[ویکی نور] فی ظلال القرآن. فی ظلال القرآن اثر سید قطب به زبان عربی می باشد.
این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی، حرکتی و تربیتی است که مؤلف آن به مفسّری مجدّد با سیاق تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشوایان و اندیشوران اصیل حرکت اسلامی معاصر است. بنابراین تکرار مکررات فراوانی که در سایر تفاسیر ملاحظه می گردد، در این تفسیر جایی ندارد و در بسیاری از موارد، دارای مباحثی بکر و بدیع است. شخص مؤلف تمام تجربۀ قرآنی اش و نیز رهیافت تفسیری اش را در مقدمۀ «فی ظلال» چنین خلاصه می کند:
در پرتو قرآن زیستم تا هستی را بسی فراخ تر از بسیاری از ظواهر مشهودش ببینم، بزرگ تر در حقیقت و بزرگ تر در تعدّد جوانبش...، در سایۀ قرآن بازیافتم که تصادف بی بصیرت را در عرصۀ هستی جایی نیست...
محمّد قطب برادر دانشور مؤلف «فی ظلال» در چند سطری که در آغاز تفسیر آمده است می نویسد: فی ظلال القرآن کتابی است که نگارنده اش با روح، اندیشه، شعور و همۀ هستی اش با آن زندگی کرد... و گزیدۀ تجربۀ زنده اش در عالم ایمان را با آن به راز نهاد.
تفسیر «فی ظلال القرآن» در دو مرحله شکل یافت. باری هنگامی که سیّد قطب هنوز پای در میدان جهاد، حرکت و دعوت نگذاشته بود و بیش تر از دیدگاه نکات ادبی به قرآن می نگریست؛ و دیگر بار وقتی که همۀ وجود پیام قرآنی را بازیافت و به صورت عملی به حرکت، تربیت و دعوت ملتزم گشت.
نخستین مرحلۀ پیدایی «فی ظلال» به سال 1951 در مجلۀ «المسلمون» برمی گردد که سعید رمضان منتشر کنندۀ این مجله از مرحوم شهید سیّد قطب خواست تا به گونۀ پیوسته نوشتاری در آن مجله داشته باشد و سیّد نیز پذیرفت که مباحثی در تفسیر قرآن با عنوان «فی ظلال القرآن» بنویسد.
این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی، حرکتی و تربیتی است که مؤلف آن به مفسّری مجدّد با سیاق تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشوایان و اندیشوران اصیل حرکت اسلامی معاصر است. بنابراین تکرار مکررات فراوانی که در سایر تفاسیر ملاحظه می گردد، در این تفسیر جایی ندارد و در بسیاری از موارد، دارای مباحثی بکر و بدیع است. شخص مؤلف تمام تجربۀ قرآنی اش و نیز رهیافت تفسیری اش را در مقدمۀ «فی ظلال» چنین خلاصه می کند:
در پرتو قرآن زیستم تا هستی را بسی فراخ تر از بسیاری از ظواهر مشهودش ببینم، بزرگ تر در حقیقت و بزرگ تر در تعدّد جوانبش...، در سایۀ قرآن بازیافتم که تصادف بی بصیرت را در عرصۀ هستی جایی نیست...
محمّد قطب برادر دانشور مؤلف «فی ظلال» در چند سطری که در آغاز تفسیر آمده است می نویسد: فی ظلال القرآن کتابی است که نگارنده اش با روح، اندیشه، شعور و همۀ هستی اش با آن زندگی کرد... و گزیدۀ تجربۀ زنده اش در عالم ایمان را با آن به راز نهاد.
تفسیر «فی ظلال القرآن» در دو مرحله شکل یافت. باری هنگامی که سیّد قطب هنوز پای در میدان جهاد، حرکت و دعوت نگذاشته بود و بیش تر از دیدگاه نکات ادبی به قرآن می نگریست؛ و دیگر بار وقتی که همۀ وجود پیام قرآنی را بازیافت و به صورت عملی به حرکت، تربیت و دعوت ملتزم گشت.
