[ویکی فقه] مغفرت بهشتیان (قرآن). بهشتیان مشمول آمرزش و مغفرت خداوند قرار گرفته اند.
بهشتیان، مشمول آمرزش و مغفرت خداوند قرار گرفته اند همانطور که در قرآن به این موضوع اشاره شده است در آنجا که می فرماید:اولـئک جزاؤهم مغفرة من ربهم وجنت تجری من تحتها الانهـر..آنها پاداششان آمرزش پروردگار، و بهشتهایی است که از زیر درختانش، نهرها جاری است؛ جاودانه در آن میمانند؛ چه نیکو است پاداش اهل عمل!. .در آیه بعد پاداش پرهیزگارانی که صفات آنها در دو آیه گذشته آمده توضیح داده است و آن عبارت است از ((آمرزش پروردگار و بعشتی که نهرها از زیر درختان آن جاری است (و لحظه ای آب از آنها قطع نمی شوند) بهشتی که بطور جاودان در آن خواهند بود)).(اولئک جزاؤ هم مغفرة من ربهم و جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها).در حقیقت در اینجا نخست اشاره به مواهب معنوی و ((مغفرت )) و شستشوی دل و جان و تکامل روحانی شده ، سپس اشاره به مواهب مادی نموده ، و در پایان می گوید: ((این چه پاداش نیکی است برای آنها که اهل عمل هستند))(و نعم اجر العاملین ).نه افراد واداده و تنبل که همیشه از تعهدات و مسؤ ولیتهای خویش می گریزند. جنت عدن یدخلونها... • وقالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور.(پاداش آنان) باغهای جاویدان بهشت است که در آن وارد می شوند در حالی که با دستبندهایی از طلا و مروارید آراسته اند، و لباسشان در آنجا حریر است!•آنها می گویند: « حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت؛ پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است! قیل ادخل الجنة قال یــلیت قومی یعلمون• بما غفر لی ربی وجعلنی من المکرمین.(سرانجام او را شهید کردند و) به او گفته شد: «وارد بهشت شو!» گفت: «ای کاش قوم من می دانستند... •که پروردگارم مرا آمرزیده و از گرامی داشتگان قرار داده است!» .
دیدگاه علامه طباطبائی
.. وابشروا بالجنة التی کنتم توعدون• نزلا من غفور رحیم.به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! •اینها وسیله پذیرایی از سوی خداوند غفور و رحیم است!» .((تتنزل علیهم الملائکة الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنة التی کنتم توعدون (( - این آیه شریفه از آینده ای که در انتظار مؤمنین است ، و ملائکه با آن به استقبال ایشان می آیند، خبر می دهد. و آن تقویت دلها و دلگرمی آنان و بشارت به کرامت است .پس ملائکه ایشان را از ترس و اندوه ایمنی می دهند. و ترس همیشه از مکروهی است که احتمال پیش آمدن دارد، و در مورد مؤ منین یا عذابی است که از آن می ترسند، و یا محرومیت از بهشت است که باز از آن بیم دارند. و حزن و اندوه هم ، همواره از مکروهی است که واقع شده ، و شری که پدید آمده ، مانند گناهانی که از مؤ منین سر زده و از آثارش غمنده می شوند و یا خیراتی که باز به خاطر سهل انگاری از آنها فوت شده ، و از فوت آن اندوهگین می گردند، و ملائکه ایشان را دلداری می دهند به اینکه ایشان از چنان خوف و چنین اندوهی در امانند، چون گناهانشان آمرزیده شده ، و عذاب از ایشان برداشته شده است . مثل الجنة التی وعد المتقون... ومغفرة من ربهم.توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است: در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهایی از شراب (طهور) که مایه لذّت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفّاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوه ها وجود دارد؛ و (از همه بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان! آیا اینها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده می شوند که اندرونشان را از هم متلاشی می کند؟! (. منظور از آمرزش و مغفرت الهی در بهشت، پوشاندن و از یاد بردن گناهان اهل بهشت است تا از هرگونه ناراحتی به دور باشند. )
