منشور
/manSur/
مترادف منشور: اجازه، حکم، خط، رقعه، رقیمه، طغرا، طومار، عرضحال، عریضه، فرمان، کاغذ، مراسله، مرقومه، مکتوب، نامه، نبشته، نوشته، ورقه، بلور، چندوجهی، پراکنده، منتشر، زنده شده، مبعوث، اصول، نظریات
برابر پارسی: شوشه، فرمان، فرمان شاهی
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: حکم، فرمان، سند، پیمان، از شخصیت های شاهنامه ( یکی از بزرگان توران )، ( عربی )، اصول، نظریات و عقاید کسی یا سازمانی که به صورت رسمی و اعلامیه اعلام و منتشر می شود، قباله، عهد و پیمان، نام پهلوان تورانی در سپاه افراسیاب تورانی
برچسب ها: اسم، اسم با م، اسم پسر، اسم عربی، اسم فارسی، اسم تاریخی و کهن
لغت نامه دهخدا
نبشتند منشور بر پرنیان
به رسم بزرگان و فر کیان.
فردوسی.
به منشور بر مهر زرین نهادیکی دل کف رام بر زین نهاد.
فردوسی.
بپیچید و اندیشه زو دور داشت به مردی ز خورشید منشور داشت.
فردوسی.
بدان تا هرآن کس که دارد خردبه منشور آن دادگر بنگرد.
فردوسی.
ور ز تیغ است ملک را منشورجز به منشور ملک را مستان.
فرخی.
در خور پیل کنون رایت و منشور بودمرتبت را به جهان برتر از این چیست مکان.
فرخی.
خلعت شاهی و منشور فرستد بر توتا شود دشمن تو کور و بداندیش تو کر.
فرخی.
از میر مؤمنینش منشور و نامه بودخورشید خاص بود و سزاوار جامه بود.
منوچهری.
وگر فغفور چینی را دهد منشور دربانی به سنباده حروفش را بسنباند در احداقش.
منوچهری.
مرا بر عاشقان داده یکی منشور سالاری که طومارش رخ زردست و مژگانست وراقش.
منوچهری.
لوا به دست سواری و منشور و نامه در دیبای سیاه پیچیده به دست سواری دیگر.( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 376 ). بونصر مشکان نامه بخواند و به پارسی ترجمه کرد و منشور بخواند و نثار کردن گرفتند. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 378 ). هارون الرشید نیزه و رایت خراسان ببست به نام فضل و منشور بدو دادند. ( تاریخ بیهقی ایضاً ص 422 ).چو بختش به هر کار منشور داد
سپهرش یکی نامور پور داد.
( گرشاسب نامه ).
ای پسر، من پیر شدم... ومنشور عزل زندگانی از موی خویش بر روی خویش کتابی می بینم. ( قابوسنامه چ نفیسی ص 1 ). سلمان بن یحیی... را صاحب دیوانی سمرقند دادند و با خلعت و منشوری بفرستادند. ( قابوسنامه چ نفیسی ص 162 ). چنان شنودم که ابوالفضل بلعمی سهل خجند را صاحب دیوانی سمرقند داد، منشوربنوشتند و توقیع بکردند. ( قابوسنامه ایضاً ص 162 ).شادمانی بدان کت از سلطان بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
( اسم ) چند وجهیی است که قاعده هایش چند ضلعی متوازی الاضلاع باشند. فصل مشترک هر دو وجه را [ یال ] نامند شوشه یا منشور قایم . منشوری است که یالش بر قاعده عمود باشد . یا منشور مایل . منشوری است که یالش بر قاعده عمود نباشد . یا منشور ناقص . منشوری است که قاعده های آن با هم متوازی نباشند .
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. [جمع: مواشیر] (فیزیک ) قطعۀ بلور که دارای قاعدۀ مثلث است و نور را تجزیه می کند.
۳. نامۀ سرگشاده.
۴. [قدیمی] فرمان، فرمان پادشاهی.
فرهنگستان زبان و ادب
دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این کلمه به معنی حکم و فرمان سرگشاده امیران و پادشاهان است و در آن لطف یا بخششی صورت می گیرد. از مقایسه متون فارسی سده های نخستین برمی آید که در دربار شاهان فارسی زبان ــ مثل صفاریان ــ به فرمان شاه منحصراً منشور و فرمان گفته می شد و حال آن که در دربار شاهان ترک زبان ــ مانند غزنویان و سلجوقیان ــ فرمان شاه را "مثال" نیز می گفته اند، اما برای واگذاری شغل و منصب وزارت و اشراف و تولیت و امثال آنها منشور بکار می رفته و مناسبت صدور آن از مناسبت صدور مثال برتر بوده است؛ مانند منشور وزارت، منشور قضا، منشور اشراف، منشور تولیت و جز آن.
از متون فارسی استنباط می شود که چون منشوری به نام کسی صادر می شد، صاحب منشور پس از دریافت، متن آن را همراه با خطبه ای به نام صادرکننده می خوانده است. در تاریخ بیهقی در چند جا اشاراتی به این رسم دیده می شود، از جمله در جایی که از منشورِ لقب و حکمرانی سلطان مسعود که خلیفه فرستاده بود، سخن می گوید: "سلطان مسعود دستور داد تا نسخه ها برداشتند از منشور و نامه و القاب پیدا کردند تا این سلطان بزرگ را بدان خوانند و خطبه کنند" و نیز در جای دیگر می گوید: "سلطان منشوری فرستاد بنام سپاه سالار غازی به ولایت بلخ و سمنگان و کسان وی آن را به بلخ براند بزودی تا بنام وی خطبه کنند".
در دوره خوارزمشاهیان در معنی و مورد استعمال منشور توسعه و بسطی حاصل شد به این معنی که این اصطلاح علاوه بر این که شامل موضوع های مناصب و مشاغل و ملازمت های بزرگ می شد، برای اعطای اقطاع و مواجب و مستمری ها هم بکار می رفت. چنانکه از منشورهای این زمان استنباط می شود، از خواص منشور این بوده که در آن از چند مأموریت و وظیفه و دستور صحبت می شد و بدین ترتیب بر بسیاری از موضوع ها اشتمال داشته است. از فرهنگ غیاث اللغات هم جایی که درباره توقیع سخن می گوید نکته دیگری در مورد منشور استنباط می گردد و آن چنین است که مضمون منشورها همیشه شامل استمالت، مراحم، الطاف و اعطای چیزی بوده است.
