مدثر
فرهنگ اسم ها
معنی: جامه در سر کشیده، سوره ی هفتاد و چهام از قرآن کریم، ( اَعلام ) سوره ی هفتاد و چهام از قرآن کریم دارای پنجاه و پنج آیه
برچسب ها: اسم، اسم با م، اسم پسر، اسم عربی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
مدثر. [ م ُدْ دَث ْ ث ِ ] ( اِخ ) ( الَ... ) نام سوره هفتاد و چهارمین است از قرآن کریم و آن 56 آیت است و پس از سوره مزمل و پیش ازسوره قیامة واقع است و در مکه نازل شده است و با این آیت آغاز میشود: یا ایهاالمدثر، قم فَاَنْذِرْ.
مدثر. [ م ُ دَث ْ ث َ ] ( ع ص ) سنگهای برهم نهاده بر روی بدن کشته. ( ناظم الاطباء ).
فرهنگ فارسی
سنگهای بر هم نهاده بر بدن کشته
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
پیشنهاد کاربران
مُدَّثِّر:
حق تعالی بعد از خطاب "یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّر" به نبی مکرم اسلام ( ص ) می فرماید: برخیز و مردم را انذار بده ( قُمْ فَأَنْذِرْ ) و قطعاً انذار در بیرون از منزل و در جمع مردم است و در درون خانه نیست. پس مُدَّثِّر به معنای پوشاندن کامل بدن با لباس، هنگام رفتن به بیرون از منزل است، طوری که در آیات بعد اشاره صریح به لباس و جامه بودن الْمُدَّثِّر دارد. ( وثِیَابَکَ فَطَهِّرْ )
... [مشاهده متن کامل]
حق تعالی بعد از خطاب "یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّر" به نبی مکرم اسلام ( ص ) می فرماید: برخیز و مردم را انذار بده ( قُمْ فَأَنْذِرْ ) و قطعاً انذار در بیرون از منزل و در جمع مردم است و در درون خانه نیست. پس مُدَّثِّر به معنای پوشاندن کامل بدن با لباس، هنگام رفتن به بیرون از منزل است، طوری که در آیات بعد اشاره صریح به لباس و جامه بودن الْمُدَّثِّر دارد. ( وثِیَابَکَ فَطَهِّرْ )
... [مشاهده متن کامل]
سوره مدّثر در مکه نازل شده و دارای ۵۶ آیه است. کلمه مدثر از آیه نخست این سوره " یا أَیُّهَا الْمُدَّثِّرُ" گرفته شده که - با تشدید دال و تشدید ثاء - در اصل "متدثر" بوده و از مصدر "تدثر" مشتق شده، و "معنایش همانند مزمل پیچیدن جامه و پتو و امثال آن به خود در هنگام خواب نیست"، و خطاب در این جمله به محمد است، که به عنوان کسیکه بار سنگین مسئولیتی را پذیرفته مورد خطاب قرار گرفته، تا ملاطفت را برساند، نظیر جمله "یا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ" که این انس و ملاطفت را می رساند. در ضمن یکی از نام های پیامبر اسلام مدثر است.
... [مشاهده متن کامل]
این سوره جزو اولین سوره ها است و گفته شده بعد از دعوت آشکار محمد ( بقول برخی: دومین سوره و بعد از مزمل یا علق ) و در مکه نازل شده است.
محورهای اصلی سوره عبارتند از:
• دعوت محمد به قیام و انذار و ابلاغ آشکار و صبر و استقامت
• اشاره به عظمت شان قرآن و جلالت قدرش
• تأکید بر امر رستاخیز از طریق سوگندهای مکرر
• ارتباط سرنوشت هر انسانی با اعمال او
• تهدید کسانی که منکر قرآن شوند و نسبت سحر به آن دهند، و مذمت کسانی که از دعوت قرآن سر بتابند
در حدیثی از محمد باقر آمده است:
کسی که سوره مدثر را در نماز واجب بخواند بر خداوند حق است که او را همراه پیامبر و در جوار و درجه او قرار دهد و در زندگی دنیا بدبختی و رنج دامنش را هرگز نگیرد
پیامبر اسلام در حدیثی گفته است:
هر که سوره مدثر را قرائت نماید ده برابر کسانی که رسول خدا را در مکه تصدیق یا تکذیب کردند حسنه عطا می شود.
... [مشاهده متن کامل]
این سوره جزو اولین سوره ها است و گفته شده بعد از دعوت آشکار محمد ( بقول برخی: دومین سوره و بعد از مزمل یا علق ) و در مکه نازل شده است.
محورهای اصلی سوره عبارتند از:
• دعوت محمد به قیام و انذار و ابلاغ آشکار و صبر و استقامت
• اشاره به عظمت شان قرآن و جلالت قدرش
• تأکید بر امر رستاخیز از طریق سوگندهای مکرر
• ارتباط سرنوشت هر انسانی با اعمال او
• تهدید کسانی که منکر قرآن شوند و نسبت سحر به آن دهند، و مذمت کسانی که از دعوت قرآن سر بتابند
در حدیثی از محمد باقر آمده است:
کسی که سوره مدثر را در نماز واجب بخواند بر خداوند حق است که او را همراه پیامبر و در جوار و درجه او قرار دهد و در زندگی دنیا بدبختی و رنج دامنش را هرگز نگیرد
پیامبر اسلام در حدیثی گفته است:
هر که سوره مدثر را قرائت نماید ده برابر کسانی که رسول خدا را در مکه تصدیق یا تکذیب کردند حسنه عطا می شود.
مدثر می تواند به معنی جامه رسالت باشد مثل لباس تقوا که گفته می شود. در جایی دیگر آمده است مشرکان عرب در آستانه موسم حج، جمع شدند و سران آنها مانند �ابوجهل�، �ابو سفیان�، �ولید بن مغیره�، �نضر بن حارث� و. . . به مشورت پرداختند که در برابر سؤالات مردمى که از خارج به �مکّه� مى آیند و جسته گریخته مطالبى درباره ظهور پیامبر اسلام ( صلى الله علیه وآله ) شنیده اند، چه بگویند؟
... [مشاهده متن کامل]
اگر هر کدام بخواهند جواب جداگانه اى بدهند، یکى کاهنش خواند، دیگرى مجنون و دیگرى ساحر، این تشتّت آراء، اثر منفى خواهد گذاشت، باید با وحدت کلمه، به مبارزه تبلیغاتى بر ضد پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) بر خیزند! بعد از گفتگو به اینجا رسیدند، بهتر از همه این است که: بگویند �ساحر� است؛ زیرا یکى از آثار پدیده �سحر� جدائى افکندن میان دو همسر و پدر و فرزند است و پیامبر با عرضه آئین اسلام، چنین کارى را انجام داده بود!
این سخن به گوش پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) رسیده، سخت ناراحت شده، بیمار گونه، غمگین به خانه آمد و در بستر آرمید که آیات فوق نازل شده و او را دعوت به قیام و مبارزه کرد.
... [مشاهده متن کامل]
اگر هر کدام بخواهند جواب جداگانه اى بدهند، یکى کاهنش خواند، دیگرى مجنون و دیگرى ساحر، این تشتّت آراء، اثر منفى خواهد گذاشت، باید با وحدت کلمه، به مبارزه تبلیغاتى بر ضد پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) بر خیزند! بعد از گفتگو به اینجا رسیدند، بهتر از همه این است که: بگویند �ساحر� است؛ زیرا یکى از آثار پدیده �سحر� جدائى افکندن میان دو همسر و پدر و فرزند است و پیامبر با عرضه آئین اسلام، چنین کارى را انجام داده بود!
این سخن به گوش پیامبر ( صلى الله علیه وآله ) رسیده، سخت ناراحت شده، بیمار گونه، غمگین به خانه آمد و در بستر آرمید که آیات فوق نازل شده و او را دعوت به قیام و مبارزه کرد.
مدثر یعنی کسی که بر خود جامه ( لباس ) پیچیده است. این آیه خطاب به پیامبر ( ص ) است و اشاره به این دارد که پیامبر از تکان روحی آغاز وحی، احساس سرما می کرد و به همسرش می گفت مرا بپوشان. خداوند در آیات آغازین این سوره به پیامبر ( ص ) دستور می دهد که برخیزد و مردم را هشدار دهد.
