نور در بین ملتها ( عبری:אור לגויים اور لگویم ) یا نور در بین جنتیلها اصطلاحی است که از کتاب اشعیا در انجیل عهد عتیق گرفته شده است. این عبارت معمولاً به معنی انتخاب یهودیان به عنوان راهنما و رهبر تمامی ملتها است. برای مسیحیان و یهودیان مسیحی معنی صحبتهای اشعیا نور در بین ملتها خطاب به عیسی مسیح است.
این اصطلاح از کتاب اشعیا در عهد عتیق گرفته شده است: "او گفت، این امر سبکی است که شما بنده من باشید، برای قبیله های یعقوب، و برای بازگردان قدرت اسرائیل، و من شما را به عنوان نور در بین ملتها قرار می دهم تا برای رستگاری من تا آخرالزمان باشید. "[ ۱]
معنی این پیشگویی آن است که خداوند قوم اسرائیل را به سرزمین خود باز می گرداند و این باعث می شود بقیه ملتها چشم خود را باز کنند و اسرائیل را به رهبری بگیرند.
خاخام راداک اعتقاد دارد که یهودیان نور در بین ملتها هستند تا جنتیلها را به پیروی از قوانین نوح سوق دهند.
بعضی مفسرین یهودی کتاب مقدس به خصوص در قرون وسطی این آیات را با آیات آخر الزمانی پیوند داده و می گویند که صهیون مرکز روحانی تمام دنیا خواهد بود:
با آغاز جنبش بازگرداندن یهودیان به ارض مقدس بعضی فیلسوفهای یهودی از آن به عنوان فرصتی برای عملی شدن نور در بین ملتها یاد کردند. به طور مثال آبراهام ایزاک کوک که یکی از رهبران جنبش مذهبی صهیونیسم بود معتقد بود تلاش قوم یهود برای بازگرداندن نور بین ملتها است.
دیوید بن گوریون در نوشته های خود به مفهوم برتری اخلاقی و اجتماعی اسرائیل نسبت به تمامی جهانیان اشاره می کرد. به طور مثال او در مورد پیشبینیهای اشعیا گفته است: «تاریخ به ما قدرت، ثروت یا سرزمینهای وسیع و قومی بزرگ نداد، ولیکن به ما دانایی و اخلاقگرایی غیرمعمولی داد و از این رو این یک برتری و یک وظیفه به عنوان نور در بین ملتها است. » - دیوید بن گوریون
در ژانویه ۱۹۶۲ در مجله لوک دیوید بن گوریون تصویری از آینده دنیا ارائه کرد که در آن گفت:
انتخاب منورا به عنوان سمبل کشور اسرائیل نیز به وضعیت اسرائیل به عنوان نور در بین ملتها ارتباط دارد: " و یک پدر ایستاد و پیشنهاد کرد:"منورا باید سمبل اسرائیل باشد" و چرا منورا؟، "چون اسرائیل انتخاب شده است که نور در بین ملتها باشد، نوری برای تمامی دنیا، نوری که در معبد اول و دوم روشنایی را به تمامی دنیا می فرستاد؛ و همچنین این روزها، در روزهای معبد سوم، منورا نور ما را به تمامی مردم دنیا می فرستد. " - دکنر شموئل زنویل کاهانا[ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین اصطلاح از کتاب اشعیا در عهد عتیق گرفته شده است: "او گفت، این امر سبکی است که شما بنده من باشید، برای قبیله های یعقوب، و برای بازگردان قدرت اسرائیل، و من شما را به عنوان نور در بین ملتها قرار می دهم تا برای رستگاری من تا آخرالزمان باشید. "[ ۱]
معنی این پیشگویی آن است که خداوند قوم اسرائیل را به سرزمین خود باز می گرداند و این باعث می شود بقیه ملتها چشم خود را باز کنند و اسرائیل را به رهبری بگیرند.
خاخام راداک اعتقاد دارد که یهودیان نور در بین ملتها هستند تا جنتیلها را به پیروی از قوانین نوح سوق دهند.
بعضی مفسرین یهودی کتاب مقدس به خصوص در قرون وسطی این آیات را با آیات آخر الزمانی پیوند داده و می گویند که صهیون مرکز روحانی تمام دنیا خواهد بود:
با آغاز جنبش بازگرداندن یهودیان به ارض مقدس بعضی فیلسوفهای یهودی از آن به عنوان فرصتی برای عملی شدن نور در بین ملتها یاد کردند. به طور مثال آبراهام ایزاک کوک که یکی از رهبران جنبش مذهبی صهیونیسم بود معتقد بود تلاش قوم یهود برای بازگرداندن نور بین ملتها است.
دیوید بن گوریون در نوشته های خود به مفهوم برتری اخلاقی و اجتماعی اسرائیل نسبت به تمامی جهانیان اشاره می کرد. به طور مثال او در مورد پیشبینیهای اشعیا گفته است: «تاریخ به ما قدرت، ثروت یا سرزمینهای وسیع و قومی بزرگ نداد، ولیکن به ما دانایی و اخلاقگرایی غیرمعمولی داد و از این رو این یک برتری و یک وظیفه به عنوان نور در بین ملتها است. » - دیوید بن گوریون
در ژانویه ۱۹۶۲ در مجله لوک دیوید بن گوریون تصویری از آینده دنیا ارائه کرد که در آن گفت:
انتخاب منورا به عنوان سمبل کشور اسرائیل نیز به وضعیت اسرائیل به عنوان نور در بین ملتها ارتباط دارد: " و یک پدر ایستاد و پیشنهاد کرد:"منورا باید سمبل اسرائیل باشد" و چرا منورا؟، "چون اسرائیل انتخاب شده است که نور در بین ملتها باشد، نوری برای تمامی دنیا، نوری که در معبد اول و دوم روشنایی را به تمامی دنیا می فرستاد؛ و همچنین این روزها، در روزهای معبد سوم، منورا نور ما را به تمامی مردم دنیا می فرستد. " - دکنر شموئل زنویل کاهانا[ ۶]
wiki: نور در بین ملت ها