[ویکی فقه] منتهی العنایة فی شرح الکفایة (کتاب). « منتهی العنایة فی شرح الکفایة»، اثر عربی سید محمد بن السید مرتضی الحسینی الفیروزآبادی النجفی و یکی از شروح گران سنگ بر کفایه آخوند خراسانی است.
کتاب، فقط حاوی شرح باب اجتهاد و تقلید « کفایه» است و در هشت فصل تدوین شده است.
کتاب، فقط حاوی شرح باب اجتهاد و تقلید « کفایه» است و در هشت فصل تدوین شده است.
[ویکی نور] «بحث الاجتهاد و التقلید منتهی العنایة فی شرح الکفایة»، اثر عربی سید محمد بن السید مرتضی الحسینی الفیروزآبادی النجفی و یکی از شروح گران سنگ بر کفایه آخوند خراسانی است.
کتاب، فقط حاوی شرح باب اجتهاد و تقلید«کفایه» است و در هشت فصل تدوین شده است.
بحث پیرامون اجتهاد و تقلید، خارج از مسئله اصولی است، چون ضابطه اصولی بودن در آن وجود ندارد؛ یعنی نتیجه مباحث اجتهاد و تقلید در کبرای قیاس استنباط واقع نمی شود.
اینک به بررسی فصول کتاب می پردازیم:
اجتهاد، یا از جُهد به معنای بذل الوسع و المجهود فی طلب الامر و یا از جَهد به معنای مشقت گرفته شده است. به نظر مؤلف، اختلاف تعابیر در تعریف اجتهاد، ناشی از وجود اختلاف نظر در ماهیّت اجتهاد نیست، زیرا غرض آنها در تعاریف ارائه شده، بیان حدّ و رسم اجتهاد نیست، بلکه هدف آنها بیان شرح الاسم است؛ ازاین رو، اشکال به عدم انعکاس و عدم اطراد، بر چنین تعاریفی وارد نیست.
کتاب، فقط حاوی شرح باب اجتهاد و تقلید«کفایه» است و در هشت فصل تدوین شده است.
بحث پیرامون اجتهاد و تقلید، خارج از مسئله اصولی است، چون ضابطه اصولی بودن در آن وجود ندارد؛ یعنی نتیجه مباحث اجتهاد و تقلید در کبرای قیاس استنباط واقع نمی شود.
اینک به بررسی فصول کتاب می پردازیم:
اجتهاد، یا از جُهد به معنای بذل الوسع و المجهود فی طلب الامر و یا از جَهد به معنای مشقت گرفته شده است. به نظر مؤلف، اختلاف تعابیر در تعریف اجتهاد، ناشی از وجود اختلاف نظر در ماهیّت اجتهاد نیست، زیرا غرض آنها در تعاریف ارائه شده، بیان حدّ و رسم اجتهاد نیست، بلکه هدف آنها بیان شرح الاسم است؛ ازاین رو، اشکال به عدم انعکاس و عدم اطراد، بر چنین تعاریفی وارد نیست.
wikinoor: منتهی_العنایة_فی_شرح_الکفایة
[ویکی فقه] منتهی العنایه فی شرح الکفایه (کتاب). « منتهی العنایة فی شرح الکفایة»، اثر عربی سید محمد بن السید مرتضی الحسینی الفیروزآبادی النجفی و یکی از شروح گران سنگ بر کفایه آخوند خراسانی است.
کتاب، فقط حاوی شرح باب اجتهاد و تقلید « کفایه» است و در هشت فصل تدوین شده است.
گزارش محتوا
بحث پیرامون اجتهاد و تقلید، خارج از مسئله اصولی است، چون ضابطه اصولی بودن در آن وجود ندارد؛ یعنی نتیجه مباحث اجتهاد و تقلید در کبرای قیاس استنباط واقع نمی شود.
← فصول کتاب
۱. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۹ ۲. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۳۰ ۳. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۳۱ تا ۵۹. ۴. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۱۳۶ ۵. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۱۶۳ ۶. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۲۱۹ ۷. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۲۹۱ ۸. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۳۴۴ .
منبع
...
کتاب، فقط حاوی شرح باب اجتهاد و تقلید « کفایه» است و در هشت فصل تدوین شده است.
گزارش محتوا
بحث پیرامون اجتهاد و تقلید، خارج از مسئله اصولی است، چون ضابطه اصولی بودن در آن وجود ندارد؛ یعنی نتیجه مباحث اجتهاد و تقلید در کبرای قیاس استنباط واقع نمی شود.
← فصول کتاب
۱. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۹ ۲. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۳۰ ۳. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۳۱ تا ۵۹. ۴. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۱۳۶ ۵. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۱۶۳ ۶. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۲۱۹ ۷. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۲۹۱ ۸. ↑ منتهی العنایة فی شرح الکفایة، حسینی فیروزآبادی، محمد، ناشر: فیروزآبادی ، مکان چاپ: قم ، ص۳۴۴ .
منبع
...
wikifeqh: منتهی_العنایة_فی_شرح_الکفایة_(کتاب)