قائم
/qA~em/
مترادف قائم: استوار، ایستاده، برپا، برخاسته، ثابت، سرپا، قایم، سخت، سفت، قرص، محکم، مستحکم، بلند، رسا، پنهان، مختفی، مخفی، نهان، عمود، پاینده، باقی
برابر پارسی: ایستاده، پنهان، نهان
معنی انگلیسی:
فرهنگ اسم ها
معنی: ایستاده، قدرتمند و بااراده، لقب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، به حالت عمودی قرار گرفته، ( در ادیان ) لقب امام دوازدهم شیعیان که غایب است ( عج )، ( در قدیم ) اقامه کننده ی حق، برپادارنده ی دین، ( اَعلام ) ) دومین خلیفه ی فاطمی مغرب [، قمری]، لشکر کشی او به کرانه های فرانسه، ایتالیا و اسکندریه توفیقی نداشت، ) خلیفه ی عباسی [، که در زمان او بساسیری در بغداد قیام کرد، طغرل سلجوقی به دعوت خلیفه به بغداد رفت و قیام را سرکوب کرد [ هجری]
برچسب ها: اسم، اسم با ق، اسم پسر، اسم عربی، اسم مذهبی و قرآنی
لغت نامه دهخدا
کانک قائم فیهم خطیباً
و کلهم قیام للصلاة.
( تاریخ بیهقی ص 192 ).
|| پابرجا و استوار: بر سبیل مناوبت دوهزار مرد بر درگاه قائم میدارد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 293 ).این جهان زین جنگ قائم می بود
در عناصر درنگر تا حل شود.
مولوی.
چون جنگ میان ایشان قائم شد و دراز کشید فور اسکندر را به مبارزت خواست و اسکندر فرصت یافت وی را بزدو بکشت. ( تاریخ بیهقی ص 697 ). و هر دو لشکر بدان بلا صبر کردند تا شب رسیده بود بازگشتند چنانکه جنگ قائم ماند. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 352 و چ فیاض ص 247 ).خداوند جهان به آتش بسوزد بدفعالان را
بر این قائم شده ست اندر جهان بسیار برهانها.
ناصرخسرو.
|| دلاک. مالنده : بوسعید مهنه در حمام بود
قائمش کافتاد مردی خام بود
شوخ شیخ آورد تا بازوی او
جمع کرد آنجمله پیش روی او...
این جوابی بود بر بالای او
قائم افتاد آن زمان بر پای او
چون به نادانی خویش اقرار کرد
شیخ خوش شد قائم استغفار کرد.
شیخ عطار.
|| پاینده. ( فرهنگ نظام ). || ( اِ ) و به اصطلاح شطرنج بازان آنکه هر دو حریف برابر باشند. ( غیاث ) : مضیقی افتد که هیچ چاره جز دست بازچیدن و به قائم ریختن نداند. ( مرزبان نامه ).|| جعبه شطرنج. خریطه شطرنج :
من بنده راکه قائم شطرنج دانشم
بر نطع آفرین ز سر خاطر قوی.
خاقانی.
|| یکی از چهار دست و پای ستور. ج ، قوائم. || دینار قائم ؛ یک مثقال راست. || قبضه شمشیر. ( منتهی الارب ). دسته شمشیر. مقبض : از درشتی است سفن قائم تیغ
که بر او تکیه گه روستم است.
خاقانی.
قائم. [ ءِ ] ( اِخ ) ساختمانی است نزدیک سامراء که متوکل عباسی آن را بنا کرده است. ( معجم البلدان ).
قائم. [ ءِ ] ( اِخ ) لقب محمدبن الحسن العسکری امام دوازدهم شیعیان. رجوع به مهدی شود.
قائم. [ءِ ] ( اِخ ) ابن القادر ملقب به القائم بامر اﷲ ( 422- 467 هَ. ق. ) بیست و ششمین خلیفه عباسی است. در ذی قعده سال 391 متولد شد. مردی دانشمند و خوش صورت ونیکوسیرت و بااقتدار بود و در عهد او و پدرش دولت عباسیان رونق گرفت در زمان او دولت بویهیان انقراض یافت. و دولت سلجوقی تأسیس شد و فتنه بساسیری افتاد. چون ابوحارث بساسیری ترک را که از امیران شجاع و دلیر بغداد بود با رئیس الرؤسا وزیر قائم خلافی پدید گشت و بساسیری از بغداد بیرون شد. قائم به استمالت و دلجوئی او کس فرستاد ولی سودی نبخشید. کار بساسیری قوت گرفت و چند شهر بگرفت و در عراق و خوزستان او را بالای منبرها دعا میکردند. قائم چون چنین دید از سلطان طغرل سلجوقی کمک خواست طغرل به بغداد شد و با قدوم او کار بساسیری سست گشت و اعیان به تدریج از گرد او پراکنده گشتند و به سال 447 هَ. ق. بساسیری با باقیمانده یاران خود از فرات بگذشت و از پادشاه مصر المستنصر معدبن ظاهر درخواست مساعدت نمود. مستنصر او رابه مال بسیار مدد کرد. و رحبه شام را به او داد. چون طغرل به بغداد درآمد در خطبه بعد از نام خلیفه اورا به سلطنت یاد کردند و پس از چندی نام ملک رحیم صمصام الدوله را نیز که از شاهان بویه بود اضافه کردندقائم از طغرل خواست تا خود او را در حمایت خویش گیرد طغرل بپذیرفت و بفرمود تا ملک رحیم را بگرفتند و نام بویهیان را از خطبه بینداخت. در سال 450 طغرل را خبر رسید که برادر مادری او ابراهیم ینال نافرمانی آغاز کرده است. طغرل با لشکری بغداد را ترک گفت و به دفع او شد و خبرها به بغداد می رسید که بساسیری با لشکری عظیم از ترک و عرب به طرف بغداد می آید. مردم را اضطراب و وحشتی فراگرفت جمعی قائم را گفتند صلاح آن است که امیرالمومنین از بغداد بیرون رود و همه به حصنی محکم پناه بریم قائم بپسندید ولی دوری وطن بر او دشوار مینمود سرانجام بر خدای توکل کرد و از بغداد بیرون شد و خبر رسید که بساسیری به انبار رسیده است و قریش بن بدران با جماعتی از عرب و بیرقهای سپید مستنصربن ظاهر با او بودند. لشکر خلیفه از بغداد بیرون رفت و میان دو سپاه جنگهای بزرگی درگرفت و رئیس الرؤسا مال و سلاح بسیار میان لشکریان قسمت کرد ولی سودی نبخشید و بساسیری غالب شد جمعی را بکشت و بازارهای بغداد را آتش زد و دواوین را غارت کرد. رئیس الرؤسا از بغداد گریخت. قائم برد پیغمبر به تن کرد و سوار شد و شمشیر بکشید و جماعتی از عباسیان با او بودند و همه درباریان و کنیزکان و سرپوشیدگان از دارالخلافه بیرون آمدند و قرآن ها بر سرنیزه کردند قائم پیاده شد و با رئیس الرؤسا بر منظری رفتند. اتفاقاً رئیس الرؤسا را نظر بر قریش بن بدران افتاد از او خواست که قائم را بر نفس و مال و زن و فرزند و پیروان زنهار بخشد. قریش گفت خدا او را زنهار داده و من حفظ و نگهداری او را بر خود شرط کردم. قائم و رئیس الرؤسا شاد شدند و در دارالخلافه بگشادند و خلیفه بیرون آمد. چون بساسیری از داستان امان دادن به خلیفه آگاه شد نزد قریش پیامی فرستاد که نه ما با هم سوگند خورده ایم که هر چه کنیم به اتفاق کنیم. تو بی مشورت من خلیفه را امان دادی ؟ قریش گفت من از سوگند خود عدول نکرده ام تو رئیس الرؤسا را بگیر و من قائم را. بساسیری به این امر خشنود شد و بفرمودکه انواع شکنجه بر رئیس الرؤسا روا داشتند تا بمرد. قائم به خانه قریش پناه برد و مزاجش به انحراف گرائید و به اسهال دموی مبتلی گردید و قریش قائم را به صاحب حدیثه ( مهارش عقیلی ) سپرد که او را در هودجی نشاند و به حدیثه فرستاد. بساسیری از قاضیان و نقیبان و بزرگان علویان و عباسیان برای شاه مصر بیعت گرفت.از آن طرف سلطان طغرل پس از شکست دادن برادر خود پیامی عتاب آمیز در باره وضع قائم خلیفه به قریش بن بدران فرستاد. قائم دختر برادر طغرل را به عقد خود درآورده بود. طغرل از قریش خواست که آن دختر را بفرستد. قریش مسئولیت حوادث بغداد را به گردن رئیس الرؤسا انداخت و به طغرل پیغام داد که اگر بسوی بغداد آید بساسیری در حال قائم را بکشد و ما در برابر تو بیائیم و آنگاه حرم خلیفه را که برادرزاده سلطان طغرل بود فرستاد. سلطان به عراق آمد قریش به شام گریخت. بساسیری اهل و عیال و مال خویش را به واسط فرستاد و خویشتن بگریخت. طغرل با اعظام و احترام خلیفه قائم را از حدیثه به بغداد وارد کرد و آنگاه با سپاهی به جستجوی بساسیری بسوی واسط روان گشت در راه واسط به او رسیدو میان ایشان جنگ درگرفت. سرانجام طغرل چیره گشت و بساسیری را گرفته بکشت و سرش را به بغداد فرستاد تا در بازارها بگردانند. قائم به سال 460 هَ. ق. وفات یافت. ( از تجارب السلف ص 253 ) ( از مجمل التواریخ والقصص ص 382و 373 ) ( از تاریخ الخلفاء ص 276، 277، 278، 279، 280 ) ( از حبیب السیر چ خیام ج ص 360، 370، 371 ).بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
۱ - ( اسم ) برخاسته بر پا بپای یا قایم پنجم آسمان . مریخ ۲ - دلاک مالنده با دست ۳ - پاینده دایم باقی . یا قایم بذات . آنکه یا آنچه بخوری خود وجود دارد قایم بنفس مقابل قایم بغیر . یا قایم بغیر . آنکه یا آنچه وجودش بغیر وابسته است مقابل قایم بذات قایم بنفس . یا قایم بنفس . قایم بذات . یا قایم بودن . ثابت بودن استوار بودن پا بر جا بودن ۴ - ( اسم ) برابری دو حریف در بازی ۵ - جعبه شطرنج خریطه شطرنج . ۶ - خانه تحصن شاه شطرنج است چون شاه وقت مغلوبیت بدان خانه رود یا قایم راندن . ۱ - متحصن شدن شاه بازی کن در خانه ای ۲ - زبون شدن مغلوب گشتن . یا به قایم ریختن . عاجز آمدن ۷ - هر یک از چهار دست و پای ستور ۸ - قبضه شمشیر دسته تیغ ۹ - سخت محکم : یک کشیده قایم به صورتش زد ۱٠ - بلند ( آواز ) : مقابل یواش : صدای قایمی کرد ۱۱ - عمود ( خط ).
ساختمانی است نزدیک سامرائ که متوکل عباسی آنرا بنا کرده است .
فرهنگ عمید
۲. پابرجا، استوار، ثابت و برقرار.
۳. پایدار.
۴. لقب امام دوازدهم شیعیان، امام قائم، امام زمان، صاحب الزمان، قائم آل محمد.
۵. [جمع: قوام] [قدیمی، مجاز] اقامۀ کننده حق.
۶. [قدیمی، مجاز] حاضر و آماده برای انجام کاری.
* قائم به ذات: (فلسفه ) آن که یا آنچه به خودی خود وجود دارد و وجودش وابسته نیست: زیرنشین علمت کائنات / ما به تو قائم چو تو قائم به ذات (نظامی۱: ۵ ).
* قائم به غیر: (فلسفه ) آن که یا آنچه وجودش وابسته به غیر است و به غیر بستگی دارد.
* قائم به نفس: (فلسفه ) = * قائم به ذات
* قائم شدن: (مصدر لازم ) [قدیمی] ثابت و استوار شدن، محکم شدن.
* قائم کردن: (مصدر متعدی ) [قدیمی]
۱. برپا داشتن.
۲. ثابت و استوار کردن، محکم کردن.
۳. پنهان کردن.
واژه نامه بختیاریکا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] از القاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
با مراجعه به روایات مربوط به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، می توان گفت: هیچ لقبی به اندازۀ «قائم»، برای آن حضرت مورد استفاده قرار نگرفته است. گویا از آنجا که قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، درخشان ترین فصل زندگی آن حضرت است؛ اتصاف به این صفت و لقب، همواره در کلام معصومان (علیهم السّلام) مورد تصریح قرار گرفته است؛ بنابراین مهم ترین سبب اتصاف به این لقب، آن است که آن بزرگوار، در برابر اوضاع سیاسی و انحرافات دینی و اجتماعی، بزرگ ترین قیام تاریخ را رهبری خواهد کرد. البته می توان تمام امامان (علیهم السّلام) را قائم به حق دانست؛ اما ویژگی های قیام امام مهدی (علیه السلام)، آن حضرت را از دیگر امامان ممتاز ساخته است.
← علت نامگذاری
۱. ↑ شیخ مفید، الارشاد، ص۷۰۴، ح ۲.۲. ↑ طبری،محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص۲۳۹.۳. ↑ الشیخ الصدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۳۷۸.
فرهنگ نامه مهدویت، سلیمیان، خدامراد، ص۳۴۳، برگرفته از مقاله «قیام»
...
با مراجعه به روایات مربوط به حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، می توان گفت: هیچ لقبی به اندازۀ «قائم»، برای آن حضرت مورد استفاده قرار نگرفته است. گویا از آنجا که قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، درخشان ترین فصل زندگی آن حضرت است؛ اتصاف به این صفت و لقب، همواره در کلام معصومان (علیهم السّلام) مورد تصریح قرار گرفته است؛ بنابراین مهم ترین سبب اتصاف به این لقب، آن است که آن بزرگوار، در برابر اوضاع سیاسی و انحرافات دینی و اجتماعی، بزرگ ترین قیام تاریخ را رهبری خواهد کرد. البته می توان تمام امامان (علیهم السّلام) را قائم به حق دانست؛ اما ویژگی های قیام امام مهدی (علیه السلام)، آن حضرت را از دیگر امامان ممتاز ساخته است.
← علت نامگذاری
۱. ↑ شیخ مفید، الارشاد، ص۷۰۴، ح ۲.۲. ↑ طبری،محمد بن جریر، دلائل الامامة، ص۲۳۹.۳. ↑ الشیخ الصدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج۱، ص۳۷۸.
فرهنگ نامه مهدویت، سلیمیان، خدامراد، ص۳۴۳، برگرفته از مقاله «قیام»
...
wikifeqh: قائم_آل_محمّد_ (علیه السّلام)
[ویکی الکتاب] معنی قَائِمٌ: ایستاده -برپا -پا بر جا- ثابت قدم-قیام کننده (کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارس...
معنی زَعِیمٌ: ضامن - عهده دار (زعیم کسی است که قائم به امری و متصدی انجام آن باشد)
معنی قَیِّمُ: پایدار و استوار-قائم (قائم به امر بندگان واین بدان جهت است که این کتاب خیر دنیا و آخرت پیرو خود را تامین و تضمین نموده و قائم بر اصلاح حال معاش و معاد ایشان است .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون ق...
معنی قِیَماً: پایدار و استوار-قائم (قائم به امر بندگان واین بدان جهت است که این دین خیر دنیا و آخرت ملت خود را تامین و تضمین نموده و قائم بر اصلاح حال معاش و معاد ایشان است .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیا...
معنی قَیِّمَةٌ: پایدار و استوار-قائم (قائم به امر بندگان واین بدان جهت است که این کتاب خیر دنیا و آخرت پیرو خود را تامین و تضمین نموده و قائم بر اصلاح حال معاش و معاد ایشان است .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون ق...
معنی قِیَامٌ: ایستادن(وقتی که مصدر است نظیرعبارت " فَمَا ﭐسْتَطَاعُواْ مِن قِیَامٍ ") - ایستاده ها (جمع قائم در عبارت "ثم نفخ فیه اخری فاذا هم قیام ینظرون ")
معنی قَوَّامِینَ: بسیار قیام کنندگان - بسیاربر پا دارندگان(کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارسی هم ...
معنی وَکِیل: وکیل - کار ساز (کلمه وکیل از وکالت است که به معنای تسلط بر امری است که مربوط به غیر شخص وکیل است ، ولی وکیل قائم به آن امر و مباشر در آن است ، توکیل کردن دیگری هم بهمین معنا است که او را در کاری تسلط دهد تا او بجای خودش آن کار را انجام دهد ، و توکل ...
معنی بَعْلِهَا: شوهرش(کلمه بعل به معنای شوهر و یا به عبارتی دیگر همسر زن است و معنای اصلی این کلمه کسی است که قائم به امری بوده و در آن امر بی نیاز از غیر باشد ، مثلا به درخت خرمایی که بی نیاز از آبیاری با آب نهر و چشمه است و به آب باران اکتفاء میکند بعل میگویند و ن...
معنی بَعْلِی: شوهرم(کلمه بعل به معنای شوهر و یا به عبارتی دیگر همسر زن است و معنای اصلی این کلمه کسی است که قائم به امری بوده و در آن امر بی نیاز از غیر باشد ، مثلا به درخت خرمایی که بی نیاز از آبیاری با آب نهر و چشمه است و به آب باران اکتفاء میکند بعل میگویند و ن...
ریشه کلمه:
قوم (۶۶۰ بار)
«قائِم» از مادّه «قیام» اشاره به شهرها و آبادی هایی است که، از اقوام پیشین بر پا مانده اند، مانند سرزمین مصر که جایگاه فرعونیان بود، و پس از غرق شدن این گروه ظالم و ستمگر، همچنان بر جای ماند، (باغ هایش و کشتزارهایش و بسیاری از عمارت های خیره کننده اش).