بهشتیان، مشمول آمرزش و مغفرت خداوند قرار گرفته اند همانطور که در قرآن به این موضوع اشاره شده است در آنجا که می فرماید:اولـئک جزاؤهم مغفرة من ربهم وجنت تجری من تحتها الانهـر..آنها پاداششان آمرزش پروردگار، و بهشتهایی است که از زیر درختانش، نهرها جاری است؛ جاودانه در آن میمانند؛ چه نیکو است پاداش اهل عمل!. .در آیه بعد پاداش پرهیزگارانی که صفات آنها در دو آیه گذشته آمده توضیح داده است و آن عبارت است از ((آمرزش پروردگار و بعشتی که نهرها از زیر درختان آن جاری است (و لحظه ای آب از آنها قطع نمی شوند) بهشتی که بطور جاودان در آن خواهند بود)).(اولئک جزاؤ هم مغفرة من ربهم و جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها).در حقیقت در اینجا نخست اشاره به مواهب معنوی و ((مغفرت )) و شستشوی دل و جان و تکامل روحانی شده ، سپس اشاره به مواهب مادی نموده ، و در پایان می گوید: ((این چه پاداش نیکی است برای آنها که اهل عمل هستند))(و نعم اجر العاملین ).نه افراد واداده و تنبل که همیشه از تعهدات و مسؤ ولیتهای خویش می گریزند. جنت عدن یدخلونها... • وقالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور.(پاداش آنان) باغهای جاویدان بهشت است که در آن وارد می شوند در حالی که با دستبندهایی از طلا و مروارید آراسته اند، و لباسشان در آنجا حریر است!•آنها می گویند: « حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت؛ پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است! قیل ادخل الجنة قال یــلیت قومی یعلمون• بما غفر لی ربی وجعلنی من المکرمین.(سرانجام او را شهید کردند و) به او گفته شد: «وارد بهشت شو!» گفت: «ای کاش قوم من می دانستند... •که پروردگارم مرا آمرزیده و از گرامی داشتگان قرار داده است!» .
دیدگاه علامه طباطبائی
.. وابشروا بالجنة التی کنتم توعدون• نزلا من غفور رحیم.به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! •اینها وسیله پذیرایی از سوی خداوند غفور و رحیم است!» .((تتنزل علیهم الملائکة الا تخافوا و لا تحزنوا و ابشروا بالجنة التی کنتم توعدون (( - این آیه شریفه از آینده ای که در انتظار مؤمنین است ، و ملائکه با آن به استقبال ایشان می آیند، خبر می دهد. و آن تقویت دلها و دلگرمی آنان و بشارت به کرامت است .پس ملائکه ایشان را از ترس و اندوه ایمنی می دهند. و ترس همیشه از مکروهی است که احتمال پیش آمدن دارد، و در مورد مؤ منین یا عذابی است که از آن می ترسند، و یا محرومیت از بهشت است که باز از آن بیم دارند. و حزن و اندوه هم ، همواره از مکروهی است که واقع شده ، و شری که پدید آمده ، مانند گناهانی که از مؤ منین سر زده و از آثارش غمنده می شوند و یا خیراتی که باز به خاطر سهل انگاری از آنها فوت شده ، و از فوت آن اندوهگین می گردند، و ملائکه ایشان را دلداری می دهند به اینکه ایشان از چنان خوف و چنین اندوهی در امانند، چون گناهانشان آمرزیده شده ، و عذاب از ایشان برداشته شده است . مثل الجنة التی وعد المتقون... ومغفرة من ربهم.توصیف بهشتی که به پرهیزگاران وعده داده شده، چنین است: در آن نهرهایی از آب صاف و خالص که بدبو نشده، و نهرهایی از شیر که طعم آن دگرگون نگشته، و نهرهایی از شراب (طهور) که مایه لذّت نوشندگان است، و نهرهایی از عسل مصفّاست، و برای آنها در آن از همه انواع میوه ها وجود دارد؛ و (از همه بالاتر) آمرزشی است از سوی پروردگارشان! آیا اینها همانند کسانی هستند که همیشه در آتش دوزخند و از آب جوشان نوشانده می شوند که اندرونشان را از هم متلاشی می کند؟! (. منظور از آمرزش و مغفرت الهی در بهشت، پوشاندن و از یاد بردن گناهان اهل بهشت است تا از هرگونه ناراحتی به دور باشند. )
wikifeqh: مغفرت_بهشتیان_(قرآن)