هداوند

لغت نامه دهخدا

هداوند. [هََ وَ ] ( اِخ ) از ایلات اطراف تهران ، ساوه ، زرند و قزوین که مرکب از 2500 خانوار است. ییلاقشان کوههای شمالی البرز و قشلاق آنها چهار بلوک میباشد. افراد ایل چادرنشین هستند. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص 111 ).

دانشنامه آزاد فارسی

هَداوَند
طایفۀ لر، از طوایف ناحیۀ ورامین، مرکب از سه گروه اصلی خانی، میرزاوند و سیری/سوری. این طایفه در گذشته حد و مقام یک ایل را داشته است اما رشد یکجانشینی، جمعیت آن را کاهش داده است. گرمسیر هداوندها در دو ناحیۀ بزرگ ورامین به نام های بهنام پازوکی و بهنام سوخته قرار دارد و درۀ حاصل خیز و سرسبز لار محل سردسیر آنان است. بسیاری از هداوندها در نقاط گرمسیری خود اسکان گرفته اند. در سال های اخیر، گروه هایی از چادرنشینان هداوند برای گذراندن فصول گرم سال، از شرق تا استان سمنان و از غرب تا استان زنجان پیش می روند. هداوندها در سال های سلطنت کریم خان زند از حوالی خرم آباد به فارس انتقال یافتند و در زمان آقامحمدخان قاجار به ورامین منتقل شدند. هداوندها در میان خود به زبان لری سخن می گویند. هداوندها در دورۀ قاجاریه، مکلف به تأمین یک دسته سوار برای ارتش قاجاریه بودند. رحیم خان هداوند از سرکردگان مشهور این طایفه بود.

پیشنهاد کاربران

ایل هَداوَنْد یکی از ایل های لر اصالتاً کوچ روی ساکن استان تهران و مناطق اطراف است.
جمعیت ایل هداوند در سال های مختلف به شرح زیر است:
ایل هداوند بیشتر در دشت ورامین شامل شهرستان های ورامین، پیشوا، پاکدشت، قرچک ساکن هستند. علاوه بر آن ها، در استان تهران، ایل هداوند در مناطق شمیرانات، دماوند، رباط کریم، تهران، لار و همچنین در الیگودرز، دورود، ازنا، گرمسار، کرج، زرند، ساوه، قزوین و خمین هم ساکن هستند.
...
[مشاهده متن کامل]

در عموم منابع این ایل جزو مردم لر دسته بندی شده اند، منابع شفاهی مردمِ این ایل، خود را زیر شاخه ای از لرها می دانند. پرویز تناولی در کتاب دستبافت های روستایی و عشایری ورامین به نقل از تاریخ شفاهی مردم، هداوندها را جزو لرها دسته بندی کرده است و دست بافت های آن ها را شبیه به دست بافت های لری ذکر کرده است. در کتاب Contemporary Society: Tribal Studies از هداوند به عنوان یکی از طایفه های لر کوچک ساکن ورامین نام برده است، آن لمبتون در کتاب مالک و زارع در ایران آن ها را از عشایر خرم آباد دانسته است. ایرج افشار سیستانی در کتاب مقدمه ای بر شناخت ایل ها، این ایل را اصلاً از لران خرم آباد می داند که به تهران کوچانده شده اند. برنارد هورکد هداوندها را از لران خرم آباد و نیمه کوچ نشین ساکن جنوب کوهستان البرز معرّفی می کند. ایرانیکا، هداوندها را از طوایف لر دسته بندی کرده است به جز تبار لر، تبار کرد و لک هم ذکر شده است.
در فرهنگ دهخدا هم در تعریف آن ها این گونه نوشته شده است و موضوع تبار ایشان مسکوت مانده است:
هداوند. ( اِخ ) از ایلات اطراف تهران، ساوه، زرند و قزوین که مرکب از ۲۵۰۰ خانوار است. ییلاقشان کوه های شمالی البرز و قشلاق آنها چهار بلوک می باشد. افراد ایل چادرنشین هستند. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص ۱۱۱ ) .

