سید قطب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سید قطب، ابراهیم حسین شاذلی (۱۳۲۴- ۱۳۸۷ ق/ ۱۹۰۶- ۱۹۶۶ م) از ادیبان برجسته و از اندیشمندان و اصلاحگران بزرگ معاصر است.
وی در روستای «موشه» از توابع اسیوط مصر به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل دانشکده دار العلوم، مدرس مدارس وزارت معارف و... و آخر العمل در سال ۱۹۵۳ م به اخوان المسلمین پیوست و بقیه عمرش را در خدمت آن حزب گذراند. سید قطب بیشتر دوران جوانی اش را صرف پژوهشهای ادبی و نقد ادبی کرد و در این باره کتابها و مقالات بسیاری نوشت. وی در دهه چهل به پژوهشهای قرآنی روی آورد و با رویکرد ادبی به پژوهش و تدریس مباحث قرآنی پرداخت.سید بن قطب بن ابراهیم (۱۳۲۴- ۱۳۸۷ ق/ ۱۹۰۶- ۱۹۶۶ م)، از ادیبان برجسته، از اندیشوران و دعوتگران و مدافعان بزرگ عرصه حرکت اسلامی معاصر است ؛ اگر از سال های آغازین زندگانی سید قطب که همچون بسیاری از کودکان آن دیار مشغول حفظ قرآن بود و تمام قرآن را در مدت سه سال، هنگامی که تحصیلات ابتدایی را می گذراند، بگذریم از رویکرد قرآنی آگاهانه سید قطب می توان در دهه چهل سخن گفت. در این دهه به نیت پژوهش های ادبی، در قرآن کریم نظر داشت و همین نگرش ادبی اش بود که او را به راهی آورد که نامش را جاودانه ساخت و گستره ای نوین فراروی او بازگشود. نام و گستره ای که در دیار ما بیش تر از این منظر شناخته شده است. از آن جا بود که پای در وادی دعوت، عمل و جهاد گذاشت و بر همین اساس قرآن خواند و قرآن آموخت تا آن که به یکی از مشعل داران بزرگ نوگرایی و حرکت اسلامی معاصر تبدیل شد و در نهایت پس از چندین بار دستگیری، زندان و شکنجه ، چشم دوخته به همین راه، جان باخت و دانسته های قرآنی او در خون پاکش به بار نشست و افتخار «مفسر شهید» بر کتاب زندگی اش مهر پایان زد. مفسر شهید ما پنجاه و نه سال و دو ماه و بیست روز زندگی کرد و عاقبت به دستور جمال عبد الناصر و حکم فؤاد الدجوی، به دیدار پروردگار خویش شتافت و فکر قرآنی اش استقبال عام یافت و در دل دعوتگران و قرآن انیسان جای گرفت.
آثار
از سید قطب مقالات و کتاب های بسیاری برجای مانده است ؛ از جمله آثار او می توان به تفسیر «فی ظلال القرآن» و «التصویر الفنی فی القرآن» اشاره کرد. نویسنده در کتاب اخیر به معرفی یکی از جوانب اعجاز ادبی قرآن کریم پرداخته است.
منبع
نرم افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

[ویکی نور] سیّد بن قطب بن ابراهیم (1324-1387 ق1906/-1966 م)، از ادیبان برجسته، از اندیشوران و دعوتگران و مدافعان بزرگ عرصۀ حرکت اسلامی معاصر است که در قریۀ موشه از توابع آسیوط دیده به جهان گشود. روزگار جوانی را با اشتغال به اهتمامات ادبی گذراند و مقالات و تألیفات بسیاری در نقد ادبی نوشت.
در این مختصر مجال آن نخواهد بود که پیرامون این دوران از زندگانی سیّد قطب سخن گوییم. تنها موجزی از زندگی و انس قرآنی او را از نظر می گذرانیم.
اگر از سال های آغازین زندگانی سیّد قطب که همچون بسیاری از کودکان آن دیار مشغول حفظ قرآن بود و تمام قرآن را در مدت سه سال، هنگامی که تحصیلات ابتدایی را می گذراند، بگذریم از رویکرد قرآنی آگاهانۀ سیّد قطب می توان در دهۀ چهل سخن گفت. در این دهه به نیّت پژوهش های ادبی، در قرآن کریم نظر داشت و همین نگرش ادبی اش بود که او را به راهی آورد که نامش را جاودانه ساخت و گستره ای نوین فراروی او بازگشود. نام و گستره ای که در دیار ما بیش تر از این منظر شناخته شده است. از آن جا بود که پای در وادی دعوت، عمل و جهاد گذاشت و بر همین اساس قرآن خواند و قرآن آموخت تا آن که به یکی از مشعل داران بزرگ نوگرایی و حرکت اسلامی معاصر تبدیل شد و در نهایت پس از چندین بار دستگیری، زندان و شکنجه، چشم دوخته به همین راه، جان باخت و دانسته های قرآنی او در خون پاکش به بار نشست و افتخار «مفسّر شهید» بر کتاب زندگی اش مهر پایان زد.
از سیّد قطب مقالات و کتاب های بسیاری برجای مانده است که «فی ظلال القرآن» در رأس آن ها جای دارد.
مفسّر شهید ما پنجاه و نه سال و دو ماه و بیست روز زندگی کرد و عاقبت به دستور جمال عبدالناصر و حکم فؤاد الدجوی، به دیدار پروردگار خویش شتافت و فکر قرآنی اش استقبال عام یافت و در دل دعوتگران و قرآن انیسان جای گرفت.

[ویکی فقه] سیّد قطب. سید قطب، ابراهیم حسین شاذلی (۱۳۲۴- ۱۳۸۷ ق/ ۱۹۰۶- ۱۹۶۶ م) از ادیبان برجسته و از اندیشمندان و اصلاحگران بزرگ معاصر است.
وی در روستای «موشه» از توابع اسیوط مصر به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل دانشکده دار العلوم، مدرس مدارس وزارت معارف و... و آخر العمل در سال ۱۹۵۳ م به اخوان المسلمین پیوست و بقیه عمرش را در خدمت آن حزب گذراند. سید قطب بیشتر دوران جوانی اش را صرف پژوهشهای ادبی و نقد ادبی کرد و در این باره کتابها و مقالات بسیاری نوشت. وی در دهه چهل به پژوهشهای قرآنی روی آورد و با رویکرد ادبی به پژوهش و تدریس مباحث قرآنی پرداخت.سید بن قطب بن ابراهیم (۱۳۲۴- ۱۳۸۷ ق/ ۱۹۰۶- ۱۹۶۶ م)، از ادیبان برجسته، از اندیشوران و دعوتگران و مدافعان بزرگ عرصه حرکت اسلامی معاصر است ؛ اگر از سال های آغازین زندگانی سید قطب که همچون بسیاری از کودکان آن دیار مشغول حفظ قرآن بود و تمام قرآن را در مدت سه سال، هنگامی که تحصیلات ابتدایی را می گذراند، بگذریم از رویکرد قرآنی آگاهانه سید قطب می توان در دهه چهل سخن گفت. در این دهه به نیت پژوهش های ادبی، در قرآن کریم نظر داشت و همین نگرش ادبی اش بود که او را به راهی آورد که نامش را جاودانه ساخت و گستره ای نوین فراروی او بازگشود. نام و گستره ای که در دیار ما بیش تر از این منظر شناخته شده است. از آن جا بود که پای در وادی دعوت، عمل و جهاد گذاشت و بر همین اساس قرآن خواند و قرآن آموخت تا آن که به یکی از مشعل داران بزرگ نوگرایی و حرکت اسلامی معاصر تبدیل شد و در نهایت پس از چندین بار دستگیری، زندان و شکنجه ، چشم دوخته به همین راه، جان باخت و دانسته های قرآنی او در خون پاکش به بار نشست و افتخار «مفسر شهید» بر کتاب زندگی اش مهر پایان زد. مفسر شهید ما پنجاه و نه سال و دو ماه و بیست روز زندگی کرد و عاقبت به دستور جمال عبد الناصر و حکم فؤاد الدجوی، به دیدار پروردگار خویش شتافت و فکر قرآنی اش استقبال عام یافت و در دل دعوتگران و قرآن انیسان جای گرفت.

دانشنامه آزاد فارسی

سید قطب (۱۳۲۴ـ۱۳۸۷ق)
(لقب ابراهیم حسین الشاذلی) نـویـسـنـده، قــرآن پژوه و مصلح دینی مصری. پس از گذراندن تحصیلات سنتی، در دارالعلای قاهره ادبیات خواند و در همان دوران کتاب هایی با اندیشه های لیبرال نوشت که بعدها همۀ آن ها را مردود اعلام کرد. در ۱۹۴۹ سفری به امریکا کرد و با مشاهدۀ آنچه زوال اخلاقی در جامعۀ امریکا می نامید، سرخورده از تمدن غرب به مصر بازگشت و به حزب اخوان المسلمین پیوست. در دوران حکومت جمال عبدالناصر، به مدت پنج سال زندانی شد و این زندان به اعدامش منتهی شد. در این دوران افکارش به نحو فزاینده ای رادیکال شد. در آثارش دیالکتیک خردگرا و فصاحت بیان را جمع کرده و اسلام را ایدئولوژی و نظامی جامع الاطراف می داند. در آخرین اثرش، تأکید می کند که مسلمانان در جاهلیت به سر می برند. بسیاری از روشنفکران لیبرال از رهگذر نقد آثار او به نقد بنیادگرایی اسلامی پرداخته اند. مهم ترین اثر او تفسیر فی ظلال القرآن است که با رویکردی سیاسی و اجتماعی نوشته شده و از پرشمارترین کتاب های جهان اسلام است که به برخی زبان های زنده نیز ترجمه شده است. او بخش هایی از این تفسیر را در زندان نوشت. از دیگر آثار اوست: معالم فی الطریق؛ العدالة الاجتماعیة فی القرآن؛ المستقبل لهذا الدین. برخی از آثار او ازجمله جاهلیت قرن بیستم؛ عدالت اجتماعی در قرآن؛ و بخش هایی از تفسیر فی ظلال القرآن به فارسی ترجمه شده است.

پیشنهاد کاربران

بپرس