[ویکی فقه] مطارح الأنظار( طبع جدید کتاب). «مطارح الانظار»، تقریرات درس اصول فقه شیخ مرتضی انصاری (قدس سره) (۱۲۸۱ ۱۲۱۴ ق)، است که توسط میرزا ابو القاسم بن محمد علی نوری تهرانی، معروف به کلانتری (۱۲۹۲- ۱۲۳۶ ق)، به زبان عربی، نگاشته شده است.
کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلی است که با یک عنوان «الکلام فی...» و پنج عنوان «القول فی...» ، از یک دیگر متمایز شده است. جلد دوم، دارای هشت مبحث کلی است که با پنج عنوان «القول فی...» و دو عنوان «الکلام فی...» و یک عنوان «مسئلتان...» ، مشخص شده است. جلد سوم، شامل دو مبحث کلی با عنوان «مباحث...» و یک خاتمه است.
کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلی است که با یک عنوان «الکلام فی...» و پنج عنوان «القول فی...» ، از یک دیگر متمایز شده است. جلد دوم، دارای هشت مبحث کلی است که با پنج عنوان «القول فی...» و دو عنوان «الکلام فی...» و یک عنوان «مسئلتان...» ، مشخص شده است. جلد سوم، شامل دو مبحث کلی با عنوان «مباحث...» و یک خاتمه است.
[ویکی نور] مطارح الانظار (طبع جدید). مطارح الأنظار، تقریرات درس اصول فقه شیخ مرتضی انصاری(قدس سره)(1281 1214ق)، است که توسط میرزا ابوالقاسم بن محمد علی نوری تهرانی، معروف به کلانتری(1292 - 1236ق)، به زبان عربی، نگاشته شده است.
کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلی است که با یک عنوان «الکلام فی...» و پنج عنوان «القول فی...»، از یک دیگر متمایز شده است.
جلد دوم، دارای هشت مبحث کلی است که با پنج عنوان «القول فی...» و دو عنوان «الکلام فی...» و یک عنوان «مسئلتان...»، مشخص شده است.
جلد سوم، شامل دو مبحث کلی با عنوان «مباحث...» و یک خاتمه است.
مباحثی که در کتاب «مطارح الأنظار»، مطرح شده اند عبارتند از:
کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلی است که با یک عنوان «الکلام فی...» و پنج عنوان «القول فی...»، از یک دیگر متمایز شده است.
جلد دوم، دارای هشت مبحث کلی است که با پنج عنوان «القول فی...» و دو عنوان «الکلام فی...» و یک عنوان «مسئلتان...»، مشخص شده است.
جلد سوم، شامل دو مبحث کلی با عنوان «مباحث...» و یک خاتمه است.
مباحثی که در کتاب «مطارح الأنظار»، مطرح شده اند عبارتند از:
wikinoor: مطارح_الأنظار_(طبع_جدید)
[ویکی نور] مطارح الانظار (طبع قدیم). مطارح الأنظار، تقریرات درس اصول فقه عالم بزرگوار، شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری قدس سره است (1214 - 1281 هجری قمری).
این تقریرات توسط میرزا ابوالقاسم بن محمد علی نوری تهرانی، معروف به کلانتری (1292 - 1236 هجری قمری) نگاشته شده است.
مباحثی که در کتاب مطارح الأنظار مطرح شده اند، عبارتند از:
صحیح و اعم، وجوب مقدمۀ واجب، مسألۀ ضد، اجتماع امر و نهی، آیا نهی اقتضاء فساد را دارد، مفهوم و منطوق، عموم و خصوص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، ادلۀ عقلیّه و در انتهاء در مسألۀ تقلید میت و اعلم.
به علت این که مباحث قطع و ظن و برائت و استصحاب و احتیاط و تعادل و تراجیح در فرائد الأصول شیخ انصاری قدس سره وجود دارد، در کتاب مطارح ذکری از آنها به میان نیامده است. همین طور مقدمۀ کتاب؛ یعنی تعریف، فایده و موضوع علم اصول و مبحث مشتق.
این تقریرات توسط میرزا ابوالقاسم بن محمد علی نوری تهرانی، معروف به کلانتری (1292 - 1236 هجری قمری) نگاشته شده است.
