[ویکی فقه] نام ائمه در قرآن. شیوه قرآن مجید در رابطه با ائمه هدی (علیهم السلام) به ویژه امیرالمومنین (علیه السّلام) و خانواده آن حضرت این است که به معرفی شخصیت ممتاز و برجستگی های آنان بپردازد نه به معرفی شخص ایشان.
از ظاهر آیات و روایات استفاده می شود، که همه چیز در قرآن آمده و خداوند از ذکر مطلبی در آن فروگذار نکرده است چنانکه در قرآن می خوانیم: «و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء؛ ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است.» و «ما فرطنا فی الکتاب من شی ء؛ ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم.» ، در نهج البلاغه نیز آمده است: «و فی القرآن نبا ما قبلکم و خبر ما بعدکم و حکم ما بینکم؛ در کتاب خدا اخبار پیشینیان و خبرهای آینده و احکام مورد نیاز شما موجود است.» از طریق اهل سنت نیز از صحابی معروف «ابن مسعود» نقل شده: «ان فیه علم الاولین و الآخرین؛ در قرآن علم اولین و آخرین است.» با این حال، ما احکام جزئی مختلفی را می بینیم که در قرآن نیامده مثلا، تعداد رکعات نماز، اجناس و نصاب زکات، بسیاری از مناسک حج، عدد سعی صفا و مروه و دورهای طواف و مسائل دیگری در زمینه حدود و دیات و آداب قضاوت و شرایط معاملات و نام ائمه و...برخی از اهل سنت یا وهابیان بدون توجه به مسائلی که در قرآن نیامده با طرح این مساله که؛ چرا نام حضرت علی (علیه السّلام) در قرآن نیامده؟ سعی دارند از این مساله، بر رد ادعای شیعه بر ولایت ایشان استفاده کنند.
معرفی جانشینان پیامبر در قرآن
آنچه در بحث جانشین رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلّم) مهم است، معرفی او برای مسلمانان است زیرا در جای خود به اثبات رسیده است که این مقام انتصابی است و این چنین فردی باید توسط خداوند انتخاب شود؛ حال چه اشکال دارد که این معرفی در قرآن با ذکر اوصاف باشد سپس رسول خدا این فرد را با ذکر نام و نشان دادن مصداق به مردم بشناساند.
روش معرفی افراد در قرآن
ما وقتی به قرآن مراجعه می کنیم، می بینیم خداوند به دو طریق افراد را معرفی کرده است، گاهی افراد را به نام معرفی کرده، مانند برخی از پیامبران که در سوره مریم از آنها نام می برد و می گوید: «اذکر فی الکتاب ابراهیم... و اذکر فی الکتاب موسی... و اذکر فی الکتاب اسماعیل... و اذکر فی الکتاب ادریس...» بعضی اوقات هم فرد مورد نظر را با اوصاف معرفی کرده، مانند داستان حضرت سلیمان (علیه السّلام)، که می فرماید: «قال الذی عنده علم من الکتاب...؛ کسی که دانشی از کتاب آسمانی داشت گفت...»
مزایای روش معرفی بر اساس اوصاف
...
از ظاهر آیات و روایات استفاده می شود، که همه چیز در قرآن آمده و خداوند از ذکر مطلبی در آن فروگذار نکرده است چنانکه در قرآن می خوانیم: «و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شیء؛ ما این کتاب را بر تو نازل کردیم که بیانگر همه چیز است.» و «ما فرطنا فی الکتاب من شی ء؛ ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم.» ، در نهج البلاغه نیز آمده است: «و فی القرآن نبا ما قبلکم و خبر ما بعدکم و حکم ما بینکم؛ در کتاب خدا اخبار پیشینیان و خبرهای آینده و احکام مورد نیاز شما موجود است.» از طریق اهل سنت نیز از صحابی معروف «ابن مسعود» نقل شده: «ان فیه علم الاولین و الآخرین؛ در قرآن علم اولین و آخرین است.» با این حال، ما احکام جزئی مختلفی را می بینیم که در قرآن نیامده مثلا، تعداد رکعات نماز، اجناس و نصاب زکات، بسیاری از مناسک حج، عدد سعی صفا و مروه و دورهای طواف و مسائل دیگری در زمینه حدود و دیات و آداب قضاوت و شرایط معاملات و نام ائمه و...برخی از اهل سنت یا وهابیان بدون توجه به مسائلی که در قرآن نیامده با طرح این مساله که؛ چرا نام حضرت علی (علیه السّلام) در قرآن نیامده؟ سعی دارند از این مساله، بر رد ادعای شیعه بر ولایت ایشان استفاده کنند.
معرفی جانشینان پیامبر در قرآن
آنچه در بحث جانشین رسول الله (صلی الله علیه و اله وسلّم) مهم است، معرفی او برای مسلمانان است زیرا در جای خود به اثبات رسیده است که این مقام انتصابی است و این چنین فردی باید توسط خداوند انتخاب شود؛ حال چه اشکال دارد که این معرفی در قرآن با ذکر اوصاف باشد سپس رسول خدا این فرد را با ذکر نام و نشان دادن مصداق به مردم بشناساند.
روش معرفی افراد در قرآن
ما وقتی به قرآن مراجعه می کنیم، می بینیم خداوند به دو طریق افراد را معرفی کرده است، گاهی افراد را به نام معرفی کرده، مانند برخی از پیامبران که در سوره مریم از آنها نام می برد و می گوید: «اذکر فی الکتاب ابراهیم... و اذکر فی الکتاب موسی... و اذکر فی الکتاب اسماعیل... و اذکر فی الکتاب ادریس...» بعضی اوقات هم فرد مورد نظر را با اوصاف معرفی کرده، مانند داستان حضرت سلیمان (علیه السّلام)، که می فرماید: «قال الذی عنده علم من الکتاب...؛ کسی که دانشی از کتاب آسمانی داشت گفت...»
مزایای روش معرفی بر اساس اوصاف
...
wikifeqh: نام_ائمه_در_قرآن