[ویکی فقه] محمد در انجیل (قرآن). بنابر نص صریح برخی آیات قرآن و نیز ظاهر برخی دیگر، خبر بعثت پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم)، نام و ویژگی های او در تورات و انجیل نازل شده از سوی خدا ، آمده است.
ویژگی ها و نام و نشان پیامبراسلام صلی الله علیه و آله وسلّم در کتاب آسمانی انجیل وجود دارد.«... وان الذین اوتوا الکتـب لیعلمون انه الحق من ربهم وما الله بغـفل عما یعملون»؛ نگاههای انتظار آمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) می بینیم، اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی، باز می گردانیم، روی خود را به جانب مسجد الحرام کن، و هر جا باشید روی خود را به جانب آن بگردانید، و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده بخوبی می دانند این فرمان حقی است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده (و در کتابهای خود خوانده اند که پیغمبر اسلام به سوی دو قبله نماز می خواند) و خداوند از اعمال آنها (در مخفی داشتن آیات) غافل نیست.
رو به سوی کعبه
بیت المقدس قبله نخستین و موقت مسلمانان بود، لذا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم انتظار می کشید که فرمان تغییر قبله صادر شود، به خصوص اینکه یهود پس از ورود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به مدینه این موضوع را دستاویز خود قرار داده بودند، و مرتبا مسلمانان را سرزنش می کردند: اینها استقلالی از خود ندارند اینها پیش از آنکه ما به آنها یاد دهیم اصلا از امر قبله سر در نمی آوردند!، قبول قبله ما دلیل بر قبول مذهب ما است! و مانند اینها ...در آیه مورد بحث به این امر اشاره شده و فرمان تغییر قبله در آن صادر گردیده است می فرماید:" ما نگاههای انتظار آمیز تو را به آسمان (مرکز نزول وحی ) می بینیم" (قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ)." اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن راضی خواهی بود باز می گردانیم" (فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها)." هم اکنون صورت خود را به سوی مسجد الحرام و خانه کعبه بازگردان" (فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ).نه تنها در مدینه،" هر جا باشید، روی خود را به سوی مسجد الحرام کنید" (وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ).می دانیم این تغییر قبله- طبق روایات - در حال نماز ظهر بود، و در یک لحظه حساس و چشمگیر انجام گرفت، پیک وحی خداوند بازوان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را گرفته و از بیت المقدس به سوی کعبه بر گردانید، و فورا مسلمانان صفوف خود را تغییر دادند، حتی در روایتی می خوانیم که زنها جای خود را به مردان و مردان جای خود را به زنان دادند (باید توجه داشت که بیت المقدس تقریبا در سمت شمال بود، در حالی که کعبه درست در سمت جنوب قرار داشت).جالب اینکه تغییر قبله یکی از نشانه های پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در کتب پیشین ذکر شده بود، چه اینکه آنها خوانده بودند که او به سوی دو قبله نماز می خواند" یصلی الی القبلتین".لذا در آیه فوق بعد از این فرمان اضافه می کند:" کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده است، می دانند این فرمان حقی است از ناحیه پروردگارشان" (وَ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ).بعلاوه همین امر که پیامبر اسلام تحت تاثیر عادات محیط خود قرار نگرفت و کعبه را که مرکز بتها و مورد علاقه عموم عرب بود در آغاز کنار گذاشت، و قبله یک اقلیت محدود را به رسمیت شناخت خود دلیلی بر صدق دعوت او و الهی بودن برنامه هایش به شمار می رفت.و در پایان اضافه می کند:" خداوند از اعمال آنها غافل نیست" (وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ).یعنی آنها به جای اینکه این تغییر قبله را به عنوان یک نشانه صدق او که در کتب پیشین آمده معرفی کنند، کتمان کرده و به عکس روی آن جنجال به راه انداختند، خدا، هم از اعمالشان آگاه است، و هم از نیاتشان. «الذین ءاتینـهم الکتـب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم...»؛ کسانی که کتب آسمانی به آنان داده ایم او ( پیامبر ) را همچون فرزندان خود می شناسند (اگر چه) جمعی از آنان حق را آگاهانه کتمان می کنند.
پیشگویی انجیل
انجیل ، درباره ظهور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم پیشگویی کرده است.«الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مکتوبا عندهم فی التورلـة والانجیل...»؛ آنها که از فرستاده (خدا) پیامبر" امی " پیروی می کنند کسی که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است می یابند و آنها را به معروف دستور می دهد و از منکر باز می دارد، پاکیزه ها را برای آنها حلال می شمرد، ناپاکها را تحریم می کند، و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمی دارد آنها که به او ایمان آوردند و حمایتش کردند و یاریش نمودند و از نوری که با او نازل شده پیروی کردند آنان رستگارانند.
پیروی پیامبر
...