مباحثی که در کتاب مطارح الأنظار مطرح شده اند، عبارتند از:
صحیح و اعم، وجوب مقدمۀ واجب، مسألۀ ضد، اجتماع امر و نهی، آیا نهی اقتضاء فساد را دارد، مفهوم و منطوق، عموم و خصوص، مطلق و مقید، مجمل و مبین، ادلۀ عقلیّه و در انتهاء در مسألۀ تقلید میت و اعلم.
به علت این که مباحث قطع و ظن و برائت و استصحاب و احتیاط و تعادل و تراجیح در فرائد الأصول شیخ انصاری قدس سره وجود دارد، در کتاب مطارح ذکری از آنها به میان نیامده است. همین طور مقدمۀ کتاب؛ یعنی تعریف، فایده و موضوع علم اصول و مبحث مشتق.
wikinoor: مطارح_الأنظار_(طبع_قدیم)
[ویکی فقه] مطارح الانظار( طبع جدید کتاب). «مطارح الانظار»، تقریرات درس اصول فقه شیخ مرتضی انصاری (قدس سره) (۱۲۸۱ ۱۲۱۴ ق)، است که توسط میرزا ابو القاسم بن محمد علی نوری تهرانی، معروف به کلانتری (۱۲۹۲- ۱۲۳۶ ق)، به زبان عربی، نگاشته شده است.
کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلی است که با یک عنوان «الکلام فی...» و پنج عنوان «القول فی...» ، از یک دیگر متمایز شده است. جلد دوم، دارای هشت مبحث کلی است که با پنج عنوان «القول فی...» و دو عنوان «الکلام فی...» و یک عنوان «مسئلتان...» ، مشخص شده است. جلد سوم، شامل دو مبحث کلی با عنوان «مباحث...» و یک خاتمه است.
گزارش محتوا
در کتاب «مطارح الانظار» از کتب بسیاری در فنون مختلف فقه ، اصول ، حدیث و غیره استفاده شده است که به ذکر برخی از مهم ترین منابع بسنده می کنیم:۱. « الذریعه الی اصول الشریعه »، تالیف سید شریف مرتضی ، علم الهدی، علی بن حسین موسوی (متوفای ۴۳۶ ق)؛۲. « تمهید الاصول فی علم الکلام »، « العده فی اصول الفقه »، « النهایه »، « التهذیب » و « تحریر العقائد »، تالیف شیخ طوسی (متوفای ۴۶۰ ق)؛۳. « التذکره »، « تحریر الاحکام »، « نهایه الاحکام » و « قواعد الاحکام »، تالیف علامه حلی ، حسن بن یوسف بن مطهر (متوفای ۷۲۶ ق)؛۴. «شرح عمیدی»، بر «تهذیب الوصول» علامه حلی، تالیف سید عمید الدین، عبد المطلب اعرجی (متوفای ۷۵۴ ق)؛۵. « الدروس »، « ذکری الشیعه » و « البیان »، تالیف شهید اول ، محمد بن جمال الدین بن محمد مکی عاملی (متوفای ۷۸۶ ق)؛۶. « جامع المقاصد »، تالیف محقق ثانی ، محقق کرکی ، ابو الحسن علی بن حسین (متوفای ۹۴۰ ق)؛۷. « تمهید القواعد »، تالیف شیخ زین الدین بن علی عاملی، شهید ثانی (متوفای ۹۶۶ ق)؛۸. «معالم الدین و ملاذ المجتهدین»، تالیف حسن بن زین الدین (متوفای ۱۰۱۱ ق)؛۹. « زبدة الاصول »، تالیف شیخ بهائی (متوفای ۱۰۳۱ ق)؛۱۰. « الفوائد المدنیه »، تالیف ملا محمد امین بن محمد اخباری، محدث استرآبادی (متوفای ۱۰۳۳ ق)؛۱۱. « السبع الشداد »، تالیف محقق داماد ، محمد باقر بن شمس الدین، محمد استرآبادی اصفهانی (متوفای ۱۰۴۱ ق)؛۱۲. «غایه المامول فی شرح زبده الاصول»، تالیف شیخ جواد بن سعد الله کاظمی، معروف به فاضل جواد (متوفای ۱۰۶۵ ق)؛۱۳. « الوافیه »، تالیف فاضل تونی ، ملا عبدالله بن محمد بشروی خراسانی (متوفای ۱۰۷۱ ق)؛۱۴. « کفایه المعتضد فی الفقه » و «ذخیره المعاد»، تالیف محقق سبزواری ، محمد باقر بن محمد مؤمن (متوفای ۱۰۹۰ ق)؛۱۵. « المصابیح فی الطهاره و الصلاه » و « مشکاه المصابیح فی شرح منثور الدره »، تالیف آیت الله بحر العلوم ، سید محمد مهدی بن مرتضی بروجردی (متوفای ۱۲۱۲ ق)؛
کتاب، در سه جلد تنظیم شده است. جلد اول، مشتمل بر خطبه و شش مبحث کلی است که با یک عنوان «الکلام فی...» و پنج عنوان «القول فی...» ، از یک دیگر متمایز شده است. جلد دوم، دارای هشت مبحث کلی است که با پنج عنوان «القول فی...» و دو عنوان «الکلام فی...» و یک عنوان «مسئلتان...» ، مشخص شده است. جلد سوم، شامل دو مبحث کلی با عنوان «مباحث...» و یک خاتمه است.