نخستین مرحلۀ پیدایی «فی ظلال» به سال 1951 در مجلۀ «المسلمون» برمی گردد که سعید رمضان منتشر کنندۀ این مجله از مرحوم شهید سیّد قطب خواست تا به گونۀ پیوسته نوشتاری در آن مجله داشته باشد و سیّد نیز پذیرفت که مباحثی در تفسیر قرآن با عنوان «فی ظلال القرآن» بنویسد.
wikinoor: فی_ظلال_القرآن
[ویکی فقه] فی ظلال القرآن (کتاب). فی ظلال القرآن ،تالیف سید بن قطب بن ابراهیم شاذلی است.
این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی، حرکتی و تربیتی است که مؤلف آن به مفسری مجدد با سیاق تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشوایان و اندیشوران اصیل حرکت اسلامی معاصر است. بنابراین تکرار مکررات فراوانی که در سایر تفاسیر ملاحظه می گردد، در این تفسیر جایی ندارد و در بسیاری از موارد، عرضه دارنده مباحثی بکر و بدیع است. شخص مؤلف تمام تجربه قرآنی اش و نیز رهیافت تفسیری اش را در مقدمه «فی ظلال» چنین خلاصه می کند:در پرتو قرآن زیستم تا هستی را بسی فراخ تر از بسیاری از ظواهر مشهودش ببینم، بزرگ تر در حقیقت و بزرگ تر در تعدد جوانبش... ، در سایه قرآن بازیافتم که تصادف بی بصیرت را در عرصه هستی جایی نیست...
تفسیر محصول زندگی در پرتو قرآن
محمد قطب برادر دانشور مؤلف «فی ظلال» در چند سطری که در آغاز تفسیر آمده است می نویسد: فی ظلال القرآن کتابی است که نگارنده اش با روح، اندیشه ، شعور و همه هستی اش با آن زندگی کرد... و گزیده تجربه زنده اش در عالم ایمان را با آن به راز نهاد. تفسیر «فی ظلال القرآن» در دو مرحله شکل یافت. باری هنگامی که سید قطب هنوز پای در میدان جهاد، حرکت و دعوت نگذاشته بود و بیش تر از دیدگاه نکات ادبی به قرآن می نگریست، و دیگر بار وقتی که همه وجود پیام قرآنی را بازیافت و به صورت عملی به حرکت، تربیت و دعوت ملتزم گشت.
تاریخ نگارش
نخستین مرحله پیدایی «فی ظلال» به سال ۱۹۵۱ در مجله «المسلمون» برمی گردد که سعید رمضان منتشر کننده این مجله از مرحوم شهید سید قطب خواست تا به گونه پیوسته نوشتاری در آن مجله داشته باشد و سید نیز پذیرفت که مباحثی در تفسیر قرآن با عنوان «فی ظلال القرآن» بنویسد.در نتیجه تا آیه ۱۰۳ سوره مبارکه بقره، شرح پیش گفته در مجله «المسلمون» منتشر شد و پس از آن سید قطب تصمیم گرفت عنوان دیگری را برای مقالات خویش در این مجله برگزیند. به خوانندگان وعده داد که به همین ترتیب، تفسیر سی جزء قرآن کریم را در سی بخش منتشر خواهد کرد. از آن تاریخ «فی ظلال» از مجله «المسلمون» درآمد و سرنوشتی دیگر یافت. پیرو وعده قبلی، نخستین جزء از آن در اکتبر ۱۹۵۲ توسط دارالکتب العربیة در قاهره منتشر شد و پس از آن هر دو ماه یک جزء عرضه می شد. این سیر تا جزء شانزدهم قرآن کریم ادامه یافت.بعد از انتشار جزء شانزدهم سید قطب دستگیر و راهی زندان شد، در هفته های نخست به سبب آزارهای روحی و جسمی که می دید، نتوانست کارش را در زندان ادامه دهد. در نتیجه ناشر که قرارداد تفسیر تمامی قرآن مجید را تا پایان با او داشت، از دولت وقت به دادگاه برای جبران خسارت مالی خود شکایت برد و در نهایت دولت توافق کرد که سید قطب در زندان تفسیر را به پایان رساند. در پایان دهه پنجاه میلادی تالیف «فی ظلال» در زندان پایان یافت.