بعد از خوارزمشاهیان، ظاهراً به علت حکومت ایلخانان، استعمال این اصطلاح در دیوان ها منسوخ شد. در دوره تیموریان منشور نوع خاصی از فرمان ها بوده که درباره اعطای قاضی القضاتی و یا کلانتری یک شهر صادر می شد.
در دوره قاجاریه، اصطلاح منشور در بعضی از احکام شاهان و شاهزادگان آمده و موضوع آنها عبارتست از: مواجب و مستمری برای اشخاص سرشناس، اظهار لطف و مرحمت، اعطای لقب، انتصاب به سمتی مهم، برقراری خانواری، جلوگیری از تعدی، واگذاری مطلق ملک به افراد صاحب نام و نیز در سندی منشور به معنی دستورالعمل آمده است.
منشورهای این دوره با سایر فرمان ها و رقم ها از نظر تهیه، تنظیم و صدور تفاوتی ندارد و این اصطلاح در متن اسناد چنین آمده است: "...آن عالیجاه را به صدور این منشور همایون پادشاهی مباهی داشتیم..."؛ "...کَتَبه کرام شرح منشور سعادت دستور را ثبت و ضبط نموده..."؛ "...مستوفیان عظام شرح منشور خجسته دستور را در دفاتر خلود ثبت نمایند...". همچنین در این دوره احکامی از سوی آستان قدس رضوی برای اشخاص صاحب نام صادر و طی آن خلعت یا خدمت خادمی به آنها اعطا می شده است.
در بالای سطر اول اسناد مذکور مهر چهارگوش کلاهک دار به سجع: العزّة لله + یا قاهرالعدوّ و یا والی الولی یا مظهر العجایب یا مرتضی علی + یا ولی الله ابوالحسن علی ابن موسی الرضا + 1272 بوده و در متن آنها کلمه منشور چنین آمده است: "...کَتَبه دفترخانه شرح منشور مبارک را ثبت و ضبط نموده...".
در دوره پهلوی از اصطلاح منشور به طور مستقیم در احکام شاهان استفاده نشده است، اما محمدرضا شاه در کتاب خود در اجرای لوایح ششگانه، منشور را معادل اصول دانسته و درباره انقلاب سفید چنین می نویسد: "...بعداً سه ماده دیگر بر این اصول ششگانه افزوده شد و بدین ترتیب منشور انقلاب سفید ایران به صورت یک منشور نه ماده ای درآمد...".
از متون فارسی استنباط می شود که چون منشوری به نام کسی صادر می شد، صاحب منشور پس از دریافت، متن آن را همراه با خطبه ای به نام صادرکننده می خوانده است. در تاریخ بیهقی در چند جا اشاراتی به این رسم دیده می شود، از جمله در جایی که از منشورِ لقب و حکمرانی سلطان مسعود که خلیفه فرستاده بود، سخن می گوید: "سلطان مسعود دستور داد تا نسخه ها برداشتند از منشور و نامه و القاب پیدا کردند تا این سلطان بزرگ را بدان خوانند و خطبه کنند" و نیز در جای دیگر می گوید: "سلطان منشوری فرستاد بنام سپاه سالار غازی به ولایت بلخ و سمنگان و کسان وی آن را به بلخ براند بزودی تا بنام وی خطبه کنند".
در دوره خوارزمشاهیان در معنی و مورد استعمال منشور توسعه و بسطی حاصل شد به این معنی که این اصطلاح علاوه بر این که شامل موضوع های مناصب و مشاغل و ملازمت های بزرگ می شد، برای اعطای اقطاع و مواجب و مستمری ها هم بکار می رفت. چنانکه از منشورهای این زمان استنباط می شود، از خواص منشور این بوده که در آن از چند مأموریت و وظیفه و دستور صحبت می شد و بدین ترتیب بر بسیاری از موضوع ها اشتمال داشته است. از فرهنگ غیاث اللغات هم جایی که درباره توقیع سخن می گوید نکته دیگری در مورد منشور استنباط می گردد و آن چنین است که مضمون منشورها همیشه شامل استمالت، مراحم، الطاف و اعطای چیزی بوده است.
بعد از خوارزمشاهیان، ظاهراً به علت حکومت ایلخانان، استعمال این اصطلاح در دیوان ها منسوخ شد. در دوره تیموریان منشور نوع خاصی از فرمان ها بوده که درباره اعطای قاضی القضاتی و یا کلانتری یک شهر صادر می شد.
در دوره قاجاریه، اصطلاح منشور در بعضی از احکام شاهان و شاهزادگان آمده و موضوع آنها عبارتست از: مواجب و مستمری برای اشخاص سرشناس، اظهار لطف و مرحمت، اعطای لقب، انتصاب به سمتی مهم، برقراری خانواری، جلوگیری از تعدی، واگذاری مطلق ملک به افراد صاحب نام و نیز در سندی منشور به معنی دستورالعمل آمده است.
منشورهای این دوره با سایر فرمان ها و رقم ها از نظر تهیه، تنظیم و صدور تفاوتی ندارد و این اصطلاح در متن اسناد چنین آمده است: "...آن عالیجاه را به صدور این منشور همایون پادشاهی مباهی داشتیم..."؛ "...کَتَبه کرام شرح منشور سعادت دستور را ثبت و ضبط نموده..."؛ "...مستوفیان عظام شرح منشور خجسته دستور را در دفاتر خلود ثبت نمایند...". همچنین در این دوره احکامی از سوی آستان قدس رضوی برای اشخاص صاحب نام صادر و طی آن خلعت یا خدمت خادمی به آنها اعطا می شده است.
در بالای سطر اول اسناد مذکور مهر چهارگوش کلاهک دار به سجع: العزّة لله + یا قاهرالعدوّ و یا والی الولی یا مظهر العجایب یا مرتضی علی + یا ولی الله ابوالحسن علی ابن موسی الرضا + 1272 بوده و در متن آنها کلمه منشور چنین آمده است: "...کَتَبه دفترخانه شرح منشور مبارک را ثبت و ضبط نموده...".
در دوره پهلوی از اصطلاح منشور به طور مستقیم در احکام شاهان استفاده نشده است، اما محمدرضا شاه در کتاب خود در اجرای لوایح ششگانه، منشور را معادل اصول دانسته و درباره انقلاب سفید چنین می نویسد: "...بعداً سه ماده دیگر بر این اصول ششگانه افزوده شد و بدین ترتیب منشور انقلاب سفید ایران به صورت یک منشور نه ماده ای درآمد...".
wikiahlb: منشور
[ویکی الکتاب] معنی مَّنشُورٍ: گسترده شده - باز شده (کلمه نشر که مصدر کلمه منشور است به معنای گستردن و متفرق کردن است)
ریشه کلمه:
نشر (۲۱ بار)
تعبیر به «مَنْشُور» (گشوده) از مادّه «نَشر» اشاره به این معناست که: آنچه در اینجا پنهان و سربسته است، در آنجا آشکار و باز می شود. (بعضی معتقدند این واژه معنای درخشندگی و لمعان را نیز در بردارد).
نشر در اصل به معنی گستردن و گسترده شدن است لازم و متعدی به کار رود «نَشَرَ الثَّوْبَ وَ الْکِتابَ نَشْراً: بَسَطَهُ» لازم و متعدی بودن آن در مصباح و اقرب مذکور است. . آنگاه که نامهها گسترده و باز شوند. . قسم به کتاب نوشته شده در پوستی گسترده. . قسم به بادهای گسترنده که ابر را به طرز مخصوصی میگسترند. نشر و انشار به معنی زنده کردن آمده «نَشَرَ اللَّهُ الْمَوْتی وَ اَنْشَرَهُمْ: اَحْیاهُمْ» به نظر میآید این از آنجهت است که زنده شدن یکنوع گسترده شدن است ذرات بدن در اثر حرکت و جنبش رشد کرده و گسترده شده بدن را تشکیل میدهند. . سپس آنگاه که خواهد او را زنده میکند . او که از آسمان آب به اندازه نازل کرد و به وسیله آن سرزمین مرده را زنده نمود مثل . انتشار: گسترده شدن و پراکنده شدن. . پس چون نماز تمام شد در زمین متفرق شده و در طلب روزی و فضل خدا باشید. . از آیات خداوند آنست که شما را از خاک آفرید آنگاه شما بشرید که در زمین گسترده و منتشر میشوید. نشور: مصدر است لازم و متعدی هر دو آید . با آن آب سرزمین مرده را زنده کردیم زنده شدن مردگان نیز همانطور است. . بلکه از زنده شدن نمیترسیدند.
ریشه کلمه:
نشر (۲۱ بار)
تعبیر به «مَنْشُور» (گشوده) از مادّه «نَشر» اشاره به این معناست که: آنچه در اینجا پنهان و سربسته است، در آنجا آشکار و باز می شود. (بعضی معتقدند این واژه معنای درخشندگی و لمعان را نیز در بردارد).
نشر در اصل به معنی گستردن و گسترده شدن است لازم و متعدی به کار رود «نَشَرَ الثَّوْبَ وَ الْکِتابَ نَشْراً: بَسَطَهُ» لازم و متعدی بودن آن در مصباح و اقرب مذکور است. . آنگاه که نامهها گسترده و باز شوند. . قسم به کتاب نوشته شده در پوستی گسترده. . قسم به بادهای گسترنده که ابر را به طرز مخصوصی میگسترند. نشر و انشار به معنی زنده کردن آمده «نَشَرَ اللَّهُ الْمَوْتی وَ اَنْشَرَهُمْ: اَحْیاهُمْ» به نظر میآید این از آنجهت است که زنده شدن یکنوع گسترده شدن است ذرات بدن در اثر حرکت و جنبش رشد کرده و گسترده شده بدن را تشکیل میدهند. . سپس آنگاه که خواهد او را زنده میکند . او که از آسمان آب به اندازه نازل کرد و به وسیله آن سرزمین مرده را زنده نمود مثل . انتشار: گسترده شدن و پراکنده شدن. . پس چون نماز تمام شد در زمین متفرق شده و در طلب روزی و فضل خدا باشید. . از آیات خداوند آنست که شما را از خاک آفرید آنگاه شما بشرید که در زمین گسترده و منتشر میشوید. نشور: مصدر است لازم و متعدی هر دو آید . با آن آب سرزمین مرده را زنده کردیم زنده شدن مردگان نیز همانطور است. . بلکه از زنده شدن نمیترسیدند.
wikialkb: مَنْشُور
دانشنامه عمومی
مَنشور یا موشور یا شوشه یا prism، جسمی است از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف که نور پس از عبور از آن تجزیه می شود ( dispersion ) و پدیدهٔ پاشندگی رخ می دهد.
پس از عبور، نور سفید به شکل یک طیفی پیوسته و هفت رنگ تجزیه می شود. در واقع نور پس از عبور از منشور به دلیل داشتن دو شکست نور تجزیه خواهد شد. اگر نور سفیدی را به منشور بتابانیم دارای دو شکست خواهد شد و به دلیل اختلاف طول موج رنگ ها هفت رنگ رنگین کمان تشکیل می شود و می گوییم نور تجزیه شده است. منشور از حجم های معروف هندسی است. و دارای یک زاویهٔ راس ( زاویهٔ بین دو وجه متقاطع منشور که با A نشان داده می شود ) و یک زاویهٔ انحراف ( میزان شکست که هر طول موج به خاطر عبور از یک منشور پیدا می کند ) D است.
مَنشور و موشور هر دو از زبان عربی هستند.
نوری که از شیشه منشور می گذرد، به لحاظ بستگی ضریب شکست به طول موج یا پاشندگی مواد، به رنگ های تشکیل دهنده آن تجزیه می شود ( تجزیه نور سفید ) . مثلاً نور سفید به طیف وسیع هفت رنگ خود تجزیه می گردد. نور سفید را دوباره پس ار اینکه نور تجزیه شده می توان با استفاده از یک منشور دیگر باز به شکل اولیهٔ خود به واسطهٔ آمیختن نورهای ساده به دست آورد. مزیت منشور بر مجموعه چند آینه این است که منشورها پس از تعبیه شدن در سامانه، سمت گیری طراحی شده را حفظ می کنند و نیازی به تنظیم در دستگاه نهایی را ندارند. به غیر از اینکه خود منشور به عنوان یک مجموعه کل تنظیم شده باشد. به آنالیز تحلیل طیف ها علم طیف بینی گویند. بی نهایت رنگ به خاطر وجود بی نهایت بسامد و طول موج های مختلف داریم. از ترکیب رنگ های اصلی بقیهٔ رنگ ها به دست می آید.
منشور محیط شفافی است که بین دو سطح متقاطع قرار گرفته است. غالباً منشور را به شکل مثلث القاعده می سازند. معمولاً برای نور مرئی از منشورهای شیشه ای و برای پرتو فرابنفش و فروسرخ از منشورهای دُر کوهی استفاده می کنند. در زوایای تابشی بزرگتر از زاویه بحرانی برخلاف انتظار زاویه شکست بیشتر از ۹۰ درجه می شود؛ یعنی نور اجازه ورود به محیط دوم را ندارد این پدیده به وسیله محاسبات فیزیکی، توجیهات فیزیکی و نیز آزمایش های عملی بررسی شده است؛ بنابراین از این پدیده در سایر ناحیه های طول موجی امواج الکترومغناطیسی نیز استفاده های وسیعی می شود. [ نیازمند منبع]
از آنجا که کلیه منشورها جهت بازتابیدگی به لایه های مواد فلزی و دی الکتریک ها در سطح خود لازم ندارند، برعکس، آینه ها وقتی مورد استفاده قرار می گیرند، کارایی آنها تقریباً بدون اتلاف تابش است؛ و تنها اتلاف ناشی از ناخالصی و ناهمواری های سطح منشور و بازتابش های فرنل مربوط می شود که ناچیزند. آنچه مهم است تنظیم دائمی سطوح بازتابنده و بازتابش داخلی کلی است، استفاده از این منشورها در بیشتر دستگاه های نوری توصیه می شود.
پس از عبور، نور سفید به شکل یک طیفی پیوسته و هفت رنگ تجزیه می شود. در واقع نور پس از عبور از منشور به دلیل داشتن دو شکست نور تجزیه خواهد شد. اگر نور سفیدی را به منشور بتابانیم دارای دو شکست خواهد شد و به دلیل اختلاف طول موج رنگ ها هفت رنگ رنگین کمان تشکیل می شود و می گوییم نور تجزیه شده است. منشور از حجم های معروف هندسی است. و دارای یک زاویهٔ راس ( زاویهٔ بین دو وجه متقاطع منشور که با A نشان داده می شود ) و یک زاویهٔ انحراف ( میزان شکست که هر طول موج به خاطر عبور از یک منشور پیدا می کند ) D است.
مَنشور و موشور هر دو از زبان عربی هستند.
نوری که از شیشه منشور می گذرد، به لحاظ بستگی ضریب شکست به طول موج یا پاشندگی مواد، به رنگ های تشکیل دهنده آن تجزیه می شود ( تجزیه نور سفید ) . مثلاً نور سفید به طیف وسیع هفت رنگ خود تجزیه می گردد. نور سفید را دوباره پس ار اینکه نور تجزیه شده می توان با استفاده از یک منشور دیگر باز به شکل اولیهٔ خود به واسطهٔ آمیختن نورهای ساده به دست آورد. مزیت منشور بر مجموعه چند آینه این است که منشورها پس از تعبیه شدن در سامانه، سمت گیری طراحی شده را حفظ می کنند و نیازی به تنظیم در دستگاه نهایی را ندارند. به غیر از اینکه خود منشور به عنوان یک مجموعه کل تنظیم شده باشد. به آنالیز تحلیل طیف ها علم طیف بینی گویند. بی نهایت رنگ به خاطر وجود بی نهایت بسامد و طول موج های مختلف داریم. از ترکیب رنگ های اصلی بقیهٔ رنگ ها به دست می آید.
منشور محیط شفافی است که بین دو سطح متقاطع قرار گرفته است. غالباً منشور را به شکل مثلث القاعده می سازند. معمولاً برای نور مرئی از منشورهای شیشه ای و برای پرتو فرابنفش و فروسرخ از منشورهای دُر کوهی استفاده می کنند. در زوایای تابشی بزرگتر از زاویه بحرانی برخلاف انتظار زاویه شکست بیشتر از ۹۰ درجه می شود؛ یعنی نور اجازه ورود به محیط دوم را ندارد این پدیده به وسیله محاسبات فیزیکی، توجیهات فیزیکی و نیز آزمایش های عملی بررسی شده است؛ بنابراین از این پدیده در سایر ناحیه های طول موجی امواج الکترومغناطیسی نیز استفاده های وسیعی می شود. [ نیازمند منبع]
از آنجا که کلیه منشورها جهت بازتابیدگی به لایه های مواد فلزی و دی الکتریک ها در سطح خود لازم ندارند، برعکس، آینه ها وقتی مورد استفاده قرار می گیرند، کارایی آنها تقریباً بدون اتلاف تابش است؛ و تنها اتلاف ناشی از ناخالصی و ناهمواری های سطح منشور و بازتابش های فرنل مربوط می شود که ناچیزند. آنچه مهم است تنظیم دائمی سطوح بازتابنده و بازتابش داخلی کلی است، استفاده از این منشورها در بیشتر دستگاه های نوری توصیه می شود.
wiki: منشور
منشور (آلبوم کیتی پری). منشور ( به انگلیسی: Prism ) چهارمین آلبوم استودیویی خواننده آمریکایی کیتی پری است که توسط کپیتال رکوردز در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ منتشر شد. «غرش» اولین تک آهنگ این آلبوم در تاریخ ۱۰ اوت ۲۰۱۳ منتظر شد که موفقیت زیادی یافت و در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد اول شد و توانست در ۲۵ کشور تاپ تن شود.
اولین آهنگ تبلیغاتی به نام «اسب تیره» در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد که مانند «غرش» در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد اول شد. دومین آهنگ تبلیغاتی این آلبوم نیز «قدم زدن در هوا» بود که در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد.
«اسب تیره» و «غرش» از این آلبوم در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد اول شدند و «بدون شرط» نیز رتبه دوم این جدول را به دست آورد. «اسب تیره» و «غرش» هر کدام به ترتیب با بیش از ۲۰ و ۱۷ میلیون فروش جهانی به موفق ترین آهنگ های کیتی تبدیل شوند. دو تک آهنگ دیگر آلبوم نیز به موفقیت هایی دست یافتند اما به مانند تک آهنگ های قبل نبود. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴]
تور جهانی منشوری سومین تور - کنسرت کیتی پری بود که در حمایت از آلبوم منشور انجام شد. این تور از ۷ اکتبر ۲۰۱۴ در شهر بلفاست، ایرلند آغاز شد و تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ ادامه یافت.