گزارش محتوا
در کتاب «مطارح الانظار» از کتب بسیاری در فنون مختلف فقه ، اصول ، حدیث و غیره استفاده شده است که به ذکر برخی از مهم ترین منابع بسنده می کنیم:۱. « الذریعه الی اصول الشریعه »، تالیف سید شریف مرتضی ، علم الهدی، علی بن حسین موسوی (متوفای ۴۳۶ ق)؛۲. « تمهید الاصول فی علم الکلام »، « العده فی اصول الفقه »، « النهایه »، « التهذیب » و « تحریر العقائد »، تالیف شیخ طوسی (متوفای ۴۶۰ ق)؛۳. « التذکره »، « تحریر الاحکام »، « نهایه الاحکام » و « قواعد الاحکام »، تالیف علامه حلی ، حسن بن یوسف بن مطهر (متوفای ۷۲۶ ق)؛۴. «شرح عمیدی»، بر «تهذیب الوصول» علامه حلی، تالیف سید عمید الدین، عبد المطلب اعرجی (متوفای ۷۵۴ ق)؛۵. « الدروس »، « ذکری الشیعه » و « البیان »، تالیف شهید اول ، محمد بن جمال الدین بن محمد مکی عاملی (متوفای ۷۸۶ ق)؛۶. « جامع المقاصد »، تالیف محقق ثانی ، محقق کرکی ، ابو الحسن علی بن حسین (متوفای ۹۴۰ ق)؛۷. « تمهید القواعد »، تالیف شیخ زین الدین بن علی عاملی، شهید ثانی (متوفای ۹۶۶ ق)؛۸. «معالم الدین و ملاذ المجتهدین»، تالیف حسن بن زین الدین (متوفای ۱۰۱۱ ق)؛۹. « زبدة الاصول »، تالیف شیخ بهائی (متوفای ۱۰۳۱ ق)؛۱۰. « الفوائد المدنیه »، تالیف ملا محمد امین بن محمد اخباری، محدث استرآبادی (متوفای ۱۰۳۳ ق)؛۱۱. « السبع الشداد »، تالیف محقق داماد ، محمد باقر بن شمس الدین، محمد استرآبادی اصفهانی (متوفای ۱۰۴۱ ق)؛۱۲. «غایه المامول فی شرح زبده الاصول»، تالیف شیخ جواد بن سعد الله کاظمی، معروف به فاضل جواد (متوفای ۱۰۶۵ ق)؛۱۳. « الوافیه »، تالیف فاضل تونی ، ملا عبدالله بن محمد بشروی خراسانی (متوفای ۱۰۷۱ ق)؛۱۴. « کفایه المعتضد فی الفقه » و «ذخیره المعاد»، تالیف محقق سبزواری ، محمد باقر بن محمد مؤمن (متوفای ۱۰۹۰ ق)؛۱۵. « المصابیح فی الطهاره و الصلاه » و « مشکاه المصابیح فی شرح منثور الدره »، تالیف آیت الله بحر العلوم ، سید محمد مهدی بن مرتضی بروجردی (متوفای ۱۲۱۲ ق)؛
wikifeqh: مطارح_الأنظار(_طبع_جدید-_کتاب)