[ویکی فقه] ایمان و اسلام ابوطالب از دیرباز میان شیعه و سنی، محل بحث و نزاع بوده است، حضرت ابوطالب عموی پیامبر به عنوان شخصیتی که حامی پیامبر بود، ایمان خود را به خاطر پاره ای مسائل کتمان کرد؛ که عده ای بخاطر همین مساله ایمان او را به پیامبر نفی می کنند.
در یکی از مدارس علمیّه، بین نگارنده و یکی از برادران اهل تسنّن مناظره زیر پیرامون ایمان ابوطالب پدر بزرگوار امام علی (علیه السّلام ) به میان آمد:برادر سنّی: در کتاب های اصیل ما، روایات درباره ابوطالب (علیه السّلام ) به اختلاف نقل شده، بعضی او را ستوده اند، و بعضی از او نکوهش کرده اند.نگارنده: به اتّفاق علمای شیعه، به پیروی از امامان معصوم (علیهم السّلام ) که عترت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) هستند، بر این باورم؛ ابوطالب (علیه السّلام ) فردی برازنده و مؤمن و پر تلاش در راه اسلام بود.سنّی: اگر چنین بود، پس چرا روایات متعدّدی بیانگر بی ایمانی ابوطالب است.
جعلی بودن گزارشات کفر
نگارنده: جرم ابوطالب این بود، که پدر امام علی (علیه السّلام ) است، دشمنان کینه توز امام علی (علیه السّلام )، و در راس آن ها معاویه، با دادن هزاران هزار دینار از بیت المال مسلمانان، به افرادی که دین به دنیافروش بوده اند، این روایات دروغین را جعل کرده اند، حدیث سازان پول پرست، بی شرمی را به جایی رساندند که از ابوهُریره کذّاب نقل کردند که او گفت: «پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) هنگام رحلت، وصیّت کرد که دست علی (علیه السّلام ) را قطع کنند». بنابراین، تهمت شرک به ابوطالب، نشات گرفته از نیرنگ سیاسی است.
دلالت آیه قرآن بر کفر
سنّی: در قرآن در آیه ۲۶ سوره انعام، می خوانیم: «و هم ینهون عنه و ینئون عنه...؛ آن ها دیگران را از آن باز می دارند، و خود نیز از آن، دوری می کنند.»منظور از این آیه (طبق گفته بعضی از مفسرین ما) این است که «جمعی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) دفاع می کردند، در عین حال، از نظر ایمان، از آن حضرت دوری می نمودند.نگارنده: اولاً: چنانکه خواهیم گفت: معنی آیه فوق، آن گونه نیست که شما معنی می کنید. و ثانیاً: به فرض اینکه همان معنی، درست باشد، به چه دلیل شامل ابوطالب (علیه السّلام) نیز می شود؟!سنی: به دلیل اینکه: «سفیان ثوری از حبیب بن ابی ثابت روایت می کند که ابن عباس می گفت: «این آیه، درباره ابوطالب نازل شده، زیرا او مردم را از آزار به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) منع می کرد، ولی خود از اسلام دوری می نمود.»
پاسخ از دلالت آیه
...
در یکی از مدارس علمیّه، بین نگارنده و یکی از برادران اهل تسنّن مناظره زیر پیرامون ایمان ابوطالب پدر بزرگوار امام علی (علیه السّلام ) به میان آمد:برادر سنّی: در کتاب های اصیل ما، روایات درباره ابوطالب (علیه السّلام ) به اختلاف نقل شده، بعضی او را ستوده اند، و بعضی از او نکوهش کرده اند.نگارنده: به اتّفاق علمای شیعه، به پیروی از امامان معصوم (علیهم السّلام ) که عترت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) هستند، بر این باورم؛ ابوطالب (علیه السّلام ) فردی برازنده و مؤمن و پر تلاش در راه اسلام بود.سنّی: اگر چنین بود، پس چرا روایات متعدّدی بیانگر بی ایمانی ابوطالب است.
جعلی بودن گزارشات کفر
نگارنده: جرم ابوطالب این بود، که پدر امام علی (علیه السّلام ) است، دشمنان کینه توز امام علی (علیه السّلام )، و در راس آن ها معاویه، با دادن هزاران هزار دینار از بیت المال مسلمانان، به افرادی که دین به دنیافروش بوده اند، این روایات دروغین را جعل کرده اند، حدیث سازان پول پرست، بی شرمی را به جایی رساندند که از ابوهُریره کذّاب نقل کردند که او گفت: «پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) هنگام رحلت، وصیّت کرد که دست علی (علیه السّلام ) را قطع کنند». بنابراین، تهمت شرک به ابوطالب، نشات گرفته از نیرنگ سیاسی است.
دلالت آیه قرآن بر کفر
سنّی: در قرآن در آیه ۲۶ سوره انعام، می خوانیم: «و هم ینهون عنه و ینئون عنه...؛ آن ها دیگران را از آن باز می دارند، و خود نیز از آن، دوری می کنند.»منظور از این آیه (طبق گفته بعضی از مفسرین ما) این است که «جمعی از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) دفاع می کردند، در عین حال، از نظر ایمان، از آن حضرت دوری می نمودند.نگارنده: اولاً: چنانکه خواهیم گفت: معنی آیه فوق، آن گونه نیست که شما معنی می کنید. و ثانیاً: به فرض اینکه همان معنی، درست باشد، به چه دلیل شامل ابوطالب (علیه السّلام) نیز می شود؟!سنی: به دلیل اینکه: «سفیان ثوری از حبیب بن ابی ثابت روایت می کند که ابن عباس می گفت: «این آیه، درباره ابوطالب نازل شده، زیرا او مردم را از آزار به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) منع می کرد، ولی خود از اسلام دوری می نمود.»
پاسخ از دلالت آیه
...
wikifeqh: مناظره_درباره_ایمان_ابوطالب