[ویکی فقه] یکی از نظریه پردازان یادگیری، ژان پیاژه روان شناس، کودک شناس و فیلسوف فرانسوی است. نظریه او به "یادگیری رشد شناختی" و نیز شناخت شناسی تکوینی (Genetic Epistemology) معروف است.
یادگیری، اساس رفتار آدمی می باشد. اکثر رفتارهای آدمی حاصل یادگیری می باشد. انسان از طریق یادگیری روی محیط خود تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد.
قلی پور، فرض الله، کلیات روان شناسی، تهران، برگزیده، ۱۳۷۶، چاپ اول، ج۲، ص۶۹.
پیاژه در نهم اگوست سال ۱۸۹۶ در نیوشاتل سوئیس به دنیا آمد و در ۱۹۸۰ درگذشت. او دکتری خود را در سن ۲۱ سالگی در زیست شناسی و سپس در روان شناسی دریافت کرد و سه سال به تحصیل روان شناسی و فلسفه در زوریخ و سوربن پرداخت. وی در فلسفه و شناخت شناسی بررسی های ژرف و ارزنده ای انجام داد و تا ۳۰سالگی بیش از ۲۰ مقاله درباره نرم تنان و... نوشت.
هرگنهان، بی آر و السون، متیو اچ، نظریه های یادگیری، علی اکبر سیف، تهران، دوران، ۱۳۸۹، چاپ شانزدهم، ص۳۵۲.
روان شناسان همواره تلاش داشته اند که فرایند یادگیری را تبیین کنند و در قالب نظریاتی به توضیح تئوریک این فرآیند بپردازند. البته این تلاش ها نیز چون هر تولید علمی دیگری که در چرخه دانش زایی به وجود می آید، معمولاً تحت تاثیر رویشگاه نظری و پارادایم های مورد تعلق خاطر نظریه پردازان است.نظریه پیاژه، مانند تولمن، بندورا و نورمن، متعلق به پارادایم شناختی است. این پارادایم را افلاطون ابداع کرد و از طریق دکارت، کانت و روان شناسان قوای ذهنی (قوای نفسانی) به ما رسیده است. این پارادایم، ماهیت شناختی یادگیری را مورد تاکید قرار می دهد.
هرگنهان، بی آر و السون، متیو اچ، نظریه های یادگیری، علی اکبر سیف، تهران، دوران، ۱۳۸۹، چاپ شانزدهم، ص۹۰-۸۹.
...
یادگیری، اساس رفتار آدمی می باشد. اکثر رفتارهای آدمی حاصل یادگیری می باشد. انسان از طریق یادگیری روی محیط خود تاثیر می گذارد و از آن تاثیر می پذیرد.
قلی پور، فرض الله، کلیات روان شناسی، تهران، برگزیده، ۱۳۷۶، چاپ اول، ج۲، ص۶۹.
پیاژه در نهم اگوست سال ۱۸۹۶ در نیوشاتل سوئیس به دنیا آمد و در ۱۹۸۰ درگذشت. او دکتری خود را در سن ۲۱ سالگی در زیست شناسی و سپس در روان شناسی دریافت کرد و سه سال به تحصیل روان شناسی و فلسفه در زوریخ و سوربن پرداخت. وی در فلسفه و شناخت شناسی بررسی های ژرف و ارزنده ای انجام داد و تا ۳۰سالگی بیش از ۲۰ مقاله درباره نرم تنان و... نوشت.
هرگنهان، بی آر و السون، متیو اچ، نظریه های یادگیری، علی اکبر سیف، تهران، دوران، ۱۳۸۹، چاپ شانزدهم، ص۳۵۲.
روان شناسان همواره تلاش داشته اند که فرایند یادگیری را تبیین کنند و در قالب نظریاتی به توضیح تئوریک این فرآیند بپردازند. البته این تلاش ها نیز چون هر تولید علمی دیگری که در چرخه دانش زایی به وجود می آید، معمولاً تحت تاثیر رویشگاه نظری و پارادایم های مورد تعلق خاطر نظریه پردازان است.نظریه پیاژه، مانند تولمن، بندورا و نورمن، متعلق به پارادایم شناختی است. این پارادایم را افلاطون ابداع کرد و از طریق دکارت، کانت و روان شناسان قوای ذهنی (قوای نفسانی) به ما رسیده است. این پارادایم، ماهیت شناختی یادگیری را مورد تاکید قرار می دهد.
هرگنهان، بی آر و السون، متیو اچ، نظریه های یادگیری، علی اکبر سیف، تهران، دوران، ۱۳۸۹، چاپ شانزدهم، ص۹۰-۸۹.
...
wikifeqh: نظریه_شناخت شناسی_تکوینی