ویژگی ها و نام و نشان پیامبراسلام صلی الله علیه و آله وسلّم در کتاب آسمانی انجیل وجود دارد.«... وان الذین اوتوا الکتـب لیعلمون انه الحق من ربهم وما الله بغـفل عما یعملون»؛ نگاههای انتظار آمیز تو را به سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) می بینیم، اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن خشنود باشی، باز می گردانیم، روی خود را به جانب مسجد الحرام کن، و هر جا باشید روی خود را به جانب آن بگردانید، و کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده بخوبی می دانند این فرمان حقی است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده (و در کتابهای خود خوانده اند که پیغمبر اسلام به سوی دو قبله نماز می خواند) و خداوند از اعمال آنها (در مخفی داشتن آیات) غافل نیست.
رو به سوی کعبه
بیت المقدس قبله نخستین و موقت مسلمانان بود، لذا پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم انتظار می کشید که فرمان تغییر قبله صادر شود، به خصوص اینکه یهود پس از ورود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم به مدینه این موضوع را دستاویز خود قرار داده بودند، و مرتبا مسلمانان را سرزنش می کردند: اینها استقلالی از خود ندارند اینها پیش از آنکه ما به آنها یاد دهیم اصلا از امر قبله سر در نمی آوردند!، قبول قبله ما دلیل بر قبول مذهب ما است! و مانند اینها ...در آیه مورد بحث به این امر اشاره شده و فرمان تغییر قبله در آن صادر گردیده است می فرماید:" ما نگاههای انتظار آمیز تو را به آسمان (مرکز نزول وحی ) می بینیم" (قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ)." اکنون تو را به سوی قبله ای که از آن راضی خواهی بود باز می گردانیم" (فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها)." هم اکنون صورت خود را به سوی مسجد الحرام و خانه کعبه بازگردان" (فَوَلِّ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ).نه تنها در مدینه،" هر جا باشید، روی خود را به سوی مسجد الحرام کنید" (وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ).می دانیم این تغییر قبله- طبق روایات - در حال نماز ظهر بود، و در یک لحظه حساس و چشمگیر انجام گرفت، پیک وحی خداوند بازوان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را گرفته و از بیت المقدس به سوی کعبه بر گردانید، و فورا مسلمانان صفوف خود را تغییر دادند، حتی در روایتی می خوانیم که زنها جای خود را به مردان و مردان جای خود را به زنان دادند (باید توجه داشت که بیت المقدس تقریبا در سمت شمال بود، در حالی که کعبه درست در سمت جنوب قرار داشت).جالب اینکه تغییر قبله یکی از نشانه های پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در کتب پیشین ذکر شده بود، چه اینکه آنها خوانده بودند که او به سوی دو قبله نماز می خواند" یصلی الی القبلتین".لذا در آیه فوق بعد از این فرمان اضافه می کند:" کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده شده است، می دانند این فرمان حقی است از ناحیه پروردگارشان" (وَ إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ).بعلاوه همین امر که پیامبر اسلام تحت تاثیر عادات محیط خود قرار نگرفت و کعبه را که مرکز بتها و مورد علاقه عموم عرب بود در آغاز کنار گذاشت، و قبله یک اقلیت محدود را به رسمیت شناخت خود دلیلی بر صدق دعوت او و الهی بودن برنامه هایش به شمار می رفت.و در پایان اضافه می کند:" خداوند از اعمال آنها غافل نیست" (وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ).یعنی آنها به جای اینکه این تغییر قبله را به عنوان یک نشانه صدق او که در کتب پیشین آمده معرفی کنند، کتمان کرده و به عکس روی آن جنجال به راه انداختند، خدا، هم از اعمالشان آگاه است، و هم از نیاتشان. «الذین ءاتینـهم الکتـب یعرفونه کما یعرفون ابناءهم...»؛ کسانی که کتب آسمانی به آنان داده ایم او ( پیامبر ) را همچون فرزندان خود می شناسند (اگر چه) جمعی از آنان حق را آگاهانه کتمان می کنند.
پیشگویی انجیل
انجیل ، درباره ظهور پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم پیشگویی کرده است.«الذین یتبعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مکتوبا عندهم فی التورلـة والانجیل...»؛ آنها که از فرستاده (خدا) پیامبر" امی " پیروی می کنند کسی که صفاتش را در تورات و انجیلی که نزدشان است می یابند و آنها را به معروف دستور می دهد و از منکر باز می دارد، پاکیزه ها را برای آنها حلال می شمرد، ناپاکها را تحریم می کند، و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنها بود (از دوش و گردنشان) برمی دارد آنها که به او ایمان آوردند و حمایتش کردند و یاریش نمودند و از نوری که با او نازل شده پیروی کردند آنان رستگارانند.
پیروی پیامبر
...
wikifeqh: محمد_در_انجیل_(قرآن)