نظام الملک
/nezAmolmolk/
فرهنگ اسم ها
معنی: باعث نظم و سرزمین، نام وزیر معروف سلجوقیان در قرن پنجم
برچسب ها: اسم، اسم با ن، اسم پسر، اسم عربی
لغت نامه دهخدا
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) احمدبن نظام الملک ، مکنی به ابونصر، فرزند خواجه نظام الملک طوسی وزیرمعروف ملکشاه سلجوقی است ، وی مدتی وزارت سلطان محمدبن ملکشاه داشت و عاقبت به روایت راوندی ، سلطان وی را در ازای هشتصد هزار دینار به سیدابوهاشم رئیس همدان داد تا هرچه خواهد با او کند. رجوع به راحةالصدور راوندی صص 162-164 و الکامل ابن اثیر ج 10 ص 304 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) چن قلیچ خان بن غازی فیروزجنگ مشهور وملقب به نظام الملک آصف جاه ، مؤسس سلسله نظام حیدرآباد وی به سال 1161 درگذشت. ( از قاموس الاعلام ج 6 ).
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) حسن بن محمد الدهستانی ، مکنی به ابومحمد و ملقب به نظام الملک از وزیران سلطان طغرل بیگ سلجوقی است. رجوع به راحةالصدور راوندی حاشیه ص 98 و الکامل ابن اثیر ذیل حوادث سال 436 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمدبن بهاءالدین مسعود هروی ، وزیر سلطان محمد خوارزمشاه است. رجوع به تاریخ مغول ، اقبال ، ص 47 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمدبن صالح ، ملقب به ناصرالدین و نظام الملک ، وزیر سلطان محمد خوارزمشاه است ، خوارزمشاه پس از عزل وزیر خود نظام الملک محمدبن بهاءالدین مسعود هروی ، او را که ازغلامزادگان ترکان خاتون بود به اصرار ترکان خاتون به وزارت انتخاب کرد و چندی بعد به سال 614 وی را به علت بی کفایتی عزل کرد. رجوع به تاریخ مغول ص 47 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمدبن محمد، ملقب به نظام الملک و صدرالدین ، وزیر قلج طمغاج خان و ممدوح شمس طبسی شاعر است ، عوفی که در سال 597 هَ. ق. به سمرقند گذشته است از ادب پروری این وزیر تمجیدی کرده است. رجوع به لباب الالباب چ نفیسی ص 173 و 607 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمودبن مظفربن ابی توبه ، مکنی به ابوالقاسم و ملقب به نصیرالدین و نظام الملک ، وزیر سلطان سنجر سلجوقی است ، وی از 521 تا 526 هَ. ق. منصب وزارت داشت. رجوع به نصیرالدین ، محمود شود.
فرهنگ فارسی
مسعود ابن علی هروی ملقب به شمس الدین و نظام الملک وزیر سلطان تکش خوارزمشاه است ٠ وی به سال ۵۹۶ هجری قمری به اشارت خوارزمشاه به دست فدائیان اسماعیلیه در خوارزم کشته شد ٠
پیشنهاد کاربران
ابوعلی حسن بن علی طوسی ( ۱۰ آوریل ۱۰۱۸ – ۱۴ اکتبر ۱۰۹۲ ) مشهور به نظام الملک، از ۱۰۶۴ تا هنگام ترورش در ۱۰۹۲ میلادی، وزیر ایرانی دو تن از فرمانروایان امپراتوری سلجوقی، آلپ ارسلان و ملکشاه یکم بود. او در درون امپراتوری مدارج ترقی را پیمود و به مدت ۲۰ سال پس از ترور آلپ ارسلان در سال ۱۰۷۲، حاکم دفاکتوی امپراتوری شد و به عنوان «وزیر اعظم» خدمت کرد. نظام الملک از سوی بسیاری از مورخان، «مهم ترین دولتمرد در تاریخ اسلام» دانسته می شود. سیاست هایش تا قرن بیستم به عنوان پایه اساسی ساختارهای دولتی زمامداری در جهان اسلام باقی ماند.
... [مشاهده متن کامل]
نظام الملک سهم بزرگی در بهبود اوضاع امپراتوری پس از مرگ آلپ ارسلان داشت. وی در تکاپو بود تا مذهب سنت عراق و ایران را احیا کند و مذاهب و گسست هایی که توسط آل بویه ایجاد شده و وارد ایران شده بود را خنثی کند. در اواخر عصر ملکشاه بود که فدائیان و اسماعیلیان در چندین ناحیهٔ قلمرو سلجوقی ظهور یافتند و با تصرف دژهای مختلف، روند بازگشت به مذهب سنت را کند کردند و این موارد باعث درگیری طولانی مدت سلجوقیان و اسماعیلیان شد. ملکشاه به توصیهٔ نظام الملک در سال ۴۸۵ ه. ق / ۱۰۹۲ م، لشکریانی را برای نبرد با اسماعیلیان راهی رودبار و قهستان کرد. اسماعیلیان موفق شدند سلجوقیان را شکست دهند. قبل از این که حملهٔ دیگری شکل گیرد، ملکشاه و نظام الملک در همان سال به قتل رسیدند.
یکی از مهم ترین میراث نظام الملک، بنیان گذاری مدارس زیادی در امپراتوری برگرفته از نام او، یعنی نظامیه بود که نظامیه بغداد مهم ترین آن ها به شمار می رفت. نظامیه نخستین سیستم آموزشی تحت حمایت دولت در تاریخ و الهام بخش سیستم دانشگاهی در اروپای غربی بود. او همچنین دانش نامهٔ سیاسی سیاست نامه را نوشت که از نمونه های تاریخی به منظور بحث دربارهٔ عدالت، حکومت مؤثر و نقش حکومت در جامعه اسلامی الهام می گرفت. سیاست نامه الهام بخش آثار ابن خلدون بود و پیش نمون تفکر ماکیاولیسم در سرتاسر اروپا شد.
