شمار می رود. [ ۷]
wiki: هوارد ساول بکر