در علوم اقتصادی، نقد کار ( به انگلیسی:Critique of work یا critique of labour ) ، شامل انواع نقد و انتقادات از شغل و کار یا درخواست های لغو کار است. نقد کار همچنین شامل نقد آن چیزی که بعضی منتقدان کار آن را برده داری مزدی می دانند نیز می شود. [ ۱] [ ۲] [ ۳]
نقد کار می تواند رویکردی هستی گرایانه داشته باشد و می تواند بر موضوعاتی چون بی معنابودن کار و شغل و احساس بی معنایی در انجام کار، و مانع بودن کار در تحقق خود[ En ۱] و خودشکوفایی انسان نیز تمرکز کند. [ ۴] [ ۵] نقد کار می تواند نشان دهد که چگونه کار بیش از حد ممکن است به بهره وری اقتصادی جامعه یا خود جامعه آسیب برساند. [ ۶] [ ۷] نقد کار همچنین می تواند رویکردی فایده گرایانه به خود بگیرد که در آن ممکن است کار به سادگی مانع خوشحالی انسان و همچنین سلامتی او تلقی شود. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰]
در جهان و فلسفه غرب، بسیاری از متفکران از زمان اوایل تاریخ یونان باستان، کار را نقد کرده یا خواستار لغو و حذف کار بوده اند. [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳] [ ۱۴] نمونه ای از دیدگاه مخالف این انتقاد، رساله ای است که به طور ناشناس با عنوان جستاری در مورد تجارت و بازرگانی[ En ۲] که در سال ۱۷۷۰ میلادی منتشر شد است. این جستار استدلال می کرد که برای شکستن روحیه حس تنبلی و استقلال طلبی مردم انگلیس، «خانه های کار ایدئال» باید فقرا را زندانی کنند. این خانه ها باید به عنوان «خانه های وحشت»[ En ۳] عمل کنند، جایی که باید چهارده ساعت در روز با نادیده گرفتن زمان صرف شده برای غذا خوردن کار کرد. [ ۱۳]
دیدگاه هایی مانند این جستار در دهه های بعدی توسط شخصیت هایی چون توماس مالتوس ترویج می شد. این نوع از دیدگاه منجر به تصویب قانون «Poor Law Amendment Act of 1834» در مجلس بریتانیا در قرن ۱۹ میلادی شد. [ ۱۳]
نبرد برای کوتاه کردن ساعات کاری به ده ساعت از حدود دهه ۱۸۴۰ میلادی تا حدود سال ۱۹۰۰ میلادی ادامه یافت. [ ۱۲] با این حال، پیشروی به سمت هشت ساعت کار در روز به طور قابل توجهی سریعتر پیش رفت، و جنبش های اجتماعی کوتاه سازی ساعت کار که علیه کار همسو بودند، توانستند دو ساعت ساعت کاری کمتر دیگر را بین اواسط دهه ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۹ میلادی را بدست آورند. [ ۱۲] در این دوران دیدگاه های اصلاح طلبانه استدلال می کردند که مکانیزاسیون نه تنها قرار است کالاهای مادی را برای انسان فراهم کند، بلکه مکانیزاسیون قرار است کارگران را از «بردگی» رها کند و آنها را با «وظیفه» لذت بردن از زندگی آشنا کند. [ ۱۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنقد کار می تواند رویکردی هستی گرایانه داشته باشد و می تواند بر موضوعاتی چون بی معنابودن کار و شغل و احساس بی معنایی در انجام کار، و مانع بودن کار در تحقق خود[ En ۱] و خودشکوفایی انسان نیز تمرکز کند. [ ۴] [ ۵] نقد کار می تواند نشان دهد که چگونه کار بیش از حد ممکن است به بهره وری اقتصادی جامعه یا خود جامعه آسیب برساند. [ ۶] [ ۷] نقد کار همچنین می تواند رویکردی فایده گرایانه به خود بگیرد که در آن ممکن است کار به سادگی مانع خوشحالی انسان و همچنین سلامتی او تلقی شود. [ ۸] [ ۹] [ ۱۰]
در جهان و فلسفه غرب، بسیاری از متفکران از زمان اوایل تاریخ یونان باستان، کار را نقد کرده یا خواستار لغو و حذف کار بوده اند. [ ۱۱] [ ۱۲] [ ۱۳] [ ۱۴] نمونه ای از دیدگاه مخالف این انتقاد، رساله ای است که به طور ناشناس با عنوان جستاری در مورد تجارت و بازرگانی[ En ۲] که در سال ۱۷۷۰ میلادی منتشر شد است. این جستار استدلال می کرد که برای شکستن روحیه حس تنبلی و استقلال طلبی مردم انگلیس، «خانه های کار ایدئال» باید فقرا را زندانی کنند. این خانه ها باید به عنوان «خانه های وحشت»[ En ۳] عمل کنند، جایی که باید چهارده ساعت در روز با نادیده گرفتن زمان صرف شده برای غذا خوردن کار کرد. [ ۱۳]
دیدگاه هایی مانند این جستار در دهه های بعدی توسط شخصیت هایی چون توماس مالتوس ترویج می شد. این نوع از دیدگاه منجر به تصویب قانون «Poor Law Amendment Act of 1834» در مجلس بریتانیا در قرن ۱۹ میلادی شد. [ ۱۳]
نبرد برای کوتاه کردن ساعات کاری به ده ساعت از حدود دهه ۱۸۴۰ میلادی تا حدود سال ۱۹۰۰ میلادی ادامه یافت. [ ۱۲] با این حال، پیشروی به سمت هشت ساعت کار در روز به طور قابل توجهی سریعتر پیش رفت، و جنبش های اجتماعی کوتاه سازی ساعت کار که علیه کار همسو بودند، توانستند دو ساعت ساعت کاری کمتر دیگر را بین اواسط دهه ۱۸۸۰ تا ۱۹۱۹ میلادی را بدست آورند. [ ۱۲] در این دوران دیدگاه های اصلاح طلبانه استدلال می کردند که مکانیزاسیون نه تنها قرار است کالاهای مادی را برای انسان فراهم کند، بلکه مکانیزاسیون قرار است کارگران را از «بردگی» رها کند و آنها را با «وظیفه» لذت بردن از زندگی آشنا کند. [ ۱۲]
wiki: نقد کار