همایون
/homAyun/
مترادف همایون: بختیار، خجسته، خوش یمن، سعادتمند، سعید، مبارک، مسعود، میمون، نیکبخت، هماگون
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: دارای تأثیر خوب، خجسته، مبارک، فرخنده، یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی، ( در قدیم ) از شبکه های بیست و چهارگانه ی موسیقی ایرانی، ( اَعلام ) ) نام دلاوری ایرانی مشهور به زرین کلاه، ) همایون: دومین شاه سلسله ی تیموریان هند [، قمری]، که بر اثر شورش داخلی به ایران گریخت و مدتی در دربار شاه تهماسب بود، تا دوباره به کشورش بازگشت و قدرت را در دست گرفت، از شخصیتهای شاهنامه، نام پهلوان ایرانی مشهور به زرین کلاه در زمان گشتاسپ پادشاه کیانی
برچسب ها: اسم، اسم با ه، اسم پسر، اسم فارسی، اسم هنری
لغت نامه دهخدا
سپاه جهاندار بیرون شدند
ز کاخ همایون به هامون شدند.
فردوسی.
بفرمود بردن به پیش سپاه درفش همایون فرخنده شاه.
فردوسی.
به قلب اندرآمد میان را ببست گرفت آن درفش همایون به دست.
فردوسی.
پشت سپه میر یوسف آنکه ز رویش روز بزرگان خجسته گشت و همایون.
فرخی.
جشن فریدون خجسته باد و همایون بر عضد دولت آن بدیل فریدون.
فرخی.
همیشه بر سر او سایه همای بودتو هیچ سایه همایون تر از همای مدان.
فرخی.
آیین عجم ، رسم جهاندار فریدون بر شاه جهاندار فری باد و همایون.
عنصری.
بدین همایون سور و بدین مبارک جشن تو شاد و خلق جهان شاد و دین و دولت شاد.
مسعودسعد.
یکی سرو با خسروانی قبای به فرّ و به فال همایون همای.
اسدی.
دوزخ تنور شاید مرخس راگل در بهشت باغ همایون است.
ناصرخسرو.
روزی بس همایون است و مجلسی مبارک. ( تاریخ بیهقی ). تاریخ روزگار همایون او را برانم. ( تاریخ بیهقی ). کارنامه این خاندان بزرگ را برانم و روزگار همایون این پادشاه. ( تاریخ بیهقی ). ایزدتعالی خیرات بر این عزیمت همایون مقرون گرداناد. ( کلیله و دمنه ). نام و آوازه عهد همایون... بر امتداد ایام مؤبّد و مخلد گردانید. ( کلیله و دمنه ).خداوند را دیدم و روز بر من
به دیدار میمون او شد همایون.
سوزنی.
تارک گشتاسب یافت افسرلهراسب زال همایون به تخت سام برآمد.
خاقانی.
مبارک باد و میمون باد و خرم همایون خلعت سلطان عالم.
انوری.
صاحبا جنتت همایون بادعید نوروز بر تو میمون باد.
انوری.
من که این صفه همایونم دایه خاک و طفل گردونم.
انوری.
در فصل گلی چنین همایون لیلی ز وثاق رفته بیرون.
نظامی.
به خود کم شوم خلق را رهنمای همایون ز کم دیدن آمد همای.
نظامی.
علی الخصوص که دیباچه همایونش به نام سعد ابوبکر سعدبن زنگی است.
سعدی.
