مفهوم وصف

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انتفای سنخ حکم متعلق به موصوف با انتفای وصف آن را مفهوم وصف گویند.
مفهوم وصف، به معنای انتفای طبیعی حکم موصوف در صورت انتفای وصف آن است،
← مثال
درباره ثبوت یا عدم ثبوت مفهوم وصف سه دیدگاه وجود دارد:۱. وصف مطلقاً دارای مفهوم بوده و حجت است؛۲. وصف مطلقا دارای مفهوم نبوده و حجت نیست؛۳. اگر از وصف علیت استفاده شود مفهوم دارد، وگرنه مفهوم ندارد.
← مقصود از وصف
در میان اصولی ها هم چنین اختلاف وجود دارد که آیا وصف باید معتمد بر موصوف باشد یا خیر؛مرحوم « آخوند خراسانی » می گوید: فرقی نیست که وصف معتمد بر موصوف باشد یا نباشد، و برخی مثل مرحوم « مظفر » معتقدند وصف باید معتمد بر موصوف باشد، وگرنه در مفهوم لقب از آن بحث می شود.
← وصف اخص مطلق از موصوف
...

[ویکی فقه] مفهوم وصف (علوم قرآنی). یکی از اقسام مفهوم مخالف ؛ دال بر انتفاع موصوف در وقت انتفای وصف را مفهوم وصف گویند.
مفهوم وصف یا صفت ، یکی از اقسام مفهوم مخالف است.«صفت» در اصطلاح نحوی ، خصوص نعت است؛ اما در اصطلاح اصولی و علوم قرآنی عبارت است از هر چه بر موضوع عارض شود و صلاحیت داشته باشد موضوع را قید بزند و دایره موضوع را کوچک کند. بنابراین، صفت شامل نعت، حال ، ظرف و عدد می شود.مثال نعت: (ان جاءکم فاسق بنبا فتبینوا ان تصیبوا قوما بجهالة). مفهوم آیه این است که اگر غیرفاسق ( عادل ) خبر آورد، تبین واجب نیست.مثال حال: (ولا تباشروهن وانتم عاکفون فی المساجد). مفهوم آیه این است که نزدیکی با زنان برای غیرمعتکف جایز است.مثال ظرف زمانی: (الحج اشهر معلومات). مفهوم آیه این است که انجام حج در غیر ماه های حج، جایز نیست.مثال ظرف مکانی: (فاذکروا الله عند المشعر الحرام). مفهوم آیه این است که ذکر خاص در غیر مشعرالحرام ، مطلوب نیست.مثال عدد: (فاجلدوهم ثمانین جلدة). مفهوم آیه این است که حد قذف هشتاد تازیانه است، نه کمتر و نه بیشتر.
عناوین مرتبط
مفهوم مخالف ؛ مفهوم .

پیشنهاد کاربران

مفهوم وصف ؛ ( اصطلاح اصول ) میان اصولیان بحث است که آیا تعلیق حکمی بر وصفی دلالت دارد بر انتفای آن حکم در موقع انتفای آن وصف یا نه و در حقیقت آن وصف علیت برای حکم معلق بر آن دارد یا نه ، چنانکه وصف صریح
...
[مشاهده متن کامل]
باشد، مثل �اکرم کل رجل عالم � و �فی السائمة زکوة� یا مقدر باشد، مانند روایت �لأن یمتلی بطن الرجل قیحاً خیر من ان یمتلی شعراً� که امتلاء بطن از شعر کنایه از شعر زیاد است که مفهومش این است که شعر کم بلامانع است. آنها که گویند وصف را مفهوم هست گویند اگر حکمی بر آن معلق شود و دخالت در حکم دارد، در صورت انتفاء وصف آن حکم هم منتفی می شود و گویند اگر وجود و عدم وصف را مدخلیتی در حکم نباشد ایراد آن لغو خواهد بود. آنان که گویند وصف را مدخلیتی نیست به این نحو که انتفاء آن موجب انتفاء حکم شود گویند: اولاً فایده وصف ممکن است چیزی دیگر باشد، چنانکه در شرط گفته شد و ثانیاً اگر به دلایل و قراین خارجی علیت آن وصف دانسته شود مانعی ندارد که مؤثر باشد. در این صورت هم به نفس وصف این دلالت حاصل نشده است و ممکن است ایراد وصف از باب مجرد توضیح باشد، چنانکه اهل ادب هم گویند غرض از اتیان وصف مجرد توضیح است نه فایده دیگری و بالجمله اگر از دلایل خارجی علیت دانسته شود دلالت دارد و الا فلا. ( فرهنگ علوم نقلی تألیف سجادی ) .