[ویکی فقه] نظام النکاح فی الشریعة الاسلامیة الغراء (کتاب). « نظام النکاح فی الشریعة الإسلامیة الغراء» تألیف آیت الله جعفر سبحانی ، به بحث احکام و شرایط ازدواج از دیدگاه فقه امامیه ، بر اساس کتاب شرائع الإسلام محقق حلی و با بهره گیری از آیات و روایات فریقین، مباحث فقهی مربوط به نکاح را در ضمن دو جلد تدوین کرده است.
آیت اللّه شیخ جعفر بن علامه شیخ محمد حسین سبحانی اقبال تبریزی در سال ۱۳۴۷ ق در شهر تبریز چشم به جهان گشود. ایشان پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی، در ۱۴ سالگی( ۱۳۶۱ ق) رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز گردید و به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت. در مهر ماه ۱۳۲۵ ش وارد قم شد و به تکمیل سطوح، همت گماشت. آیت الله پس از تکمیل سطوح عالیه در ۱۳۶۹ ق، به درسهای خارج فقه و اصول راه یافت و به خوشه چینی از محضر بزرگان پرداخت، در سال ۱۳۹۴ ق( ۱۳۵۴ ش) بر اثر اصرار فضلا و طلاب علاقمند حوزه، درس خارج فقه و اصول را تشکیل داد که تا کنون بحمد الله ادامه دارد. درس خارج اصول ایشان یکی از شاخصترین حلقه های درسی حوزه به شمار می رود. استاد معظم تا کنون چهار دوره کامل اصول و هر دوره در ۶ سال، تدریس نموده و هم اکنون پنجمین دوره آن را پشت سر می نهد.
آیت اللّه شیخ جعفر بن علامه شیخ محمد حسین سبحانی اقبال تبریزی در سال ۱۳۴۷ ق در شهر تبریز چشم به جهان گشود. ایشان پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی، در ۱۴ سالگی( ۱۳۶۱ ق) رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز گردید و به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت. در مهر ماه ۱۳۲۵ ش وارد قم شد و به تکمیل سطوح، همت گماشت. آیت الله پس از تکمیل سطوح عالیه در ۱۳۶۹ ق، به درسهای خارج فقه و اصول راه یافت و به خوشه چینی از محضر بزرگان پرداخت، در سال ۱۳۹۴ ق( ۱۳۵۴ ش) بر اثر اصرار فضلا و طلاب علاقمند حوزه، درس خارج فقه و اصول را تشکیل داد که تا کنون بحمد الله ادامه دارد. درس خارج اصول ایشان یکی از شاخصترین حلقه های درسی حوزه به شمار می رود. استاد معظم تا کنون چهار دوره کامل اصول و هر دوره در ۶ سال، تدریس نموده و هم اکنون پنجمین دوره آن را پشت سر می نهد.
[ویکی نور] نظام النکاح فی الشریعة الإسلامیة الغراء تألیف آیت الله جعفر سبحانی، به بحث احکام و شرایط ازدواج از دیدگاه فقه امامیه، بر اساس کتاب شرائع الإسلام محقق حلی و با بهره گیری از آیات و روایات فریقین، مباحث فقهی مربوط به نکاح را در ضمن دو جلد تدوین کرده است.
نگارنده به درخواست برخی شاگردانش که بر مورد ابتلا بودن مباحث احوال شخصیه مانند نکاح و طلاق تأکید کرده اند به تدریس و تألیف در این موضوع مبادرت ورزیده است و آن را از مسائل مهم و مورد پرسش مردم می داند که باید با دقت در آن تفحص شود.
از یک مقدمه در باره مفهوم لغوی و اصطلاحی نکاح و بیست فصل ترکیب شده است. شیوه تألیف بدین گونه است که در ابتدای هر فصل مسئله مطرح شده؛ سپس اقوال مهم در باره آن توضیح داده می شود و در پایان، پس از نقد و بررسی اجمالی دیدگاه های مختلف، نظر مؤلف با ادله فقهی اثبات می گردد. از ویژگی های این نوشتار روانی متن و سادگی استدلال های آن، با حفظ علمیت و اتقان مطالب است.