بیشتر بخوانید ...فرهنگ فارسی
هماگون، خجسته، فرخ، مبارک، فرخنده
۱- ( صفت ) مبارک خجسته میمون . توضیح غالبا برای شاه وگاه وزیر آید:خداوندعالم را بمدافعت ومخالفت ایشان رکاب همایون بباید رنجانید وکار دشمن شعیف خرد نبایدداشت . : ذات شریف ... همایون وزیراست . ) ۲- یکی ازمقامهای موسقی ایرانی . گام همایون ازگام کوچک هم آهنگ مشتق شده باین طریق که نمایان گام کوچک تونیک همایون و رونمایان آن برای اینکه روتونیک گام همایون شود یک ربع پرده بالارفته است .اگر در گام فوق دقت کنیم ملاحظه می نماییم که شباهتی درگام رکوچک دارد. چنانکه نمایان گام دررکوچک یعنی نوت لا تونیک همایون شده ودرج. ششم گام دررکوچک - یعنی نوت سی بمل درگام همایون یک ربع پرده بالا رفته است (سی کرن ) . همین درجه که درگام کوچک وهمایونو تفاوت دارد در همایون نوت شاهد است اغلب روی آن توقف میشودگام همایون هم مثل گام شور پایین رونده است زیرا در موقع بالا رفتن نوت محسوسی ندارد یعنی نوت سل دیزنیست در صورتی که در موقع پایین آمدن درج. دوم یا درج. اول دارای فاصل. دوم نیم بزرگ است که به دوم کوچک نزدیک میباشد وتمایل به نوت سی کرن به نونت لا بیشتراست تا به نوت دودیز . از طرف دیگر درج. چهارم گام همایون هم ( نوت ر ) که تونیک گام کوچکی است که همایون از آن منشعب شده اهمیتش بیش از درج. پنجم ( نوت می ) است ونمایان حقیقی محسوب میشود ولی درعین حال درج. پنجم هم بنوبت خود گاهی درفرودهامورداستعمال دارد. نوت ایست همایون درج. هفتم گام بالا رونده است که پس ازتوقف های مکرر روی درج. دوم ( شاهد ) فرود همایون باین درجه ( سل ) است . بنابراین مهمترین درجات گام همایون عبارتست از درج. اول ( تونیک ) - درج. دوم ( شاهد ) - درج. چهارم (نمایان گام پایین رونده ) - درج. هفتم گام بالا رونده ( نوت ایست ) . فواصل گام همایون بترتیب نسبت به تونیک ازین قرار است دوم نیم بزرگ - سوم بزرگ - چهارم وپنجگم درست - ششم کوچک - هفتم کوچک - هنگام ( اکتاو ) . پس دانگهای گام همایون در روش نامساوی استزیرا دانگ اول دارای یک دوم نیم بزرگ و یک دوم بیش بزرگ است و یک دوم کوچک است در صورتی که دانگ دوم دارای یک دوم کوچک و دو دوم بزرگ است . فاصل. میان دو دانگ هم یک پرده است . یکی ازخواص همایون این است که درموقع شروع و فرود درج. ششم ( در مثال فوق نوت فا ) یک ربع پرده بالارفته با درج. هفتم فاصل. دوم نیم بزرگ پیدا میکند . زیرا گام همایون را ممکن است بالا رونده هم تصور کردواینکه درج. ششم بالا میرود برای نزدیک شدن بدرچ. هفتم است که چون محسوس حقیقی نیست به آن اندکی کمک کند و فرود را مناسبتر نماید. این ترتیب چنانکه در مقام شور نیز اشاره شد در آن مقام هم متداول است . در حقیقت در هنگام فرود دو نوت تونیک حمل میشود یکی درج. دوم که تقریبا محسوس گام پایین رونده است دیگر درج. هفتم که میل دارد محسوس گام بالا رونده باشد وچون گام همایون دارای هر دو جنبه است بهمین جهت هم درج. چهارم آن اهمیت دارد که نمایان گام پایین رونده محسوب میشود. در مثال ذیل نمونه ای از فرود همایون بطور چهار صدایی نوشته شده که مطلب را واضحتر میکند و این از همان مواردی است که آکو در خاتمه احتیاج به سوم پیدا نکرده است و از فاصله های چهارم و پنجم تشکیل شده که باحالت همایون بیشتر توافق دارد. چنانکه ملاحظه میشود در بخش سپرانو نوت سی کرن باحرکت پایین رونده روی لا رفته است . در بخش آلتو نوت سل بانوت قبلی فا که سری شده و در ردیف بهمین ترتیب شنیده میشود باز روی تونیک رفته . در بخش تنور نوت ر که نمایان گام پایین رونده است و باز هم در ردیف همایون بهمین ترتیب فرود می آید روی تونیک رفته و درباس نوت ر بجای خود باقی مانده است . درست است که تونیک گام همایون نوت لا است ولی باس باید روی نوت ر بماند که در شور هم همین رویه مناسبتر بنظرمیرسد.البته برای اینکه آکورد پایان کامل باشد ممکن است نوت فا را هم نشان داد ولی اگر بکار باشد شبیه گام ر کوچک میشود و اگر دیز باشد آکورد خاتمه نمایش دهند. گام بزرگ خواهد بود و چون قبلا این نوت سری شده بهمین ترتیب که استعمال شده گویی بطبیعتش بیشتر نزدیک است . البته طرق دیگری نیز میتوان بکار برد که برای مثال آکورد خاتمه هم بطور کامل بکار برده شده است . البته نوت فاسری را چون بعد بکار است قبلا با سری نشان نداده ایم . التبه این نوع فرود بیشتر حالت مقام ر کوچک را بخود گرفته است بااین اختلاف که شاهد همایون سی کرن هم نشان داده شده است . اهم گوشه های همایون عبارتست از : در آمد موالیان چکاوک بیدادو نی داود لیلی مجنونن بختیاری موالف و شوشتری .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. (اسم ) (موسیقی ) از دستگاه های هفت گانۀ موسیقی ایرانی.
