مدل هم گروه

دانشنامه عمومی

مدل هم گروه[ ۱] ( به انگلیسی: cohort model ) در روان شناسی زبان و عصب شناسی زبان یک مدل بازیابی واژگان است که اولین بار توسط ویلیام مارسلن - ویلسون در اواخر دهه ۱۹۷۰ پیشنهاد شد. [ ۲] هدف از این مدل توصیف نحوه نگاشت یک ورودی دیداری یا شنیداری ( یعنی شنیدن یا خواندن یک واژه ) به یک واژه در فرهنگ واژگان شنونده است. [ ۳] بر اساس مدل، وقتیکه یک فرد قطعات گفتار را به صورت بلادرنگ می شنود، هر قطعه هر واژه ای که با آن قطعه شروع می شود را «فعال می کند»، و مادامیکه قطعات بیشتر اضافه می شوند، واژه های بیشتری حذف می شوند، تا زمانیکه فقط یک واژه باقی بماند که با ورودی همخوانی دارد.
مدل هم گروه بر تعدادی از مفاهیم در نظریه بازیابی واژگانی متکی است. یک واژگان، مخزن کلمات در ذهن فرد هستند؛[ ۴] که شامل واژه های آن فرد هستند و مشابه یک فرهنگ لغت ذهنی هستند. یک ورودی واژگانی، همه اطلاعات در مورد یک واژه است و ذخیره واژگانی راهی است که موارد برای بازیابی حداکثری ذخیره می شوند. دسترسی واژگانی راهی است که یک فرد به اطلاعات در واژگان ذهنی دسترسی می یابد. هم گروه یک واژه شامل همه موارد واژگانی است که در یک ترتیب واج اولیه مشترک هستند، [ ۵] و مجموعه کلماتی است که توسط واج های اولیه یک واژه فعال سازی می شوند.
مدل هم گروه بر اساس مفهومی است که ورودی شنیداری و دیداری به مغز نورون ها را در موقع ورود ( بجای انتهای واژه ) به مغز تحریک می کنند. [ ۶] این واقعیت در دهه ۱۹۸۰ و از طریق آزمایش با سایه زنی گفتار اثبات شد، در سایه زنی گفتار، افراد به یک صدای ضبط شده گوش می دادند و به آن ها دستور داده می شد که آنچه که را که دقیقاً شنیده بودند را به صدای بلند، و به بیشترین سرعت ممکن، تکرار کنند؛ مارسلن - ویلسون به این نتیجه رسید که افراد قبل از اتمام پخش واقعی صدا شروع به تکرار آن واژه می کنند، که این موضوع پیشنهاد کننده آن بود که واژه در واژگان شنونده قبل از آنکه کل واژه شنیده شود، فعال شده بوده است. [ ۷] یافته هایی مثل این، باعث شد که مارسلن - ویلسون مدل هم گروهی را در ۱۹۸۷ پیشنهاد بدهد. [ ۸]
مدل هم گروهی شامل سه گام است: دسترسی، انتخاب، و ادغام. [ ۹] در این مدل، بازیابی واژگانی شنیداری با اولین یا دوتا قطعه گفتاری اول، یا واج، که یه گوش شنونده می رسد شروع می شود، که در آن وقت واژگان ذهنی هر واژه ممکن که با آن قطعه گفتاری شروع می شود را فعال می کند. [ ۱۰] این موضوع در طول گام دسترسی بوقوع می پیوندد، و به همه واژه های ممکن یک هم گروه گفته می شود. [ ۱۱] به کلماتی که فعال می شوند ولی واژه مورد نظر نیستند، رقیب گفته می شود. [ ۱۲] شناسایی واژه هدف وقتیکه رقیب بیشتر باشد سخت تر می شود. [ ۱۳] مادامیکه قطعات گفتاری بیشتر به گوش وارد می شود، و نورون های بیشتری را تحریک می کند، این موضوع باعث می شود که رقبایی که دیگر با ورودی تطبیق ندارند، حذف شوند یا میزان فعال سازی شان کم شود. [ ۱۰] [ ۱۴] به فرایندی که در آن واژه ها فعال می شوند و رقبا در مدل هم گروه حذف می شوند، معمولاً انتخاب و فعال سازی یا شناسایی و رقابت گفته می شود. این فرایندها تا زمانی ادامه می یابند که به یک نقطه شناسایی برسیم، [ ۱۰] که در آن فقط یک واژه فعال هست و همه رقبا حذف شده اند. فرایند نقطه شناسایی در حدود اولین ۲۰۰ یا ۲۵۰ میلی ثانیه ورود واژه معین شروع می شود. [ ۵] که به آن نقطه یکتا هم گفته می شود، و نقطه ای است که بیشترین پرازش در آن رخ می دهد. [ ۱۱] بعلاوه، قبل و بعد از آنکه واژه به نقطه شناسایی می رسد، در نحوه پردازش آن کلمه تفاوت هایی وجود دارد. می توان پردازشی را که قبل از رسیدن به نقطه شناسایی است را پایین - به - بالا دید، که در آن از واج ها برای دسترسی به واژگان استفاده می شود. فرایند بعد از نقطه شناسایی، بالا - به - پایین است، زیرا اطلاعات مربوط به واژه انتخاب شده در برابر واژه ارائه شده آزمون می شود. [ ۱۵] مرحله انتخاب وقتی رخ می دهد که فقط یک واژه در مجموعه باقی بماند. [ ۱۱] در نهایت، در گام ادغام، ویژگی های معنایی و نحوی واژه های فعال شده برای نمایش سطح - بالای آن سخن تجمیع می شوند. [ ۹]
عکس مدل هم گروه
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس