مناظره درباره نام علی در قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مناظره درباره نام علی در قرآن. مناظره درباره نام حضرت علی (علیه السلام) بین یک عالم شیعی و عالم سنی می باشدکه آیا ذکر نام حضرت برای تبیین ولایت و خلافت ایشان، در قرآن لازم بوده است یا نه.
عالم سنی: اگر علی (علیه السّلام) خلیفه بلافصل پیغمبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) است لازم بود این مطلب و نام علی (علیه السّلام) در قرآن مجید بیان و ذکر گردد، تا مسلمانان در این مورد دچار اختلاف نشوند.
← جواب و رد لزوم
عالم سنی: همان گونه که نام زید در قرآن به مناسبت یک حکم فرعی ذکر شده، لازم بود نام علی (علیه السّلام) نیز به مناسبت بین یک حکم اصلی و مهم (یعنی امامت و خلافت پس از پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) ذکر شود.عالم شیعی: اگر نام علی (علیه السّلام) ذکر می شد، نظر به این که دشمنان آن حضرت بسیار و تعداد قرآنها در آن عصر، بسیار اندک بود، قطعاً قرآن را تحریف کرده و نام او را از قرآن، حذف می کردند. پس بهتر بود که مقام رهبری آن حضرت با اوصاف ذکر گردد! چنان که شیوه قرآن، پرداختن به کلیات است ولی مصادیق آنها توسط پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) مشخص می گردد.
استدلال بر اساس قرآن و سنت
ده ها بلکه صدها آیه در قرآن، در وصف علی (علیه السّلام) وارد شده است: مانند: آیه ولایت ، آیه اطاعت ، آیه مباهله ، آیه تطهیر ، آیه بلاغ در غدیر خم ، آیه اکمال و... که هر کدام از این آیات، با توجه به شان نزول و احادیثی که از طرق شیعه و سنی از پیامبر اکرم (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) نقل شده در راستای امامت و خلافت بلافصل امام علی (علیه السّلام) نازل شده اند؛ با توجه به این که قرآن می فرماید: «و ما آتاکم الرّسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا؛ آن چه را که رسول خدا (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) برای شما آورد و به شما امر کرد، آن را دریافت کنید و انجام دهید و آن چه را که از آن نهی کرده، در انجام آن باز ایستید، و آن را انجام ندهید». و مطابق حدیث ثقلین، که همه مسلمانان آن را قبول دارند پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) فرمود: «دو چیز گرانقدر در میان شما می گذارم: ۱. قرآن؛ ۲. عترت و اهل بیت خود را». و مطابق روایات متعدد شما، فرمود: دو چیز را باقی می گذارم: ۱. قرآن؛ ۲. سنّتم را. بنابراین باید به سنت یعنی گفتار پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) گوش فرادهیم و آن را بپذیریم، اینک می گوییم، آیات مذکور، بر اساس سنت پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) در شان علی (علیه السّلام) نازل شده اند، بنابراین قرآن مجید، امام علی (علیه السّلام) را امام و جانشین بلافصل پیامبر (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) معرفی کرده است، گر چه طبق مصالحی ، نام آن حضرت در قرآن نیامده است.مانند این که در تمام قرآن، تنها در چهار مورد، نام پیامبر (محمد (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) و یک بار نام احمد (صلّی اللّه علیه وآله وسلم) آمده، ولی صدها بار، با وصف از آن حضرت یاد شده است. و مانند این که از صد و بیست و چهار هزار پیامبر، فقط نام چند تن از آنان در قرآن ذکر شده است.
پیروی از مذهب جعفری
...

پیشنهاد کاربران

بپرس