نامه اعمال


معنی انگلیسی:
record of deeds(religious term)

لغت نامه دهخدا

نامه اعمال. [ م َ / م ِ ی ِ اَ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) کتاب کردار و افعال. ( ناظم الاطباء ). آنچه ملکین موکلین بر هر تن از آدمی نویسند از اعمال زشت و نیکو یوم الحساب را. ( یادداشت مؤلف ) :
چون قیر گشت نامه اعمال من ز جرم
بر من وبال جرم ز قطمیر و از نقیر.
سوزنی.

فرهنگ فارسی

کتاب کردار و افعال

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کتاب عمل یا نامه اعمال انسان،نام کتابی است غیر مادّی که اعمال انسان در آن ثبت و ضبط می شوند. خداوند بر هر انسانی دو فرشته گمارده است تا اعمال او را حفظ کنند و در نامه عملش بنویسند.
هنگام شب، این دو فرشته، جای خود را به دو فرشته دیگر می دهند فرشته جانب راست، اعمال نیک را می نویسد و فرشته جانب چپ، اعمال بد را. فرشته راست، فرمانده فرشته چپ است. وقتی انسان کار نیک می کند، فرشته راست بی درنگ آن را می نویسد؛ ولی وقتی گناه می کند، فرشته راست به فرشته جانب چپ فرمان می دهد که هفت ساعت درنگ کند تا شاید صاحب گناه، توبه کند . قرآن کریم از نامه عمل آدمی با عناوین «زُبُر» و «طائر» نیز یاد کرده است
اقسام نامه اعمال
.اعمال انسان در سه کتاب نوشته می شوند: یکی در کتابی که ویژه اعمال خود او است و دوم، در کتابی که ویژه اعمال امّت است، و سوم در کتابی که اعمال همه انسان ها در آن نوشته می شوند .نامه هر کس همراه او است و در قیامت در برابرش گشوده می شود و اعمال ریز و درشت خود را می بیند و بهانه ای برایش نمی ماند .در قیامت، نامه اعمال نیکوکاران را به دست راست آنها می سپارند و نامه اعمال بدکاران را به دست چپ آنها می دهند و این از نشانه هایی روشن برای بازشناختن خوبان از بدان است

[ویکی شیعه] نامه اَعمال، نامه ای که تمام کارهای خوب و بد انسان را در آن نوشته و در آخرت به دست او می دهند. طبق روایات، دو فرشته بر شانه راست و چپ هر فردی قرار دارند. یکی از آنها کارهای خوب و دیگری کارهای بد را ثبت می کنند. بر پایه آیات قرآن، در قیامت، نامه اعمال نیکوکاران را به دست راست آنان می دهند و به بهشت فرستاده می شوند. بدکاران نیز نامه خود را با دست چپ یا از پشت سر دریافت می کنند و به جهنم می روند.
قرآن کریم، با واژه های «کتاب»، «زبر»، «طائر» و «امام مبین» از «نامه اعمال» یاد کرده است. مفسران با استناد به قرآن، از سه نوع نامه اعمال، ویژه افراد، امت ها و همه انسان ها نام می برند. در اینکه جنس «نامه اعمال»، چیست، چند نظریه گفته اند، از جمله؛ چیزی شبیه نامه های مادی، روح انسان، حقیقت اعمال یا آثار اعمال انسان ها که در قیامت آشکار می شود.
قرآن کریم، با واژه های کتاب، طائر، زبر و امام مبین از «نامه اعمال» یاد کرده است. بر پایه آیات قرآن، همه کارهای خوب و بد و کوچک و بزرگی که انسان ها در دنیا انجام می دهند، در «نامه اعمال» ثبت شده و در قیامت به دست آنها داده می شود. در بعضی از روایات آمده که همه گفتار و کردار انسان ها، حتی دمیدن در خاکستر نیز در آن ثبت شده است. در اینکه جنس و حقیقت نامه اعمال چیست، چند نظریه وجود دارد؛

