نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار (کتاب). کتاب نفحات الازهار فی خلاصه عبقات الانوار نوشته سید علی حسینی میلانی به زبان عربی و در موضوع کلام و عقاید می باشد.
در اوائل قرن سیزدهم هجری قمری کتابی به نام« التحفة الاثنا عشریة فی الردّ علی الإمامیة الإثنی عشریة » توسط یک عالم سنّی به نام م ولوی عبد العزیز الدهلوی به زبان فارسی تألیف شد که ضمن آن اعتقادات شیعه در زمینه توحید ، نبوّت ، معاد و مخصوصا امامت با دلایل غیر علمی و خلاف واقع مورد نقد قرار گرفت و احساسات شیعیان هند را جریحه دار کرد. پس از تألیف این کتاب دانشمندان شیعه برای صیانت از حریم اعتقادات شیعه به میدان آمده و کتابهایی را در ردّ این کتاب نگاشتند که در میان آنها کتاب عظیم و گران سنگ« عبقات الأنوار» به تأیید بزرگان شیعه و اعتراف مخالفین از اعتبار ویژه ای برخوردار است و دلیل آن را می توان در تلاش طاقت فرسا، تتبّع و تحقیق فراوان و همّت بی نظیر سید میر حامد حسین متکلّم و محقق شیعه در راه تألیف این کتاب جستجو نمود. مؤلف در این کتاب شش آیه و ده حدیثی را که دهلوی در کتاب خود مطرح و دلالت آن را بر مسئله امامت انکار کرده است، با اسناد فراوان و غیر قابل انکار نزد مخالفین به تفصیل بررسی کرده است و با دلایل متقن و محکم دلالت آنها را بر امامت ائمه معصومین علیهم السلام به اثبات رسانده است به صورتی که جای هیچ گونه شک و تردیدی برای یک مسلمان منصف و بدون تعصّب باقی نمی ماند. وی در این کتاب- که به زبان فارسی نگاشته است- روایات را فقط از طریق أعلام أهل سنت نقل کرده و حتّی در استدلال یا استشهاد به یک قاعده مثلا نحوی به کلام آنان استناد نموده است و برای اثبات تواتر احادیث از همه طبقات راویان از قرن اوّل هجری تا قرن سیزدهم بهره برده است.
ترجمه عقبات
قبل از آنکه این کتاب عظیم به عربی ترجمه شود متن فارسی« تحفه اثنا عشریه » توسط شیخ غلام محمد بن محیی الدین بن عمر اسلمی در سال ۱۲۲۷ ه. ق به عربی ترجمه شد و سپس این ترجمه توسط محمود بن عبد الله آلوسی در سال ۱۳۰۱ ه. ق در کتابی به نام المنحة الالهیة تلخیص گردید و تا مدّتی جوابی شایسته نسبت به این کتاب به زبان عربی وجود نداشت تا اینکه در سال ۱۳۸۵ ه. ق فاضل ارجمند معاصر سید علی حسینی میلانی به توصیه حجة الاسلام و المسلمین سید محمد سعید نوه صاحب عبقات تلخیص کتاب عبقات به زبان عربی را با تلخیص مجلدات حدیث ثقلین و حدیث غدیر با عنوان خلاصة عبقات الأنوار فی امامة ائمة الأطهار آغاز کرد. برخی از جلدهای عبقات در چاپهای ناشران مختلفی چون بنیاد بعثت تهران ، کتابخانه عمومی امام امیر المؤمنین( ع) اصفهان ، مکتبة نینوی الحدیثه تهران و مجمع البحوث الاسلامیة بیروت در مجلّداتی با تعدادهای گوناگون منتشر شد تا سرانجام ایشان از سال ۱۴۱۴ ه. ق با ویرایشی جدید مجموعه ای را در بیست جلد با نام نفحات الأزهار فی خلاصة عبقات الأنوار» در قم به چاپ رسانید.
ساختار کتاب
...

پیشنهاد کاربران

بپرس