این تور موفقیت بین المللی بزرگی یافت و موفق ترین تور کیتی پری تاکنون به شمار می رود. [ ۵]
↑ Roar ↑ Legendary Lovers ↑ Brithday ↑ Walking on Air ↑ Unconditionally ↑ Dark Horse ↑ This Is How We Do ↑ International Smile ↑ Ghost ↑ Love Me ↑ This Moment ↑ Double Rainbows ↑ By the Grace of God ↑ Spiritual ↑ Spiritual ↑ Choose Your Battles
اولین آهنگ تبلیغاتی به نام «اسب تیره» در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد که مانند «غرش» در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد اول شد. دومین آهنگ تبلیغاتی این آلبوم نیز «قدم زدن در هوا» بود که در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ منتشر شد.
«اسب تیره» و «غرش» از این آلبوم در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد اول شدند و «بدون شرط» نیز رتبه دوم این جدول را به دست آورد. «اسب تیره» و «غرش» هر کدام به ترتیب با بیش از ۲۰ و ۱۷ میلیون فروش جهانی به موفق ترین آهنگ های کیتی تبدیل شوند. دو تک آهنگ دیگر آلبوم نیز به موفقیت هایی دست یافتند اما به مانند تک آهنگ های قبل نبود. [ ۱] [ ۲] [ ۳] [ ۴]
تور جهانی منشوری سومین تور - کنسرت کیتی پری بود که در حمایت از آلبوم منشور انجام شد. این تور از ۷ اکتبر ۲۰۱۴ در شهر بلفاست، ایرلند آغاز شد و تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ ادامه یافت.
این تور موفقیت بین المللی بزرگی یافت و موفق ترین تور کیتی پری تاکنون به شمار می رود. [ ۵]
↑ Roar ↑ Legendary Lovers ↑ Brithday ↑ Walking on Air ↑ Unconditionally ↑ Dark Horse ↑ This Is How We Do ↑ International Smile ↑ Ghost ↑ Love Me ↑ This Moment ↑ Double Rainbows ↑ By the Grace of God ↑ Spiritual ↑ Spiritual ↑ Choose Your Battles
wiki: منشور (آلبوم کیتی پری)
منشور (هندسه). در هندسه، یک منشور، یک چندوجهی است با یک قاعدهٔ n - ضلعی، انتقال یافتهٔ چندضلعی قاعده ( در صفحه ای دیگر ) و n وجه دیگر که لزوماً همه متوازی الأضلاع بوده و رأس های متناظر دو n - ضلعی را به هم متصل می کنند. همهٔ سطح مقطع های موازی با قاعده، یکسان هستند. منشورها با توجه به تعداد اضلاع قاعده شان نام گذاری می شوند؛ بنابراین به عنوان مثال، یک منشور با قاعدهٔ پنج ضلعی، منشور پنج ضلعی نامیده می شود.
حجم منشور اگرsمساحت قاعده و h ارتفاع باشد، حجم آن می شود: V = S h
مساحت جانبی منشور اگرpمحیط قاعده و hارتفاع باشد بر این اساس نوشته می شود. S = P h
مساحت کل منشور اگر s مساحت قاعده باشد می توان بر اساس این فرمول نوشت
S = P h + 2 s
منشور چندوجهی ای است که وجه های بالا و پایینش چندضلعی های همنهشت ( مساوی ) باشند که در صفحه هایی موازی هم قرار دارند. رئوس وجه های بالا و پایین یک منشور با پاره خط هایی به هم وصل می شوند. بااین حساب هر یک از وجه های جانبی منشور یک متوازی الأضلاع است و یال ایجادشده یک سطح چندوجهی است. [ ۱] اگر وجه های بالای منشور با خط های عمود بر صفحهٔ شامل وجه پایینی آن به وجه پایینی وصل شده باشد، حاصل حالت خاصی از منشور موسوم به «منشور راست» است که در آن همهٔ وجه های جانبی مستطیل هستند. اگر وجوه بالا و پایین یک منشور هم مستطیل باشند منشور راست خاصی به نام مکعب مستطیل تشکیل می شود. [ ۱]
برای ساختن یک منشور می توان از اکستروژن موازی بهره برد. در اکستروژن موازی رئوس چندضلعی B در صفحهٔ p در راستای خطوطی موازی کشیده می شوند. [ ۱]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفحجم منشور اگرsمساحت قاعده و h ارتفاع باشد، حجم آن می شود: V = S h
مساحت جانبی منشور اگرpمحیط قاعده و hارتفاع باشد بر این اساس نوشته می شود. S = P h
مساحت کل منشور اگر s مساحت قاعده باشد می توان بر اساس این فرمول نوشت
S = P h + 2 s
منشور چندوجهی ای است که وجه های بالا و پایینش چندضلعی های همنهشت ( مساوی ) باشند که در صفحه هایی موازی هم قرار دارند. رئوس وجه های بالا و پایین یک منشور با پاره خط هایی به هم وصل می شوند. بااین حساب هر یک از وجه های جانبی منشور یک متوازی الأضلاع است و یال ایجادشده یک سطح چندوجهی است. [ ۱] اگر وجه های بالای منشور با خط های عمود بر صفحهٔ شامل وجه پایینی آن به وجه پایینی وصل شده باشد، حاصل حالت خاصی از منشور موسوم به «منشور راست» است که در آن همهٔ وجه های جانبی مستطیل هستند. اگر وجوه بالا و پایین یک منشور هم مستطیل باشند منشور راست خاصی به نام مکعب مستطیل تشکیل می شود. [ ۱]
برای ساختن یک منشور می توان از اکستروژن موازی بهره برد. در اکستروژن موازی رئوس چندضلعی B در صفحهٔ p در راستای خطوطی موازی کشیده می شوند. [ ۱]
wiki: منشور (هندسه)
دانشنامه آزاد فارسی
منشور (تاریخ). مَنشور (تاریخ)
واژه ای عربی که به حکم و فرمان سرگشاده و بی مهرشاه یا امیر اطلاق می شده است. معمولاً در نوشتن مناشیر (جمع منشور)، نخست پیش نویس تهیه می شد و سپس یکی از دبیران آن را پاک نویس می کرد و آن گاه به توقیع (امضای) شاه یا امیر می رسید که در این صورت آن را منشور توقیع می گفتند، حکمی را که در آن حکومت جایی را واگذار می کرد نیز منشور می خواندند.