مؤلف، در جلد اول ابتدا به تعریف نکاح می پردازد. سپس اشاره می کند که قبل از خطبه، مرد می تواند به بدن همسرش نگاه کند و حتی می تواند این نگاه را تکرار کند تا بتواند معایب و محاسن او را تشخیص دهد و مطلوبش را انتخاب نماید. نویسنده بر این باور است که اصل جواز مسلم است و اختلاف در دو مورد است: محدوده نگاه چقدر است؟ و نگاه آیا باید از روی لباس باشد یا بدون لباس نیز جایز است؟
در مورد اول مؤلف معتقد است بر اساس روایات مختلف به نظر می رسد که نگاه، فقط مختص دست ها و صورت نیست و شامل هر موضعی می شود که عادتاً جزء محاسن زن به شمار می آید و در زندگی زناشویی برای مرد مهم است. البته این حکم شامل عورت زن نمی شود.
نگارنده به درخواست برخی شاگردانش که بر مورد ابتلا بودن مباحث احوال شخصیه مانند نکاح و طلاق تأکید کرده اند به تدریس و تألیف در این موضوع مبادرت ورزیده است و آن را از مسائل مهم و مورد پرسش مردم می داند که باید با دقت در آن تفحص شود.
از یک مقدمه در باره مفهوم لغوی و اصطلاحی نکاح و بیست فصل ترکیب شده است. شیوه تألیف بدین گونه است که در ابتدای هر فصل مسئله مطرح شده؛ سپس اقوال مهم در باره آن توضیح داده می شود و در پایان، پس از نقد و بررسی اجمالی دیدگاه های مختلف، نظر مؤلف با ادله فقهی اثبات می گردد. از ویژگی های این نوشتار روانی متن و سادگی استدلال های آن، با حفظ علمیت و اتقان مطالب است.
مؤلف، در جلد اول ابتدا به تعریف نکاح می پردازد. سپس اشاره می کند که قبل از خطبه، مرد می تواند به بدن همسرش نگاه کند و حتی می تواند این نگاه را تکرار کند تا بتواند معایب و محاسن او را تشخیص دهد و مطلوبش را انتخاب نماید. نویسنده بر این باور است که اصل جواز مسلم است و اختلاف در دو مورد است: محدوده نگاه چقدر است؟ و نگاه آیا باید از روی لباس باشد یا بدون لباس نیز جایز است؟
در مورد اول مؤلف معتقد است بر اساس روایات مختلف به نظر می رسد که نگاه، فقط مختص دست ها و صورت نیست و شامل هر موضعی می شود که عادتاً جزء محاسن زن به شمار می آید و در زندگی زناشویی برای مرد مهم است. البته این حکم شامل عورت زن نمی شود.
wikinoor: نظام_النکاح_فی_الشریعة_الإسلامیة_الغراء
[ویکی فقه] نظام النکاح فی الشریعه الاسلامیه الغراء (کتاب). « نظام النکاح فی الشریعة الإسلامیة الغراء» تألیف آیت الله جعفر سبحانی ، به بحث احکام و شرایط ازدواج از دیدگاه فقه امامیه ، بر اساس کتاب شرائع الإسلام محقق حلی و با بهره گیری از آیات و روایات فریقین، مباحث فقهی مربوط به نکاح را در ضمن دو جلد تدوین کرده است.
