[ویکی اهل البیت] فیض کاشانی
نوادر الاخبار فیما یتعلق باصول الدین یا النوادر اثری است، از علامه فیض کاشانی، که پس از نگارش وافی به فکر اختصار و گزیده کتاب وافی افتاد و در پی این مقصد کتاب شافی را نگاشت و چون در این دو کتاب تنها روایات فقهی را از کتاب اربعه نقل کرده بود، به فکر افتاد با استفاده از سایر منابع و کتب، روایات اصول اعتقادی و فروع فقهی را در دو کتاب مستقل به شیوه کتاب شافی؛ یعنی با اختصار، گرد آورد. و در پی این فکر، بخش روایات مربوط به اصول اعتقادی را در کتاب مورد بحث گرد آورده و در پایان کتاب آرزو کرد که موفق به گردآوری قسمت فقهی این طرح شود که ظاهرا بدان توفیق نیافته است.
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و 7 کتاب مستقل است و در هر کتاب باب های متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یک صد و چهار باب، و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز می شود و با کتاب المعاد پایان می پذیرد و ابواب نیز به == ترتیب منطقی بحث ها ذکر شده اند. گزارش محتوا ==
روایات کتاب در هفت بخش به شرح زیر تنظیم شده است:
نوادر الاخبار فیما یتعلق باصول الدین یا النوادر اثری است، از علامه فیض کاشانی، که پس از نگارش وافی به فکر اختصار و گزیده کتاب وافی افتاد و در پی این مقصد کتاب شافی را نگاشت و چون در این دو کتاب تنها روایات فقهی را از کتاب اربعه نقل کرده بود، به فکر افتاد با استفاده از سایر منابع و کتب، روایات اصول اعتقادی و فروع فقهی را در دو کتاب مستقل به شیوه کتاب شافی؛ یعنی با اختصار، گرد آورد. و در پی این فکر، بخش روایات مربوط به اصول اعتقادی را در کتاب مورد بحث گرد آورده و در پایان کتاب آرزو کرد که موفق به گردآوری قسمت فقهی این طرح شود که ظاهرا بدان توفیق نیافته است.
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و 7 کتاب مستقل است و در هر کتاب باب های متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یک صد و چهار باب، و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز می شود و با کتاب المعاد پایان می پذیرد و ابواب نیز به == ترتیب منطقی بحث ها ذکر شده اند. گزارش محتوا ==
روایات کتاب در هفت بخش به شرح زیر تنظیم شده است:
wikiahlb: نوادر_الاخبار_فیما_یتعلق_باصول_الدین
[ویکی نور] نوادر الأخبار فیما یتعلق بأصول الدین یا النوادر اثری است، از علامه فیض کاشانی، که پس از نگارش وافی به فکر اختصار و گزیده کتاب وافی افتاد و در پی این مقصد کتاب شافی را نگاشت و چون در این دو کتاب تنها روایات فقهی را از کتاب اربعه نقل کرده بود، به فکر افتاد با استفاده از سایر منابع و کتب، روایات اصول اعتقادی و فروع فقهی را در دو کتاب مستقل به شیوه کتاب شافی؛ یعنی با اختصار، گرد آورد. و در پی این فکر، بخش روایات مربوط به اصول اعتقادی را در کتاب مورد بحث گرد آورده و در پایان کتاب آرزو کرد که موفق به گردآوری قسمت فقهی این طرح شود که ظاهرا بدان توفیق نیافته است.
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و 7 کتاب مستقل است و در هر کتاب باب های متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یک صد و چهار باب، و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز می شود و با کتاب المعاد پایان می پذیرد و ابواب نیز به ترتیب منطقی بحث ها ذکر شده اند.
روایات کتاب در هفت بخش به شرح زیر تنظیم شده است:
کوچک ترین بخش آن، کتاب العقل مشتمل بر 12 صفحه و بزرگ ترین بخش، ابنا القائم است. مؤلف در هر کتاب باب های گوناگونی را ذکر کرده است. به عنوان مثال، برخی از عناوین اولین بخش؛ یعنی کتاب العقل به شرح زیر است:
و برخی از عناوین آخرین بخش؛ یعنی کتاب المعاد به شرح زیر است:
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و 7 کتاب مستقل است و در هر کتاب باب های متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یک صد و چهار باب، و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز می شود و با کتاب المعاد پایان می پذیرد و ابواب نیز به ترتیب منطقی بحث ها ذکر شده اند.
