نظریهٔ صَف ( به انگلیسی: Queueing theory ) به معنی مطالعه ریاضی یک ردیف در حال انتظار یا صف است. [ ۱] مدل صف ساخته شده تا بتوان از طریق آن طول صف و زمان انتظار را پیش بینی نمود. [ ۱] نظریه صف عموماً شاخه ای از تحقیق در عملیات شناخته می شود زیرا نتایج معمولاً هنگام تصمیم گیری در مورد منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات استفاده می شوند.
نظریه صف در ابتدا ریشه در تحقیقات ارلانگ دارد. زمانی که او مدل هایی را برای توصیف سیستم در شرکت تبادلات تلفنی کپنهاگ که یک شرکت دانمارکی است، انجام می داد این نظریه شکل گرفت. [ ۱] این ایده ها از آن زمان دارای کاربردهایی از جمله مخابرات، مهندسی ترافیک، محاسبات[ ۲] و به ویژه در مهندسی صنایع در طراحی کارخانه ها، مغازه ها، دفاتر و بیمارستان ها و همچنین در مدیریت پروژه بوده است. [ ۳] [ ۴]
بررسی «صف بندی» در «صف» به طور معمول در زمینه تحقیقات دانشگاهی مشاهده می شود. در واقع، یکی از برجسته ترین ژورنال های این حرفه، سیستم های صف است.
یک صف یا گره دارای صف را می توان تقریباً یک جعبه سیاه دانست. مشاغل یا «مشتریان» به صف می رسند، احتمالاً مدتی صبر می کنند، مدتی پردازش می کنند و سپس از صف خارج می شوند ( شکل ۱ را ببینید ) .
از آنجا که اطلاعاتی در مورد داخل گره دارای صف وجود دارد که باید مشخص کنیم، گره دارای صف کاملاً یک جعبه سیاه خالص نیست. این صف دارای یک یا چند «سرور» است که هر کدام را می توان با یک کار ورودی تا زمان ترک آن جفت کرد، و پس از آن آن سرور آزاد خواهد بود که با یک کار ورودی دیگر جفت شود ( شکل ۲ را ببینید ) .
تشبیهی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، صندوقدار یک سوپرمارکت است. مدل های دیگری نیز وجود دارد، اما این نمونه ای است که در نوشته ها معمولاً دیده می شود. مشتریان می رسند، توسط صندوقدار کارشان انجام می شود و می روند. هر صندوقدار همزمان کاریک مشتری را انجام می دهد و از این رو مشابه یک گره دارای صف است که فقط یک سرور دارد.
تنظیماتی که در صورت مشغول بودن صندوقدار هنگام ورود مشتری، مشتری فوراً آنجا را ترک خواهد کرد، به عنوان صف بدون بافر ( یا بدون «منطقه انتظار» یا شرایط مشابه ) شناخته می شود. و به یک تنظیم با منطقه انتظار برای حداکثر n مشتری، صف با بافر اندازه n گفته می شود.
برای شناختِ یک سیستم صف، باید شش بخش را بشناسیم:
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنظریه صف در ابتدا ریشه در تحقیقات ارلانگ دارد. زمانی که او مدل هایی را برای توصیف سیستم در شرکت تبادلات تلفنی کپنهاگ که یک شرکت دانمارکی است، انجام می داد این نظریه شکل گرفت. [ ۱] این ایده ها از آن زمان دارای کاربردهایی از جمله مخابرات، مهندسی ترافیک، محاسبات[ ۲] و به ویژه در مهندسی صنایع در طراحی کارخانه ها، مغازه ها، دفاتر و بیمارستان ها و همچنین در مدیریت پروژه بوده است. [ ۳] [ ۴]
بررسی «صف بندی» در «صف» به طور معمول در زمینه تحقیقات دانشگاهی مشاهده می شود. در واقع، یکی از برجسته ترین ژورنال های این حرفه، سیستم های صف است.
یک صف یا گره دارای صف را می توان تقریباً یک جعبه سیاه دانست. مشاغل یا «مشتریان» به صف می رسند، احتمالاً مدتی صبر می کنند، مدتی پردازش می کنند و سپس از صف خارج می شوند ( شکل ۱ را ببینید ) .
از آنجا که اطلاعاتی در مورد داخل گره دارای صف وجود دارد که باید مشخص کنیم، گره دارای صف کاملاً یک جعبه سیاه خالص نیست. این صف دارای یک یا چند «سرور» است که هر کدام را می توان با یک کار ورودی تا زمان ترک آن جفت کرد، و پس از آن آن سرور آزاد خواهد بود که با یک کار ورودی دیگر جفت شود ( شکل ۲ را ببینید ) .
تشبیهی که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، صندوقدار یک سوپرمارکت است. مدل های دیگری نیز وجود دارد، اما این نمونه ای است که در نوشته ها معمولاً دیده می شود. مشتریان می رسند، توسط صندوقدار کارشان انجام می شود و می روند. هر صندوقدار همزمان کاریک مشتری را انجام می دهد و از این رو مشابه یک گره دارای صف است که فقط یک سرور دارد.
تنظیماتی که در صورت مشغول بودن صندوقدار هنگام ورود مشتری، مشتری فوراً آنجا را ترک خواهد کرد، به عنوان صف بدون بافر ( یا بدون «منطقه انتظار» یا شرایط مشابه ) شناخته می شود. و به یک تنظیم با منطقه انتظار برای حداکثر n مشتری، صف با بافر اندازه n گفته می شود.
برای شناختِ یک سیستم صف، باید شش بخش را بشناسیم:
wiki: نظریه صف