[ویکی فقه] نسخ احکام موجود در شرایع پیشین را نسخ شرایع گذشته گویند. این بحث در اصول فقه کاربرد دارد.
نسخ شرایع گذشته، به معنای نسخ شریعت انبیای سلف تا زمان پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله) توسط شریعت اسلام است.
اقول در نسخ شرایع
در این که آیا اسلام، شرایع گذشته را نسخ نموده است یا نه، میان علمای مذاهب اسلامی، به شرح زیر، اختلاف وجود دارد:۱. عده ای معتقدند که فقط برخی از احکام شرایع گذشته در اسلام نسخ شده است و بقیه احکام شرایع گذشته در حق ما نافذ است؛۲. گروهی معتقدند شرایع گذشته به طور مطلق منسوخ شده است و نسخ نسبت به همه قوانین کلی و جزئی آن ها صادق است و در صورت موافقت حکمی از شرایع سابق با شریعت اسلام، حکم فعلی مماثل حکم پیشین محسوب می گردد، نه آن که دلیل بر استمرار حکم سابق باشد؛۳. برخی هم چون «غزالی» در «المستصفی» و «آمدی» در «الاحکام فی اصول الاحکام» معتقدند که اصل بر منسوخ بودن احکام شرایع سابق است، مگر آن که نصی بر بقای آن وجود داشته باشد؛۴. بعضی نیز معتقدند آن چه از احکام شرایع گذشته که در کتاب خدا و سنت رسول (صلی الله علیه وآله) به عنوان داستان نقل شده و دلیلی بر ثبوت یا عدم ثبوت آن در شرع اسلام وارد نشده است، برای ما نیز شریعت محسوب می شود و باید از آن ها پیروی کنیم و در غیر این صورت منسوخ می باشد.
نسخ شرایع گذشته، به معنای نسخ شریعت انبیای سلف تا زمان پیامبر خاتم (صلی الله علیه وآله) توسط شریعت اسلام است.
اقول در نسخ شرایع
در این که آیا اسلام، شرایع گذشته را نسخ نموده است یا نه، میان علمای مذاهب اسلامی، به شرح زیر، اختلاف وجود دارد:۱. عده ای معتقدند که فقط برخی از احکام شرایع گذشته در اسلام نسخ شده است و بقیه احکام شرایع گذشته در حق ما نافذ است؛۲. گروهی معتقدند شرایع گذشته به طور مطلق منسوخ شده است و نسخ نسبت به همه قوانین کلی و جزئی آن ها صادق است و در صورت موافقت حکمی از شرایع سابق با شریعت اسلام، حکم فعلی مماثل حکم پیشین محسوب می گردد، نه آن که دلیل بر استمرار حکم سابق باشد؛۳. برخی هم چون «غزالی» در «المستصفی» و «آمدی» در «الاحکام فی اصول الاحکام» معتقدند که اصل بر منسوخ بودن احکام شرایع سابق است، مگر آن که نصی بر بقای آن وجود داشته باشد؛۴. بعضی نیز معتقدند آن چه از احکام شرایع گذشته که در کتاب خدا و سنت رسول (صلی الله علیه وآله) به عنوان داستان نقل شده و دلیلی بر ثبوت یا عدم ثبوت آن در شرع اسلام وارد نشده است، برای ما نیز شریعت محسوب می شود و باید از آن ها پیروی کنیم و در غیر این صورت منسوخ می باشد.
wikifeqh: نسخ_شرایع_گذشته