مبانی فقهی قاعده رضاع

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] برای قاعده رضاع مبانی فقهی وجود دارد.
خداوند در آیه ۲۳ سوره نساء می فرماید: «... و امهاتکم اللاتی ارضعنکم و اخواتکم من الرضاعة...» . البته در این آیه از میان عنوانهای هفتگانه ای که به سبب رضاع حرام شده است، فقط به دو مورد- مادر و خواهر رضاعی - اشاره شده است و حرمت دیگر نسبها مانند عمه و خاله از حدیث و اخبار مربوط به ویژه حدیث نبوی «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب» استنباط می شود.
مبانی فقهی روایی قاعده
در تایید قاعده رضاع احادیث چندی از ائمه و معصومان علیه السّلام مورد استناد قرار گرفته است که مهمترین آنها حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم است که شیعه و سنی آن را روایت کرده اند و در آن حضرت فرموده اند: «یحرم من الرضاع ما یحرم من النسب».همچنین عبدالله بن سنان از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که: «سمعته یقول علیه السّلام یحرم من الرضاع ما یحرم من القرابة». از عبدالله بن سنان روایت دیگری نیز بیان شده است که امام صادق علیه السّلام ضمن آن فرموده اند: «لا یصلح للمراة ان ینکحها عمها و لا خالها من الرضاعة». همچنین روایت دیگری از ابی عبیده الحذاء وجود دارد که گفته است: «سمعت ابا عبدالله علیه السّلام یقول: لا تنکح المراة علی خالتها و لا علی اختها من الرضاعة». روایتهای مربوط به رضاع، کلیه افرادی را که به واسطه رضاع نکاح با آنان حرام می شود، بیان نکرده اند؛ مگر روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم که مطابق آن، هر عنوانی از عنوانهای هفتگانه مربوط به قرابت نسبی یا غیر آنکه موجب حرمت نکاح با زن می شود، در صورتی که از رضاع حاصل شود نیز باعث ایجاد حرمت خواهد شد.
← واژه های به کار رفته در حدیث
۱. ↑ نساء/سوره۴، آیه۲۳.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس