[ویکی فقه] یکی از علمای اهل تسنن که از فارغ التحصیلان دانشگاه الازهر مصر است به نام «شیخ محمد مرعی انطاکی» از اهالی سوریه بر اثر تحقیقات دامنه دار به مذهب تشیع گرائید و در کتابی به نام «لماذا اخترت مذهب التّشیّع» علل گرایش خود را با ذکر ملاک متقن بیان نموده است. ما در این جا به یکی از مناظرات او با دانشمندان اهل سنت پیرامون سجده بر مهری که از تربت حسینی (علیه السّلام) است می پردازیم.
چند نفر از دانشمندان اهل تسنن که بعضی از آنها از دوستان سابق محمد مرعی در دانشگاه الازهر بودند به دیدن او آمدند و گفتگویی به شرح زیر با او انجام شد.علماء سنی: شیعیان بر تربت حسینی سجده می کنند و لذا مشرک هستند زیرا سجده بر غیرخدا حرام است.محمد مرعی: سجده بر تربت، شرک نیست، زیرا شیعیان بر تربت برای خدا سجده می کنند نه برای خود مهر، به عبارت روشن تر حقیقت سجده، نهایت خضوع در برابر خداوند است، نه در برابر مهر.یکی از علماء سنی: اگر مطلب چنین است که می گویی، چرا شیعیان اصرار دارند که بر تربت حسینی سجده نمایند؟ چرا بر سایر چیزها سجده نمی کنند؟محمد مرعی: این که ما بر خاک سجده می کنیم، بر اساس حدیثی است که مورد اتفاق همه فرقه های اسلامی است که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «جعلت لی الارض مسجدا و طهورا؛ زمین برای من سجده گاه و پاکیزه قرار داده شده است». بنابراین به اتفاق همه مسلمین، سجده بر خاک جایز است. از این رو ما بر خاک سجده می کنیم.
اتفاق مسلمانان بر سجده بر خاک
عالم سنی: چگونه مسلمانان بر این امر اتفاق نظر دارند؟محمد مرعی: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از مکه به مدینه هجرت کرد، در همان آغاز، به ساختن مسجد دستور داد. آیا این مسجد فرش داشت؟عالم سنی: نه، فرش نداشت.محمد مرعی: پس پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و مسلمانان بر چه چیزی سجده می کردند؟عالم سنی: بر زمینی که از خاک، فرش شده بود، سجده می کردند.محمد مرعی: بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) مسلمانان در عصر خلافت ابوبکر و عمر و عثمان بر چه سجده می کردند؟ آیا مسجد فرش داشت؟عالم سنی: نه فرش نداشت. آنها نیز بر خاک زمین مسجد سجده می کردند.محمد مرعی: بنابراین اعتراف کردی، پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در همه نمازهای خود بر زمین خاکی سجده کرد و هم چنین مسلمانان در عصر او و در عصر بعد از او تا مدت ها بر روی خاک سجده می کردند. بنابراین باید گفت قطعاً سجده بر خاک صحیح است.
تهیه مهر از خاک پاک
عالم سنی: آری، ولی اشکال من این است که شیعیان، تنها بر خاک سجده می کنند. آن هم خاکی که از زمینی گرفته و به صورت مهر درآورده و آن را در جیب خود می نهند و با خود حمل می کنند و در زمین دیگر می نهند و بر آن سجده می نمایند.محمد مرعی: اولاً، به عقیده شیعه، بر هر چیزی که زمین گفته شود جایز است، خواهد سنگ باشد و خواه خاک.ثانیاً، نظر به این که شرط است محل سجده پاک باشد، پس سجده بر زمین نجس یا خاک آلوده به نجاست جایز نیست، از این رو ما شیعیان، قطعه ای از گل خشکیده (به نام مهر) را که از خاک پاک تهیه شده، با خود حمل می کنیم؛ تا در نماز بر خاکی که مطمئناً پاک و تمیز است سجده کرده باشیم. و الّا مهر، موضوعیتی ندارد.عالم سنی: اگر منظور شیعه، سجده بر خاک پاک خالص است، چرا مقداری از خاک را حمل نمی کنند، بلکه «مهر» را حمل می کنند!!محمد مرعی: نظر به این که حمل خاک موجب خاک آلودگی لباس می شود و حمل آن مشکل است، از این رو شیعیان همان خاک را با آب می آمیزند و گل می کنند و سپس همان گل را در قالب زیبایی خشک می کنند تا حمل آن آسان و از خاک آلودگی لباس جلوگیری شود.
سجده بر غیر خاک
...
چند نفر از دانشمندان اهل تسنن که بعضی از آنها از دوستان سابق محمد مرعی در دانشگاه الازهر بودند به دیدن او آمدند و گفتگویی به شرح زیر با او انجام شد.علماء سنی: شیعیان بر تربت حسینی سجده می کنند و لذا مشرک هستند زیرا سجده بر غیرخدا حرام است.محمد مرعی: سجده بر تربت، شرک نیست، زیرا شیعیان بر تربت برای خدا سجده می کنند نه برای خود مهر، به عبارت روشن تر حقیقت سجده، نهایت خضوع در برابر خداوند است، نه در برابر مهر.یکی از علماء سنی: اگر مطلب چنین است که می گویی، چرا شیعیان اصرار دارند که بر تربت حسینی سجده نمایند؟ چرا بر سایر چیزها سجده نمی کنند؟محمد مرعی: این که ما بر خاک سجده می کنیم، بر اساس حدیثی است که مورد اتفاق همه فرقه های اسلامی است که پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «جعلت لی الارض مسجدا و طهورا؛ زمین برای من سجده گاه و پاکیزه قرار داده شده است». بنابراین به اتفاق همه مسلمین، سجده بر خاک جایز است. از این رو ما بر خاک سجده می کنیم.
اتفاق مسلمانان بر سجده بر خاک
عالم سنی: چگونه مسلمانان بر این امر اتفاق نظر دارند؟محمد مرعی: هنگامی که رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) از مکه به مدینه هجرت کرد، در همان آغاز، به ساختن مسجد دستور داد. آیا این مسجد فرش داشت؟عالم سنی: نه، فرش نداشت.محمد مرعی: پس پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و مسلمانان بر چه چیزی سجده می کردند؟عالم سنی: بر زمینی که از خاک، فرش شده بود، سجده می کردند.محمد مرعی: بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) مسلمانان در عصر خلافت ابوبکر و عمر و عثمان بر چه سجده می کردند؟ آیا مسجد فرش داشت؟عالم سنی: نه فرش نداشت. آنها نیز بر خاک زمین مسجد سجده می کردند.محمد مرعی: بنابراین اعتراف کردی، پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در همه نمازهای خود بر زمین خاکی سجده کرد و هم چنین مسلمانان در عصر او و در عصر بعد از او تا مدت ها بر روی خاک سجده می کردند. بنابراین باید گفت قطعاً سجده بر خاک صحیح است.
تهیه مهر از خاک پاک
عالم سنی: آری، ولی اشکال من این است که شیعیان، تنها بر خاک سجده می کنند. آن هم خاکی که از زمینی گرفته و به صورت مهر درآورده و آن را در جیب خود می نهند و با خود حمل می کنند و در زمین دیگر می نهند و بر آن سجده می نمایند.محمد مرعی: اولاً، به عقیده شیعه، بر هر چیزی که زمین گفته شود جایز است، خواهد سنگ باشد و خواه خاک.ثانیاً، نظر به این که شرط است محل سجده پاک باشد، پس سجده بر زمین نجس یا خاک آلوده به نجاست جایز نیست، از این رو ما شیعیان، قطعه ای از گل خشکیده (به نام مهر) را که از خاک پاک تهیه شده، با خود حمل می کنیم؛ تا در نماز بر خاکی که مطمئناً پاک و تمیز است سجده کرده باشیم. و الّا مهر، موضوعیتی ندارد.عالم سنی: اگر منظور شیعه، سجده بر خاک پاک خالص است، چرا مقداری از خاک را حمل نمی کنند، بلکه «مهر» را حمل می کنند!!محمد مرعی: نظر به این که حمل خاک موجب خاک آلودگی لباس می شود و حمل آن مشکل است، از این رو شیعیان همان خاک را با آب می آمیزند و گل می کنند و سپس همان گل را در قالب زیبایی خشک می کنند تا حمل آن آسان و از خاک آلودگی لباس جلوگیری شود.
سجده بر غیر خاک
...
wikifeqh: مناظره_درباره_سجده_بر_تربت_امام_حسین