[ویکی فقه] در مجلسی که مامون و امام جواد (علیه السلام) و یحیی بن اکثم و گروه بسیاری از علماء در آن حضور داشتند، یحیی به امام علیه السّلام رو کرد و احادیثی مجعولی که درباره فضیلت ابوبکر و عمر بود، پرسید. و امام جواد (علیه السلام) در پاسخ به سوالات وی، آنها را رد کرد.
نقل شده است که پس از آنکه مامون، دخترش ام الفضل را به امام جواد (علیه السلام) تزویج کرد، در مجلسی که مامون و امام علیه السّلام و یحیی بن اکثم و گروه بسیاری از علماء در آن حضور داشتند، یحیی به امام (علیه السلام) رو کرد و پرسید، روایت شده است که جبرئیل به حضور پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) رسید و گفت: «یا محمّد! خداوند به شما سلام می رساند و می فرماید: «من از ابوبکر راضی هستم، از او بپرس که آیا او هم از من راضی است؟» نظر شما درباره این حدیث چیست؟ (علامه امینی: می نویسد: این حدیث دروغ و از احادیث مجعول است.) امام علیه السّلام فرمودند: «من منکر فضیلت ابوبکر نیستم، ولی کسی که این خبر را نقل می کند باید خبر دیگری را نیز که پیامبر اسلام در حجةالوداع بیان کرد، از نظر دور ندارد. پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: «کسانی که بر من دروغ می بندند، بسیار شده اند و بعد از من بسیار خواهند بود، هر کس به عمد بر من دروغ ببندد، جایگاهش در آتش خواهد بود. پس چون حدیثی از من برای شما نقل شد، آن را به کتاب خدا و سنّت من عرضه کنید، آنچه را که با کتاب خدا و سنت من موافق بود، بگیرید و آنجه را که مخالف کتاب خدا و سنّت من بود، رها کنید.»امام جواد (علیه السلام) افزود: این روایت (درباره ابوبکر) با کتاب خدا سازگار نیست، زیرا خداوند فرموده است: ««ولقد خلقنا الانسان و نعلم ما تولوسُ به نفسُهُ و نحنُ اقربُ الیه من حَبل الوَرید ما انسان را آفریدیم و می دانیم در دلش چه چیز می گذرد و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم.»
عدم تشبیه به فرشتگان
آیا خشنودی و ناخشنودی ابوبکر بر خدا پوشیده بوده است تا آن را از پیامبر بپرسد؟! آیا عقلاً این روایت قابل قبول است؟ یحیی گفت: روایت شده است که: «ابوبکر و عمر در زمین، مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان هستند.»حضرت فرمود: «درباره این حدیث نیز باید دقت شود؛ چرا که جبرئیل و میکائیل دو فرشته مقرّب درگاه خداوند هستند و هرگز گناهی از آن دو سر نزده است و لحظه ای از دایره اطاعت خدا خارج نشده اند، ولی ابوبکر و عمر زمانی مشرک بوده اند، و هر چند پس از ظهور اسلام مسلمان شده اند، اما اکثر دوران عمرشان را در شرک و بت پرستی سپری کرده اند، بنابراین محال است که خدا آن دو را به جبرئیل و میکائیل تشبیه کند.»
جوان بودن بهشتیان
یحیی گفت: همچنین روایت شده است که: ابوبکر و عمر دو سرور پیران اهل بهشتند. (علامه امینی این حدیث را از بر ساخته های «یحیی بن عنبسه» شمرده و غیر قابل قبول می داند، زیرا یحیی شخصی جاعل حدیث و دغلکار بوده است. و «ذهبی» نیز «یحیی بن عنبسه» را جاعل حدیث و دغلکار و دروغگو می داند و او را معلوم الحال شمرده و احادیثش را مردود معرفی می کند.) درباره این حدیث چه می گویید؟حضرت فرمود: «این روایت نیز محال است که درست باشد، زیرا بهشتیان همگی جوانند و پیری در میان آنان یافت نمی شود. (تا ابوبکر و عمر سرور آنان باشند!) این روایت را بنی امیه، در مقابل حدیثی که از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) درباره حسن و حسین (علیهما السّلام) نقل شده است که «حسن و حسین دو سرور جوانان اهل بهشتند.» جعل کرده اند.