۳. (اسم ) [قدیمی] از شعبه های بیست وچهارگانۀ موسیقی ایرانی.
دانشنامه عمومی
همایون (افغانستان). همایون یک منطقهٔ مسکونی در افغانستان است که در ولسوالی محمود راقی واقع شده است. [ ۱]
wiki: همایون (افغانستان)
همایون (زیرکوه). همایون روستایی در دهستان افین بخش زهان شهرستان زیرکوه استان خراسان جنوبی ایران است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ جمعیت این روستا ۱۴۵ نفر ( در ۴۳ خانوار ) بوده است. [ ۱]
wiki: همایون (زیرکوه)
همایون (فیلم). همایون ( به هندی: Humayun ) فیلمی محصول سال ۱۹۴۵ و به کارگردانی محبوب خان است. در این فیلم بازیگرانی همچون آشوک کومار، وینا، نرگس دات، چاندرا موهان، کی. ان. سینگ ایفای نقش کرده اند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفwiki: همایون (فیلم)
دانشنامه آزاد فارسی
هُمایون (مشهد ۱۳۱۶ش)
هُمایون
(نام اصلی: محمدعلی تبریزی) بازیگر سینما و تئاتر ایران. بازیگر چاقی که وردستِ جوان اول را بازی می کرد و رفتار و حرکات اولیور هاردی، کمدین امریکایی، را الگو قرار می داد. همایون نخستین فیلمش را در ۱۳۳۶ بازی کرد، و تا ۱۳۵۷ حدود ۱۰۰ فیلم بازی کرد. تعدادی از فیلم هایش عبارت اند از آس و پاس (۱۳۴۰)، شیطون بلا (۱۳۴۴)، فیل و فنجون (۱۳۴۵)، قوزِ بالا قوز (۱۳۴۹)، مرغِ تخم طلا (۱۳۵۱)، تپلی (۱۳۵۱)، و آقای جاهل (۱۳۵۳).
هُمایون
(نام اصلی: محمدعلی تبریزی) بازیگر سینما و تئاتر ایران. بازیگر چاقی که وردستِ جوان اول را بازی می کرد و رفتار و حرکات اولیور هاردی، کمدین امریکایی، را الگو قرار می داد. همایون نخستین فیلمش را در ۱۳۳۶ بازی کرد، و تا ۱۳۵۷ حدود ۱۰۰ فیلم بازی کرد. تعدادی از فیلم هایش عبارت اند از آس و پاس (۱۳۴۰)، شیطون بلا (۱۳۴۴)، فیل و فنجون (۱۳۴۵)، قوزِ بالا قوز (۱۳۴۹)، مرغِ تخم طلا (۱۳۵۱)، تپلی (۱۳۵۱)، و آقای جاهل (۱۳۵۳).
