مناظره درباره خاتمیت پیامبر اسلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از امور قطعی و از ضروریّات اسلام، مساله خاتمیت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، که موضوع این مناظره بین یک مسلمان و یک بهائی می باشد.
از امور قطعی و از ضروریّات اسلام، مساله خاتمیّت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، که بعد از او پیامبری نخواهد آمد و شریعت او تا روز قیامت ادامه دارد، آیات متعدّدی از قرآن، به این مطلب دلالت می کند، مانند: آیه ۴۰ سوره احزاب ، و آیه ۱ سوره فرقان ، و آیه ۴۱ و ۴۲ سوره فصلت ، و آیه ۱۹ سوره انعام و ۲۸ سوره سبأ و.... و روایات بی شمار از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و امامان (علیهم السّلام) بر این مطلب صراحت و دلالت دارند، ولی در عین حال در هر عصری بعد از پیامبر اسلام، دستهای مرموزی به کار افتاد تا با پیغمبرسازی، بتوانند، خاتمیّت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) را مخدوش سازند، تا مذاهب ساختگی قادیانی گری، بابی گری و بهائی گری و... را در جامعه جااندازی کنند، اکنون به مناظره زیر که بین یک مسلمان و یک بهائی رخ داده توجّه کنید:
آیات خاتمیت پیامبر
مسلمان: شما که در کتابها و بیانیّه های خود، اسلام و قرآن را قبول دارید، با این تفاوت که می گوئید اسلام نسخ شده و آئین دیگری به جای آن آمده است، از شما می پرسم که آیات متعدّدی در قرآن وجود دارد که آئین اسلام یک آئین جهانی و جاودانی است و تا روز قیامت، ادامه دارد و با مطرح کردن مساله «خاتمیّت»، هر گونه دین جدید را تا قیامت باطل اعلام نموده است.بهائی: مثلاً کدام آیه قرآن تصریح می کند که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) آخرین پیامبر است؟مسلمان: در آیه ۴۰ سوره احزاب می خوانیم: «ما کان محمّد ابا احد من رجالکم ولکن رسول اللّه و خاتم النّبیّین و کان اللّه بکل شییء علیما؛ محمّد (صلی الله علیه و آله وسلّم) پدر هیچ یک از مردان شما نیست، بلکه پیامبر خدا و ختم کننده پیامبران است و خدا بر همه چیز دانا است»، جمله «خاتم النبیّین»، با کمال صراحت و به روشنی می گوید: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) آخرین پیامبر است، زیرا واژه «خاتم» هر گونه که خوانده شده به معنی ختم و پایان است، بنابراین طبق صریح این آیه، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) آخرین پیامبر و ختم کننده آنها است، و بعد از او پیامبر، و دین و شریعتی نیامده نخواهد آمد.
معنای خاتم
بهائی: خاتم به معنی انگشتر که زینت انگشت است نیز آمده است، بنابراین منظور از آیه مذکور این است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) زینت پیامبران است.مسلمان: معنی رائج و حقیقی واژه خاتم، همان ختم کننده بودن است، و اصلاً دیده نشده که لفظ خاتم را بر انسانی اطلاق کنند و از آن معنی زینت را اراده نمایند، وانگهی ما به لغتنامه ها مراجعه می کنیم، می بینیم، معنی اصلی خاتم همان ختم کننده می باشد، استعمال لفظ در غیر معنی لُغوی و رائج آن نیاز به قرینه و نشانه ای دارد، ما در اینجا هیچ گونه نشانه و دلیلی نمی بینیم که از معنی حقیقی خاتم، دست برداریم، و معنی مجازی آن را بگیریم.در اینجا به گفتار بعضی از لغت شناسان در مورد واژه «خاتم» توجّه کنید: فیروزآبادی در کتاب «قاموس اللُّغه» می گوید: «ختم، به معنی مهر کردن است، و «ختَم الشَّیءْ»، یعنی به آخر آن چیز رسید.» جوهری در لغت نامه «صحاح» گوید: «ختم به معنی رسیدن به آخر است و «خاتمه الشّیء» به معنی آخر آن چیز است». ابن منظور در لغتنامه «لسان العرب» می گوید: «ختام القوم» یعنی اخرین فرد قوم، و «خاتم النّبیّین» به معنی آخرین پیامبر است.» راغب در مفردات می گوید: «خاتم النّبیین» یعنی، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) با آمدن خود، رشته نبوت را به آخر رساند و قطع کرد و نبوت را پایان رسانید. نتیجه این که: اراده معنی زینت از کلمه خاتم، برخلاف ظاهر و برخلاف معنی لغوی است و نیاز به دلیل دارد، و در اینجا هیچ گونه دلیلی بر این مطلب نیست.بهائی: واژه «خاتَم» به معنی مهر آخر نامه است که به عنوان تصدیق نمودن آن نامه به کار می رود، بنابراین منظور از «خاتم النّبیّین» این است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) تصدیق کننده پیامبران گذشته بوده است.مسلمان: از پاسخ به سؤال قبل، روشن شدکه معنی اصلی و رائج خاتم، همان پایان و آخر کار است، و شنیده نشده که هنگام اطلاق لفظ خاتم، معنی تصدیق فهمیده شود، مگر این که دلیل و نشانه ای باشد تا ما از معنی اصلی و رائج آن، دست برداریم، و چنین نشانه و دلیلی در اینجا وجود ندارد، اتّفاقاً از این سخن فهمیده می شود که خاتم (به معنی مهر) یعنی پایان کار، زیرا مهر آخر نامه، نشانه پایان نامه است.
رابطه نبی و رسول
...

پیشنهاد کاربران

بپرس