مهندسی ترابری کاربرد فناوری و اصول علمی در برنامه ریزی، طراحی عملکردی، بهره برداری و مدیریت تسهیلات برای گونه های مختلف ترابری برای فراهم کردن حرکت امن، کارآمد، سریع، آسوده، اقتصادی و سازگار با محیط زیست برای انسان و کالا ( ترابری ) است. این رشته، زیرشاخه ای از مهندسی عمران است. [ ۱] اهمیت مهندسی ترابری در حرفهٔ مهندسی عمران را می توان با تعداد بخش های انجمن مهندسان عمران آمریکا که مستقیماً با ترابری سر و کار دارند، مشاهده کرد. از ۱۸ بخش این انجمن، ۶ بخش آن ( شامل هوافضا؛ ترابری هوایی؛ جاده ها؛ خطوط لوله؛ راه های آبی، بنادر، سواحل و اقیانوس ها؛ ترابری شهری ) مربوط به ترابری هستند. [ ۲]
جنبه های طراحی مهندسی ترابری مربوط به عناصر برنامه ریزی شهری هستند و شامل تصمیم گیری برای پیش بینی فنی و عوامل سیاسی است. پیش بینی فنی سفر مسافر معمولاً شامل مدل برنامه ریزی ترابری شهری است که نیازمند تخمین میزان تولید سفر، مقصد سفر، انتخاب روش سفر و تعیین مسیر است. در پیش بینی های پیچیده تر می توان سایر جنبه های تصمیم گیری مسافر از جمله مالکیت خودروی شخصی، زنجیره سفر و انتخاب مکان شخصی یا تجاری ( پیش بینی کاربری زمین ) را نیز در نظر گرفت. تمرکز مهندسی ترابری بر سفرهای انسانی است؛ زیرا غالباً این سفرها اوج تقاضا در سیستم ترابری را ایجاد می کنند.
مهندسی ترابری اساساً شامل برنامه ریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و بهره برداری تسهیلات ترابری است. این تسهیلات برای استفاده از ترابری هوایی، جاده ای، ریلی، خط لوله، آبی و حتی فضایی است. جنبه های طراحی مهندسی ترابری شامل محاسبهٔ مقادیر تسهیلات ترابری ( مانند تعداد خطوط و ظرفیت تسهیلات ) ، تعیین مواد و ضخامت روسازی و هندسهٔ مسیر است.
پیش از برنامه ریزی باید فهرست منطقه بر پایه اطلاعات موجود تهیه شود یا داده های موجود در صورت مناسب بودن به کار روند. این فهرست بر اساس اطلاعات موجود در زمینه جمعیت، کاربری زمین، فعالیت اقتصادی، تسهیلات و خدمات ترابری، الگوهای سفر و میزان آن ها، قوانین و آیین نامه ها، منابع مالی محلی و ارزش ها و انتظارات جامعه تهیه می شود.
بهره برداری و مدیریت شامل مهندسی ترافیک است تا وسایل نقلیه به صورت هموار در جاده حرکت کنند. شیوه های قدیمی تر شامل علائم و چراغ های راهنمایی، خط کشی معابر و عوارض جاده ای است. شیوه های جدیدتر شامل سامانه های ترابری هوشمند ( که سیستم های پیشرفته تر اطلاعات سفر مانند تابلوی پیام متغیر را در بر می گیرد ) ، سیستم های پیشرفتهٔ کنترل ترافیک و زیرساخت یکپارچهٔ وسایل تقلیه می شود.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفجنبه های طراحی مهندسی ترابری مربوط به عناصر برنامه ریزی شهری هستند و شامل تصمیم گیری برای پیش بینی فنی و عوامل سیاسی است. پیش بینی فنی سفر مسافر معمولاً شامل مدل برنامه ریزی ترابری شهری است که نیازمند تخمین میزان تولید سفر، مقصد سفر، انتخاب روش سفر و تعیین مسیر است. در پیش بینی های پیچیده تر می توان سایر جنبه های تصمیم گیری مسافر از جمله مالکیت خودروی شخصی، زنجیره سفر و انتخاب مکان شخصی یا تجاری ( پیش بینی کاربری زمین ) را نیز در نظر گرفت. تمرکز مهندسی ترابری بر سفرهای انسانی است؛ زیرا غالباً این سفرها اوج تقاضا در سیستم ترابری را ایجاد می کنند.
مهندسی ترابری اساساً شامل برنامه ریزی، طراحی، ساخت، نگهداری و بهره برداری تسهیلات ترابری است. این تسهیلات برای استفاده از ترابری هوایی، جاده ای، ریلی، خط لوله، آبی و حتی فضایی است. جنبه های طراحی مهندسی ترابری شامل محاسبهٔ مقادیر تسهیلات ترابری ( مانند تعداد خطوط و ظرفیت تسهیلات ) ، تعیین مواد و ضخامت روسازی و هندسهٔ مسیر است.
پیش از برنامه ریزی باید فهرست منطقه بر پایه اطلاعات موجود تهیه شود یا داده های موجود در صورت مناسب بودن به کار روند. این فهرست بر اساس اطلاعات موجود در زمینه جمعیت، کاربری زمین، فعالیت اقتصادی، تسهیلات و خدمات ترابری، الگوهای سفر و میزان آن ها، قوانین و آیین نامه ها، منابع مالی محلی و ارزش ها و انتظارات جامعه تهیه می شود.
بهره برداری و مدیریت شامل مهندسی ترافیک است تا وسایل نقلیه به صورت هموار در جاده حرکت کنند. شیوه های قدیمی تر شامل علائم و چراغ های راهنمایی، خط کشی معابر و عوارض جاده ای است. شیوه های جدیدتر شامل سامانه های ترابری هوشمند ( که سیستم های پیشرفته تر اطلاعات سفر مانند تابلوی پیام متغیر را در بر می گیرد ) ، سیستم های پیشرفتهٔ کنترل ترافیک و زیرساخت یکپارچهٔ وسایل تقلیه می شود.
wiki: مهندسی ترابری