عدم روشنائی بهشت به نور عمر
...
نقل شده است که پس از آنکه مامون، دخترش ام الفضل را به امام جواد (علیه السلام) تزویج کرد، در مجلسی که مامون و امام علیه السّلام و یحیی بن اکثم و گروه بسیاری از علماء در آن حضور داشتند، یحیی به امام (علیه السلام) رو کرد و پرسید، روایت شده است که جبرئیل به حضور پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) رسید و گفت: «یا محمّد! خداوند به شما سلام می رساند و می فرماید: «من از ابوبکر راضی هستم، از او بپرس که آیا او هم از من راضی است؟» نظر شما درباره این حدیث چیست؟ (علامه امینی: می نویسد: این حدیث دروغ و از احادیث مجعول است.) امام علیه السّلام فرمودند: «من منکر فضیلت ابوبکر نیستم، ولی کسی که این خبر را نقل می کند باید خبر دیگری را نیز که پیامبر اسلام در حجةالوداع بیان کرد، از نظر دور ندارد. پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: «کسانی که بر من دروغ می بندند، بسیار شده اند و بعد از من بسیار خواهند بود، هر کس به عمد بر من دروغ ببندد، جایگاهش در آتش خواهد بود. پس چون حدیثی از من برای شما نقل شد، آن را به کتاب خدا و سنّت من عرضه کنید، آنچه را که با کتاب خدا و سنت من موافق بود، بگیرید و آنجه را که مخالف کتاب خدا و سنّت من بود، رها کنید.»امام جواد (علیه السلام) افزود: این روایت (درباره ابوبکر) با کتاب خدا سازگار نیست، زیرا خداوند فرموده است: ««ولقد خلقنا الانسان و نعلم ما تولوسُ به نفسُهُ و نحنُ اقربُ الیه من حَبل الوَرید ما انسان را آفریدیم و می دانیم در دلش چه چیز می گذرد و ما از رگ گردن به او نزدیکتریم.»
عدم تشبیه به فرشتگان
آیا خشنودی و ناخشنودی ابوبکر بر خدا پوشیده بوده است تا آن را از پیامبر بپرسد؟! آیا عقلاً این روایت قابل قبول است؟ یحیی گفت: روایت شده است که: «ابوبکر و عمر در زمین، مانند جبرئیل و میکائیل در آسمان هستند.»حضرت فرمود: «درباره این حدیث نیز باید دقت شود؛ چرا که جبرئیل و میکائیل دو فرشته مقرّب درگاه خداوند هستند و هرگز گناهی از آن دو سر نزده است و لحظه ای از دایره اطاعت خدا خارج نشده اند، ولی ابوبکر و عمر زمانی مشرک بوده اند، و هر چند پس از ظهور اسلام مسلمان شده اند، اما اکثر دوران عمرشان را در شرک و بت پرستی سپری کرده اند، بنابراین محال است که خدا آن دو را به جبرئیل و میکائیل تشبیه کند.»
جوان بودن بهشتیان
یحیی گفت: همچنین روایت شده است که: ابوبکر و عمر دو سرور پیران اهل بهشتند. (علامه امینی این حدیث را از بر ساخته های «یحیی بن عنبسه» شمرده و غیر قابل قبول می داند، زیرا یحیی شخصی جاعل حدیث و دغلکار بوده است. و «ذهبی» نیز «یحیی بن عنبسه» را جاعل حدیث و دغلکار و دروغگو می داند و او را معلوم الحال شمرده و احادیثش را مردود معرفی می کند.) درباره این حدیث چه می گویید؟حضرت فرمود: «این روایت نیز محال است که درست باشد، زیرا بهشتیان همگی جوانند و پیری در میان آنان یافت نمی شود. (تا ابوبکر و عمر سرور آنان باشند!) این روایت را بنی امیه، در مقابل حدیثی که از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) درباره حسن و حسین (علیهما السّلام) نقل شده است که «حسن و حسین دو سرور جوانان اهل بهشتند.» جعل کرده اند.
عدم روشنائی بهشت به نور عمر
...
wikifeqh: مناظره_درباره_رضایت_خداوند_از_ابوبکر