در قرن هشتم رشیدالدین فضل الله همدانی اشارهٔ کوتاهی به لرها در ورامین کرده است، امّا نخستین دستهٔ لرها را شاه عباس در سال ۱۰۰۱ هجری به ورامین تبعید کرد. اینان شاخه ای از هداوندها بودند و مطابق اسناد، کریم خان زند گروهی از هداوندها را از لرستان به فارس آورد و آغا محمد خان قاجار آنان را به تهران آورد و مانند گروگان زیر نظر داشت.

هداوند
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/هداوند
در منابع تاریخی نداوندها لک معرفی شده اند ربطی به آیت کلهر هم نداره . قبل از ورود هندیمشکی ها به خرم آباد اصلا مگه والیان کس و کاره ای داشته اند؟؟؟
هداوند هر کسی باشند مهم نیست ولی فیلی ها دشمنان اصلی حکومت زندیه بوده اند و ربطی به زند و لک ندارند . اصولا لورهای هندیمشکی دلقک های خوبی هستند هم از آخور میخورن هم از توبره . این که نمیشه هم فیلی و زرافه
...
[مشاهده متن کامل]
ای رو بچسبی هم زندهایی که اصلا دشمنان اصلیشون فیلی ها بوده اند . چند چند هستین با خودتون. طوایف همراه والی های عرب نژاد که بالاگریوه و عمله ها و نوکرها بوده اند

هداوندها لُر دورودی هستند و هنوز لُری صحبت می کنند دره هداوند، روستایی از توابع�بخش مرکزی�شهرستان دورود�در�استان لرستان�است. درکتاب تاریخ اجتماعی ورامین در دوره قاجاریه اثر محمدامینی، درصفحه123 آمده که هداوندها به علت حمایت از اسماعیل خان فیلی والی لرستان، توسط کریم خان زند به ورامین تبعید شدند
هداوند
کتاب تاریخ اجتماعی ورامین در دوره قاجاریه اثر محمدامینی، اطلاعات ارزنده ای در باب ایلات هداوند، چگنی، سیاه منصور و بختیاری که به ورامین تبعید شدند در اختیار خوانندگان می گذارد. هداوندها لُر و لُر زبانند
...
[مشاهده متن کامل]
که بەدلیل مخالفت با کریم خان زند از دورود لرستان به ورامین تبعید می شوند. برخلاف تصور عامه، کریم خان کوچکترین خدمتی به لرستان نکرد و ایلات لُر را همراه خود به صورت گروگان به فارس بُرد مثل چگنی و عمله و فیلی و هداوند و بهاروند که اکنون جزء قشقایی شدند یا تبعید هداوندها به ورامین. زمانیکه کریم خان زند در تلاش است به شاهی برسد اسماعیل خان فیلی والی لُرستان که در زمانی نه چندان دور طایفه زند جزء رعایای او بوده، نمی توانست گردن به ربقه اطاعت رعیت دیروز خود بنهد لذا توسط کریم خان برکنار می شود و ایلات لُرستان از جمله هداوند به حمایت از اسماعیل خان فیلی می پردازند و با خواهرزاده کریم خان به عنوان حاکم جدید مخالفت می کنند و اینگونه زمینه تبعید هداوند به ورامین و خوار فراهم می شود. نکته دیگر اینکه پان لک ها تمامی طوایفی که پسوند وند دارند یا با کریمخان زند همکاری داشتند را لک می دانند درصورتیکه طوایف اولیه لک مثل صله صله و دلفان اصلاً وند ندارند و پس از استقرار در لرستان متصف به صفت وند می شوند. اکثر طوایف لُر و بختیاری، وند دارند و شجره نامه پانصدساله ای که اصالت لُری آنها را اثبات می کند. وند یک پسوند کهن فارسی است مانند ورجاوند به معنی مقدس و کی_بهرام_ورجاوند سیستانی بود یا سکاوند نام دهی در غزنین است یا غوروند در کابل است. روستای روشناوند در طوس است یا ریوند در سبزوار است یا دماوند یا الوند یا نهاوند. حتی سالاروند، فولادوند و باوند به عنوان طوایف دیلمی در تواریخ قرن سوم هجری ثبت شده اند.

هداوند
هداوندها لُر دورود هستند و بین خرم آباد تا دورود ساکن بودند و هم اکنون هم فقط در خرم آباد و دورود هداوندها سکونت دارند و به زبان لُری صحبت می کنند درکتاب تاریخ ایل هداوند آمده که هداوندها به علت حمایت
...
[مشاهده متن کامل]
از اسماعیل خان فیلی حاکم لرستان که کریم خان زند اونو برکنار میکنه و خواهرزاده خودش را حاکم لرستان میکنه مردم لرستان قیام می کنند از جمله ایل هداوند به دفاع از اسماعیل خان فیلی حاکم لرستان می پردازند و کریم خان زند برای اینکه دردسری برایش درست نکنند همراه با چگنی، بهاروند، عمله، فیلی و هداوندها را هم به شیراز می برد و زمان قاجاریه به ورامین تبعید می شوند. حکومت زندیه نه تنها سودی برای لرها نداشت بلکه ایلات بومی و اصلی لر را به شیراز و تهران برد و پراکنده کرد . کتاب آیت محمدی کلهر ذره ای موثق نیست چون اون برای کردسازی این ایل لُرزبان را به دروغ لک و در آخر لک را هم کُرد معرفی کرده و اهداف قومی داشته شما فقط کافیه به زبان هداوندها گوش کنید تا بفهمید لُریه نه لکی کُردی. در ضمن هیچ هداوندی در کوهدشت زندگی نکرده و نمی کند و اکثرا در دورود هستند و اتفاقا به دلیل مخالفت با کریمخان زند به شیراز تبعید می شوند