[ویکی اهل البیت] یکی از مسلمات اعتقادات اسلامی که در آیات و روایات فراوانی بر آن تاکید شده، این است که تمامی اعمال ما از نیک و بد ثبت و ضبط می­شوند و در نامه عمل ما نوشته می­شوند. این که نامه اعمال چه ویژگی هایی دارد؟ و چند نوع نامه اعمال وجود دارد؟ و ماهیت آن چیست؟ و فلسفه وجودی آن چه چیزی می­تواند باشد؟ سئوالاتی است که پاسخ آنها در ادامه بیان می­شود:
با توجه به آیات و روایاتی که درباره نامه اعمال سخن گفته­اند، ویژگی هایی برای آن قابل فهم است که عبارتند از:
اما پاره­ای از اعمال را فقط خداوند متعال ثبت می­کند. از سر رحمت و ستاریت نمی­گذارد که فرشتگان او بر بعضی ار اعمال آدمی آگاهی یابند: «و کنت انت الرقیب علی من ورائهم والشاهد لما خفی عنهم و برحمتک اخفیته و بفضلک سترته؛ و تو بر من از پس آنها نگهبان بودی و شاهد آنچه بر ایشان مخفی بود و تو به رحمت خود آن را مخفی کردی و به فضل خود پوشاندی».
از آیات قرآن کریم استفاده می­شود که برای هر انسانی سه نوع کتاب یا نامه عمل وجود دارد:
اول. نامه­ای که مخصوص هر انسانی است و تمام جرئیات اعمال او در آن منعکس است: «وَکُلَّ إِنسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَآئِرَهُ فِی عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ کِتَابًا یَلْقَاهُ مَنشُورًا × اقْرَأْ کَتَابَکَ کَفَی بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیبًا؛ اعمال هر انسانی را به گردنش قرار داده ایم و روز قیامت کتابی برای او بیرون می آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند. (این همان نامه اعمال او است، به او می گوئیم) کتابت را بخوان! کافی است که امروز خود حسابگر خود باشی!(سوره اسراء، 13-14)
تعبیر «کل انسان» (هر انسانی) و همچنین «کتابک» (نامه اعمال خودت) دلیل روشنی به این نامه اعمال اختصاصی است.
دوم. نامه­ای که مربوط به امت هاست که مجموعه اعمال یک امت در آن جمع است: «کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعی إِلی کِتابِهَا»؛ هر امتی به سوی کتابش خوانده می شود.(سوره جاثیه، 28)

پیشنهاد کاربران

پیشنهاد من برای برابر پارس: نامه کردار
- Quran's Fate
- gute und boese Taten in Koran
اولی به زبان انگلیسی و دومی به آلمانی برای علاقه مندان به نامه اعمال .
پدیده قیامت و برپایی دادگاه عدل و انصاف یا دادگاه دنیا در آخر زمان توسط آفریدگار جهان و سنجش مقدار ثواب ها و گناهان افراد انسانی با ترازوی عدالت ریشه در آئین زرتشت و بینش و باور بابلیان و مصریان دارد. اما حکیمان و ادیبان اقوام یهود و عرب موضوع را منسجم تر و روشن تر و آنرا از زبان خود خداوند بیان داشته و نوشته اند. در آئین زرتشت در پایان کار زار و مبارزه طولانی مدت اهورا سروان یا سرچشمه و یا مبداء و منشاء پندار ها و گفتار ها و رفتار های نیک بر حریف دوقلوی خویش یعنی اهریمن به عنوان منشاء و مبداء پندار ها و گفتار ها و رفتار های بد غلبه خواهد نمود و او را بهمراه کلیه پیروانش به جهنم خواهد انداخت و پیروان خودرا به بهشت هدایت خواهد نمود. مبارزه بین تاریکی و ظلمت از یک طرف و نور و روشنایی از طرف دیگر که توسط مانی ( پیامبر نقاش ) بیان و نوشته شده است ، ریشه در همان مبارزه بین اهو و اهریمن دارد. را نشانه مفعول بی واسطه است.
...
[مشاهده متن کامل]

