[ویکی فقه] علاّمه ملاّ احمد نراقی ، در نراق کاشان ، در چهاردهم جمادی الآخر سال ۱۱۸۵ هـ.ق. ۱۱۵۰/هـ.ش.دیده به جهان گشود. او، بیش تر دانش های رایج روزگار خویش را، در محضر پدر، ملا مهدی نراقی (۱۲۰۹هـ.ق.) فرا گرفت.
علامه نراقی به برتری ها و برجستگی ها در دانش هایی چون: فقه ، اصول ، کلام ، حکمت و فلسفه ، ریاضیات و نجوم دست یافت و در بین همگنان خود درخشید و به زودی برکرسی استادی قرار گرفت وحلقه تدریس تشکیل داد و شماری را به آبشخورهای دانش ، ره نمود.
هجرت به عراق
به سال ۱۲۰۵هـ.ق.برای ژرفا بخشیدن و گستراندن دامنه دانش خویش و آگاهی از مکتب های دیگر فقهی و اصولی، زادگاه خویش را به قصد نجف اشرف، ترک گفت. هجرت او به عراق ، همزمان بود با افروزش و درخشش چراغ فکری محمد باقر وحید بهبهانی و کم سویی چراغ مکتب فکری اخباریان .وحید بهبهانی در کربلا ، می زیست، کربلا در این زمان، مرکز اخباریان بود.شیخ یوسف بحرانی (۱۱۸۶هـ.ق) در حوزه کربلا درس فقه می گفت.در همین زمان، محمد مهدی بحرالعلوم (۱۲۱۲هـ.ق) شیخ جعفر کاشف الغطاء (۱۲۲۸هـ.ق) در حوزه نجف حوزه درسی گسترده و پررونقی داشتند.ملا احمد نراقی ، در آغاز، وارد حوزه نجف شد و از محضر بزرگان آن حوزه بهره برد و آن گاه به حوزه کربلا رخت کشید و از خوان علمی عالمان آن دیار، بویژه سید علی طباطبایی (۱۲۳۱هـ.ق.) استاد برجسته حوزه کربلا استفاده کرد و آن گاه، به سال ۱۲۰۹هـ.ق.به کاشان برگشت.در کاشان حوزه درسی پردرخششی داشت.در این حوزه بود که شیخ انصاری (۱۲۸۱هـ.ق.) به محضر او بار یافت و توشه بر گرفت.
مکاتب فقهی معاصر علامه
برای درک و فهم جایگاه فقاهتی نراقی، بایسته است پیش از وارد شدن به بحث و به بوته بررسی گذاردن مکتب فقهی نراقی، به مکتب های فقهی شناخته شده و رایج آن زمان، اشاراتی داشته باشیم.
مکتب فقهی محقق اردبیلی
...
علامه نراقی به برتری ها و برجستگی ها در دانش هایی چون: فقه ، اصول ، کلام ، حکمت و فلسفه ، ریاضیات و نجوم دست یافت و در بین همگنان خود درخشید و به زودی برکرسی استادی قرار گرفت وحلقه تدریس تشکیل داد و شماری را به آبشخورهای دانش ، ره نمود.
هجرت به عراق
به سال ۱۲۰۵هـ.ق.برای ژرفا بخشیدن و گستراندن دامنه دانش خویش و آگاهی از مکتب های دیگر فقهی و اصولی، زادگاه خویش را به قصد نجف اشرف، ترک گفت. هجرت او به عراق ، همزمان بود با افروزش و درخشش چراغ فکری محمد باقر وحید بهبهانی و کم سویی چراغ مکتب فکری اخباریان .وحید بهبهانی در کربلا ، می زیست، کربلا در این زمان، مرکز اخباریان بود.شیخ یوسف بحرانی (۱۱۸۶هـ.ق) در حوزه کربلا درس فقه می گفت.در همین زمان، محمد مهدی بحرالعلوم (۱۲۱۲هـ.ق) شیخ جعفر کاشف الغطاء (۱۲۲۸هـ.ق) در حوزه نجف حوزه درسی گسترده و پررونقی داشتند.ملا احمد نراقی ، در آغاز، وارد حوزه نجف شد و از محضر بزرگان آن حوزه بهره برد و آن گاه به حوزه کربلا رخت کشید و از خوان علمی عالمان آن دیار، بویژه سید علی طباطبایی (۱۲۳۱هـ.ق.) استاد برجسته حوزه کربلا استفاده کرد و آن گاه، به سال ۱۲۰۹هـ.ق.به کاشان برگشت.در کاشان حوزه درسی پردرخششی داشت.در این حوزه بود که شیخ انصاری (۱۲۸۱هـ.ق.) به محضر او بار یافت و توشه بر گرفت.
مکاتب فقهی معاصر علامه
برای درک و فهم جایگاه فقاهتی نراقی، بایسته است پیش از وارد شدن به بحث و به بوته بررسی گذاردن مکتب فقهی نراقی، به مکتب های فقهی شناخته شده و رایج آن زمان، اشاراتی داشته باشیم.
مکتب فقهی محقق اردبیلی
...
wikifeqh: مکتب_فقهی_ملااحمد_نراقی