نیروی هوایی خلق ویتنام

دانشنامه عمومی

نیروی هوایی خلق ویتنام نیروی هوایی کشور ویتنام و دنبالهٔ نیروی هوایی ویتنام شمالی و نیروی هوایی جمهوری ویتنام است که پس از اتحاد ویتنام در سال ۱۹۷۵ به هم پیوستند. نیروی هوایی خلق ویتنام یکی از سه شاخهٔ اصلی ارتش خلق ویتنام که بخشی از وزارت دفاع این کشور است می باشد. مأموریت اصلی نیروی هوایی خلق ویتنام دفاع از آسمان ویتنام و پشتیبانی و پوشش هوایی عملیات ارتش خلق ویتنام است.
نخستین هواپیماهای نیروهای مسلح ویتنام دو فروند هواپیمای آموزشی از نوع دی هاویلند تایگرمث و موران - سلینه بود که نخست جزء دارایی های شخصی امپراتور بائو دای بود. در سال ۱۹۴۵ بائو دای این هواپیماها را به دولت ویتنام داد. تا سال ۱۹۵۰ گرچه نیروی زمینی خلق ویتنام دارای توانایی های دفاعی زمینی شده بود، ولی در برابر عملیات شناسایی و حمله از سوی نیروی هوایی فرانسه ناتوان بود. در نهم مارس ۱۹۴۹ ژنرال وو نوین جیاپ مأموریت یافت تا کمیتهٔ پژوهشی نیروی هوایی را بر پا کند. این کمیته قرار بود زیر نظر ستاد کل برای مطالعه راه هایی برای دفاع هوایی کار کند. نخستین پرواز هواپیمای دولت ویتنام در تاریخ ۱۵ اوت ۱۹۴۹ با هواپیمای تایگرمث انجام شد. در سال های بعد به صورت محدودی دوره های آموزشی نیز انجام شد.
در سال ۱۹۵۶ هوانوردی ویتنام شمالی توسعهٔ بیشتری یافت و تعدادی هنرجو برای آموزش به اتحاد شوروی و چین فرستاده شدند. این هنرجویان به دو دسته تقسیم می شدند. یک دسته برای خلیانی و یک دسته برای یادگیری تعمیر هواپیما. هواپیماهایی که بیشتر روی آن آموزش می دیدند هواپیماهای زلین ۲۶ و آئرو - ۴۵ ساخت چکسلواکی بود. نخستین یکان نیروی هوایی خلق ویتنام گردان ترابری ۹۱۹ بود که در تاریخ یکم مه ۱۹۵۹ بر پا گردید. این گردان دارای هواپیماهای آنتونف - ۲، لیسونف - ۲ و ایلوشین - ۱۴ بود. پس از این گردان، گردان آموزشی ۹۱۰ با هواپیماهای یاک - ۱۸ بر پا شد.
نخستین هواپیمای جنگی ویتنام شمالی یک فروند هواپیمای آموزشی تی - ۲۸ تروجن بود که خلبان آن از نیروی هوایی پادشاهی لائوس فرار کرده بود. این هواپیما از اوائل ۱۹۶۴ در ویتنام شمالی به عنوان جنگنده شب پرواز به کار گرفته می شد. تی - ۲۸ نخستین هواپیمای ویتنام شمالی بود که یک هواپیمای آمریکایی، سی - ۱۲۳ را سرنگون کرد. این برخورد در تاریخ ۱۵ فوریه ۱۹۶۴ روی داد. نیروی هوایی ویتنام شمالی نخستین جنگنده های خود را که میگ - ۱۷ بود در فوریه ۱۹۶۴ دریافت کرد، ولی این هواپیماها در آغاز در چین مستقر شدند تا خلبانان آن ها آموزش داده شوند. در تاریخ سوم فوریه ۱۹۶۴ نخستین گردان جنگنده به نام اسکادران ستارهٔ سرخ شکل گرفت و در تاریخ ۶ اوت میگ - ۱۷های آن از چین به ویتنام شمالی رسید. در تاریخ ۷ سپتامبر گردان جنگندهٔ ۹۲۳ به نام اسکادران ین ته که فرماندهی آن را سرهنگ دوم انگوین فوک تراچ به عهده داشت شکل گرفت. در مه ۱۹۶۵ گروهان بمب افکن شماره ۱۶ با بمب افکن های دو موتوره ایلوشین - ۲۸ شکل گرفت. در سال ۱۹۷۲ فقط یک فروند ایلوشین - ۲۸ در نبرد با نیروی هوایی پادشاهی لائوس پرواز کرد. نخستین درگیری جت های نیروی هوایی ویتنام شمالی با جت های ایالات متحده در تاریخ ۳ آوریل ۱۹۶۵ انجام گرفتن. نیروی هوایی ویتنام شمالی مدعی سرنگونی دو فروند اف - ۸ ایالات متحده گردید که البته از سوی منابع آمریکایی تأیید نشد، ولی رویارویی اف - ۸ها با میگ هاتایید گردید. در نتیجهٔ این رویارویی سوم آوریل روز نیروی هوایی ویتنام شمالی نام گرفت. در تاریخ ۴ آوریل نیروی هوایی ویتنام شمالی به تخستین پیروزی های خود که از سوی هر دو طرف درگیر تأیید شد دست یافت. جنگنده های آمریکایی هنگامی هنگامی که دیدند میگ - ۱۷های قدیمی نسبتاً کند سرعت شکاری بمب افکن های اف - ۱۰۵ پیشرفته را سرنگون کردند شوکه شدند. این اف - ۱۰۵ها در حال حمله به پل تان هوا بودند. این دو فروند اف - ۱۰۵ در حال حمل بمب های سنگین معمولی بودند و نمی توانستند نسبت به میگ ها واکنش نشان دهند.
عکس نیروی هوایی خلق ویتنامعکس نیروی هوایی خلق ویتنامعکس نیروی هوایی خلق ویتنامعکس نیروی هوایی خلق ویتنامعکس نیروی هوایی خلق ویتنام
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس