فورد ماستنگ ( به انگلیسی: Ford Mustang ) که با نام موستانگ نیز شناخته می شود، خودروی ساخته شده توسط کارخانه فورد است. نسل اول این خودرو بر روی پلتفرم نسل دوم فورد فالکون ساخته و در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ به بازار عرضه شد. در حال حاضر ششمین نسل از این مدل به بازار عرضه شده است.
فورد ماستنگ کلاس تازه ای به نام پونی کار یا خودروهای پونی را در آمریکای شمالی ایجاد کرد؛ خودروهای اسپرت کوپه ای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهایی نظیر شورلت کامارو، ای ام سی جاولین و دوج چلنجر از دیگر ماشین ها در کلاس پونی کارز هستند. ماستنگ همچنین الهام بخش طراحی خودروهای اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.
فورد ماستنگ پنج ماه زودتر از آغاز رسمی ساخت خودروهای مدل ۱۹۶۵ به بازار عرضه شد. به همین خاطر به مدل هایی که در این پنج ماه تولید شد لقب «مدل ۱۹۶۴ و نیم» داده اند. ساخت رسمی خودرو از ۹ مارس ۱۹۶۴ در دیربورن در ایالت میشیگان آغاز شد.
گفته می شود نام خودرو توسط جان نجار، طراح خودرو به خاطر علاقه اش به جنگنده های ماستنگ در جنگ جهانی دوم ماستنگ انتخاب شد. جان نجار در سال ۱۹۶۱ با همکاری فیلیپ تی کلاک در طراحی پروتوتایپی همکاری کرد که ماستنگ ۱ نام گرفت. ماستنگ ۱ به طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات متحده آمریکا در واتکینس گلن در نیویورک رونمایی شد. دن گارنی، راننده فرمول یک آن را در پیست راند و رکوردش کمی بیشتر از ماشین های فرمول ۱ بود.
روایت دیگری هم دربارهٔ انتخاب نام ماستنگ وجود دارد. گفته می شود رابرت جی اگرت، مدیر تحقیقات بازار فورد این نام را انتخاب کرد. براساس این روایت آقای اگرت کتاب «ماستنگ ها» نوشته جی. فرانک دوبی را که در سال ۱۹۶۰ چاپ شده بود از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام بخش نام کانسپت جدید فورد شد. او نام ماستنگ را به فهرست نام هایی که دربارهٔ آن بحث بود اضافه کرد و دست آخر این نام با فاصله زیاد انتخاب شد. امتیاز این نام در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز زد و این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی - ۵» در آلمان فروخته شد.
پروژه ساخت ماستنگ با کد تی - ۵ ظرف ۱۸ ماه به مدیریت لی یاکوکا و سرمهندسی دونالد ان فری انجام شد. [ ۱] خودرویی که در این پروژه ساخته شد دو نفره روباز بود و از موتور چهار سیلندر خورجینی آلمانی فورد تانوس استفاده می کرد و در ظاهر بسیار شبیه پونتیاک فیه رو بود. ادعا می شود تصمیم برای ساخت یک ماشین دو نفره به دلیل فروش کم فورد تاندربرد مدل ۱۹۵۵ کنار گذاشته شد. برای بزرگتر کردن بازار این خودرو تصمیم گرفته شد ماشین با ردیف دوم صندلی ساخته شود که جای پای کمی داشت. برای افزایش جای داخل ماشین کمی از فضای صندوق هم کم شده بود.
فورد ماستنگ کلاس تازه ای به نام پونی کار یا خودروهای پونی را در آمریکای شمالی ایجاد کرد؛ خودروهای اسپرت کوپه ای که کاپوتی کشیده و پشت کوتاهی داشتند. خودروهایی نظیر شورلت کامارو، ای ام سی جاولین و دوج چلنجر از دیگر ماشین ها در کلاس پونی کارز هستند. ماستنگ همچنین الهام بخش طراحی خودروهای اسپرت دیگری نظیر تویوتا سلیکا و فورد کاپری هم بود.
فورد ماستنگ پنج ماه زودتر از آغاز رسمی ساخت خودروهای مدل ۱۹۶۵ به بازار عرضه شد. به همین خاطر به مدل هایی که در این پنج ماه تولید شد لقب «مدل ۱۹۶۴ و نیم» داده اند. ساخت رسمی خودرو از ۹ مارس ۱۹۶۴ در دیربورن در ایالت میشیگان آغاز شد.
گفته می شود نام خودرو توسط جان نجار، طراح خودرو به خاطر علاقه اش به جنگنده های ماستنگ در جنگ جهانی دوم ماستنگ انتخاب شد. جان نجار در سال ۱۹۶۱ با همکاری فیلیپ تی کلاک در طراحی پروتوتایپی همکاری کرد که ماستنگ ۱ نام گرفت. ماستنگ ۱ به طور رسمی در ۷ اکتبر ۱۹۶۲ در گرندپری ایالات متحده آمریکا در واتکینس گلن در نیویورک رونمایی شد. دن گارنی، راننده فرمول یک آن را در پیست راند و رکوردش کمی بیشتر از ماشین های فرمول ۱ بود.