wikijoo: همایون_(مشهد_۱۳۱۶ش)
همایون (موسیقی). هُمایون (موسیقی)
نام یکی از دستگاه های موسیقی ایرانی. گام همایون به جز در درجۀ سوم آن، شباهت بسیاری به گام شور دارد. منظور از گام در این جا دُوری از نت ها در فاصلۀ یک اکتاو یا پنجم یا چهارم درست است که روی درجه های خاصی از آن مقام یا گوشۀ خاصی بنا می شود و با مفهوم اروپایی گام کاملاً متفاوت است. درجۀ سوم شور سومِ کوچک، و درجۀ سوم همایون سومِ بزرگ است. همچنین در گوشۀ درآمد درجۀ ششم گام همایون نیم پرده بالا می رود، ولی در گوشه های دیگر مانند بیداد، نی داود، و چکاوک درجۀ ششم ثابت است و فقط در گوشۀ عشاق درجۀ ششم ربع پرده بالا می رود. در ردیف میرزا عبدالله همایون ۲۸ گوشه دارد به انضمامِ رِنگ فَرَح و در ردیف موسی معروفی این دستگاه ۵۲ گوشه دارد به انضمام رِنگ فَرَح و رِنگ شهرآشوب. گوشه های معروف و مهم همایون عبارت اند از درآمد، کرشمه، زنگ شتر، گوشه چهارگاه، موالیان، چکاوک، بیداد، نی داود، باوی، ابوالچپ، راوندی، لیلی و مجنون، موره، طرز، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروزِ خارا، نفیر، فرنگ، عُزّال، دِناسِری، عشاق، مِیگلی، مرودشتی، بهبهانی، منصوری، شوشتری، بختیاری، مؤالف، نیریز، جامه دران، رِنگ فرح، رِنگ شهرآشوب. همایون نت متغیر ندارد و مُدگردی های آن به چهارگاه، چهارمِ درست بالاتر، از طریق اجرای گوشۀ منصوری و چهارگاهِ همان مایه یا تُن، با شروع از طریق موالیان و گوشه چهارگاه، و نیز شور همان مایه با درآمد از طریق عشّاق و عُزّال صورت می گیرد. همچنین وارد سه گاهی می توان شد که شاهد آن درجۀ ششم همایون است و از طریق گوشۀ زابل ربع پرده بالا رفته است. برخی آواز شوشتری را نغمه ای مستقل از همایون می دانند، ولی در اغلب ردیف های موجود شوشتری در ادامه گوشه های همایون وارد شده است. درجه های همایون عبارت اند از دومِ نیم بزرگ ـ دومِ بیش بزرگ (کم افزوده) ـ دومِ کوچک ـ دومِ بزرگ ـ دومِ کوچک ـ دومِ بزرگ ـ دومِ بزرگ. شاهد همایون درجۀ دوم گام آن و ایست همایون روی درجۀ هفتم آن است. آن طور که در ردیف مرسوم است خاتمۀ همایون روی درجۀ اول آن است ولی در برخی اجراها روی نت ایست نیز آهنگ را ختم می کنند. برخی از آهنگ هایی که در دستگاه همایون ساخته شده عبارت اند از خزان عشق، معروف به شد خزان از آثار بدیع زاده با شعر رهی معیری؛ تو ای پری کجایی اثر همایون خرم با شعر ابتهاج؛ و عاشقی محنت بسیار کشید اثر نی داود با شعر ایرج میرزا. گوشه های معروف همایون که تقریباً در تمامی آهنگ های همایون اجرا می شود «بیداد» و «عشاق» است.
