اینکه چه کسی انجیل لوقا و کتاب اعمال رسولان را نوشته است، مسئله مهمی برای مفسرین کتاب مقدس است که تلاش می کنند در مورد ریشه های عهد جدید تحقیات نقادانه ارائه دهند. مجموع انجیل لوقا و اعمال رسولان را به اختصار لوقا - اعمال ( Luke–Acts ) می گویند. اعتقاد سنتی براین است که متن توسط لوقا رفیق و همراه پولس ( که در کولسیان ۴:۱۴ آمده است ) نوشته شده است. [ ۱]
خطاب هر دو کتاب به تئوفیلوس، حامی نویسنده است - و شاید هم این نام برچسبی برای کل جامعه مسیحیان باشد زیرا این نام به معنای «معشوق خدا» است، و در مقدمه اعمال به صراحت به «کتاب سابق من در مورد زندگی عیسی» اشاره شده است. تقریباً به اطمینان می توان گفت اشاره به انجیل لوقا است. علاوه بر این، بین انجیل لوقا و کتاب اعمال شباهت های زبانی و کلامی وجود دارد. همان طور که یک محقق می نویسد، «شباهت های گسترده زبانی و کلامی و ارجاعات متقابل بین انجیل لوقا و اعمال نشان می دهد که هر دو اثر از یک نویسنده گرفته شده اند». [ ۲] از انجیل لوقا و اعمال رسولان اغلب به طور مشترک به عنوان لوقا - اعمال یاد می شود. به همین ترتیب، نویسنده لوقا - اعمال حتی در میان محققانی که شک دارند که نویسنده در واقع لوقا نامیده شده است. اغلب به عنوان «لوقا» شناخته می شود.
دیدگاه های مختلف نسبت به اینکه چه کسی نویسنده لوقا - اعمال است معمولاً به شکل های زیر می باشد:
• دید کاه سنتی - نویسنده لوقای پزشک است: در این دیدگاه هر دو اثر توسط لوقا، پزشک و همراه پولس نوشته شده است.
• دیدگاه های انتقادی – ناشناسی که شاهد عینی ندارد: در این دیدگاه هر دواثر توسط نویسنده ای گمنام نوشته شده که شاهد عینی هیچ یک از وقایع توصیف شده نبوده و هیچ منبع شاهد عینی هم نداشته است.
• ویرایشگر: در این دیدگاه نویسنده به ویژه کتاب اعمال ( توسط نویسنده ای ناشناس یا لوقا سنتی ) از منابع موجود مانند سفرنامه ای که توسط شاهد عینی نوشته شده استقاده کرده.
دیدگاه سنتی این است که انجیل لوقا و اعمال را لوقای پزشک، یکی از دوستان پولس، نگاشته است. بسیاری از محققان معتقدند که وی یک مسیحی غیر یهودی است، برخی از محققان معتقدند که لوقا یهودی یونانی بوده. [ ۳] [ ۴] نام این لوقا در رساله به فیلیمون پولس ( نسخه ۲۴ ) و در دو رساله دیگر که به طور سنتی به پولس نسبت داده می شود، برده شده. [ ۵] [ ۶] این دیدگاه که لوقا - اعمال توسط لوقای پزشک نوشته شده در کلیسای اولیه به اتفاق آرا مورد تأیید بوده. درPapyrus Bodmer XIV که قدیمی ترین نسخه خطی شناخته شده است و حاوی پایان انجیل است ( قدمت آن به حدود سال ۲۰۰ میلادی می رسد ) از عبارت مشترک «انجیل به روایت لوقا» استفاده می کند. تقریباً همه منابع باستان نیز این نظریه را دربارهٔ نویسنه داشتند - ایرنئوس، [ ۷] ترتولیان، [ ۸] کلمنت اسکندریه، [ ۹] اوریجن و موراتورکانن، همگی لوقا را به عنوان نویسنده لوقا - اعمال می دانستند. نه یوسیبوس قیصریه و نه هیچ نویسنده باستانی دیگری به سنت دیگری در نگارش اشاره نکرده است. [ نکته ۱] علاوه بر شواهدی که توسط منابع باستان ارائه شده است، برخی احساس می کنند که از متن لوقا - اعمال نیز نتیجه گیری می شود که نویسنده آن رفیق پولس بوده است. اولین شاهد درمتن خود کتاب بخشهایی از کتاب است که از کلمه «ما» استفاده شده. [ ۱۰] گرچه عمده اعمال از زبان سوم شخص نوشته شده است، اما چندین بخش از کتاب از دیدگاه «ما» نوشته شده است. [ ۱۱] دراین فرازها «ما» از دیدگاه یک همراه هم سفر پولس نوشته شده است: به عنوان مثال «پس از اینکه پولس چشم انداز را دید، بلافاصله آماده حرکت به مقصد مقدونیه شدیم» و در جای دیگر می گوید «ما به دریا رفتیم و مستقیم به ساموتراکی رفتیم»[ ۱۲] به نظر می رسد این فرازها توسط کسی نوشته شده که در بعضی از سفرهای پولس همراه او بوده. بر این اساس، برخی، از این شواهد نتیجه گیری می کنند که این قسمت ها، و بنابراین کل متن اعمال لوقا، توسط یکی از همسفران همراه پولس نوشته شده است. که همان لوقای پزشک است. همچنین ادعا شده است که جزئیات به کار رفته در روایت توصیف سفرهای پولس، نشان از یک شاهد عینی دارد. در سال ۱۸۸۲ هوبارت ادعا کرد که واژگان مورد استفاده در لوقا - اعمال نشان می دهد که نویسنده آن ممکن است دارای آموزش پزشکی باشد، اما این ادعا توسط یک مطالعه موثردیگر توسط کادبری در سال ۱۹۲۶ به چالش کشیده شد که معتقد بود اصطلاحات پزشکی لوقا تفاوتی با اصطلاحات استفاده شده توسط سایر نویسندگان غیر پزشک مانند پلوتارک که یک تاریخ دان است ندارد. [ ۱۳] [ ۱۴] [ ۱۵] دراین دیدگاه سنتی گفته می شود که لوقا شاهد عینی حوادث انجیل و همچنین حوادث قبل از ورود پولس به تروآس در اعمال ۱۶: ۸ نبوده و اولین قسمت که از «ما» استفاده کرده اعمال ۱۶:۱۰ است. [ ۱۶] در مقدمه لوقا، نویسنده به شهادت عینی از وقایع انجیل اشاره کرده است مانند «به ما تحویل داد»، اما نویسنده به جز در فرازهای «ما» در جای دیگر نام خود را ذکر نمی کند یا صریحاً نمی گوید که شاهد عینی تمام وقایع بوده.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفخطاب هر دو کتاب به تئوفیلوس، حامی نویسنده است - و شاید هم این نام برچسبی برای کل جامعه مسیحیان باشد زیرا این نام به معنای «معشوق خدا» است، و در مقدمه اعمال به صراحت به «کتاب سابق من در مورد زندگی عیسی» اشاره شده است. تقریباً به اطمینان می توان گفت اشاره به انجیل لوقا است. علاوه بر این، بین انجیل لوقا و کتاب اعمال شباهت های زبانی و کلامی وجود دارد. همان طور که یک محقق می نویسد، «شباهت های گسترده زبانی و کلامی و ارجاعات متقابل بین انجیل لوقا و اعمال نشان می دهد که هر دو اثر از یک نویسنده گرفته شده اند». [ ۲] از انجیل لوقا و اعمال رسولان اغلب به طور مشترک به عنوان لوقا - اعمال یاد می شود. به همین ترتیب، نویسنده لوقا - اعمال حتی در میان محققانی که شک دارند که نویسنده در واقع لوقا نامیده شده است. اغلب به عنوان «لوقا» شناخته می شود.
دیدگاه های مختلف نسبت به اینکه چه کسی نویسنده لوقا - اعمال است معمولاً به شکل های زیر می باشد:
• دید کاه سنتی - نویسنده لوقای پزشک است: در این دیدگاه هر دو اثر توسط لوقا، پزشک و همراه پولس نوشته شده است.
• دیدگاه های انتقادی – ناشناسی که شاهد عینی ندارد: در این دیدگاه هر دواثر توسط نویسنده ای گمنام نوشته شده که شاهد عینی هیچ یک از وقایع توصیف شده نبوده و هیچ منبع شاهد عینی هم نداشته است.
• ویرایشگر: در این دیدگاه نویسنده به ویژه کتاب اعمال ( توسط نویسنده ای ناشناس یا لوقا سنتی ) از منابع موجود مانند سفرنامه ای که توسط شاهد عینی نوشته شده استقاده کرده.