نام اصلی خواجه نظام الملک، ابوعلی حسن و نام پدرش ابوالحسن علی بود و نام پدر او نیز علی بن اسحق بن عباس بود که از دهقان زادگان بیهق بود، علی بن اسحاق که کنیه اش ابوالحسن بود در نویسندگی و حسابداری دستی داشت. در دستگاه حکمران خراسان داخل شده بود و خدمت دیوانی می کرد. منزل اصلی خاندان او نیز بیهق بود، ولی ابوالحسن علی را پس از آن که در مشاغل دیوانی ترقی کرده بود مأمور ادارهٔ اموال دولتی در ناحیهٔ طوس کرده بودند و او آن جا اقامت کرده و متأهل شده بود و سه پسر او در طوس به دنیا آمده بودند که بزرگ ترین آن ها همین حسن یعنی نظام الملک بعدی بود. مقدمات علوم را از زبان عربی و قرآن آموخت و از همان ازمنه در مصاحبت اهل علم و صلاح می گذرانید. همین که در حدود بیست سالگی از تحصیل فقه و حدیث و سایر علوم شرعی و فنون ادبی فارغ شد و فاضلی عالم و دبیری توانا گشت، به اعمال دیوانی مشغول شد. گفته شده که خواجه در خانهٔ دهقانی نشو و نما یافت. دهقان در قاموس سیاسی و برخلاف دوره های بعد که غالباً به زارعان بی زمین گفته می شد، در زمان خواجه و پیش از آن نشانهٔ نسب و بزرگ زادگی بومی بود. دهقانان در زمان ساسانیان مالکان بومی بودند که در سلسله مراتب اجتماعی و اقتصادی و همچنین ایجاد قدرت نقش به سزایی داشتند. دهقانان به همین مفهوم به سده های ابتدایی اسلام منتقل شده است.
... [مشاهده متن کامل]
نظام الملک سهم بزرگی در بهبود اوضاع امپراتوری پس از مرگ آلپ ارسلان داشت. وی در تکاپو بود تا مذهب سنت عراق و ایران را احیا کند و مذاهب و گسست هایی که توسط آل بویه ایجاد شده و وارد ایران شده بود را خنثی کند. در اواخر عصر ملکشاه بود که فدائیان و اسماعیلیان در چندین ناحیهٔ قلمرو سلجوقی ظهور یافتند و با تصرف دژهای مختلف، روند بازگشت به مذهب سنت را کند کردند و این موارد باعث درگیری طولانی مدت سلجوقیان و اسماعیلیان شد. ملکشاه به توصیهٔ نظام الملک در سال ۴۸۵ ه. ق / ۱۰۹۲ م، لشکریانی را برای نبرد با اسماعیلیان راهی رودبار و قهستان کرد. اسماعیلیان موفق شدند سلجوقیان را شکست دهند. قبل از این که حملهٔ دیگری شکل گیرد، ملکشاه و نظام الملک در همان سال به قتل رسیدند.
یکی از مهم ترین میراث نظام الملک، بنیان گذاری مدارس زیادی در امپراتوری برگرفته از نام او، یعنی نظامیه بود که نظامیه بغداد مهم ترین آن ها به شمار می رفت. نظامیه نخستین سیستم آموزشی تحت حمایت دولت در تاریخ و الهام بخش سیستم دانشگاهی در اروپای غربی بود. او همچنین دانش نامهٔ سیاسی سیاست نامه را نوشت که از نمونه های تاریخی به منظور بحث دربارهٔ عدالت، حکومت مؤثر و نقش حکومت در جامعه اسلامی الهام می گرفت. سیاست نامه الهام بخش آثار ابن خلدون بود و پیش نمون تفکر ماکیاولیسم در سرتاسر اروپا شد.
نام اصلی خواجه نظام الملک، ابوعلی حسن و نام پدرش ابوالحسن علی بود و نام پدر او نیز علی بن اسحق بن عباس بود که از دهقان زادگان بیهق بود، علی بن اسحاق که کنیه اش ابوالحسن بود در نویسندگی و حسابداری دستی داشت. در دستگاه حکمران خراسان داخل شده بود و خدمت دیوانی می کرد. منزل اصلی خاندان او نیز بیهق بود، ولی ابوالحسن علی را پس از آن که در مشاغل دیوانی ترقی کرده بود مأمور ادارهٔ اموال دولتی در ناحیهٔ طوس کرده بودند و او آن جا اقامت کرده و متأهل شده بود و سه پسر او در طوس به دنیا آمده بودند که بزرگ ترین آن ها همین حسن یعنی نظام الملک بعدی بود. مقدمات علوم را از زبان عربی و قرآن آموخت و از همان ازمنه در مصاحبت اهل علم و صلاح می گذرانید. همین که در حدود بیست سالگی از تحصیل فقه و حدیث و سایر علوم شرعی و فنون ادبی فارغ شد و فاضلی عالم و دبیری توانا گشت، به اعمال دیوانی مشغول شد. گفته شده که خواجه در خانهٔ دهقانی نشو و نما یافت. دهقان در قاموس سیاسی و برخلاف دوره های بعد که غالباً به زارعان بی زمین گفته می شد، در زمان خواجه و پیش از آن نشانهٔ نسب و بزرگ زادگی بومی بود. دهقانان در زمان ساسانیان مالکان بومی بودند که در سلسله مراتب اجتماعی و اقتصادی و همچنین ایجاد قدرت نقش به سزایی داشتند. دهقانان به همین مفهوم به سده های ابتدایی اسلام منتقل شده است.
نظام الملک