مُعین مُصَوِّر (اصفهان ح ۱۰۲۴ـ ح ۱۱۱۵ق)
نگارگر و طراح ایرانی. با نام های آقا معین و آقا معینا نیز شهرت داشت. از نقاشان مردم نگار و واقع گرا بود. در شبیه سازی و چهره پردازی مهارت داشت. معین مصور در اصفهان به فعالیت های هنری پرداخت. نزد رضا عباسی هنر آموخت و از آثار هنرمندان دیگری همچون بهزاد، محمدی، و صادقی بیک مشق کرد؛ و از واقع گرایی آثار کمال الدین بهزاد تأثیر پذیرفت. به سنّت نقاشی رضا عباسی وفادار بود، و به ترسیم عادات و آداب ورسوم مردم، و مستندسازی احوال آنان تمایل داشت. سنّت های نگارگری پیشینیان را به کار می بست و در حفظ و انتقال آن می کوشید. در تاریخ هنر ایران، اولین نقاشی بود که در ذیل آثارش، نام، روز، و تاریخ ماه و سال اجرای اثر، و حتی شرحی از مشخصات آن را ثبت می کرد. نقاشی هایش را با سجع های مختلفی همچون «کمینه معین مصور»، «به نصرت رقم زد معین مصور» و «رقم زد ز توفیق صالح معین» رقم می زد. در طراحی با قلم، و نیز در آبرنگ مهارت داشت، و علاوه بر نقاشی، در قلمدان نگاری، و نقاشی زیرلاکی نیز طبع آزمود؛ احتمالاً در خلق نقاشی های دیواری برخی از کاخ های اصفهان مشارکت داشته است. ازجمله آثار مرقوم وی عبارت اند از یک جوان خروس به بغل (۱۰۷۳ق)، یوسف و زلیخا (۱۰۶۷ق)، و رضا عباسی در حال نقاشی (۱۰۸۷ق)، زنی در حال قلیان کشیدن (۱۰۸۴ق)، و ۲۸ تصویر از شاهنامۀ فردوسی که بر سه نگارۀ آن تاریخ ۱۰۶۵ق درج شده است.
نگارگر و طراح ایرانی. با نام های آقا معین و آقا معینا نیز شهرت داشت. از نقاشان مردم نگار و واقع گرا بود. در شبیه سازی و چهره پردازی مهارت داشت. معین مصور در اصفهان به فعالیت های هنری پرداخت. نزد رضا عباسی هنر آموخت و از آثار هنرمندان دیگری همچون بهزاد، محمدی، و صادقی بیک مشق کرد؛ و از واقع گرایی آثار کمال الدین بهزاد تأثیر پذیرفت. به سنّت نقاشی رضا عباسی وفادار بود، و به ترسیم عادات و آداب ورسوم مردم، و مستندسازی احوال آنان تمایل داشت. سنّت های نگارگری پیشینیان را به کار می بست و در حفظ و انتقال آن می کوشید. در تاریخ هنر ایران، اولین نقاشی بود که در ذیل آثارش، نام، روز، و تاریخ ماه و سال اجرای اثر، و حتی شرحی از مشخصات آن را ثبت می کرد. نقاشی هایش را با سجع های مختلفی همچون «کمینه معین مصور»، «به نصرت رقم زد معین مصور» و «رقم زد ز توفیق صالح معین» رقم می زد. در طراحی با قلم، و نیز در آبرنگ مهارت داشت، و علاوه بر نقاشی، در قلمدان نگاری، و نقاشی زیرلاکی نیز طبع آزمود؛ احتمالاً در خلق نقاشی های دیواری برخی از کاخ های اصفهان مشارکت داشته است. ازجمله آثار مرقوم وی عبارت اند از یک جوان خروس به بغل (۱۰۷۳ق)، یوسف و زلیخا (۱۰۶۷ق)، و رضا عباسی در حال نقاشی (۱۰۸۷ق)، زنی در حال قلیان کشیدن (۱۰۸۴ق)، و ۲۸ تصویر از شاهنامۀ فردوسی که بر سه نگارۀ آن تاریخ ۱۰۶۵ق درج شده است.
wikijoo: معین_مصور