معنی زَعِیمٌ: ضامن - عهده دار (زعیم کسی است که قائم به امری و متصدی انجام آن باشد)
معنی قَیِّمُ: پایدار و استوار-قائم (قائم به امر بندگان واین بدان جهت است که این کتاب خیر دنیا و آخرت پیرو خود را تامین و تضمین نموده و قائم بر اصلاح حال معاش و معاد ایشان است .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون ق...
معنی قِیَماً: پایدار و استوار-قائم (قائم به امر بندگان واین بدان جهت است که این دین خیر دنیا و آخرت ملت خود را تامین و تضمین نموده و قائم بر اصلاح حال معاش و معاد ایشان است .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیا...
معنی قَیِّمَةٌ: پایدار و استوار-قائم (قائم به امر بندگان واین بدان جهت است که این کتاب خیر دنیا و آخرت پیرو خود را تامین و تضمین نموده و قائم بر اصلاح حال معاش و معاد ایشان است .قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون ق...
معنی قِیَامٌ: ایستادن(وقتی که مصدر است نظیرعبارت " فَمَا ﭐسْتَطَاعُواْ مِن قِیَامٍ ") - ایستاده ها (جمع قائم در عبارت "ثم نفخ فیه اخری فاذا هم قیام ینظرون ")
معنی قَوَّامِینَ: بسیار قیام کنندگان - بسیاربر پا دارندگان(کلمه قیام بر وزن فیعال می باشدو قیام بر هر چیز به معنای درست کردن و حفظ و تدبیر و تربیت و مراقبت و قدرت بر آن است ،چون قیام به معنای ایستادن است ، و عادتا بین ایستادن و مسلط شدن بر کار ملازمه هست ودر فارسی هم ...
معنی وَکِیل: وکیل - کار ساز (کلمه وکیل از وکالت است که به معنای تسلط بر امری است که مربوط به غیر شخص وکیل است ، ولی وکیل قائم به آن امر و مباشر در آن است ، توکیل کردن دیگری هم بهمین معنا است که او را در کاری تسلط دهد تا او بجای خودش آن کار را انجام دهد ، و توکل ...
معنی بَعْلِهَا: شوهرش(کلمه بعل به معنای شوهر و یا به عبارتی دیگر همسر زن است و معنای اصلی این کلمه کسی است که قائم به امری بوده و در آن امر بی نیاز از غیر باشد ، مثلا به درخت خرمایی که بی نیاز از آبیاری با آب نهر و چشمه است و به آب باران اکتفاء میکند بعل میگویند و ن...
معنی بَعْلِی: شوهرم(کلمه بعل به معنای شوهر و یا به عبارتی دیگر همسر زن است و معنای اصلی این کلمه کسی است که قائم به امری بوده و در آن امر بی نیاز از غیر باشد ، مثلا به درخت خرمایی که بی نیاز از آبیاری با آب نهر و چشمه است و به آب باران اکتفاء میکند بعل میگویند و ن...
ریشه کلمه:
قوم (۶۶۰ بار)
«قائِم» از مادّه «قیام» اشاره به شهرها و آبادی هایی است که، از اقوام پیشین بر پا مانده اند، مانند سرزمین مصر که جایگاه فرعونیان بود، و پس از غرق شدن این گروه ظالم و ستمگر، همچنان بر جای ماند، (باغ هایش و کشتزارهایش و بسیاری از عمارت های خیره کننده اش).
wikialkb: قَائِم
[ویکی فقه] قائم (خلیفه عباسی). بیست و ششمین خلیفه ی عباسی، فرزند قادر ملقب به القائم بامراﷲ است که در ذی القعده سال ۳۹۱ متولد شد. او مردی دانشمند و خوش صورت و نیکوسیرت و بااقتدار بود. قادر در سال ۴۱۴ ق پسرش را به جانشینی خود برگزید. قائم که به مدت ۹ سال به همراه پدر در خلافت شرکت داشت، در دادگری و انصاف کوشش فراوانی می کرد. وی مردی فاضل و دانشمند بود و اشعاری زیبا می سرود. مدت خلافت او چهل و چهار سال و دوازده روز(۴۲۲-۴۶۷ ق) بود.
در زمان خلافت قائم در ۴۳۷ ق، «ملک رحیم» واپسین امیرالامرای آل بویه در بغداد به دست طغرل سلجوقی گرفتار و در دِژ تَبَرک زندانی شد و بدین ترتیب نفوذ امرای آل بویه در دربار خلافت به پایان رسید.
رویدادهای مهم در دوران خلافت قائم بامرالله
• رونق دولت عباسیان• انقراض دولت آل بویه• تأسیس دولت سلجوقی• شورش شافعیان• شورش حنبلیان• شورش مردم بغداد به گلایه از ستم و بیداد سپاهیان طغرل• شورش بساسیری
دربار قائم و سلجوقیان
مقارن ورود طغرل به بغداد، اختیار کارها در دربار قایم در دست نوکرانی از غلامان پیشین بهاءالدوله دیلمی، به نام ابوالحارث ارسلان بساسیری بود که سرکرده و فرمانده لشکریان ترک نیز بود و خلیفه در برابر او و یارانش، نیرو و توانی نداشت به ویژه از سال ۴۴۶ ق به بعد که پنهانی با مستنصر فاطمی علیه خلیفه سازش هایی در نهان کرده بود. از این رو، پایان بخشیدن به کار بساسیری و نفوذ وی در بغداد کار آسانی نبود. طغرل به مدت ۱۳ ماه در بغداد ماند و به فرمان خلیفه قایم در روز جمعه، هشت روز مانده به آخر ماه مبارک رمضان سال ۴۴۷ ق/۱۶ دسامبر ۱۰۵۵ م، در بغداد به نام خلیفه خطبه خواند. خلیفه دختر داود، برادر طغرل و خواهر اَلپ اَرسلان را به همسری گرفت، به این ترتیب بین دو خاندان سلجوقی و عباسی پیوند خویشاوندی برقرار شد.
