[ویکی فقه] قیاس دارای «علّتِ» مستنبَط از طریق دَوَران «طرد و عکس» است.
قیاس اطّراد، قیاسی است که علت آن از طریق دَوَران (طرد و عکس) به دست آمده باشد، مانند: قیاس نبیذ با خمر ، زیرا وصف اسکار نسبت به حرمت خمر، دوران دارد؛ یعنی آب انگور تا زمانی که مستی نیاورد، حرمت ندارد و هرگاه مستی آورد حرام نیز هست.
عناوین مرتبط
۱. ↑ آمدی، علی بن محمد، الاحکام فی اصول الاحکام، ج۲، ص۲۷۱.
...
قیاس اطّراد، قیاسی است که علت آن از طریق دَوَران (طرد و عکس) به دست آمده باشد، مانند: قیاس نبیذ با خمر ، زیرا وصف اسکار نسبت به حرمت خمر، دوران دارد؛ یعنی آب انگور تا زمانی که مستی نیاورد، حرمت ندارد و هرگاه مستی آورد حرام نیز هست.
عناوین مرتبط
۱. ↑ آمدی، علی بن محمد، الاحکام فی اصول الاحکام، ج۲، ص۲۷۱.
...
wikifeqh: قیاس_اطراد