نارنِجی،
رنگی است بین
قرمز و زرد. رنگ نارنجی در یک طیف قابل رؤیت در
طول موج حدود ۵۸۵–۶۲۰
نانومتر خودنمایی می کند. نارنجی یک
فام ناب بر روی چرخ رنگ ها بشمار می آید.
نارنجی با انرژی، گرما، احساسات تند و آتشین، سرحالی، سلامتی و جذابیت مرتبط است. رنگ نارنجی یکی از موارد مهم در طراحی و گرافیک و بازاریابی است.
رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور را به ذهن می آورد. نام این رنگ از میوهٔ پرتقال گرفته شده است. در طبیعت رنگ نارنجی را می توان در غروب خورشید، آتش، بعضی از سبزیجات، گل ها و ماهی ها و خانوادهٔ مرکبات دید.
نارنجی رنگ جشن هالووین و مخروط های ایمنی کنترل ترافیک می باشد. این رنگ در حالت منفی می تواند با احساس کله شقی و
بی خردی هم مرتبط باشد و احساس عدم اطمینان را منتقل کند.
استفاده از این رنگ در دههٔ ۷۰ میلادی بسیار رونق داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۱ میلادی،
مقاله ای در مجلهٔ فوربز منتشر شد با این عنوان که تأثیرات رنگ نارنجی بر انتخاب و خرید مشتریان چیست؟ و به طور کلی به این موضوع اشاره داشت که انتخاب این رنگ و خرید محصولات و البسه با رنگ نارنجی شاید مقرون به صرفه باشد اما با اصول مد متغایر است. پس از انتشار این مقاله، استفاده از نارنجی در بین مردم کمرنگ تر شد.
طیف رنگ نارنجی از نارنجی تیره ( نارنجی مایل به قرمز یا قهوه ای؛ تقریباً رنگ سفال ) شروع شده و در ادامه قرمز_نارنجی ( رنگ خرمالو ) ، رنگ نارنجی خالص ( مثل رنگ انبه ) ، صورتی_نارنجی ( مثل رنگ ماهی سالمون ) است و در خاتمه با رنگ نارنجی روشن ( مثل رنگ طالبی ) می رسد.
طیف تیرهٔ رنگ نارنجی احساس راحتی را القا می کند. یادآور زمین است و ادویه. طیف روشن آن آرامش بخش است و تداعی کنندهٔ سلامتی و حال خوش می باشد.
در تاریخ ایران از این رنگ برای لباس
اقا محمد خان در زمان
قاجار به کار رفته است