واژه ای عربی که به حکم و فرمان سرگشاده و بی مهرشاه یا امیر اطلاق می شده است. معمولاً در نوشتن مناشیر (جمع منشور)، نخست پیش نویس تهیه می شد و سپس یکی از دبیران آن را پاک نویس می کرد و آن گاه به توقیع (امضای) شاه یا امیر می رسید که در این صورت آن را منشور توقیع می گفتند، حکمی را که در آن حکومت جایی را واگذار می کرد نیز منشور می خواندند.
wikijoo: منشور_(تاریخ)
منشور (ریاضیات). مَنشور (ریاضیات)(prism)
مَنشور
جسمی چندوجهی، با دو وجه موازی و مساوی به شکل چندضلعی، با نام قاعده، و تعدادی وجه جانبی که متوازی الاضلاعهایی حاصل از وصل کردن ر أس های قاعده ها به هم اند. خطوط تقاطع وجوه جانبی را یال های جانبی می نامند. فاصلۀ عمودی دو قاعده ارتفاع منشور است. منشوری که قاعده های آن عمود بر یال های جانبی اش باشند، منشور قائم است. مثلاً مکعب، منشور قائمی است که همۀوجوه آن، اعم از قاعده ها و وجوه جانبی، هم شکل و هم اندازه اند.
مَنشور
جسمی چندوجهی، با دو وجه موازی و مساوی به شکل چندضلعی، با نام قاعده، و تعدادی وجه جانبی که متوازی الاضلاعهایی حاصل از وصل کردن ر أس های قاعده ها به هم اند. خطوط تقاطع وجوه جانبی را یال های جانبی می نامند. فاصلۀ عمودی دو قاعده ارتفاع منشور است. منشوری که قاعده های آن عمود بر یال های جانبی اش باشند، منشور قائم است. مثلاً مکعب، منشور قائمی است که همۀوجوه آن، اعم از قاعده ها و وجوه جانبی، هم شکل و هم اندازه اند.
wikijoo: منشور_(ریاضیات)
منشور (نورشناسی). مَنشور (نورشناسی)(prism)
مَنشور
در اپتیک، قطعه ای به شکل منشوری مثلث القاعده از ماده ای شفاف مانند پلاستیک، شیشه یا سیلیس. معمولاً برای «خم کردن» پرتو نور یا تجزیۀ باریکۀ نور به رنگ های طیفی آن به کار می رود. از منشور نیز مانند آینه برای تغییر مسیر نور در دوربین دوچشمی، نمایاب دوربین عکاسی، و پریسکوپ استفاده می کنند. در طیف نما خاصیت تجزیۀ نور منشور را به کار می گیرند. منشور قطعه ای با مقطع مثلثی از ماده ای شفاف مانند پلاستیک، شیشه یا سیلیس است که برای تجزیۀ نور سفید به رنگ های طیف به کار می رود.
مَنشور
در اپتیک، قطعه ای به شکل منشوری مثلث القاعده از ماده ای شفاف مانند پلاستیک، شیشه یا سیلیس. معمولاً برای «خم کردن» پرتو نور یا تجزیۀ باریکۀ نور به رنگ های طیفی آن به کار می رود. از منشور نیز مانند آینه برای تغییر مسیر نور در دوربین دوچشمی، نمایاب دوربین عکاسی، و پریسکوپ استفاده می کنند. در طیف نما خاصیت تجزیۀ نور منشور را به کار می گیرند. منشور قطعه ای با مقطع مثلثی از ماده ای شفاف مانند پلاستیک، شیشه یا سیلیس است که برای تجزیۀ نور سفید به رنگ های طیف به کار می رود.
wikijoo: منشور_(نورشناسی)
مترادف ها
خط، مزایا، فرمان، اجازه نامه، منشور، امتیاز
منشور، بلور، شوشه، رنگهای شوشه
فارسی به عربی
پیشنهاد کاربران
منشور واژه ای پارسی است. یعنی فرمان، دستور، نبشته، نامه، نامه سرگشاده، گشاد نامه و . . .
بدان تا هرآن کس که دارد خرد به منشور آن دادگر بنگرد.
فردوسی بزرگ .
شاهنامه - بخش ۳ - پادشاهی پیروز بیست و هفت سال بود
فردوسی بزرگ .
شاهنامه - بخش ۳ - پادشاهی پیروز بیست و هفت سال بود
واژه منشور
معادل ابجد 596
تعداد حروف 5
تلفظ manšur
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی]
مختصات ( مَ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی manSur
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
معادل ابجد 596
تعداد حروف 5
تلفظ manšur
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی]
مختصات ( مَ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی manSur
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
ایین نامه
اعلامیه
واژه منشور کاملا پارسی است چون در عربی می شود المیثاق این واژه یعنی منشور صد درصد پارسی است.
اشکال هندسی:
circle = دایره
ellipse = بیضی
square = مربع
rectangle = مستطیل
rectangular prism / cuboid = مکعب مستطیل
triangle = مثلث
right triangle / right - angled triangle = مثلث قائم الزاویه
... [مشاهده متن کامل]
scalene triangle = مثلث مختلف الاضلاع
isosceles triangle = مثلث متساوی الساقین
equilateral triangle = مثلث متساوی الاضلاع
rhombus = لوزی
parallelogram = متوازی الاضلاع
trapezium / trapezoid = ذوزنقه
cube = مکعب
cone = مخروط
cylinder = استوانه
prism = منشور
pyramid = هرم
sphere = کُره
polygon = چند ضلعی
regular polygon = چند ضلعی منتظم
pentagon = پنج ضلعی
hexagon = شش ضلعی
heptagon = هفت ضلعی
octagon = هشت ضلعی
nonagon = نه ضلعی
decagon = ده ضلعی
circle = دایره
ellipse = بیضی
square = مربع
rectangle = مستطیل
rectangular prism / cuboid = مکعب مستطیل
triangle = مثلث
right triangle / right - angled triangle = مثلث قائم الزاویه
... [مشاهده متن کامل]
scalene triangle = مثلث مختلف الاضلاع
isosceles triangle = مثلث متساوی الساقین
equilateral triangle = مثلث متساوی الاضلاع
rhombus = لوزی
parallelogram = متوازی الاضلاع
trapezium / trapezoid = ذوزنقه
cube = مکعب
cone = مخروط
cylinder = استوانه
prism = منشور
pyramid = هرم
sphere = کُره
polygon = چند ضلعی
regular polygon = چند ضلعی منتظم
pentagon = پنج ضلعی
hexagon = شش ضلعی
heptagon = هفت ضلعی
octagon = هشت ضلعی
nonagon = نه ضلعی
decagon = ده ضلعی
پارسی ان گشاد نامه است
امیر به خط خویش گشادنامه نبشت بر این جمله : بسم اﷲ الرحمن الرحیم ، محمودبن سبکتگین را فرمان چنان است این خیلتاش را که به هرات بهشت روز رود، چون آنجا رسید یکسر تا سرای پسرم مسعود شود، از کس باک ندارد، و شمشیر برکشد و هر کسی وی را از رفتن بازدارد گردن وی بزند، و همچنان بسرای فرودرود، و سوی پسرم ننگرد و از سرای عدنانی به باغ فرودرود و بر دست راست باغ حوضی است و بر کران آن خانه ای بر چپ ، درون آن خانه رود و دیوارهای آنرا نیکو نگاه کند تا بر چه جمله است و در آن خانه بیند و در وقت بازگردد، چنانکه با کس سخن نگوید و بسوی غزنین بازگردد. و سبیل قتلغتگین حاجب بهشتی آن است که بر این فرمان کار کند اگر جانش به کار است. و اگر محابایی کند جانش برفت. و هر یاری که خیلتاش را بباید داد بدهد تا بموقع رضا بمشیةاﷲ و عونه و السلام. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 123 ) . گشادنامه نبشتم و رکابدار برفت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 305 ) . و آن گشادنامه را مهر کرد وبه وی داد. ( تاریخ بیهقی ) . قتلغ گشادنامه را بخواندو به امیر مسعود داد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 118 ) .
... [مشاهده متن کامل]
ای حکم ترا قضای یزدان
داده چو قدر گشادنامه
انوری
گشادنامه فتح تو هرکجا که رسید
کنند بر تو ملوک جهان ثناخوانی
مجیر بیلقانی
داری گشادنامه جان در ده فلک
کو ده کیا که نزل تو اینجا برافکند
خواهی که نزل ما دهدت ده کیای دهر
بستان گشادنامه بعنوان صبحگاه.
خاقانی.
مدح او را گشادنامه طبع
عقل پرور چوعلت اولی است
سیف اسفرنگ
امیر به خط خویش گشادنامه نبشت بر این جمله : بسم اﷲ الرحمن الرحیم ، محمودبن سبکتگین را فرمان چنان است این خیلتاش را که به هرات بهشت روز رود، چون آنجا رسید یکسر تا سرای پسرم مسعود شود، از کس باک ندارد، و شمشیر برکشد و هر کسی وی را از رفتن بازدارد گردن وی بزند، و همچنان بسرای فرودرود، و سوی پسرم ننگرد و از سرای عدنانی به باغ فرودرود و بر دست راست باغ حوضی است و بر کران آن خانه ای بر چپ ، درون آن خانه رود و دیوارهای آنرا نیکو نگاه کند تا بر چه جمله است و در آن خانه بیند و در وقت بازگردد، چنانکه با کس سخن نگوید و بسوی غزنین بازگردد. و سبیل قتلغتگین حاجب بهشتی آن است که بر این فرمان کار کند اگر جانش به کار است. و اگر محابایی کند جانش برفت. و هر یاری که خیلتاش را بباید داد بدهد تا بموقع رضا بمشیةاﷲ و عونه و السلام. ( تاریخ بیهقی چ فیاض ص 123 ) . گشادنامه نبشتم و رکابدار برفت. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 305 ) . و آن گشادنامه را مهر کرد وبه وی داد. ( تاریخ بیهقی ) . قتلغ گشادنامه را بخواندو به امیر مسعود داد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 118 ) .
... [مشاهده متن کامل]
ای حکم ترا قضای یزدان
داده چو قدر گشادنامه
انوری
گشادنامه فتح تو هرکجا که رسید
کنند بر تو ملوک جهان ثناخوانی
مجیر بیلقانی
داری گشادنامه جان در ده فلک
کو ده کیا که نزل تو اینجا برافکند
خواهی که نزل ما دهدت ده کیای دهر
بستان گشادنامه بعنوان صبحگاه.
خاقانی.
مدح او را گشادنامه طبع
عقل پرور چوعلت اولی است
سیف اسفرنگ
جاڕنامە، ڕاگەیاندراو
مرامنامه، قطعنامه
مثلثی شیشه ای و شفاف که اگر نورسفید به آن تابانده شود آن نور تجزیه شده و به هفت رنگ تکیل دهنده ی خودش یعنی:قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی، بنفش؛
در می آید.
در می آید.
منشور محیط شفافی است که توسط دو سطح تخت متقاطع از محیط اطراف جدا شده باشد. زاویه بین دو سطح متقاطع را زاویه راس و سطح مقابل آن را قاعده منشور گویند. هر یک از دو سطح متقاطع را وجه منشور نامند. هرگاه نور تکرنگی از یک وجه منشور با زاویه معین نسبت به خط عمود بر آن وجه بتابانیم، این نور پس از دو بار شکست متوالی در دو سطح جدایی محیطها ( وجهای منشور ) با زاویه ای متفاوت از منشور خارج می شود. زاویه بین پرتو تابش و پرتو خروجی را زاویه انحراف گویند.
... [مشاهده متن کامل]
زاویه انحراف ، بستگی به زاویه بین دو وجهی که نور از آنها وارد و خارج می شود دارد. انتخاب نور تکرنگ بدین دلیل می باشد که منشور نور سفید را علاوه بر انحراف به هفت رنگ تجزیه می کنند. چون طول موجهای متفاوت در یک محیط معین با زوایای متفاوتی شکسته و در منشور نیز خروجی شامل هفت رنگ ، که نور سفید شامل آنها است می باشد. با توجه به قوانین اسنل - دکارت و ساختار منشور روابط زیر در مورد منشورها حاکم هستند:
i: زاویه پرتو تابش ́i: زاویه پرتو خروجی
r: زاویه شکست پرتو تابشی ŕ: زاویه شکست پرتو خروجی
A = r+r زاویه راس منشور D = i+í - A زاویه انحراف
زاویه انحراف بستگی به زاویه تابش داشته و اگر منشور را حول محوری که از محل تلاقی پرتو تابشی با وجه منشور می گذرد، دوران دهیم، زاویه انحراف ابتدا کم می شود و به مقدار مینیممی می رسد و سپس با این که دوران در همان جهت ادامه دارد، زاویه انحراف بیشتر می شود.
