[ویکی فقه] مقدمه داخلی (اخص). مقدمه داخلی (اخص)، مقدمه داخل در ذی المقدمه ذاتاً می باشد.
مقدمه داخلی (اخص)، مقدمه ای است که ذات آن، در ذات ذی المقدمه داخل است؛ به بیان دیگر، مقدمه ای است که ذات مقدمه، قید ذی المقدمه است و خود قید و تقید به آن قید، هر دو در ذات ذی المقدمه داخل می باشد؛ مثال آن، اجزای واجب (ذی المقدمه) است، مانند: رکوع ، سجود و سایر اجزای نماز .
مقدمه داخلی (اخص)، مقدمه ای است که ذات آن، در ذات ذی المقدمه داخل است؛ به بیان دیگر، مقدمه ای است که ذات مقدمه، قید ذی المقدمه است و خود قید و تقید به آن قید، هر دو در ذات ذی المقدمه داخل می باشد؛ مثال آن، اجزای واجب (ذی المقدمه) است، مانند: رکوع ، سجود و سایر اجزای نماز .
wikifeqh: مقدمه_داخلی_(اخص)
[ویکی فقه] مقدمه داخلی (اعم). مقدمه داخلی (اعم)، مقدمه داخل در ذی المقدمه ذاتاً یا تعبّداً می باشد.
مقدمه داخلی (اعم)، مقدمه ای است که ذاتاً یا تعبداً در ذات ذی المقدمه داخل می باشد. مثال برای مورد اول (ذاتاً)، اجزای واجب است که در ذات و ماهیت واجب داخل نمی باشد. و مثال برای مورد دوم (تعبداً) شرایط و موانع شرعی واجب است که در ذات واجب داخل نمی باشد، اما شارع تعبداً ذات واجب را به آنها مقید نموده است؛ به بیان دیگر، مقدمه داخلی (اعم)، مقدمه ای است که تقیید به آن مقدمه، در ذات واجب داخل است، خواه ذات آن مقدمه (قید) داخل در ذی المقدمه باشد، مانند اجزا، یا خارج از ذی المقدمه و واجب باشد، مانند شرایط.
نکته
مقدمه خارجی (اخص) شامل علت و مُعِّد، و مقدمه داخلی (اعم)، شامل شرط و جزء است.
مقدمه داخلی (اعم)، مقدمه ای است که ذاتاً یا تعبداً در ذات ذی المقدمه داخل می باشد. مثال برای مورد اول (ذاتاً)، اجزای واجب است که در ذات و ماهیت واجب داخل نمی باشد. و مثال برای مورد دوم (تعبداً) شرایط و موانع شرعی واجب است که در ذات واجب داخل نمی باشد، اما شارع تعبداً ذات واجب را به آنها مقید نموده است؛ به بیان دیگر، مقدمه داخلی (اعم)، مقدمه ای است که تقیید به آن مقدمه، در ذات واجب داخل است، خواه ذات آن مقدمه (قید) داخل در ذی المقدمه باشد، مانند اجزا، یا خارج از ذی المقدمه و واجب باشد، مانند شرایط.
نکته
مقدمه خارجی (اخص) شامل علت و مُعِّد، و مقدمه داخلی (اعم)، شامل شرط و جزء است.
wikifeqh: مقدمه_داخلی_(اعم)