با سلام و ادب
اگر بخواهیم غبار زمان را کنار گذاشته و مدثر را معنا کنیم
میرسیم به نکته ی جامع ای که هر چیزی یا کسی از هر نوعی که همچون جامه ای بر روح و جسم انسان پیچیده و مانع حرکت روح و جسم وی میشود؛چرا که در آیه بعد از آن اشاره دارد به اینکه برخیز ( قم فانذر ) إإإیعنی در واقع چیزی مانع حرکت تو ای انسان شده است , ؛و بر روح تو و به طبع جسم تو سایه انداخته و تو را به استیصال کشانده پس برخیزو از پیله ای که از حرص ، طمع، ترس، مشغولیات بیهوده؛و تمامی آنچه مصداق بارز توقف است و همچون لباسی بر روح و جان تو تنیده و تو را متوقف کرده است بیرون بیا و این پیله ای که با دست خود به دور روح و جسم خود تنیده ای را پاره کن و خود را آزاد ساز
... [مشاهده متن کامل]
اگر بخواهیم غبار زمان را کنار گذاشته و مدثر را معنا کنیم
میرسیم به نکته ی جامع ای که هر چیزی یا کسی از هر نوعی که همچون جامه ای بر روح و جسم انسان پیچیده و مانع حرکت روح و جسم وی میشود؛چرا که در آیه بعد از آن اشاره دارد به اینکه برخیز ( قم فانذر ) إإإیعنی در واقع چیزی مانع حرکت تو ای انسان شده است , ؛و بر روح تو و به طبع جسم تو سایه انداخته و تو را به استیصال کشانده پس برخیزو از پیله ای که از حرص ، طمع، ترس، مشغولیات بیهوده؛و تمامی آنچه مصداق بارز توقف است و همچون لباسی بر روح و جان تو تنیده و تو را متوقف کرده است بیرون بیا و این پیله ای که با دست خود به دور روح و جسم خود تنیده ای را پاره کن و خود را آزاد ساز
... [مشاهده متن کامل]
🕋 ترتیب سوره های قرآن کریم:
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
... [مشاهده متن کامل]
13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس
1 ) سوره فاتحه ( حمد )
2 ) بقره
3 ) آل عمران
4 ) نساء
5 ) مائده
6 ) انعام
7 ) اعراف
8 ) انفال
9 ) توبه ( برائت )
10 ) یونس
11 ) هود
12 ) یوسف
... [مشاهده متن کامل]
13 ) رعد
14 ) ابراهیم
15 ) حِجر
16 ) نحل
17 ) اِسراء ( بنی اسرائیل )
18 ) کهف
19 ) مریم
20 ) طه
21 ) انبیاء
22 ) حج
23 ) مؤمنون
24 ) نور
25 ) فرقان
26 ) شعراء
27 ) نمل
28 ) قصص
29 ) عنکبوت
30 ) روم
31 ) لقمان
32 ) سجدة
33 ) احزاب
34 ) سبأ
35 ) فاطر
36 ) یس
37 ) صافات
38 ) ص
39 ) زمر
40 ) غافر
41 ) فصّلت
42 ) شوری
43 ) زخرف
44 ) دخان
45 ) جاثیه
46 ) احقاف
47 ) محمد
48 ) فتح
49 ) حجرات
50 ) ق
51 ) ذاریات
52 ) طور
53 ) نجم
54 ) قمر
55 ) الرحمن
56 ) واقعه
57 ) حدید
58 ) مجادله
59 ) حشر
60 ) ممتحنه
61 ) صف
62 ) جمعه
63 ) منافقون
64 ) تغابن
65 ) طلاق
66 ) تحریم
67 ) مُلک
68 ) قلم
69 ) حاقه
70 ) معارج
71 ) نوح
72 ) جن
73 ) مزّمّل
74 ) مدثر
75 ) قیامه
76 ) انسان
77 ) مرسلات
78 ) نبأ
79 ) نازعات
80 ) عبس
81 ) تکویر
82 ) انفطار
83 ) مطففین
84 ) انشقاق
85 ) بروج
86 ) طارق
87 ) اعلی
88 ) غاشیه
89 ) فجر
90 ) بلد
91 ) شمس
92 ) لیل
93 ) ضحی
94 ) شرح
95 ) تین
96 ) علق
97 ) قدر
98 ) بینه
99 ) زلزله ( زلزال )
100 ) عادیات
101 ) قارعه
102 ) تکاثر
103 ) عصر
104 ) همزه
105 ) فیل
106 ) قریش
107 ) ماعون
108 ) کوثر
109 ) کافرون
110 ) نصر
111 ) مسد
112 ) اخلاص ( توحید )
113 ) فلق
114 ) ناس
هوالعلیم
یا ایها المُدَّثِر : ای ملحفه به خود پیچیده ؛
یا ایها المُدَّثِر : ای ملحفه به خود پیچیده ؛