منابع شفاهی مردمِ ایل هداوند، خود را زیر شاخه ای از�لُرها�می دانند. پرویز تناولی�درکتاب�دستبافت های روستایی و عشایری ورامین�به نقل از تاریخ شفاهی مردم، هداوندها را جزو�لُرها�دسته بندی کرده و دست بافت های
...
[مشاهده متن کامل]
آن ها را شبیه به دست بافت های لُری ذکر کرده است. درکتاب�Contemporary Society: Tribal Studies�از هداوند به عنوان یکی از طایفه های�لُرکوچک�ساکن ورامین نام برده است. �خانم آن لمبتون�درکتاب�مالک و زارع در ایران�آن ها را از عشایر�خرم آباد�دانسته است. دکترایرج افشار�درکتاب�مقدمه ای بر شناخت ایل ها، این ایل را اصلاً از لُران�خرم آباد�می داند که به تهران کوچانده شده اند. �برنارد هورکد�هداوندها را از لُران�خرم آباد�و نیمه کوچ نشین ساکن جنوب�کوهستان البرز�معرّفی می کند. �ایرانیکا، هداوندها را از طوایف لُر دسته بندی کرده است. در�فرهنگ دهخدا�هم در تعریف آن ها این گونه نوشته شده و موضوع تبار ایشان مسکوت مانده : هداوند از ایلات اطراف�تهران، �ساوه، �زرند�و�قزوین�که مرکب از ۲۵۰۰خانوار است. ییلاقشان کوه های شمالی�البرز�و قشلاق آنها چهار بلوک می باشد. افراد ایل چادرنشین هستند. ( از جغرافیای سیاسی کیهان ص ۱۱۱ ) . در قرن هشتم�رشیدالدین فضل الله همدانی�اشارهٔ کوتاهی به لُرها در�ورامین�کرده است، امّا نخستین دستهٔ لُرها را�شاه عباس در سال ۱۰۰۱ هجری به ورامین تبعید کرد. اینان شاخه ای از هداوندها بودند و مطابق اسناد، �کریمخان زند�گروهی از هداوندها را از�لُرستان�به�فارس�آورد و�آغامحمدخان قاجار�آنان را به�تهران�آورد و مانند گروگان زیر نظر داشت. فرهنگ مردم این ایل شبیه به مردم�لُرستان�است. مذهب این ایل�شیعه است. از صنایع دستی آنان می توان به خورجین، سیاه چادر، جوال و گلیم اشاره کرد. مردم این ایل به گله داری و دام پروری اشتغال دارند. ییلاق آن ها دامنه های�البرز�و قشلاقشان حاشیهٔ کویر مرکزی ایران است و مرکزیت آنان روستای توچال است. �هداوندها به زبان لُری�با�گویش بالاگریوه ای�صحبت می کنند. ویلیام او داگلاس�درکتاب، �سرزمین های غریب و مردم دوستانه�برخوردش با قبیلهٔ هداوند را روایت می کند. قبیله متشّکل از ۷۵ خانواده است که در�سیاه چادر�زندگی می کنند. درحالی که خان یا سرکرده ای رهبری قبیله را بر عهده دارد. وی مراسم استقبال هداوندها را توصیف کرده که شامل یک سینی مسی با زغال داغ است که برای مهمان مهیُا شده و به سمت او بالا گرفته می شود. او زنان قبیله را بی حجاب، گرچه خجالتی و کناره گیر امُا دوستانه توصیف می کند. داگلاس هداوندها را از نظر اقتصادی به بزها، گوسفندان، محصولات لبنی و تبادل آن ها با روستاها و شهرهای اطراف وابسته می داند. کوچک ترین واحد اجتماعی ایل را �تخمه�می نامند که از تجمیع چند تخمه یک تیره به وجود می آید و از چند خانوار یک�بیله�شکل می گیرد. اصطلاح دیگری به نام �تَلَک�دارند که ارتباطی با نظام خانوادگی ندارد و یک تقسیم بندی سیاسی است. در برخی ردیف های�موسیقی دستگاهی ایرانی�گوشه ای به نام هداوندی وجود دارد که نوعی چهارپاره خوانی در درآمد�اصفهان�است. حسن کسائی�در ردیف خود این گوشه را به آواز اصفهان افزود و آنرا به�محلّ تولّد خود�منسوب کرد. هداوند در اصل سه طایفه به نام های�خانی، �میرزایی�و�سیری�داشته است که بعدها هر تیره انشعابات جدیدی پیدا کرده است.

هداوند چه ربطی به خداوند داره ؟؟؟؟؟؟؟؟ این حرف های صدمن یه غاز چیه ؟؟؟؟؟ هداوند یا نداوند در متون تاریخی به صراحت لک معرفی شده . خیلی واضح هستش . این ایل توسط قاجاریه تبعید و متفرق شدن ولی اصالت وهویت اصلی هداوندها یا نداوندها لکیه . اون چه که مشخصه اینه ایل هداوند جزو لکها بودن و هستن.
.
هداوند در تمام متون تاریخی لک معرفی شده . هداوندها لکهای کوهدشت تا کرمانشاه بودن که توسط آغامحمد قاجار تبعید شدن
دوستان عزیز عامل تمام تفرقه ها و فتنه گری های مجازی بین لک زبان و لرزبان شخصی بیمار به نام وکیلی حسنوند ساکن الشتر هست که با اسامی فیک مانند علی و حسنوند وامیرو دیگر اسامی فیک هستند
با نام اصلی وکیلی حسنوند و بیشمار اسامی دیگر
...
[مشاهده متن کامل]

اول همه رو لک میدونه و بعد هم همه لکاا رو حسنوند میدونه و بعد هم همه لک ها وحسنوندها رو جزوی از کردها میدونه
یک آدم آلوده و فتنه گر مجازی هست
آگاه باشید

قدیمیترین اثری که به هداوند ها اشاره کرده
کتاب لیدی مری شیل بوده
که نوشته هداوند های تهران لک هستند و جمعیتشان با دو ایل دیگر لک میشه یک هزار خانوار ۱۸۵۶
ژنرال ادوارد بالفورد هم در سال ۱۸۸۵ به هداوند های ورامین اشاره میکنه و او هم مثل مری شیل مینویسه که لک هستند .
...
[مشاهده متن کامل]

