[ویکی فقه] مراتب قرآن. قرآن کریم همانند ذات مبارک خداوند دارای حقیقتی ذو مراتب می باشد که در این مجال به تبیین و تفاوت های آن ها می پردازیم.
قرآن کریم درباره خدای سبحان دو گونه تعبیر دارد:
← دو نوع تعبیر درباره خدا
البته بین قرآن که «تجلی» است و ذات اقدس اله که «متجلی» است، یقینا تفاوت وجود دارد. قرآن کریم به صورت لفظ و کتابت درمی آید ولی ذات اقدس اله هرگز به این صور جسمانیه در نمی آید و لذا در تعبیر شریف دعا آمده است که «قرب فشهد النجوی» و نفرمود: «قرب فیری» نزدیک است و دیده می شود بلکه نزدیک است و شاهد نجوی است، نزدیک است و می بیند.قرآن کریم به جهت آنکه موجودی «ممکن الوجود» است، وقتی که در مرحله قرب ظهور می کند، دیده می شود، شنیده می شود و نوشته می شود، در قالب الفاظ عربی مبین می آید تا زمینه فهم و تعقل و ترقی و تکامل انسان فراهم شود.در سوره مبارکه «زخرف» هر دو مرحله قرآن ذکر شده و خدای سبحان پس از قسم به «کتاب مبین» می فرماید: ما قرآن کریم را از مقام لدن و از «ام الکتاب» نزول داده ایم و به صورت قرآن عربی فصیح درآورده ایم تا منشا تعقل و فهمیدن شما باشد: «حم• وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ• إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» .
قرآن کریم درباره خدای سبحان دو گونه تعبیر دارد:
← دو نوع تعبیر درباره خدا
البته بین قرآن که «تجلی» است و ذات اقدس اله که «متجلی» است، یقینا تفاوت وجود دارد. قرآن کریم به صورت لفظ و کتابت درمی آید ولی ذات اقدس اله هرگز به این صور جسمانیه در نمی آید و لذا در تعبیر شریف دعا آمده است که «قرب فشهد النجوی» و نفرمود: «قرب فیری» نزدیک است و دیده می شود بلکه نزدیک است و شاهد نجوی است، نزدیک است و می بیند.قرآن کریم به جهت آنکه موجودی «ممکن الوجود» است، وقتی که در مرحله قرب ظهور می کند، دیده می شود، شنیده می شود و نوشته می شود، در قالب الفاظ عربی مبین می آید تا زمینه فهم و تعقل و ترقی و تکامل انسان فراهم شود.در سوره مبارکه «زخرف» هر دو مرحله قرآن ذکر شده و خدای سبحان پس از قسم به «کتاب مبین» می فرماید: ما قرآن کریم را از مقام لدن و از «ام الکتاب» نزول داده ایم و به صورت قرآن عربی فصیح درآورده ایم تا منشا تعقل و فهمیدن شما باشد: «حم• وَ الْکِتابِ الْمُبِینِ• إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» .
wikifeqh: مراتب_قرآن