دانیل نبی - حقیقت نوشته شده در کتاب اُمت ها :
Ketav ameta با تلفظ کتاب آمِتا. واژه کِتاو به زبان مادها و کردی امروز معادل و مترادف و هم معنا با کتاب به زبان فارسی می باشد . نام دانیل از دو کلمه فارسی ساخته شده است؛ یکی دان به معنای دانش ( ریشه در مصدر دانستن ) و دیگری یَل به معنای پهلوان. لذا این نام عبری - فارسی به معنای " پهلوان دانش " بوده است. حکیمان بابل قبل از ورود اسرای قوم یهود به سرزمین بابل روی یک تابلو سنگی تحت عنوان :
Schiksalstafel با تلفظ شیکز سال به زبان آلمانی به معنای لوح یا تابلو سرنوشت، اشاره به یک کتاب نموده اند که هفت مُهر و موم بر روی آن نهاده شده است و هربار یکی از مُهر ها شکسته می شود و یکی از فصول هفتگانه آن، قرائت یا خوانده میشود. بعدا یوهانِس نویسنده ایوانگی چهارم ( انجیل چهارم ) از دیدگاه خود آن هفت قفل را باز کرده و محتوای هفت فصل را به زبان تمثیل بیان و نوشته است. این احتمال قریب به یقین می باشد که روی آن لوح سنگی اشاره به سامان ها یا نظم های هفتگانه کیهانی و یا عوالم هفتگانه بهمراه آسمان ها و زمین های هفتگانه شده بوده باشد. نه دانیل و نه یوهانس و نه کس دیگری تاکنون نتوانسته اند که به معنا و مفهوم الفاظ درج شده روی آن لوح سنگی پی ببرند. من خودم بهنگام اندیشیدن و تفکر و تخیل در پیرامون حکمت و کار و امر و کلام خداوند متعال و مبداء و منشاء انسان و جهان از این بینش و باور فردی حرکت را آغاز می کنم : خداوند متعال در طول تاریخ پیدایش انسان روی کره زمین تاکنون هیچ انسان هایی را در بین اقوام یهود و عرب و عجم و هیچ قوم دیگری تحت عناوین ناجی و نبی و پسر و رسول برای تربیت و هدایت بشر انتخاب و اعزام و ارسال ننموده و در گوش سر هیچ انسانی یک جمله یا جملاتی را تحت عنوان آیه و آیات نجوا و زمزمه نکرده است چه بطور مستقیم و بدون واسطه و چه غیر مستقیم یا باواسطه. و همچنین خداوند متعال از آنجاییکه رحمان و رحیم یا بخشنده و مهربان و عفو گر مطلق است، در هیچ زمان و بیزمانی و در هیچ مکان و بیمکانی هیچگاه هیچ فرد انسانی را بابت پندارها و گفتار ها و رفتار های بد دنیوی و هیچ بابت دیگری هرگز مورد استنطاق و مؤاخذه و بازخواست و بازجوئی و بازپرسی و ملامت و سرزنش قرار نخواهد داد و هیچ انسانی را به عذاب و جزای جهنمی محکوم و دچار و گرفتار و مبتلا نخواهد نمود. لذا از دیدگاه من کلیه معارف آئینی و وحیانی و حدیثی و روائی دینی و مذهبی چیز دیگری نیستند غیر از شاخ و برگ های انبوه و بی ارزش انباشته شده روی دو شاه میوه درخت معرفت ( یا باور ) آئینی و دینی ؛ یکی وعده پاداش های فراوان بهشتی برای خود و اهل بیت و پیروان خود و دیگری وعده عذاب های شدید جهنمی برای دیگران . اگر میوه دوم یعنی وعده کیفر ها و عذاب و جزا های شدید و خلد یا دائمی را از آئین ها و ادیان و مذاهب بگیریم ، آنگاه کلیه آنها غروب و افول خواهند نمود و آب جوی بار های آنها یکباره تبخیر و بستر های آنها خشک خواهند گردید. در پایان کلام کودکانه امروز خویش یک سوال طرح می نمایم و بطور اختصار و فشرده پاسخی کوتاه خدمت خوانندگان گرامی ارائه می دهم.
سوال : ما چگونه به بهشت راه خواهیم یافت و یا چه کارهایی باید انجام دهیم که بابت آن خداوند متعال در پایان این راه و سفر مارا به بهشت هدایت نماید ؟
پاسخ : ما یعنی کلیه موجودات غیر زنده و زنده نباتی و حیوانی و انسانی هم اکنون در بهشت بسر می بریم، اما نه در بهشت برین یعنی نه در برترین سطح کمال خوبی و زیبایی آن بلکه فقط در یکی از حالات و کیفیات و کمیات آن و یا فقط در یکی از مراتب و درجات مختلف و فراوان تکاملی آن بین دو حد ؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال در طول سفر بسیار طولانی محتوای کیهان بین مبداء و معاد. رجعت یا بازگشت ما به همان سامان یا نظام احسن و اشرف مبدئی و ازلی و ابدی بهمراه خداوند متعال ( او به عنوان یکی از کل های متناهی کیهانی و ما به عنوان اجزای لاینفک و جدائی ناپذیر وی ) و برخورداری مجدد از زندگی بهشتی در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی، بطور مطلق اجباری ست و ما انسان ها با کلیه پندار ها و گفتار ها و رفتار های نیک و بد دنیوی خویش هیج گونه دخل و تصرفی در این امر و کار و حرکت الاهی ( الهی ) نمی توانیم بنمائیم.