دیدگاه سنتی این است که انجیل لوقا و اعمال را لوقای پزشک، یکی از دوستان پولس، نگاشته است. بسیاری از محققان معتقدند که وی یک مسیحی غیر یهودی است، برخی از محققان معتقدند که لوقا یهودی یونانی بوده. [ ۳] [ ۴] نام این لوقا در رساله به فیلیمون پولس ( نسخه ۲۴ ) و در دو رساله دیگر که به طور سنتی به پولس نسبت داده می شود، برده شده. [ ۵] [ ۶] این دیدگاه که لوقا - اعمال توسط لوقای پزشک نوشته شده در کلیسای اولیه به اتفاق آرا مورد تأیید بوده. درPapyrus Bodmer XIV که قدیمی ترین نسخه خطی شناخته شده است و حاوی پایان انجیل است ( قدمت آن به حدود سال ۲۰۰ میلادی می رسد ) از عبارت مشترک «انجیل به روایت لوقا» استفاده می کند. تقریباً همه منابع باستان نیز این نظریه را دربارهٔ نویسنه داشتند - ایرنئوس، [ ۷] ترتولیان، [ ۸] کلمنت اسکندریه، [ ۹] اوریجن و موراتورکانن، همگی لوقا را به عنوان نویسنده لوقا - اعمال می دانستند. نه یوسیبوس قیصریه و نه هیچ نویسنده باستانی دیگری به سنت دیگری در نگارش اشاره نکرده است. [ نکته ۱] علاوه بر شواهدی که توسط منابع باستان ارائه شده است، برخی احساس می کنند که از متن لوقا - اعمال نیز نتیجه گیری می شود که نویسنده آن رفیق پولس بوده است. اولین شاهد درمتن خود کتاب بخشهایی از کتاب است که از کلمه «ما» استفاده شده. [ ۱۰] گرچه عمده اعمال از زبان سوم شخص نوشته شده است، اما چندین بخش از کتاب از دیدگاه «ما» نوشته شده است. [ ۱۱] دراین فرازها «ما» از دیدگاه یک همراه هم سفر پولس نوشته شده است: به عنوان مثال «پس از اینکه پولس چشم انداز را دید، بلافاصله آماده حرکت به مقصد مقدونیه شدیم» و در جای دیگر می گوید «ما به دریا رفتیم و مستقیم به ساموتراکی رفتیم»[ ۱۲] به نظر می رسد این فرازها توسط کسی نوشته شده که در بعضی از سفرهای پولس همراه او بوده. بر این اساس، برخی، از این شواهد نتیجه گیری می کنند که این قسمت ها، و بنابراین کل متن اعمال لوقا، توسط یکی از همسفران همراه پولس نوشته شده است. که همان لوقای پزشک است. همچنین ادعا شده است که جزئیات به کار رفته در روایت توصیف سفرهای پولس، نشان از یک شاهد عینی دارد. در سال ۱۸۸۲ هوبارت ادعا کرد که واژگان مورد استفاده در لوقا - اعمال نشان می دهد که نویسنده آن ممکن است دارای آموزش پزشکی باشد، اما این ادعا توسط یک مطالعه موثردیگر توسط کادبری در سال ۱۹۲۶ به چالش کشیده شد که معتقد بود اصطلاحات پزشکی لوقا تفاوتی با اصطلاحات استفاده شده توسط سایر نویسندگان غیر پزشک مانند پلوتارک که یک تاریخ دان است ندارد. [ ۱۳] [ ۱۴] [ ۱۵] دراین دیدگاه سنتی گفته می شود که لوقا شاهد عینی حوادث انجیل و همچنین حوادث قبل از ورود پولس به تروآس در اعمال ۱۶: ۸ نبوده و اولین قسمت که از «ما» استفاده کرده اعمال ۱۶:۱۰ است. [ ۱۶] در مقدمه لوقا، نویسنده به شهادت عینی از وقایع انجیل اشاره کرده است مانند «به ما تحویل داد»، اما نویسنده به جز در فرازهای «ما» در جای دیگر نام خود را ذکر نمی کند یا صریحاً نمی گوید که شاهد عینی تمام وقایع بوده.
wiki: نگارش لوقا اعمال