پایان خلافت قائم بامرالله
...
در زمان خلافت قائم در ۴۳۷ ق، «ملک رحیم» واپسین امیرالامرای آل بویه در بغداد به دست طغرل سلجوقی گرفتار و در دِژ تَبَرک زندانی شد و بدین ترتیب نفوذ امرای آل بویه در دربار خلافت به پایان رسید.
رویدادهای مهم در دوران خلافت قائم بامرالله
• رونق دولت عباسیان• انقراض دولت آل بویه• تأسیس دولت سلجوقی• شورش شافعیان• شورش حنبلیان• شورش مردم بغداد به گلایه از ستم و بیداد سپاهیان طغرل• شورش بساسیری
دربار قائم و سلجوقیان
مقارن ورود طغرل به بغداد، اختیار کارها در دربار قایم در دست نوکرانی از غلامان پیشین بهاءالدوله دیلمی، به نام ابوالحارث ارسلان بساسیری بود که سرکرده و فرمانده لشکریان ترک نیز بود و خلیفه در برابر او و یارانش، نیرو و توانی نداشت به ویژه از سال ۴۴۶ ق به بعد که پنهانی با مستنصر فاطمی علیه خلیفه سازش هایی در نهان کرده بود. از این رو، پایان بخشیدن به کار بساسیری و نفوذ وی در بغداد کار آسانی نبود. طغرل به مدت ۱۳ ماه در بغداد ماند و به فرمان خلیفه قایم در روز جمعه، هشت روز مانده به آخر ماه مبارک رمضان سال ۴۴۷ ق/۱۶ دسامبر ۱۰۵۵ م، در بغداد به نام خلیفه خطبه خواند. خلیفه دختر داود، برادر طغرل و خواهر اَلپ اَرسلان را به همسری گرفت، به این ترتیب بین دو خاندان سلجوقی و عباسی پیوند خویشاوندی برقرار شد.
پایان خلافت قائم بامرالله
...
wikifeqh: قائم_(خلیفه_عباسی)
[ویکی اهل البیت] قائم(خلیفه عباسی). بیست و ششمین خلیفه ی عباسی، فرزند قادر ملقب به القائم بامراﷲ است که در ذی القعده سال 391 متولد شد. او مردی دانشمند و خوش صورت و نیکوسیرت و بااقتدار بود.
قادر در سال 414 ق پسرش را به جانشینی خود برگزید.
قائم که به مدت 9 سال به همراه پدر در خلافت شرکت داشت، در دادگری و انصاف کوشش فراوانی می کرد. وی مردی فاضل و دانشمند بود و اشعاری زیبا می سرود. مدت خلافت او چهل و چهار سال و دوازده روز(422-467 ق) بود.
در زمان خلافت قائم در 437 ق، «ملک رحیم» واپسین امیرالامرای آل بویه در بغداد به دست طغرل سلجوقی گرفتار و در دِژ تَبَرک زندانی شد و بدین ترتیب نفوذ امرای آل بویه در دربار خلافت به پایان رسید.
مقارن ورود طغرل به بغداد، اختیار کارها در دربار قایم در دست نوکرانی از غلامان پیشین بهاءالدوله دیلمی، به نام ابوالحارث ارسلان بساسیری بود که سرکرده و فرمانده لشکریان ترک نیز بود و خلیفه در برابر او و یارانش، نیرو و توانی نداشت به ویژه از سال 446 ق به بعد که پنهانی با مستنصر فاطمی علیه خلیفه سازش هایی در نهان کرده بود.
از این رو، پایان بخشیدن به کار بساسیری و نفوذ وی در بغداد کار آسانی نبود.
طغرل به مدت 13 ماه در بغداد ماند و به فرمان خلیفه قایم در روز جمعه، هشت روز مانده به آخر ماه مبارک رمضان سال 447 ق/16 دسامبر 1055 م، در بغداد به نام خلیفه خطبه خواند.
خلیفه دختر داود، برادر طغرل و خواهر اَلپ اَرسلان را به همسری گرفت، به این ترتیب بین دو خاندان سلجوقی و عباسی پیوند خویشاوندی برقرار شد.
قادر در سال 414 ق پسرش را به جانشینی خود برگزید.
قائم که به مدت 9 سال به همراه پدر در خلافت شرکت داشت، در دادگری و انصاف کوشش فراوانی می کرد. وی مردی فاضل و دانشمند بود و اشعاری زیبا می سرود. مدت خلافت او چهل و چهار سال و دوازده روز(422-467 ق) بود.
در زمان خلافت قائم در 437 ق، «ملک رحیم» واپسین امیرالامرای آل بویه در بغداد به دست طغرل سلجوقی گرفتار و در دِژ تَبَرک زندانی شد و بدین ترتیب نفوذ امرای آل بویه در دربار خلافت به پایان رسید.
مقارن ورود طغرل به بغداد، اختیار کارها در دربار قایم در دست نوکرانی از غلامان پیشین بهاءالدوله دیلمی، به نام ابوالحارث ارسلان بساسیری بود که سرکرده و فرمانده لشکریان ترک نیز بود و خلیفه در برابر او و یارانش، نیرو و توانی نداشت به ویژه از سال 446 ق به بعد که پنهانی با مستنصر فاطمی علیه خلیفه سازش هایی در نهان کرده بود.
از این رو، پایان بخشیدن به کار بساسیری و نفوذ وی در بغداد کار آسانی نبود.
طغرل به مدت 13 ماه در بغداد ماند و به فرمان خلیفه قایم در روز جمعه، هشت روز مانده به آخر ماه مبارک رمضان سال 447 ق/16 دسامبر 1055 م، در بغداد به نام خلیفه خطبه خواند.
خلیفه دختر داود، برادر طغرل و خواهر اَلپ اَرسلان را به همسری گرفت، به این ترتیب بین دو خاندان سلجوقی و عباسی پیوند خویشاوندی برقرار شد.
wikiahlb: قائم(خلیفه_عباسی)
دانشنامه عمومی
قائم (بمب). بمب قائم گونه ای از بمب های هدایت شونده مینیاتوری است که برای استفاده در پهپادهای رزمی بکار می رود. این بمب که می توان آن را توسعه یافته خانواده بمب های سدید دانست در ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ و همزمان با افتتاح خط تولید پهپاد مهاجر ۶ رونمایی شد. [ ۲] قائم به دو نوع سرجنگی اپتیکی و حرارتی مجهز است و در حال حاضر بر روی پهپادهای مهاجر ۶، شاهد ۱۲۹ و کمان ۱۲ نصب می شود، [ ۳] اما توانایی نصب و پرتاب از انواع بالگردها و جنگنده های سرنشین دار را نیز دارد. [ ۴] این بمب ها در سه نوع قائم ۱، قائم ۵ و قائم ۹ توسعه یافته است که نوع اول با وزن کمتر مخصوص پهپادهایی با ابعاد کوچک و توان کم حمل مهمات مانند ابابیل می شود. نوع دوم با سرجنگی بزرگ تر برای پهپادهای سنگین تر مهاجر و شاهد آماده شده و در نهایت نوع سوم برای پرتاب از جنگنده های سرنشین دار به کار می رود. [ ۵] [ ۶]
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تیر ۱۳۹۸ در عملیات رزمی در کردستان عراق را با استفاده از بمب های قائم که با پهپادهای مهاجر ۶ حمل می گردید مورد حمله قرار داد. [ ۷]
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تیر ۱۳۹۸ در عملیات رزمی در کردستان عراق را با استفاده از بمب های قائم که با پهپادهای مهاجر ۶ حمل می گردید مورد حمله قرار داد. [ ۷]
wiki: قائم (بمب)
قائم (شهر). قائم ( به عربی: القائم ) شهری در استان انبار کشور عراق است که در سرشماری سال ۲۰۰۸ میلادی، ۱۸۰٬۷۰۰ نفر جمعیت داشته است. [ ۱]
القائم اولین شهری بود که داعش در عراق در سال ۲۰۱۴ آنرا تصرف کرده بود و در نهایت نیروهای عراقی در سال ۲۰۱۷ این شهر را از پیکارجویان داعش پس گرفتند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفالقائم اولین شهری بود که داعش در عراق در سال ۲۰۱۴ آنرا تصرف کرده بود و در نهایت نیروهای عراقی در سال ۲۰۱۷ این شهر را از پیکارجویان داعش پس گرفتند.
wiki: قائم (شهر)
جدول کلمات
مترادف ها
راست، صحیح، درست، واقعی، بجا، محقق، ذیحق، درست کار، قائم
راست، درست، عمودی، نیکو کار، راد، درست کار، قائم
راست، قائم
مستقیم، سر راست، قائم، خوش هیکل، شرافتمند
متعامد، قائم، راست گوشه
پیشنهاد کاربران
صاف
پابرجا
قائم: همتای پارسی این واژه ی عربی، این است:
استاک astāk ( پهلوی )
استاک astāk ( پهلوی )
قائم یک موشک نیمه سنگین هدایت شونده ساخت ایران است که قادر است اهداف هوایی با سرعت کم و ارتفاع پایین به خصوص بالگردهای تهاجمی مجهز به سطوح مقاوم شبه زره را منهدم کند. خط تولید این موشک با حضور احمد وحیدی در دههٔ فجر سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید.
... [مشاهده متن کامل]
به نظر می رسد این سلاح بر اساس موشک های ضدزره طوفان که خود برگرفته از موشک های ضدتانک تاو هستند طراحی و ساخته شده است. این نوع موشک، قابلیت شلیک از سطح و همین طور شلیک از بالگرد را دارد. این موشک ضدزره، توانایی انهدام اهداف با سرعت کم و ارتفاع پایین را دارد. از مشخصات فنی این موشک، اطلاعاتی منتشر نشده است، اما با توجه به عکس های منتشر شده از آن و ظاهر فیزیکی اش، طولی نزدیک به ۱۲۰ سانتی متر، وزنی بالغ بر ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم و قطری نزدیک به ۱۵۰ سانتی متر دارد. از آنجا که برد موشک طوفان، ۳۸۵۰ متر است، احتمال می رود این موشک نیز به همین مقدار برد داشته باشد.
موشک هدایت شوندهٔ ضدبالگرد قائم دارای قابلیت هدایت توسط پرتوهای لیزر و مقاوم در مقابل جنگ الکترونیک و ایجاد اختلالات عملکرد از جانب دشمن است.
خط تولید این موشک با حضور احمد وحیدی در دههٔ فجر سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. این موشک ها به طور انبوه توسط جمهوری اسلامی ایران تولید می شود.
... [مشاهده متن کامل]
به نظر می رسد این سلاح بر اساس موشک های ضدزره طوفان که خود برگرفته از موشک های ضدتانک تاو هستند طراحی و ساخته شده است. این نوع موشک، قابلیت شلیک از سطح و همین طور شلیک از بالگرد را دارد. این موشک ضدزره، توانایی انهدام اهداف با سرعت کم و ارتفاع پایین را دارد. از مشخصات فنی این موشک، اطلاعاتی منتشر نشده است، اما با توجه به عکس های منتشر شده از آن و ظاهر فیزیکی اش، طولی نزدیک به ۱۲۰ سانتی متر، وزنی بالغ بر ۱۸ تا ۲۰ کیلوگرم و قطری نزدیک به ۱۵۰ سانتی متر دارد. از آنجا که برد موشک طوفان، ۳۸۵۰ متر است، احتمال می رود این موشک نیز به همین مقدار برد داشته باشد.
موشک هدایت شوندهٔ ضدبالگرد قائم دارای قابلیت هدایت توسط پرتوهای لیزر و مقاوم در مقابل جنگ الکترونیک و ایجاد اختلالات عملکرد از جانب دشمن است.
خط تولید این موشک با حضور احمد وحیدی در دههٔ فجر سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسید. این موشک ها به طور انبوه توسط جمهوری اسلامی ایران تولید می شود.
واژه قائم
معادل ابجد 142
تعداد حروف 4
تلفظ qā'em
نقش دستوری صفت
ترکیب ( اسم، صفت ) [عربی] ‹قایم›
آواشناسی qA'em
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
معادل ابجد 142
تعداد حروف 4
تلفظ qā'em
نقش دستوری صفت
ترکیب ( اسم، صفت ) [عربی] ‹قایم›
آواشناسی qA'em
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
*The title of the twelfth Shia Imam; the Imam qā'em
Qā'im ( قائم ) is a term in Islamic eschatology that refers to a messianic figure who will arise in the end times to establish justice and rid the world of tyranny and oppression. In Shia Islam, the Qā'im is believed to be the twelfth Imam, known as Imam al - Mahdi, who is in occultation and will reappear as the promised savior. Muslims believe that Imam al - Mahdi will bring about a period of peace, justice, and harmony before the Day of Judgment. The concept of the Qā'im is central to Shia belief in the return of the Imam to establish divine justice on Earth.
... [مشاهده متن کامل]
Qā'im ( قائم ) is a term in Islamic eschatology that refers to a messianic figure who will arise in the end times to establish justice and rid the world of tyranny and oppression. In Shia Islam, the Qā'im is believed to be the twelfth Imam, known as Imam al - Mahdi, who is in occultation and will reappear as the promised savior. Muslims believe that Imam al - Mahdi will bring about a period of peace, justice, and harmony before the Day of Judgment. The concept of the Qā'im is central to Shia belief in the return of the Imam to establish divine justice on Earth.
... [مشاهده متن کامل]
سلیم
قائم: واژه ای اربی ست و با برپاکننده رستاخیز در فارسی برابری دارد.
قائم: واژه ای اربی ست و با برپاکننده رستاخیز در فارسی برابری دارد.
سلیم
قائم: ایستاده، پنهان
وقتی می گوییم قائم آل محمد یعنی پنهان خاندان محمد که منظور امام دوازدهم در شیعیان دوازده امامی ست ولی در شیعه ی اسماعیلی که به امام آشکار باور دارند یعنی ایستاده خاندان محمد
قائم: ایستاده، پنهان
وقتی می گوییم قائم آل محمد یعنی پنهان خاندان محمد که منظور امام دوازدهم در شیعیان دوازده امامی ست ولی در شیعه ی اسماعیلی که به امام آشکار باور دارند یعنی ایستاده خاندان محمد
قائم:مُسلّط ومُجری باتمام علم و حکمت وقوی وامکانات. . . بدون قصور یا مکث یا خستگی . . .
قائِماً بِالْقِسْطِ : هم برای الله المُقسط العدل مصداقیت دارد وهم برای انبیاء واولیاء وعباد الله الصالحین میباشد.
... [مشاهده متن کامل]
قرآن بلاغت وفصاحت ومُبین به حواشی لغت نمیپردازد؛ لذا نفرمود :قائِماً هو و قائمین هُم بِالْقِسْطِ .
ضمنا: قسط اجراء عدالت هست نه خود عدل.
قائم: تداوم بدون خستگی و بدون مکث و بدون تعلُّل؛ وإصرار وتأکید بر إجراء وتنفیذ قسط را میباشد؛ که بر عهده مسلمانان عادی برنمیاد. ( شانه خالی نمیکند ) .
أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِما فی صُحُفِ مُوسی وَ إِبْراهیمَ الَّذی وَفَّی
أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری!
به واژه "وزر" مراجعه کنید.
قائِماً بِالْقِسْطِ : هم برای الله المُقسط العدل مصداقیت دارد وهم برای انبیاء واولیاء وعباد الله الصالحین میباشد.
... [مشاهده متن کامل]
قرآن بلاغت وفصاحت ومُبین به حواشی لغت نمیپردازد؛ لذا نفرمود :قائِماً هو و قائمین هُم بِالْقِسْطِ .
ضمنا: قسط اجراء عدالت هست نه خود عدل.
قائم: تداوم بدون خستگی و بدون مکث و بدون تعلُّل؛ وإصرار وتأکید بر إجراء وتنفیذ قسط را میباشد؛ که بر عهده مسلمانان عادی برنمیاد. ( شانه خالی نمیکند ) .
أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِما فی صُحُفِ مُوسی وَ إِبْراهیمَ الَّذی وَفَّی
أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری!
به واژه "وزر" مراجعه کنید.
ایستاده . . برپا . . برقرار . . استوار . . محکم . . سیخ . .
قائم در ریاضیات به معنای عمودی است
برابر این معنا در فارسی واژه "هَج" است.
منبع: واژه نامه لغت فرس اسدی طوسی
برابر این معنا در فارسی واژه "هَج" است.
منبع: واژه نامه لغت فرس اسدی طوسی
قائم در ریاضیات به معنای عمودی است.
برابر این معنا را در فارسی می توان "ناوُریب" نامید. وُریب در فارسی همان اُریب به معنای کج است. ( منبع: واژه نامه لغت فرس اسدی طوسی )
برابر این معنا را در فارسی می توان "ناوُریب" نامید. وُریب در فارسی همان اُریب به معنای کج است. ( منبع: واژه نامه لغت فرس اسدی طوسی )
قائم در فرهنگ فارسی عمید:
. ایستاده.
۲. پابرجا؛ استوار؛ ثابت و برقرار.
۳. پایدار.
۴. لقب امام دوازدهم شیعیان؛ امام قائم؛ امام زمان؛ صاحب الزمان؛ قائم آل محمد.
۵. [جمع: قوام] [قدیمی، مجاز] اقامۀ کننده حق.
... [مشاهده متن کامل]
۶. [قدیمی، مجاز] حاضر و آماده برای انجام کاری.
〈 قائم به ذات: ( فلسفه ) آن که یا آنچه به خودی خود وجود دارد و وجودش وابسته نیست: ♦ زیرنشین علمت کائنات / ما به تو قائم چو تو قائم به ذات ( نظامی۱: ۵ ) .
〈 قائم به غیر: ( فلسفه ) آن که یا آنچه وجودش وابسته به غیر است و به غیر بستگی دارد.
