[ویکی فقه] مفضّل بن صالح، ابوجمیلة النّحاس الاسدی (النّخّاس) در زمره اصحاب امام صادق (علیه السّلام) و از روات ضعیف شیعه است که اقدام به جعل حدیث می کرده است.
کذّاب، جاعل حدیث و ضعیف است.
دیدگاه رجالیون
نجاشی او را تضعیف می کند؛ بلکه تضعیف او را مورد قبول همه اصحاب می داند. و نیز ابن غضائری او را کذّاب و واضع حدیث می داند. البته او از کسانی است که در اسناد کامل الزّیارات واقع شده است و برخی مثل «المحقّق الوحید» سعی کرده اند او را توثیق کنند؛ چرا که از بزرگان (اصحاب اجماع) نقل حدیث می کند. امّا مرحوم خویی (رحمة الله علیه) در معجم الرّجال، او را موثّق نمی داند. چرا که نقل تضعیف نجاشی، با وقوع او در اسناد کامل الزّیارات معارض است. ابن غضائری نقل می کند که از مفضّل شنیده شده است که گفته: من نامه معاویه به محمّد بن ابی بکر را جعل کردم.
شرح حال
او را از اصحاب امام صادق (علیه السّلام) شمرده اند و در زمان امام رضا (علیه السّلام) فوت کرده است. برخی گفته اند: نخّاس (نحّاس) بوده و برخی او را حدّاد (آهنگر) دانسته اند. او در موارد زیادی از امام صادق (علیه السّلام) و امام رضا (علیه السّلام) روایت نقل می کند.
کذّاب، جاعل حدیث و ضعیف است.
دیدگاه رجالیون
نجاشی او را تضعیف می کند؛ بلکه تضعیف او را مورد قبول همه اصحاب می داند. و نیز ابن غضائری او را کذّاب و واضع حدیث می داند. البته او از کسانی است که در اسناد کامل الزّیارات واقع شده است و برخی مثل «المحقّق الوحید» سعی کرده اند او را توثیق کنند؛ چرا که از بزرگان (اصحاب اجماع) نقل حدیث می کند. امّا مرحوم خویی (رحمة الله علیه) در معجم الرّجال، او را موثّق نمی داند. چرا که نقل تضعیف نجاشی، با وقوع او در اسناد کامل الزّیارات معارض است. ابن غضائری نقل می کند که از مفضّل شنیده شده است که گفته: من نامه معاویه به محمّد بن ابی بکر را جعل کردم.
شرح حال
او را از اصحاب امام صادق (علیه السّلام) شمرده اند و در زمان امام رضا (علیه السّلام) فوت کرده است. برخی گفته اند: نخّاس (نحّاس) بوده و برخی او را حدّاد (آهنگر) دانسته اند. او در موارد زیادی از امام صادق (علیه السّلام) و امام رضا (علیه السّلام) روایت نقل می کند.
wikifeqh: مفضل_بن_صالح_نحاس_اسدی