روایت دیگری هم دربارهٔ انتخاب نام ماستنگ وجود دارد. گفته می شود رابرت جی اگرت، مدیر تحقیقات بازار فورد این نام را انتخاب کرد. براساس این روایت آقای اگرت کتاب «ماستنگ ها» نوشته جی. فرانک دوبی را که در سال ۱۹۶۰ چاپ شده بود از همسرش هدیه گرفت و بعداً همین نام الهام بخش نام کانسپت جدید فورد شد. او نام ماستنگ را به فهرست نام هایی که دربارهٔ آن بحث بود اضافه کرد و دست آخر این نام با فاصله زیاد انتخاب شد. امتیاز این نام در آلمان در اختیار شرکت کروپ بود و فورد از خرید این امتیاز با قیمت ده هزار دلار سرباز زد و این ماشین تا دسامبر ۱۹۷۸ با نام «تی - ۵» در آلمان فروخته شد.
پروژه ساخت ماستنگ با کد تی - ۵ ظرف ۱۸ ماه به مدیریت لی یاکوکا و سرمهندسی دونالد ان فری انجام شد. [ ۱] خودرویی که در این پروژه ساخته شد دو نفره روباز بود و از موتور چهار سیلندر خورجینی آلمانی فورد تانوس استفاده می کرد و در ظاهر بسیار شبیه پونتیاک فیه رو بود. ادعا می شود تصمیم برای ساخت یک ماشین دو نفره به دلیل فروش کم فورد تاندربرد مدل ۱۹۵۵ کنار گذاشته شد. برای بزرگتر کردن بازار این خودرو تصمیم گرفته شد ماشین با ردیف دوم صندلی ساخته شود که جای پای کمی داشت. برای افزایش جای داخل ماشین کمی از فضای صندوق هم کم شده بود.
wiki: فورد ماستنگ
فورد ماستنگ (نسل اول). فورد ماستنگ ( نسل اول ) ( Ford Mustang ( first generation ) ) خودرویی است که در سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۳در سان خوزه ( کالیفرنیا ) و ونزوئلا تولید شده است.
این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است.
این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است.
wiki: فورد ماستنگ (نسل اول)
فورد ماستنگ (نسل پنجم). فورد ماستَنگ ( نسل پنجم ) ( Ford Mustang ( fifth generation ) ) خودرویی است که در میشیگان و ایالات متحده آمریکا تولید شده است. طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است. که تولید این خودرو را منحصر به فرد کرده است.
wiki: فورد ماستنگ (نسل پنجم)
فورد ماستنگ (نسل چهارم). فورد موستانگ ( نسل چهارم ) ( Ford Mustang ( fourth generation ) ) خودرویی است که در سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۴تولید شده است.
طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است. سیستم جعبه دندهٔ آن ۵، ۵ و ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است. سیستم جعبه دندهٔ آن ۵، ۵ و ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
wiki: فورد ماستنگ (نسل چهارم)
فورد ماستنگ (نسل سوم). فورد موستانگ ( نسل سوم ) ( Ford Mustang ( third generation ) ) خودرویی است که در سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۳در سان خوزه، کالیفرنیا، کاراکاس و ونزوئلا تولید شده است.
طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است.
طراحی آن خودروهای موتور جلو - محور عقب بوده است.
wiki: فورد ماستنگ (نسل سوم)
فورد ماستنگ (نسل ششم). نسل ششم فورد ماستَنگ ( اِس۵۵۰ ) یک خودروی پونی است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ توسط فورد تولید می شد. برخلاف مدل های قبلی ماستَنگ، نسل ششم ماستَنگ شامل سیستم تعلیق عقب کاملاً مستقل در همهٔ مدل ها و همچنین یک موتور ۴ سیلندر ۲٫۳ لیتری اکوبوست توربوشارژ و تزریق مستقیم می شد. ماستَنگ به عنوان خودروی مدل سال ۲۰۱۵ معرفی شد و همزمان بود با پنجاهمین سالگرد فورد ماستَنگ، که به عنوان خودروی مدل سال ۱۹۶۵ در ۱۷ آوریل ۱۹۶۴ معرفی شده بود.
نسل ششم همچنین نخستین سری فورد ماستَنگ بود که در سطح جهانی به بازار عرضه شد و به فروش رسید و نخستین باری بود که ماستَنگ های راست فرمان کارخانه ای علاوه بر مدل های فرمان چپ تولید شدند. این سیاست، بخشی از طرح تجاری "One Ford" بود که برای فورد فیستا، فورد فوکوس، فورد فیوژن / فورد موندئو، فورد اسکیپ / فورد کوگا، فورد اج، فورد ترانسیت کانکت، و فورد ترانسیت و همچنین سایر مدل ها اعمال می شود.