〈 قائم به نفس: ( فلسفه ) = 〈 قائم به ذات
〈 قائم شدن: ( مصدر لازم ) [قدیمی] ثابت و استوار شدن؛ محکم شدن.
〈 قائم کردن: ( مصدر متعدی ) [قدیمی]
۱. برپا داشتن.
۲. ثابت و استوار کردن؛ محکم کردن.
۳. پنهان کردن.
. ایستاده.
۲. پابرجا؛ استوار؛ ثابت و برقرار.
۳. پایدار.
۴. لقب امام دوازدهم شیعیان؛ امام قائم؛ امام زمان؛ صاحب الزمان؛ قائم آل محمد.
۵. [جمع: قوام] [قدیمی، مجاز] اقامۀ کننده حق.
... [مشاهده متن کامل]
۶. [قدیمی، مجاز] حاضر و آماده برای انجام کاری.
〈 قائم به ذات: ( فلسفه ) آن که یا آنچه به خودی خود وجود دارد و وجودش وابسته نیست: ♦ زیرنشین علمت کائنات / ما به تو قائم چو تو قائم به ذات ( نظامی۱: ۵ ) .
〈 قائم به غیر: ( فلسفه ) آن که یا آنچه وجودش وابسته به غیر است و به غیر بستگی دارد.
〈 قائم به نفس: ( فلسفه ) = 〈 قائم به ذات
〈 قائم شدن: ( مصدر لازم ) [قدیمی] ثابت و استوار شدن؛ محکم شدن.
〈 قائم کردن: ( مصدر متعدی ) [قدیمی]
۱. برپا داشتن.
۲. ثابت و استوار کردن؛ محکم کردن.
۳. پنهان کردن.
چرا با شنیدن نام ' قائم ' باید از جایِ خود, برخیزیم ؟
می دانیم که هر امامی ، یک اسم اصلی دارد و چند لقب نیز دارد.
نام اصلیِ امام زمان عج ، ( م ح م د ) است. و یکی از القاب مبارک ایشان ، قائم است.
... [مشاهده متن کامل]
اکنون سوال این است که : چه الزامی دارد که هنگام شنیدن این لقب حضرت، حتما باید از جای خود برخیزیم و دست بر سینه گذاریم و ادای احترام کنیم ؟
جواب :
در پاسخ به سوال مذکور، می توان ۳ علت را بیان نمود:
۱. کلمه ی قائم، اسم فاعل از ماده ی قام ، به معنای برخاست ، است. پس انتساب لقب قائم بر حضرت مهدی عج، اشاره به قیام جهانی و ظهور ایشان، به اذن پروردگار دارد. بنابراین ما با شنیدن این لقب از ایشان، برمی خیزیم، تا با تمرین این عمل، یک نوع آمادگی در خود ایجاد کنیم. که هنگام ظهور حضرت نیز از جا برخیزیم و در رکاب امام زمان و گوش به فرمان ایشان ، حرکت کنیم.
۲. ما این عمل را از یازده امام خود یاد گرفته ایم و الگوبرداری نموده ایم. که هرگاه نام مبارک حضرت مهدی عج ، برده می شود، به احترام ایشان و آموزش به شیعیان، از جای برمی خواستند و دستان خود را بر سر می گذاشتند و می فرمودند: اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه.
۳. امام صادق علیه السلام در پاسخ به این سوال فرمودند: چون غیبت امام زمان عج ، طولانی است و امام از شدت محبتی که به دوستداران خود دارد، هر زمان که شخصی او را یاد کند، نگاهی به او می نماید و سزاوار است که یاد کننده ، به جهت احترام و تعظیم، از جای خود برخیزد. ( منتخب الاثر، صفحه ۵ )
می دانیم که هر امامی ، یک اسم اصلی دارد و چند لقب نیز دارد.
نام اصلیِ امام زمان عج ، ( م ح م د ) است. و یکی از القاب مبارک ایشان ، قائم است.
... [مشاهده متن کامل]
اکنون سوال این است که : چه الزامی دارد که هنگام شنیدن این لقب حضرت، حتما باید از جای خود برخیزیم و دست بر سینه گذاریم و ادای احترام کنیم ؟
جواب :
در پاسخ به سوال مذکور، می توان ۳ علت را بیان نمود:
۱. کلمه ی قائم، اسم فاعل از ماده ی قام ، به معنای برخاست ، است. پس انتساب لقب قائم بر حضرت مهدی عج، اشاره به قیام جهانی و ظهور ایشان، به اذن پروردگار دارد. بنابراین ما با شنیدن این لقب از ایشان، برمی خیزیم، تا با تمرین این عمل، یک نوع آمادگی در خود ایجاد کنیم. که هنگام ظهور حضرت نیز از جا برخیزیم و در رکاب امام زمان و گوش به فرمان ایشان ، حرکت کنیم.
۲. ما این عمل را از یازده امام خود یاد گرفته ایم و الگوبرداری نموده ایم. که هرگاه نام مبارک حضرت مهدی عج ، برده می شود، به احترام ایشان و آموزش به شیعیان، از جای برمی خواستند و دستان خود را بر سر می گذاشتند و می فرمودند: اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه.
۳. امام صادق علیه السلام در پاسخ به این سوال فرمودند: چون غیبت امام زمان عج ، طولانی است و امام از شدت محبتی که به دوستداران خود دارد، هر زمان که شخصی او را یاد کند، نگاهی به او می نماید و سزاوار است که یاد کننده ، به جهت احترام و تعظیم، از جای خود برخیزد. ( منتخب الاثر، صفحه ۵ )
یعنی ثابت یا بدون تغییر یا یکنواخت یا به یک صورت نواختن.
مثلا جمله ی عربی " زید قایم " یعنی "فزونی یا رشد بدون
تغییر " .
مثلا جمله ی عربی " زید قایم " یعنی "فزونی یا رشد بدون
تغییر " .
استوار . ایستاده
از القاب مشترک امامان شیعه مباشد.
یعنی همه آنها قائم به امر خدا برای دین میباشند.
یعنی همه آنها قائم به امر خدا برای دین میباشند.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)