روایات کتاب در هفت بخش به شرح زیر تنظیم شده است:
کوچک ترین بخش آن، کتاب العقل مشتمل بر 12 صفحه و بزرگ ترین بخش، ابنا القائم است. مؤلف در هر کتاب باب های گوناگونی را ذکر کرده است. به عنوان مثال، برخی از عناوین اولین بخش؛ یعنی کتاب العقل به شرح زیر است:
و برخی از عناوین آخرین بخش؛ یعنی کتاب المعاد به شرح زیر است:
wikinoor: نوادر_الأخبار_فیما_یتعلق_بأصول_الدین
[ویکی شیعه] نوادر الاخبار فیما یتعلق باصول الدین (کتاب). نَوادِرُ الاَخبار فیما یَتَعَلّقُ بِاُصولِ الدّین یا اَلنّوادِر مشهور به النوادر فیض اثری است از ملا محسن فیض کاشانی، که پس از نگارش الوافی به فکر اختصار و گزیده کتاب وافی افتاد و کتاب الشافی را نگاشت و چون در این دو کتاب، تنها روایات فقهی را از کتب اربعه نقل کرده بود، به فکر افتاد با استفاده از سایر منابع و کتب، روایات اصول اعتقادی و فروع فقهی را در دو کتاب مستقل به شیوه کتاب شافی؛ یعنی با اختصار، گرد آورد.
وی بخش روایات مربوط به اصول اعتقادی را در کتاب مورد بحث گرد آورده و در پایان کتاب آرزو کرد که موفق به گردآوری قسمت فقهی این طرح شود که ظاهرا بدان توفیق نیافته است.
محمد بن مرتضی بن محمد، معروف به ملا محسن کاشانی و ملقب به فیض است. او که محدث، فیلسوف، عارف، فقیه و ادیب بود در چهاردهم صفر سال ۱۰۰۷ق به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیع الآخر سال ۱۰۹۱ق دار دنیا را وداع گفت و در کاشان به خاک سپرده شد.
کتاب مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و ۷ کتاب مستقل و در هر کتاب بابهای متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یکصد و چهار باب و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز شده و با کتاب المعاد پایان میپذیرد و ابواب نیز به ترتیب منطقی بحثها ذکر شدهاند. تمامی روایات این کتاب بدون سند آورده شده و مولف تنها به ذکر نام کتابی که از آن نقل میکند، اکتفا کرده است. مولف در این کتاب در تفسیر و توضیح روایات، تنها به بیان معانی لغات مشکله پرداخته است و فقط در موارد بسیار اندکی به توضیح روایات و یا بیان وجه جمع بین روایات می پردازد.
محمد بن مرتضی بن محمد، معروف به ملا محسن کاشانی و ملقب به فیض است. او که محدث، فیلسوف، عارف، فقیه و ادیب بود در چهاردهم صفر سال ۱۰۰۷ق به دنیا آمد و در بیست و دوم ربیع الآخر سال ۱۰۹۱ق دار دنیا را وداع گفت و در کاشان به خاک سپرده شد.
کتاب مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و ۷ کتاب مستقل و در هر کتاب بابهای متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یکصد و چهار باب و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز شده و با کتاب المعاد پایان میپذیرد و ابواب نیز به ترتیب منطقی بحثها ذکر شدهاند. تمامی روایات این کتاب بدون سند آورده شده و مولف تنها به ذکر نام کتابی که از آن نقل میکند، اکتفا کرده است. مولف در این کتاب در تفسیر و توضیح روایات، تنها به بیان معانی لغات مشکله پرداخته است و فقط در موارد بسیار اندکی به توضیح روایات و یا بیان وجه جمع بین روایات می پردازد.
[ویکی فقه] نوادرالاخبار فیما یتعلق باصول الدین (کتاب). نوادر الاخبار فیما یتعلق باصول الدین یا النوادر اثری است، از علامه فیض کاشانی، که پس از نگارش وافی به فکر اختصار و گزیده کتاب وافی افتاد و در پی این مقصد کتاب شافی را نگاشت و چون در این دو کتاب تنها روایات فقهی را از کتاب اربعه نقل کرده بود، به فکر افتاد با استفاده از سایر منابع و کتب، روایات اصول اعتقادی و فروع فقهی را در دو کتاب مستقل به شیوه کتاب شافی؛ یعنی با اختصار، گرد آورد. و در پی این فکر، بخش روایات مربوط به اصول اعتقادی را در کتاب مورد بحث گرد آورده و در پایان کتاب آرزو کرد که موفق به گردآوری قسمت فقهی این طرح شود که ظاهرا بدان توفیق نیافته است.
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و ۷ کتاب مستقل است و در هر کتاب باب های متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یک صد و چهار باب، و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز می شود و با کتاب المعاد پایان می پذیرد و ابواب نیز به ترتیب منطقی بحث ها ذکر شده اند.