ایت محمدی کلهر هم میگه هداوند ها در اصل یک ایل لک بودند که در منطقه بین کوهدشت و خرم اباد ساکن بودند و گرمسیر اندیمشک بوده .
یک روایت محلی گفت که هداوند ها در اصل در منطقه کوهدشت بودند و بخاطر ایجاد نا امنی توسط کریم خان زند به شیراز برده شدند و در کنار او ماندند و بعد از سقوط زندیه توسط اغا محمحد خان به ورامین تبعید شده اند .
هداوند ها در مکان های مختلفی حضور دارند
الیگودرز ورامین پاکدشت زرند قزوین و . . .

هداوندها از تبار میرشاهوردیخان اتابک از ایل جنگروی هستن
هداوند ها از تبار میرشاهوردیخان اتابک و از ایل جنگروی هستن و لر اصیل هستن
طایفه هداوند رو برخی پادشاه وبرخی فرمانروا وحتی برخی خداوندتفسیرکردند!!
دوستان یک خورده واقع بزین باشید والبته اهل تحقیق
هداوندها طایفه ای هستند که درمناطق گرمسیری شمال خوزستان ( مازو ) می زیسته اند و بطورمشخص درمنطقه هدآو
...
[مشاهده متن کامل]

هدآو یاحدآو تشکیل شده ازدوجز حد یاهد به معنای محدوده
آو به معنای آب
یعنی محدوده اطراف آب
رودخانه ای که دراون منطقه بوده باعث شده به مردمان اون مناطق هدآو یاهدآوند یا هداوند گفته بشه
کمااینکه دربین لرهامرسوم بوده که این لقبهارو می دادند
مثلا نام طایفه ای به نام طولابی وجوددارد که یعنی مردمانی که در طول ومسیر آب و رودخانه بودندبه همین دلیل بهشون می گفتند طولابی!
طایفه هداوندیکی از طوایف ایل پاپی درمنطقه شمال خوزستان بوده که بعدهادستجاتی به قزوین و کرج وشهرری و شمال کشورمهاجرت میکنند
عده ای ام در شهرستان دورودسکونت پیدامیکنندوبعدازاحداث راه آهن درزمان رضاشاه ازمسیرمناطق ایل پاپی درشمال خوزستان به سمت دورودعده بیشتری به دورودمهاجرت میکنند

با افتخار لر لرستان هستم ، شهر زیبای دورود
دورود هداوند زیاد داره .
ما در گویش لری اکثرا به حرف �خ� ه میگیم ، مثل به خوردن میگیم هَرده .
هداوند هم در اصل خُداوند بوده ، که در طی زمان تبدیل شده� به هَداوند �به دلیل گویش ما� ، به معنی فرمانروا .
هداوندها قومی با تمدن هستند و اهل دورود خرم آباد هستند ومعنی کلمه هداوند به معنی مالک وفرمانروا میباشد
طهماسوند از طایفه هداوند هستن وفامیلیشون هداوند میرزایی بوده وتغیر کرده فامیلیشون روستای قشلاق شمساباد
له خوای گورا سَربَرزی و مانائی و بَختهَ وری بو تمامی مه لتی لک و لکستان ئارزو ده کیم تا کور باو چاوانی آو که سانی که له گه ل لک و لکستان دوشمنی ده که ن .
هر بژی ولاتی لک و لکستان گورآ
هداوند یعنی عشایر چادر نشین
قوم بزرگ لک مستقل است و لک جدا از لُر است
قوم لک لُر کوچک نیست
قوم لک لُر بزرگ هم نیست

هداوند یعنی فرمانروا یعنی صاحب ملک
یعنی سپه سالار. . . یعنی هدایت کنننده. . . . یعنی بزرگ
هداوند در واقع همون صاحب ملک معنی میشه
یعنی صاحب آب و ملک

هداوند یعنی هدایت کننده
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٥)

بپرس