[ویکی فقه] مجاری قیاس ، موارد صلاحیت دار برای جریان یافتن قیاس در آن ها می باشد. و در اصول فقه کاربرد دارد.
مجاری قیاس، به موارد و موضوعاتی گفته می شود که قابلیت دارد قیاس در آن ها جریان پیدا کند؛ اجرای قیاس، یعنی می توان حکم شرعی آن ها را از طریق قیاس استنباط نمود.
از نظر اصولیون اهل سنت
بیشتر اصولیون اهل سنت معتقدند قیاس در صورت وجود شرایط آن در تمامی موضوعات و ابواب فقهی جاری است، زیرا ادله حجیت قیاس اطلاق داشته و به حکم و مورد خاصی مقید نیست.اما « حنفیه » می گویند:قیاس در حدود ، کفارات ، رُخَص و مقدرات جاری نمی شود و در آن ها حجیت ندارد، به این دلیل که قیاس مفید ظن است و در ظن احتمال خطا وجود دارد، پس اثبات حدود به آن ها صحیح نیست، زیرا «الحدود تدفع بالشبهات». هم چنین در کفارات نیز چون دربردارنده عقوبت بوده و به حدود شباهت دارد، قیاس جاری نمی شود.
مجاری قیاس، به موارد و موضوعاتی گفته می شود که قابلیت دارد قیاس در آن ها جریان پیدا کند؛ اجرای قیاس، یعنی می توان حکم شرعی آن ها را از طریق قیاس استنباط نمود.
از نظر اصولیون اهل سنت
بیشتر اصولیون اهل سنت معتقدند قیاس در صورت وجود شرایط آن در تمامی موضوعات و ابواب فقهی جاری است، زیرا ادله حجیت قیاس اطلاق داشته و به حکم و مورد خاصی مقید نیست.اما « حنفیه » می گویند:قیاس در حدود ، کفارات ، رُخَص و مقدرات جاری نمی شود و در آن ها حجیت ندارد، به این دلیل که قیاس مفید ظن است و در ظن احتمال خطا وجود دارد، پس اثبات حدود به آن ها صحیح نیست، زیرا «الحدود تدفع بالشبهات». هم چنین در کفارات نیز چون دربردارنده عقوبت بوده و به حدود شباهت دارد، قیاس جاری نمی شود.
wikifeqh: مورد_قیاس