سنجش خرد ناب یا نقد عقل محض ( به آلمانی: Kritik der reinen Vernunft ) یا نقد اول نخستین کتاب از سه گانهٔ فلسفه انتقادی از ایمانوئل کانت است که اولین بار در سال ۱۷۸۱ چاپ شد. این کتاب مهم ترین اثر کانت است و دربارهٔ ویژگی های عقل و توان آن در شناخت متافیزیک است.
کانت در این کتاب به بررسی و تقسیم بندی مقولات شناخت و نیز بررسیِ محسوسات، ادراک و عقل محض پرداخته است. او در این کتاب عقل، محسوسات و ادراک، و ویژگی های عقل محض در شناخت متافیزیکی را شرح داده است.
منطق استعلایی در کتاب نقد عقل محض کانت مبحثی است که در آن قواعد ذهنی پیشینی بررسی شده است. کانت منطق استعلایی خود را به دو بخش تحلیل و دیالکتیک استعلایی تقسیم کرده است. کانت از رشته راهنما استفاده می کند و می گوید که فاهمه یا درک همان قوه حکم کننده است که عملکردش همان مقوله ها هستند. فاهمه در واقع قوه شناخت از طریق مفاهیم است که این عمل همان حکم کردن است و ذهنیات را به هم مربوط می کند. [ نیازمند منبع]
تحلیل استعلایی منطق آنچه درست است می باشد. تحلیل استعلایی خود شامل دو بخش تحلیل مفاهیم و تحلیل اصول است که اولی استنتاج متافیزیک مفاهیم محض و استنتاج استعلایی این مفاهیم و دومی سیستم اصول را نتیجه می دهد. [ نیازمند منبع]
دیالکتیک استعلایی منطق آنچه نادرست است می باشد. دیالکتیک استعلایی بخشی از کتاب نقد عقل محض کانت است که راجع به تأمل استعلایی توضیح می دهد که در هر تأمل عقل محض سه ایده اصلی ( نفس و جهان و خدا ) را تولید می کند و این ایده ها مفاهیم محض فاهمه را وحدت می بخشد. دیالکتیک استعلایی کانت به سه بخش مغالطه و تعارض و ایده آل تقسیم بندی می شود. وقتی صحبت از دیالکتیک می آید همه منتظر تضاد هستند در دیالکتیک استعلایی، کانت از تضادهایی صحبت به میان میاورد که از مفاهیمی جهان به وجود میایند. [ نیازمند منبع]
بخش بندی کلی نقد اول کانت از این قرار است:[ ۱]
از این کتاب تاکنون دو ترجمه به زبان فارسی با مشخصات زیر انجام شده است:
• کانت، ایمانوئل، سنجش خرد ناب، ترجمهٔ میر شمس الدین ادیب سلطانی، ویراست ۲، تهران: امیرکبیر، ۱۳۶۲؛ ۱۳۸۳.
• کانت، ایمانوئل، نقد عقل محض، ترجمهٔ بهروز نظری، انتشارات ققنوس، ۱۳۹۰؛ ویراست دوم ( با ویرایش محمدمهدی اردبیلی ) : تهران: ققنوس، ۱۳۹۴. ( همانگونه که در مقدمهٔ ویراستار ذکر شده است، ترجمهٔ این کتاب از ترجمهٔ ادیب سلطانی تأثیر بسیار پذیرفته است )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکانت در این کتاب به بررسی و تقسیم بندی مقولات شناخت و نیز بررسیِ محسوسات، ادراک و عقل محض پرداخته است. او در این کتاب عقل، محسوسات و ادراک، و ویژگی های عقل محض در شناخت متافیزیکی را شرح داده است.
منطق استعلایی در کتاب نقد عقل محض کانت مبحثی است که در آن قواعد ذهنی پیشینی بررسی شده است. کانت منطق استعلایی خود را به دو بخش تحلیل و دیالکتیک استعلایی تقسیم کرده است. کانت از رشته راهنما استفاده می کند و می گوید که فاهمه یا درک همان قوه حکم کننده است که عملکردش همان مقوله ها هستند. فاهمه در واقع قوه شناخت از طریق مفاهیم است که این عمل همان حکم کردن است و ذهنیات را به هم مربوط می کند. [ نیازمند منبع]
تحلیل استعلایی منطق آنچه درست است می باشد. تحلیل استعلایی خود شامل دو بخش تحلیل مفاهیم و تحلیل اصول است که اولی استنتاج متافیزیک مفاهیم محض و استنتاج استعلایی این مفاهیم و دومی سیستم اصول را نتیجه می دهد. [ نیازمند منبع]
دیالکتیک استعلایی منطق آنچه نادرست است می باشد. دیالکتیک استعلایی بخشی از کتاب نقد عقل محض کانت است که راجع به تأمل استعلایی توضیح می دهد که در هر تأمل عقل محض سه ایده اصلی ( نفس و جهان و خدا ) را تولید می کند و این ایده ها مفاهیم محض فاهمه را وحدت می بخشد. دیالکتیک استعلایی کانت به سه بخش مغالطه و تعارض و ایده آل تقسیم بندی می شود. وقتی صحبت از دیالکتیک می آید همه منتظر تضاد هستند در دیالکتیک استعلایی، کانت از تضادهایی صحبت به میان میاورد که از مفاهیمی جهان به وجود میایند. [ نیازمند منبع]
بخش بندی کلی نقد اول کانت از این قرار است:[ ۱]
از این کتاب تاکنون دو ترجمه به زبان فارسی با مشخصات زیر انجام شده است:
• کانت، ایمانوئل، سنجش خرد ناب، ترجمهٔ میر شمس الدین ادیب سلطانی، ویراست ۲، تهران: امیرکبیر، ۱۳۶۲؛ ۱۳۸۳.
• کانت، ایمانوئل، نقد عقل محض، ترجمهٔ بهروز نظری، انتشارات ققنوس، ۱۳۹۰؛ ویراست دوم ( با ویرایش محمدمهدی اردبیلی ) : تهران: ققنوس، ۱۳۹۴. ( همانگونه که در مقدمهٔ ویراستار ذکر شده است، ترجمهٔ این کتاب از ترجمهٔ ادیب سلطانی تأثیر بسیار پذیرفته است )
wiki: نقد عقل محض