سبک بدنهٔ داخلی ماستَنگ شبیه کابین خلبان هواپیما همراه با افزایش عرض بدنه و کابین بزرگ تر شبیه به فورد جی تی است. این طراحی فضای بیشتری را در عقب خودرو به سرنشینان عقب می دهد. [ ۳]
یک برچسب فلزی روی داشبورد، نشان و آرم فورد ماستَنگ "Running Horse" ( اسب در حال دویدن ) را دارد.
ویژگی های استاندارد تمامی نسل ششم ماستَنگ های فورد عبارت اند از: ورود کلید مجاورتی با سنسورهای لمسی نصب شده در در و ورود بدون کلید، سیستم استارت دکمه ای، استریو AM/FM با پخش کنندهٔ CD/MP3 تک دیسک، نمایشگر LCD رنگی، فورد SYNC. سیستم با تلفن هندزفری بلوتوث و پخش صدای استریو بی سیم A2DP, یواس بی/آی پاد و جک های ورودی صوتی کمکی ۳٫۵ میلی متری، صفحه نمایش اطلاعات درایور LCD رنگی مرکزی، سیستم کنترل کشش الکترونیکی ( ETCS ) ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESCS ) ، سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) ، کیسه هوای SRS نصب شده در جلو و اطراف، تماس خودکار با ۹۱۱ پس از باز شدن کیسهٔ هوا و سیستم دوربین پشتیبان عقب.
ویژگی های اختیاری شامل رادیوی ماهواره ای سیریوس، MyFord Touch ( 2015 ) یا SYNC 3 ( معرفی شده در سال ۲۰۱۶ ) سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهٔ لمسی چندرسانه ای با صفحه نمایش ال سی دی رنگی ۸ اینچی، ادغام گوشی های هوشمند، ادغام اپلیکیشن، پشتیبانی از کارپلی اَپل و اندروید اوتو ( معرفی شده در سال ۲۰۱۷ ) ، Sirius XM Travel Link، رادیو HD، و اسلات کارت microSD، به علاوهٔ کنترل صوتی پیشرفته. ناوبری GPS، سیستم صوتی درجهٔ یک با ۹ بلندگو، یا سیستم صدای فراگیر Shaker Pro با دوازده بلندگو ک به عنوان آپشن ارائه شده بودند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنسل ششم همچنین نخستین سری فورد ماستَنگ بود که در سطح جهانی به بازار عرضه شد و به فروش رسید و نخستین باری بود که ماستَنگ های راست فرمان کارخانه ای علاوه بر مدل های فرمان چپ تولید شدند. این سیاست، بخشی از طرح تجاری "One Ford" بود که برای فورد فیستا، فورد فوکوس، فورد فیوژن / فورد موندئو، فورد اسکیپ / فورد کوگا، فورد اج، فورد ترانسیت کانکت، و فورد ترانسیت و همچنین سایر مدل ها اعمال می شود.
سبک بدنهٔ داخلی ماستَنگ شبیه کابین خلبان هواپیما همراه با افزایش عرض بدنه و کابین بزرگ تر شبیه به فورد جی تی است. این طراحی فضای بیشتری را در عقب خودرو به سرنشینان عقب می دهد. [ ۳]
یک برچسب فلزی روی داشبورد، نشان و آرم فورد ماستَنگ "Running Horse" ( اسب در حال دویدن ) را دارد.
ویژگی های استاندارد تمامی نسل ششم ماستَنگ های فورد عبارت اند از: ورود کلید مجاورتی با سنسورهای لمسی نصب شده در در و ورود بدون کلید، سیستم استارت دکمه ای، استریو AM/FM با پخش کنندهٔ CD/MP3 تک دیسک، نمایشگر LCD رنگی، فورد SYNC. سیستم با تلفن هندزفری بلوتوث و پخش صدای استریو بی سیم A2DP, یواس بی/آی پاد و جک های ورودی صوتی کمکی ۳٫۵ میلی متری، صفحه نمایش اطلاعات درایور LCD رنگی مرکزی، سیستم کنترل کشش الکترونیکی ( ETCS ) ، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ( ESCS ) ، سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) ، کیسه هوای SRS نصب شده در جلو و اطراف، تماس خودکار با ۹۱۱ پس از باز شدن کیسهٔ هوا و سیستم دوربین پشتیبان عقب.
ویژگی های اختیاری شامل رادیوی ماهواره ای سیریوس، MyFord Touch ( 2015 ) یا SYNC 3 ( معرفی شده در سال ۲۰۱۶ ) سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحهٔ لمسی چندرسانه ای با صفحه نمایش ال سی دی رنگی ۸ اینچی، ادغام گوشی های هوشمند، ادغام اپلیکیشن، پشتیبانی از کارپلی اَپل و اندروید اوتو ( معرفی شده در سال ۲۰۱۷ ) ، Sirius XM Travel Link، رادیو HD، و اسلات کارت microSD، به علاوهٔ کنترل صوتی پیشرفته. ناوبری GPS، سیستم صوتی درجهٔ یک با ۹ بلندگو، یا سیستم صدای فراگیر Shaker Pro با دوازده بلندگو ک به عنوان آپشن ارائه شده بودند.
wiki: فورد ماستنگ (نسل ششم)