مرحله دوم تفسیر
...
این تفسیر در میان تفسیرهای قرآن کریم دارای رویکردی سیاسی، اجتماعی، حرکتی و تربیتی است که مؤلف آن به مفسری مجدد با سیاق تفسیری نوینی شهرت دارد و یکی از پیشوایان و اندیشوران اصیل حرکت اسلامی معاصر است. بنابراین تکرار مکررات فراوانی که در سایر تفاسیر ملاحظه می گردد، در این تفسیر جایی ندارد و در بسیاری از موارد، عرضه دارنده مباحثی بکر و بدیع است. شخص مؤلف تمام تجربه قرآنی اش و نیز رهیافت تفسیری اش را در مقدمه «فی ظلال» چنین خلاصه می کند:در پرتو قرآن زیستم تا هستی را بسی فراخ تر از بسیاری از ظواهر مشهودش ببینم، بزرگ تر در حقیقت و بزرگ تر در تعدد جوانبش... ، در سایه قرآن بازیافتم که تصادف بی بصیرت را در عرصه هستی جایی نیست...
تفسیر محصول زندگی در پرتو قرآن
محمد قطب برادر دانشور مؤلف «فی ظلال» در چند سطری که در آغاز تفسیر آمده است می نویسد: فی ظلال القرآن کتابی است که نگارنده اش با روح، اندیشه ، شعور و همه هستی اش با آن زندگی کرد... و گزیده تجربه زنده اش در عالم ایمان را با آن به راز نهاد. تفسیر «فی ظلال القرآن» در دو مرحله شکل یافت. باری هنگامی که سید قطب هنوز پای در میدان جهاد، حرکت و دعوت نگذاشته بود و بیش تر از دیدگاه نکات ادبی به قرآن می نگریست، و دیگر بار وقتی که همه وجود پیام قرآنی را بازیافت و به صورت عملی به حرکت، تربیت و دعوت ملتزم گشت.
تاریخ نگارش
نخستین مرحله پیدایی «فی ظلال» به سال ۱۹۵۱ در مجله «المسلمون» برمی گردد که سعید رمضان منتشر کننده این مجله از مرحوم شهید سید قطب خواست تا به گونه پیوسته نوشتاری در آن مجله داشته باشد و سید نیز پذیرفت که مباحثی در تفسیر قرآن با عنوان «فی ظلال القرآن» بنویسد.در نتیجه تا آیه ۱۰۳ سوره مبارکه بقره، شرح پیش گفته در مجله «المسلمون» منتشر شد و پس از آن سید قطب تصمیم گرفت عنوان دیگری را برای مقالات خویش در این مجله برگزیند. به خوانندگان وعده داد که به همین ترتیب، تفسیر سی جزء قرآن کریم را در سی بخش منتشر خواهد کرد. از آن تاریخ «فی ظلال» از مجله «المسلمون» درآمد و سرنوشتی دیگر یافت. پیرو وعده قبلی، نخستین جزء از آن در اکتبر ۱۹۵۲ توسط دارالکتب العربیة در قاهره منتشر شد و پس از آن هر دو ماه یک جزء عرضه می شد. این سیر تا جزء شانزدهم قرآن کریم ادامه یافت.بعد از انتشار جزء شانزدهم سید قطب دستگیر و راهی زندان شد، در هفته های نخست به سبب آزارهای روحی و جسمی که می دید، نتوانست کارش را در زندان ادامه دهد. در نتیجه ناشر که قرارداد تفسیر تمامی قرآن مجید را تا پایان با او داشت، از دولت وقت به دادگاه برای جبران خسارت مالی خود شکایت برد و در نهایت دولت توافق کرد که سید قطب در زندان تفسیر را به پایان رساند. در پایان دهه پنجاه میلادی تالیف «فی ظلال» در زندان پایان یافت.
مرحله دوم تفسیر
...
wikifeqh: فی_ظلال_القرآن_(کتاب)