نام یکی از دستگاه های موسیقی ایرانی. گام همایون به جز در درجۀ سوم آن، شباهت بسیاری به گام شور دارد. منظور از گام در این جا دُوری از نت ها در فاصلۀ یک اکتاو یا پنجم یا چهارم درست است که روی درجه های خاصی از آن مقام یا گوشۀ خاصی بنا می شود و با مفهوم اروپایی گام کاملاً متفاوت است. درجۀ سوم شور سومِ کوچک، و درجۀ سوم همایون سومِ بزرگ است. همچنین در گوشۀ درآمد درجۀ ششم گام همایون نیم پرده بالا می رود، ولی در گوشه های دیگر مانند بیداد، نی داود، و چکاوک درجۀ ششم ثابت است و فقط در گوشۀ عشاق درجۀ ششم ربع پرده بالا می رود. در ردیف میرزا عبدالله همایون ۲۸ گوشه دارد به انضمامِ رِنگ فَرَح و در ردیف موسی معروفی این دستگاه ۵۲ گوشه دارد به انضمام رِنگ فَرَح و رِنگ شهرآشوب. گوشه های معروف و مهم همایون عبارت اند از درآمد، کرشمه، زنگ شتر، گوشه چهارگاه، موالیان، چکاوک، بیداد، نی داود، باوی، ابوالچپ، راوندی، لیلی و مجنون، موره، طرز، نوروز عرب، نوروز صبا، نوروزِ خارا، نفیر، فرنگ، عُزّال، دِناسِری، عشاق، مِیگلی، مرودشتی، بهبهانی، منصوری، شوشتری، بختیاری، مؤالف، نیریز، جامه دران، رِنگ فرح، رِنگ شهرآشوب. همایون نت متغیر ندارد و مُدگردی های آن به چهارگاه، چهارمِ درست بالاتر، از طریق اجرای گوشۀ منصوری و چهارگاهِ همان مایه یا تُن، با شروع از طریق موالیان و گوشه چهارگاه، و نیز شور همان مایه با درآمد از طریق عشّاق و عُزّال صورت می گیرد. همچنین وارد سه گاهی می توان شد که شاهد آن درجۀ ششم همایون است و از طریق گوشۀ زابل ربع پرده بالا رفته است. برخی آواز شوشتری را نغمه ای مستقل از همایون می دانند، ولی در اغلب ردیف های موجود شوشتری در ادامه گوشه های همایون وارد شده است. درجه های همایون عبارت اند از دومِ نیم بزرگ ـ دومِ بیش بزرگ (کم افزوده) ـ دومِ کوچک ـ دومِ بزرگ ـ دومِ کوچک ـ دومِ بزرگ ـ دومِ بزرگ. شاهد همایون درجۀ دوم گام آن و ایست همایون روی درجۀ هفتم آن است. آن طور که در ردیف مرسوم است خاتمۀ همایون روی درجۀ اول آن است ولی در برخی اجراها روی نت ایست نیز آهنگ را ختم می کنند. برخی از آهنگ هایی که در دستگاه همایون ساخته شده عبارت اند از خزان عشق، معروف به شد خزان از آثار بدیع زاده با شعر رهی معیری؛ تو ای پری کجایی اثر همایون خرم با شعر ابتهاج؛ و عاشقی محنت بسیار کشید اثر نی داود با شعر ایرج میرزا. گوشه های معروف همایون که تقریباً در تمامی آهنگ های همایون اجرا می شود «بیداد» و «عشاق» است.
wikijoo: همایون_(موسیقی)
مترادف ها
همایون، عالی نسب
همایون، عالی، با عظمت، مجلل، با شکوه، امپراتوری، شاهنشاهی
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
صورت تغییر یافته هماگون به معنی مبارک و مراد از روز همایون روز جمعه است
همایون: در اوستایی: هومائوم humAum؛ در پارتی و مانوی: هومایُن humAyon به معنی دانا، با خرد، خردمند.
همایون به معنی مبارک، میمون، فرخنده شهر ی در نزدیک سنگرد شیراز القاب همایونی در بیشتر نقاط ایران نگهبانان موقوفه های شیعیان اثنی اعشر بودند و به عنوان همایونی بزرگ شناخته میشدند، همایون دستگاهی در موسیقی ایرانی
در ایران باستان مرغ هما نماد سعادت بوده است. در اساطیر آمده هرگاه شاهی بی جانشین میمرد، مردم در میدان شهر گرد می آمدند و هر کس که مرغ هما بر سر وی می نشست شاه می شد. شاید ریشه واژه "همایون" از این آمده که مرغ "همای بر اون"
مایه ی خوشبختی مردم
من فکر کردم همایون به معنای پادشاه یا بختیار دوزه قاجار معمول شده ولی اشعار نشون میده این مفهوم سابقه زیادتری دارد
در بین افراد زرتشی نام خانم هم همایون هست.
بهترین خواننده ی جهان استاد همایون شجریان
نام ایرانی بسیار زیبا، زنده باد
فرخنده و یکی از القاب پادشاهان ایرانی
خیلی اسم زیباییه
من اسم پسر اولمو همایون میذارم
من اسم پسر اولمو همایون میذارم
دُر دسته آبرو ایران
زنده باشی نامدار آریایی
فرخنده
از القاب پادشاهان ایرانی
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٥)