پندار ها و گفتار ها و کردار های نیک و بد دنیوی انسان هیج گونه تاثیرات مثبت و منفی روی سرنوشت بعد از مرگ و در زندگی های بعدی وی نخواهند داشت. همه افراد انسانی بدون هیچگونه تبعیض و استثنائی در پیشگاه بیکران
...
[مشاهده متن کامل]
خداوند متعال مانند نقاط ناچیز و بی بُعد هندسی بطور مطلق هم سطح و هم ارزش می باشند و هیچ فرد انسانی به اندازه سر یک سوزن خیاطی و یا به اندازه کوچکترین اتم و یا به اندازه یک کوارک زیر هسته ای اتمی و یا به اندازه کوتاه ترین طول موج نور نامرئی و یا به اندازه کوچکترین سیاه چاله موجود در طبیعت و کیهان یعنی یکی از نوسانگر های بنیادی هشت بعدی زمانمکان و بیزمانی و بیمکانی نسبی ، نسبت به انسان های دیگر از هیچگونه ارجحیت و برتری و امتیاز خاص و ویژه ای برخوردار نبوده و نمی باشد و نخواهد بود. در زمینه های شفاعت و وساطت و میانجیگری تک تک افراد انسانی در بارگاه یا درگاه و یا پیشگاه بیکران یا بینهایت خداوند متعال بطور مطلق مستقل و بی نیاز از هم بوده و هستند و خواهند بود. عبارت معروف ؛ شهیدان زنده اند و از سعادت دائمی بهشتی قبل از بر پایی قیامت به اصطلاح کبرا ( کبری ) برخوردارند ، در عمل یک ضمانت محکم اجرایی بوده و می باشد که بهنگام جنگ پیرو دین و حامل و حافظ یوغ شریعت با کمال میل و جان برکف بسوی جبهه جنگ بشتابد. همچنین وعده پاداش های فراوان بهشتی به پیروان و وعده عذاب های شدید جهنمی برای دیگران، در اصل و ریشه و در عمل ضمانت های اجرائی مستحکم و سفت و سخت و مطمئن بوده و می باشند در جهت حفاظت و نگهداری و دفاع های سرسختانه و جانبازانه از یک دین و مذهب خاص و ویژه در میدان های رقابت و مقابله و مبارزه با آئین ها و ادیان و مذاهب دیگر با هدف و قصد و نیت زنده نگاه داشتن نام و نشان و اثر بنیانگذار آن دین و مذهب در ذهن و زبان و خط انسان بخصوص پیروان و در حافظه یا خاطره تاریخ و حفظ و حمل یوغ سنگین یا سبک شریعت بر روی گردن و دوش و گرده پیروان، درست همانطور که قصد و هدف و نیت و انگیزه باطنی و آرزوی آشکار و پنهان خود همان انسان دین آور و مخترع یوغ شریعت بوده است. لذا این دو وعده از طرف خداوند متعال و به امر وی و از آسمان نازل نگردیده و در قالب وحی به گوش سر انسان ابلاغ نشده اند. در آنسوی دیوار نامرئی مرگ ( و نه در یک عالم میانی تحت عنوان برزخ ) کلیه افراد انسانی بدون هیچگونه استثناء و تبعیض به موازات خواب ژرف و شیرین مرگ از زندگی حقیقی و روشن روئیائی در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی بهشتی بر خوردار خواهند گشت، همان زندگی بهشتی که در نظام احسن و اشرف آفرینش مبداء بطور واقعی و عینی هر فرد انسانی پس از آفرینش اولیه ( ازلی و ابدی ) و قبل از آغاز سفر از آن بر خوردار بوده است. خواب ژرف و شیرین مرگ و زندگی روئیای به موازات آن هردو در طول راه دور و دراز و سفر بسیار طولانی مقعطیِ نزولی و صعودی محتوای کیهان بین مبداء و معاد، همیشه مساوی خواهند بود با هفت برابر طول عمر کلی کیهان یعنی هفت برابر فاصله زمانی بین دو وحدت دمایی و وقوع دو قیامت ( به زبان دینی ) و یا به زبان علمی وقوع دو مه بانگ متوالی. خواب مرگ و زندگی روئیای هردو در لحظه بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر در همین دنیای واقعی و عینی و شهودی به پایان خواهند رسید و همین زندگی دنیوی در یک مرتبه و درجه تکاملی برتر نسبت به مرتبه و درجه فعلی از نو آغاز خواهد گردید و الا آخر تا رسیدن به معاد و رجعت و بازگشت به نظام احسن و اشرف مبدئی و ازلی و ابدی و برخوردار شدن مجدد از زندگی بهشتی در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی اولیه. این دنیا یا عالم و هرکدام از شش دنیا یا شش عالم دیگر هرکدام در نوع خاص و ویژه خویش در طول راه و سفر بر اساس فاکتور 8n تکرار خواهند گردید و هر بار در مداری برتر از لحاظ کمیت و کیفیت نسبت به مدار قبلی یا پیشین. n برابر است با اعداد صحیح و طبیعی از یک تا یک حد معین که در حال حاضر فقط خداوند متعال به مقدار آن علم و آگاهی مطلق دارد، اما انسان علمی ( نه دینی ) هم در آینده به مقدار آن آگاه خواهد گردید . از تجارب زندگی های قبلی هیچ گونه یاد و اثری در خاطره یا حافظه هیچ فرد انسانی باقی نمی مانند. لذا سعی و کوشش بعضی افراد انسانی در جهت یاد آوری زندگی های قبلی و یا دانش گم شده افلاطونی، چیز دیگری نمی باشد غیر از پرسه زدن روی گمراهه ها. نتیجه اینکه نامه یا پرونده اعمال نیک و بد هر فرد انسانی در لحظه مرگ بسته می شود و دیگر هرگز باز نخواهد گردید.

خط کردار. [ خ َطْ طِ ک ِ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) نامه ٔ اعمال . || فرمان الهی . ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) .
نامه عمل. [ م َ / م ِ ی ِ ع َ م َ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) نامه اعمال :
ملک از بهرنامه عملت
خویشتن وقف کرده بر تهلیل.
انوری.
رجوع به نامه اعمال شود.
خط کردار ؛ نامه اعمال. ( ناظم الاطباء ) .

بپرس