در شرایط مینیمم انحراف i =i و در نتیجهr = r ، در این صورت زاویه مینیمم انحراف برابر است با:
Dm = 2i - A یا i= Dm + A/2 و در نهایت ضریب شکست منشور به صورت زیر بر حسب زاویه مینیمم انحراف و زاویه راس منشور حاصل می شود:
n = ( Sin ( Dm +A ) /2 ) /Sin A/2
وسایل لازم
اسکپترومتر منشوری
کلیماتور ( موازی ساز )
شعله سدیم یا لوله گسیلر حاوی گاز هلیوم و یا لامپ جیوه
شرح آزمایش
تنظیم اسکپترومتر
عدسی چشمی دوربین را طوری تنظیم کنید که تصویر خطوط متقاطع به نحوی دیده شود. دوربین را برای نور موازی میزان کنید ( آنرا متوجه جسم دوری نمایید و تصویر آن را واضح ببینید ) در این حالت نباید بین خطوط متقاطع که از داخل چشمی دیده می شود و تصویری که از داخل دوربین دیده می شود، پارالکس وجود داشته باشد. منبع را نزدیک شکاف کلیماتور قرار داده و پس از قرار دادن دوربین در امتداد لوله کلیماتور ( موازی ساز ) تصویر دقیق شکاف را در آن ببینید و یقین حاصل کنید که بین تصویر شکاف کلیماتور و خطوط متقاطع چشمی پارالکسی وجود ندارد.
تراز کردن منشور
منشور را روی حامل خود طوری قرار دهید که یکی از رئوس آن به محور حامل نزدیک باشد. آنگاه آن را بچرخانید تا یکی از وجوه آن بر خط رابط دو پیچ تنظیم دستگاه عمود باشد. حامل را چرخانده تا نور منعکس شده از هر دو وجه دیده شود. با تنظیم پیچهای تراز کاری کنید که تصویر شکاف در وسط میدان دید قرار گیرد ( با تکرار ) .
اندازه گیری زاویه راس منشور
شکاف را تا آنجا که عملی است باریک کرده و تصویر آن را در اوضاع T1 دوربین با دقت بر تار رتیکول چشمی قرار دهید. پس از حصول این وضع زوایای1 θ و θ2 را روی ورینه ای که به دوربین متصل است بخوانید و ثبت نمایید.
2A = θ1 - θ2
با استفاده از این رابطه زاویه رأس منشور بدست می آید.
نتایج آزمایش
زاویه راس منشور مستقل از مسیر پرتوی تابسی است.
زاویه راس منشور به نوع ماده ( ضریب شکست ) ماده وابسته نیست.
تغییرات ضریب شکست منشور سبب تغییرات زاویه منیمم انحرافش می شود نه زاویه راسش.
برای سایر اندازه گیریهای اپتیکی زاویه راس منشور را ثابت و معین در نظر می گیرند.
... [مشاهده متن کامل]
زاویه انحراف ، بستگی به زاویه بین دو وجهی که نور از آنها وارد و خارج می شود دارد. انتخاب نور تکرنگ بدین دلیل می باشد که منشور نور سفید را علاوه بر انحراف به هفت رنگ تجزیه می کنند. چون طول موجهای متفاوت در یک محیط معین با زوایای متفاوتی شکسته و در منشور نیز خروجی شامل هفت رنگ ، که نور سفید شامل آنها است می باشد. با توجه به قوانین اسنل - دکارت و ساختار منشور روابط زیر در مورد منشورها حاکم هستند:
i: زاویه پرتو تابش ́i: زاویه پرتو خروجی
r: زاویه شکست پرتو تابشی ŕ: زاویه شکست پرتو خروجی
A = r+r زاویه راس منشور D = i+í - A زاویه انحراف
زاویه انحراف بستگی به زاویه تابش داشته و اگر منشور را حول محوری که از محل تلاقی پرتو تابشی با وجه منشور می گذرد، دوران دهیم، زاویه انحراف ابتدا کم می شود و به مقدار مینیممی می رسد و سپس با این که دوران در همان جهت ادامه دارد، زاویه انحراف بیشتر می شود.
در شرایط مینیمم انحراف i =i و در نتیجهr = r ، در این صورت زاویه مینیمم انحراف برابر است با:
Dm = 2i - A یا i= Dm + A/2 و در نهایت ضریب شکست منشور به صورت زیر بر حسب زاویه مینیمم انحراف و زاویه راس منشور حاصل می شود:
وسایل لازم
اسکپترومتر منشوری
کلیماتور ( موازی ساز )
شعله سدیم یا لوله گسیلر حاوی گاز هلیوم و یا لامپ جیوه
شرح آزمایش
تنظیم اسکپترومتر
عدسی چشمی دوربین را طوری تنظیم کنید که تصویر خطوط متقاطع به نحوی دیده شود. دوربین را برای نور موازی میزان کنید ( آنرا متوجه جسم دوری نمایید و تصویر آن را واضح ببینید ) در این حالت نباید بین خطوط متقاطع که از داخل چشمی دیده می شود و تصویری که از داخل دوربین دیده می شود، پارالکس وجود داشته باشد. منبع را نزدیک شکاف کلیماتور قرار داده و پس از قرار دادن دوربین در امتداد لوله کلیماتور ( موازی ساز ) تصویر دقیق شکاف را در آن ببینید و یقین حاصل کنید که بین تصویر شکاف کلیماتور و خطوط متقاطع چشمی پارالکسی وجود ندارد.
تراز کردن منشور
منشور را روی حامل خود طوری قرار دهید که یکی از رئوس آن به محور حامل نزدیک باشد. آنگاه آن را بچرخانید تا یکی از وجوه آن بر خط رابط دو پیچ تنظیم دستگاه عمود باشد. حامل را چرخانده تا نور منعکس شده از هر دو وجه دیده شود. با تنظیم پیچهای تراز کاری کنید که تصویر شکاف در وسط میدان دید قرار گیرد ( با تکرار ) .
اندازه گیری زاویه راس منشور
شکاف را تا آنجا که عملی است باریک کرده و تصویر آن را در اوضاع T1 دوربین با دقت بر تار رتیکول چشمی قرار دهید. پس از حصول این وضع زوایای1 θ و θ2 را روی ورینه ای که به دوربین متصل است بخوانید و ثبت نمایید.
2A = θ1 - θ2
با استفاده از این رابطه زاویه رأس منشور بدست می آید.
نتایج آزمایش
زاویه راس منشور مستقل از مسیر پرتوی تابسی است.
زاویه راس منشور به نوع ماده ( ضریب شکست ) ماده وابسته نیست.
تغییرات ضریب شکست منشور سبب تغییرات زاویه منیمم انحرافش می شود نه زاویه راسش.
برای سایر اندازه گیریهای اپتیکی زاویه راس منشور را ثابت و معین در نظر می گیرند.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٣)