گزارش محتوا
روایات کتاب در هفت بخش به شرح زیر تنظیم شده است: ۱- کتاب العقل ۲- کتاب العلم ۳- کتاب التوحید۴- کتاب نبوت و امامت ۵- کتاب الفتن ۶- کتاب ابناء القائم ۷- کتاب المعادکوچک ترین بخش آن، کتاب العقل مشتمل بر ۱۲ صفحه و بزرگ ترین بخش، ابنا القائم است. مولف در هر کتاب باب های گوناگونی را ذکر کرده است. به عنوان مثال، برخی از عناوین اولین بخش؛ یعنی کتاب العقل به شرح زیر است: ۱- آغاز آفرینش عقل ۲- فضیلت عقل ۳- آنچه از عقل منشعب می شود۴- صفات عاقل و جاهل و برخی از عناوین آخرین بخش؛ یعنی کتاب المعاد به شرح زیر است: ۱- دوران های عمر ۲- یاد مرگ ۳- درخواست مرگ ۴- قبض روح ۵- چگونگی مرگ ۶- کیفیت سوال و شاهدان در قیامت ۷- میزان و حساب ۸- توصیف بهشت ۹- جوی های بهشت ۱۰- فنای مرگ
خصوصیات کتاب
تمامی روایات این کتاب بدون سند آورده شده و مولف تنها به ذکر نام کتابی که از آن نقل می کند، اکتفا کرده است. مولف در ابتدای کتاب اسامی ۲۹ کتاب که از آن ها روایات را نقل کرده، آورده است. اسامی برخی از آن ها عبارت اند از: کتب صدوق همچون: توحید، اکمال الدین، معانی الاخبار، علل الشرایع. کتاب های دیگری چون، الاختصاص شیخ مفید، تحف العقول، الاحتجاج، الامالی و الغیبه شیخ طوسی، تفسر فرات، تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، تفسیر مجمع البیان، تفسیر جوامع الجامع، تفسیر منسوب به امام عسگری، رجال کشی، رجال نجاشی، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، الغیبة نعمانی، و نیز از دو کتاب روایاتی آورده است که مولف آن ها را نمی شناخته است و به مجهول بودن آنان در اول کتاب تصریح کرده است، الشهاب نیران الاحزان و جامع الاخبار. مولف در این کتاب در تفسیر و توضیح روایات، تنها به بیان معانی لغات مشکله پرداخته است و فقط در موارد بسیار اندکی به توضیح روایات و یا بیان وجه جمع بین روایات می پردازد.
کتاب حاضر مشتمل بر یک مقدمه کوتاه و ۷ کتاب مستقل است و در هر کتاب باب های متنوعی ذکر شده است. مجموع ابواب کتاب بالغ به یک صد و چهار باب، و تنظیم کتب و ابواب از روشی منطقی برخوردار است. با کتاب العقل آغاز می شود و با کتاب المعاد پایان می پذیرد و ابواب نیز به ترتیب منطقی بحث ها ذکر شده اند.
گزارش محتوا
روایات کتاب در هفت بخش به شرح زیر تنظیم شده است: ۱- کتاب العقل ۲- کتاب العلم ۳- کتاب التوحید۴- کتاب نبوت و امامت ۵- کتاب الفتن ۶- کتاب ابناء القائم ۷- کتاب المعادکوچک ترین بخش آن، کتاب العقل مشتمل بر ۱۲ صفحه و بزرگ ترین بخش، ابنا القائم است. مولف در هر کتاب باب های گوناگونی را ذکر کرده است. به عنوان مثال، برخی از عناوین اولین بخش؛ یعنی کتاب العقل به شرح زیر است: ۱- آغاز آفرینش عقل ۲- فضیلت عقل ۳- آنچه از عقل منشعب می شود۴- صفات عاقل و جاهل و برخی از عناوین آخرین بخش؛ یعنی کتاب المعاد به شرح زیر است: ۱- دوران های عمر ۲- یاد مرگ ۳- درخواست مرگ ۴- قبض روح ۵- چگونگی مرگ ۶- کیفیت سوال و شاهدان در قیامت ۷- میزان و حساب ۸- توصیف بهشت ۹- جوی های بهشت ۱۰- فنای مرگ
خصوصیات کتاب
تمامی روایات این کتاب بدون سند آورده شده و مولف تنها به ذکر نام کتابی که از آن نقل می کند، اکتفا کرده است. مولف در ابتدای کتاب اسامی ۲۹ کتاب که از آن ها روایات را نقل کرده، آورده است. اسامی برخی از آن ها عبارت اند از: کتب صدوق همچون: توحید، اکمال الدین، معانی الاخبار، علل الشرایع. کتاب های دیگری چون، الاختصاص شیخ مفید، تحف العقول، الاحتجاج، الامالی و الغیبه شیخ طوسی، تفسر فرات، تفسیر قمی، تفسیر عیاشی، تفسیر مجمع البیان، تفسیر جوامع الجامع، تفسیر منسوب به امام عسگری، رجال کشی، رجال نجاشی، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، الغیبة نعمانی، و نیز از دو کتاب روایاتی آورده است که مولف آن ها را نمی شناخته است و به مجهول بودن آنان در اول کتاب تصریح کرده است، الشهاب نیران الاحزان و جامع الاخبار. مولف در این کتاب در تفسیر و توضیح روایات، تنها به بیان معانی لغات مشکله پرداخته است و فقط در موارد بسیار اندکی به توضیح روایات و یا بیان وجه جمع بین روایات می پردازد.