[ویکی فقه] در این مناظره به بیان فتوای تاریخی شیخ شلتوت مبنی بر جواز پیروی از مذهب جعفری و تایید علمایی چند از مصر پرداخته شده است.
در مجلس باشکوهی که با حضور علمای اهل تسنن و شیعه تشکیل شده بود پس از گفتگوهایی بین آن ها، یکی از علمای اهل تسنن از یک عالم شیعی سؤال کرد: اکنون اگر بنا باشد، از یکی از پنج مذهب (حنفی، حنبلیه، مالکی، شافعی و جعفری) پیروی کنیم، از کدام پیروی کنیم بهتر است. عالم شیعی: اگر انصاف را رعایت کنید، باید از مذهب جعفری پیروی کرد، زیرا مذهب جعفری، برگرفته از مکتب امام جعفر صادق (علیه السّلام) و اهل بیت پیامبر (علیهم السّلام) می باشد، قطعاً امام صادق (علیه السّلام) به احکام اسلام که نشات گرفته از قرآن و سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، آگاه تر می باشد، زیرا اهل خانه به آنچه در آن خانه هست، آگاه تر می باشند، و پیروان آن آب را از سرچشمه زلالش، برگرفته اند
فتوای شلتوت به جواز پیروی از مذهب شیعه
برای تکمیل این بحث، متن فتوای تاریخی مفتی و استاد اکبر دانشگاه الازهر مصر، «شیخ محمود شلتوت» را، که از دفتر ایشان برای «جمعیت دارالتّقریب بین المذاهب الاسلامیّه» صادر شده و در سال ۱۳۷۹ هـ. ق در مجلة «رسالة الاسلام» دارالتقریب مصر، انتشار یافته است، خاطرنشان می سازیم: فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوتشیخ محمود شلتوت در بخشی از این فتوا می نویسد: همانا مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است که تعبّد (اعتقاد و پیروی) به آن، مانند سایر مذاهب اهل تسنّن، شرعاً جایز است، بنابراین بر مسلمانان سزاوار است که به این مطلب آگاه شوند، و از تعصّب بیجا به مذاهب مخصوصی، پرهیز کنند، و تعصب در پیروی از مذهب خاصی نداشته باشند، همه (علمای بزرگ این مذاهب) مجتهدند، و فتوای آن ها در پیشگاه خداوند قبول است، و افرادی که مجتهد نیستند، می توانند از آن ها تقلید نمایند، و به احکام آن ها که در فقه خود، مقرر نموده اند، عمل کنند، و در این راستا، فرقی بین عبادات و معاملات نیست.
دیدگاه سایر دانشمندان مصر
دانشمندان و اساتید بزرگی از اهل تسنن مانند: محمد فخّام استاد سابق دانشگاه الازهر، عبدالرحمن النّجاری، مدیر مساجد قاهره، عبدالفتّاح عبدالمقصود، استاد و نویسنده زبردست مصر و فتوای تاریخی مذکور از شیخ محمود شلتوت را تایید کردند، «محمد فخّام» می گوید: خداوند شیخ شلتوت را رحمت کند، که به این مطلب بسیار بلند و پر اهمیت توجه کرد، و آن فتوای جاودانه و قهرمانانه و صریح خود را داد که: عمل به مذهب شیعه دوازده امامی، نظر به این که یک مذهب فقهی اسلامی است و براساس قرآن و سنّت و دلیل استوار، پی ریزی شده، جایز است. و «عبدالرحمن النّجاری» (مدیر مساجد قاهره) می گوید: ما هم اکنون براساس فتوای شیخ شلتوت، فتوا می دهیم، بی آنکه فتوای خود را به مذاهب چهارگانه اهل تسنّن، منحصر سازیم، شیخ شلتوت، امام و مجتهد است و رای او هماهنگ با عین حقیقت می باشد. و «عبدالفتّاح عبدالمقصود» می نویسد: مذهب شیعه دوازده امامی، شایستگی آن را دارد که در ردیف مذاهب اهل تسنّن، پیروی گردد، و بر اهل تسنّن هیچگونه ایراد و انتقادی نیست که از مذهبی پیروی نماید که بر سایر مذاهب برتری دارد، وقتی دریافتیم که منبع اصلی آن مذهب (شیعه) حضرت امام علی (علیه السّلام) باشد، همان کسی که بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)، از همگان به دین اسلام، آگاه تر بود.
