مازراتی ۵۰۰۰ جی تی ( به انگلیسی: Maserati 5000 GT ) یا شاه ایران ( به ایتالیایی: Scià di Persia ) [ ۲] خودرویی است که بین سال های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۵ تولید می شد. نام دیگر این خودرو شاه ایران است چون با ایده محمدرضا شاه پهلوی، شاه ایران طراحی و ساخته شده بود. طراحی این خودرو، موتور جلو با محور عقب بود. [ ۳]
در اواخر دهه ۱۹۵۰ شرکت مازراتی همزمان با داشتن مشکلات مالی بسیار، کوپه اسپورت مازراتی ۳۵۰۰ جی تی به بازار عرضه کرد. مازراتی ۳۵۰۰ جی تی علاوه بر رهایی شرکت مازراتی از تعطیلی، دیگر خودروهای اسپرت هم دوران خود مانند فراری ۲۵۰ جی تی را نیز به چالش کشید و نظر ثروتمندان و کلکسیونرهای جهان را به خود جلب کرد. [ ۴]
محمدرضا پهلوی در اواخر سال ۱۹۵۸ مازراتی ۳۵۰۰ جی تی را سوار شد و آن را پسندید. اما از کارخانه مازراتی خواست که به جای موتور شش سیلندر، خودروی ویژه او را با موتور قوی تر هشت سیلندر بسازد. مازراتی برای این کار ناگزیر شد خودرو را از نو طراحی کند و در نتیجه، مدل تازه را ۵۰۰۰ جی تی نامید. اتاق مازراتی ۵۰۰۰ جی تی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر ۱۹۵۹ با نام «شاه پارس» در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد. [ ۴]
از مدل ویژه شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد. به جز محمدرضا پهلوی، کریم آقاخان، امام شیعیان اسماعیلی، و جیانی آنیلی، مدیر آن هنگام فیات، صاحبان این سه دستگاه بودند. مازراتی در سال ۱۹۶۰ مدل ۵۰۰۰ جی تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش های بیشتری دریافت کرد. در مجموع، ۳۴ دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی مانند پینینفارینا، کاروزریا گیا، و گروه برتونه ساخته شد. [ ۴]
۵۰۰۰ جی تی همچنان یکی از باارزش ترین ماشین های کلکسیونی جهان است. در تابستان ۲۰۱۹ یک دستگاه از این خودرو که بیش از پنجاه سال در انبار آن شرکت مانده بود در حراجی مؤسسه آر ام سادبیز به قیمت ۵۳۳ هزار دلار آمریکا به فروش رفت. [ ۴]
در مارس ۲۰۱۸ شرکت تورینگ سوپرلگرا اعلام کرد که دومین مدل تورینگ سوپرلگرا با نام ایتالیای Scià di Persia که بر پایه مازراتی گرن توریسمو ساخته می شود، در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته خواهد شد. این شرکت، بدون ذکر قیمت اتومبیل شاه ایران مدل ۲۰۱۸ اعلام کرد که تنها ۱۰ عدد از نسل تازه این خودرو تولید خواهد شد. [ ۲]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر اواخر دهه ۱۹۵۰ شرکت مازراتی همزمان با داشتن مشکلات مالی بسیار، کوپه اسپورت مازراتی ۳۵۰۰ جی تی به بازار عرضه کرد. مازراتی ۳۵۰۰ جی تی علاوه بر رهایی شرکت مازراتی از تعطیلی، دیگر خودروهای اسپرت هم دوران خود مانند فراری ۲۵۰ جی تی را نیز به چالش کشید و نظر ثروتمندان و کلکسیونرهای جهان را به خود جلب کرد. [ ۴]
محمدرضا پهلوی در اواخر سال ۱۹۵۸ مازراتی ۳۵۰۰ جی تی را سوار شد و آن را پسندید. اما از کارخانه مازراتی خواست که به جای موتور شش سیلندر، خودروی ویژه او را با موتور قوی تر هشت سیلندر بسازد. مازراتی برای این کار ناگزیر شد خودرو را از نو طراحی کند و در نتیجه، مدل تازه را ۵۰۰۰ جی تی نامید. اتاق مازراتی ۵۰۰۰ جی تی با همکاری کارخانه کاروزریا تورینگ ساخته شد و در نوامبر ۱۹۵۹ با نام «شاه پارس» در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شد. [ ۴]
از مدل ویژه شاه پارس تنها سه دستگاه ساخته شد. به جز محمدرضا پهلوی، کریم آقاخان، امام شیعیان اسماعیلی، و جیانی آنیلی، مدیر آن هنگام فیات، صاحبان این سه دستگاه بودند. مازراتی در سال ۱۹۶۰ مدل ۵۰۰۰ جی تی را با تغییراتی در نمایشگاه ژنو نمایش داد و سفارش های بیشتری دریافت کرد. در مجموع، ۳۴ دستگاه از این ماشین با همکاری خودروسازان ایتالیایی مانند پینینفارینا، کاروزریا گیا، و گروه برتونه ساخته شد. [ ۴]
۵۰۰۰ جی تی همچنان یکی از باارزش ترین ماشین های کلکسیونی جهان است. در تابستان ۲۰۱۹ یک دستگاه از این خودرو که بیش از پنجاه سال در انبار آن شرکت مانده بود در حراجی مؤسسه آر ام سادبیز به قیمت ۵۳۳ هزار دلار آمریکا به فروش رفت. [ ۴]
در مارس ۲۰۱۸ شرکت تورینگ سوپرلگرا اعلام کرد که دومین مدل تورینگ سوپرلگرا با نام ایتالیای Scià di Persia که بر پایه مازراتی گرن توریسمو ساخته می شود، در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ به نمایش گذاشته خواهد شد. این شرکت، بدون ذکر قیمت اتومبیل شاه ایران مدل ۲۰۱۸ اعلام کرد که تنها ۱۰ عدد از نسل تازه این خودرو تولید خواهد شد. [ ۲]
wiki: مازراتی ۵۰۰۰ جی تی