آیت اللّه شیخ جعفر بن علامه شیخ محمد حسین سبحانی اقبال تبریزی در سال ۱۳۴۷ ق در شهر تبریز چشم به جهان گشود. ایشان پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی، در ۱۴ سالگی( ۱۳۶۱ ق) رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز گردید و به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت. در مهر ماه ۱۳۲۵ ش وارد قم شد و به تکمیل سطوح، همت گماشت. آیت الله پس از تکمیل سطوح عالیه در ۱۳۶۹ ق، به درسهای خارج فقه و اصول راه یافت و به خوشه چینی از محضر بزرگان پرداخت، در سال ۱۳۹۴ ق( ۱۳۵۴ ش) بر اثر اصرار فضلا و طلاب علاقمند حوزه، درس خارج فقه و اصول را تشکیل داد که تا کنون بحمد الله ادامه دارد. درس خارج اصول ایشان یکی از شاخصترین حلقه های درسی حوزه به شمار می رود. استاد معظم تا کنون چهار دوره کامل اصول و هر دوره در ۶ سال، تدریس نموده و هم اکنون پنجمین دوره آن را پشت سر می نهد.
انگیزه تألیف
نگارنده به درخواست برخی شاگردانش که بر مورد ابتلا بودن مباحث احوال شخصیه مانند نکاح و طلاق تأکید کرده اند به تدریس و تألیف در این موضوع مبادرت ورزیده است و آن را از مسائل مهم و مورد پرسش مردم می داند که باید با دقت در آن تفحص شود.
ساختار
از یک مقدمه در باره مفهوم لغوی و اصطلاحی نکاح و بیست فصل ترکیب شده است. شیوه تألیف بدین گونه است که در ابتدای هر فصل مسئله مطرح شده; سپس اقوال مهم در باره آن توضیح داده می شود و در پایان، پس از نقد و بررسی اجمالی دیدگاه های مختلف، نظر مؤلف با ادله فقهی اثبات می گردد. از ویژگی های این نوشتار روانی متن و سادگی استدلال های آن، با حفظ علمیت و اتقان مطالب است.
گزارش محتوا
...
آیت اللّه شیخ جعفر بن علامه شیخ محمد حسین سبحانی اقبال تبریزی در سال ۱۳۴۷ ق در شهر تبریز چشم به جهان گشود. ایشان پس از فراغت از تحصیلات ابتدایی، در ۱۴ سالگی( ۱۳۶۱ ق) رهسپار مدرسه علمیه طالبیه تبریز گردید و به آموختن مقدمات علوم و سطوح پرداخت. در مهر ماه ۱۳۲۵ ش وارد قم شد و به تکمیل سطوح، همت گماشت. آیت الله پس از تکمیل سطوح عالیه در ۱۳۶۹ ق، به درسهای خارج فقه و اصول راه یافت و به خوشه چینی از محضر بزرگان پرداخت، در سال ۱۳۹۴ ق( ۱۳۵۴ ش) بر اثر اصرار فضلا و طلاب علاقمند حوزه، درس خارج فقه و اصول را تشکیل داد که تا کنون بحمد الله ادامه دارد. درس خارج اصول ایشان یکی از شاخصترین حلقه های درسی حوزه به شمار می رود. استاد معظم تا کنون چهار دوره کامل اصول و هر دوره در ۶ سال، تدریس نموده و هم اکنون پنجمین دوره آن را پشت سر می نهد.
انگیزه تألیف
نگارنده به درخواست برخی شاگردانش که بر مورد ابتلا بودن مباحث احوال شخصیه مانند نکاح و طلاق تأکید کرده اند به تدریس و تألیف در این موضوع مبادرت ورزیده است و آن را از مسائل مهم و مورد پرسش مردم می داند که باید با دقت در آن تفحص شود.
ساختار
از یک مقدمه در باره مفهوم لغوی و اصطلاحی نکاح و بیست فصل ترکیب شده است. شیوه تألیف بدین گونه است که در ابتدای هر فصل مسئله مطرح شده; سپس اقوال مهم در باره آن توضیح داده می شود و در پایان، پس از نقد و بررسی اجمالی دیدگاه های مختلف، نظر مؤلف با ادله فقهی اثبات می گردد. از ویژگی های این نوشتار روانی متن و سادگی استدلال های آن، با حفظ علمیت و اتقان مطالب است.
گزارش محتوا
...