در مجلس باشکوهی که با حضور علمای اهل تسنن و شیعه تشکیل شده بود پس از گفتگوهایی بین آن ها، یکی از علمای اهل تسنن از یک عالم شیعی سؤال کرد: اکنون اگر بنا باشد، از یکی از پنج مذهب (حنفی، حنبلیه، مالکی، شافعی و جعفری) پیروی کنیم، از کدام پیروی کنیم بهتر است. عالم شیعی: اگر انصاف را رعایت کنید، باید از مذهب جعفری پیروی کرد، زیرا مذهب جعفری، برگرفته از مکتب امام جعفر صادق (علیه السّلام) و اهل بیت پیامبر (علیهم السّلام) می باشد، قطعاً امام صادق (علیه السّلام) به احکام اسلام که نشات گرفته از قرآن و سنّت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، آگاه تر می باشد، زیرا اهل خانه به آنچه در آن خانه هست، آگاه تر می باشند، و پیروان آن آب را از سرچشمه زلالش، برگرفته اند
فتوای شلتوت به جواز پیروی از مذهب شیعه
برای تکمیل این بحث، متن فتوای تاریخی مفتی و استاد اکبر دانشگاه الازهر مصر، «شیخ محمود شلتوت» را، که از دفتر ایشان برای «جمعیت دارالتّقریب بین المذاهب الاسلامیّه» صادر شده و در سال ۱۳۷۹ هـ. ق در مجلة «رسالة الاسلام» دارالتقریب مصر، انتشار یافته است، خاطرنشان می سازیم: فتوای تاریخی شیخ محمود شلتوتشیخ محمود شلتوت در بخشی از این فتوا می نویسد: همانا مذهب جعفری، معروف به مذهب شیعه دوازده امامی، مذهبی است که تعبّد (اعتقاد و پیروی) به آن، مانند سایر مذاهب اهل تسنّن، شرعاً جایز است، بنابراین بر مسلمانان سزاوار است که به این مطلب آگاه شوند، و از تعصّب بیجا به مذاهب مخصوصی، پرهیز کنند، و تعصب در پیروی از مذهب خاصی نداشته باشند، همه (علمای بزرگ این مذاهب) مجتهدند، و فتوای آن ها در پیشگاه خداوند قبول است، و افرادی که مجتهد نیستند، می توانند از آن ها تقلید نمایند، و به احکام آن ها که در فقه خود، مقرر نموده اند، عمل کنند، و در این راستا، فرقی بین عبادات و معاملات نیست.
دیدگاه سایر دانشمندان مصر
دانشمندان و اساتید بزرگی از اهل تسنن مانند: محمد فخّام استاد سابق دانشگاه الازهر، عبدالرحمن النّجاری، مدیر مساجد قاهره، عبدالفتّاح عبدالمقصود، استاد و نویسنده زبردست مصر و فتوای تاریخی مذکور از شیخ محمود شلتوت را تایید کردند، «محمد فخّام» می گوید: خداوند شیخ شلتوت را رحمت کند، که به این مطلب بسیار بلند و پر اهمیت توجه کرد، و آن فتوای جاودانه و قهرمانانه و صریح خود را داد که: عمل به مذهب شیعه دوازده امامی، نظر به این که یک مذهب فقهی اسلامی است و براساس قرآن و سنّت و دلیل استوار، پی ریزی شده، جایز است. و «عبدالرحمن النّجاری» (مدیر مساجد قاهره) می گوید: ما هم اکنون براساس فتوای شیخ شلتوت، فتوا می دهیم، بی آنکه فتوای خود را به مذاهب چهارگانه اهل تسنّن، منحصر سازیم، شیخ شلتوت، امام و مجتهد است و رای او هماهنگ با عین حقیقت می باشد. و «عبدالفتّاح عبدالمقصود» می نویسد: مذهب شیعه دوازده امامی، شایستگی آن را دارد که در ردیف مذاهب اهل تسنّن، پیروی گردد، و بر اهل تسنّن هیچگونه ایراد و انتقادی نیست که از مذهبی پیروی نماید که بر سایر مذاهب برتری دارد، وقتی دریافتیم که منبع اصلی آن مذهب (شیعه) حضرت امام علی (علیه السّلام) باشد، همان کسی که بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)، از همگان به دین اسلام، آگاه تر بود.
wikifeqh: مناظره_درباره_پیروی_از_مذهب_تشیع