[ویکی فقه] فواید چوب (قرآن). در قرآن کریم به استفاده هایی که می توان از چوب برد یا در تاریخ از آن فایده برده شد، اشاره شده است.
مردم برای روشن کردن آتش، از چوب استفاده می کردند.•افرءیتم النار التی تورون •ءانتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشـون. «آیا آن آتشی را که بر می افروزید ملاحظه کرده اید •آیا شما (چوب) درخت آن را پدیدار کرده اید یا ما پدید آورنده ایم.»کلمه (تورون) در اصل ((ورئون) بوده، و (تورئون) مضارع از باب افعال (ایراء) است، و ایراء به معنای روشن کردن آتش و اظهار آن است، گفته می شود: اوری - یوری و نیز وقتی می گویند: (فلان قدح فاءوری)، معنایش این است که فلانی کبریت زد و آتش را بر افروخت و ظاهر ساخت، و اگر کبریت بزند ولی آتش نگیرد می گویند: (قدح فاکبی). و نیز صاحب مجمع البیان گفته کلمه (مقوین) (که در اصل مقوئین بوده است) جمع اسم فاعل از باب افعال (اقواء) است، و اقواء به معنای وارد شدن و ماندن در بیابانی است که احدی در آن نباشد، وقتی می گویند: (اقوت الدار)، معنایش اینکه خانه از اهلش خالی شد. برای افروختن آتش، و ایجاد جرقه نخستین که، امروز از کبریت و فندک و مانند آن استفاده می کنند، در گذشته، گاه از « آهن » و « سنگ چخماق » بهره می گرفتند، و آنها را به یکدیگر می زدند و جرقه ظاهر می شد، اما اعراب حجاز از دو نوع درخت مخصوص که در بیابانها می روئید و به نام « مرخ » و « عفار » نامیده می شد، به عنوان دو چوب آتش زنه، استفاده می کردند، اولی را زیر قرار می دادند و دومی را روی آن می زدند، و مانند سنگ و چخماق جرقه از آن تولید می شد.غالب مفسران، آیات فوق را به همین معنی تفسیر کرده اند که: خداوند می خواهد از آتشی که در چوب این گونه درختان نهفته شده، و از آن به عنوان آتش زنه استفاده می شود، استدلال بر نهایت قدرت خود کند، که در «شجر اخضر» (درخت سبز) آتش و نار آفریده است...
← در درخت سبز
حضرت سلیمان علیه السلام ، از عصای ساخته شده از چوب استفاده می کردند.•فلما قضینا علیه الموت مادلهم علی موته الا دابة الارض تاکل منساته... «پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم جز جنبنده ای خاکی (موریانه) که عصای او را (به تدریج) می خورد (آدمیان را) از مرگ او آگاه نگردانید پس چون (سلیمان) فرو افتاد برای جنیان روشن گردید که اگر غیب می دانستند در آن عذاب خفت آور (باقی) نمی ماندند.»از سیاق استفاده می شود که سلیمان در حالی که تکیه به عصا داشته، از دنیا رفته، و کسی متوجه مردنش نشده، و همچنان در حال تکیه به عصا بوده، و از انس و جن کسی متوجه واقع مطلب نبوده، تا آنکه خداوند موریانه ای را مأمور می کند، تا عصای سلیمان را بخورد، و عصا از کمر بشکند، و سلیمان به زمین بیفتد، آن وقت مردم متوجه شدند، که وی مرده است، و جن به دست آورد و گفت ای کاش علم غیب می داشت، چون اگر علم به غیب می داشت، تا به امروز درباره مرگ سلیمان در اشتباه نمی ماند، و این عذاب خوار کننده را بیهوده تحمل نمی کرد.
کتابت
تورات حضرت موسی، بر روی تخته های چوبی نوشته شده بودند.•وکتبنا له فی الالواح من کل شیء موعظة وتفصیلا لکل شیء... «و در الواح (تورات) برای او در هر موردی پندی و برای هر چیزی تفصیلی نگاشتیم پس (فرمودیم) آن را به جد و جهد بگیر و قوم خود را وادار کن که بهترین آن را فرا گیرند به زودی سرای نافرمانان را به شما می نمایانم.»در روایتی امام صادق علیه السّلام از پدرانش نقل کرده که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم فرمود: الواحی که بر موسی علیه السّلام نازل شد از «سدر» بهشت بوده است.
← معنای لوح
...
مردم برای روشن کردن آتش، از چوب استفاده می کردند.•افرءیتم النار التی تورون •ءانتم انشاتم شجرتها ام نحن المنشـون. «آیا آن آتشی را که بر می افروزید ملاحظه کرده اید •آیا شما (چوب) درخت آن را پدیدار کرده اید یا ما پدید آورنده ایم.»کلمه (تورون) در اصل ((ورئون) بوده، و (تورئون) مضارع از باب افعال (ایراء) است، و ایراء به معنای روشن کردن آتش و اظهار آن است، گفته می شود: اوری - یوری و نیز وقتی می گویند: (فلان قدح فاءوری)، معنایش این است که فلانی کبریت زد و آتش را بر افروخت و ظاهر ساخت، و اگر کبریت بزند ولی آتش نگیرد می گویند: (قدح فاکبی). و نیز صاحب مجمع البیان گفته کلمه (مقوین) (که در اصل مقوئین بوده است) جمع اسم فاعل از باب افعال (اقواء) است، و اقواء به معنای وارد شدن و ماندن در بیابانی است که احدی در آن نباشد، وقتی می گویند: (اقوت الدار)، معنایش اینکه خانه از اهلش خالی شد. برای افروختن آتش، و ایجاد جرقه نخستین که، امروز از کبریت و فندک و مانند آن استفاده می کنند، در گذشته، گاه از « آهن » و « سنگ چخماق » بهره می گرفتند، و آنها را به یکدیگر می زدند و جرقه ظاهر می شد، اما اعراب حجاز از دو نوع درخت مخصوص که در بیابانها می روئید و به نام « مرخ » و « عفار » نامیده می شد، به عنوان دو چوب آتش زنه، استفاده می کردند، اولی را زیر قرار می دادند و دومی را روی آن می زدند، و مانند سنگ و چخماق جرقه از آن تولید می شد.غالب مفسران، آیات فوق را به همین معنی تفسیر کرده اند که: خداوند می خواهد از آتشی که در چوب این گونه درختان نهفته شده، و از آن به عنوان آتش زنه استفاده می شود، استدلال بر نهایت قدرت خود کند، که در «شجر اخضر» (درخت سبز) آتش و نار آفریده است...
← در درخت سبز
حضرت سلیمان علیه السلام ، از عصای ساخته شده از چوب استفاده می کردند.•فلما قضینا علیه الموت مادلهم علی موته الا دابة الارض تاکل منساته... «پس چون مرگ را بر او مقرر داشتیم جز جنبنده ای خاکی (موریانه) که عصای او را (به تدریج) می خورد (آدمیان را) از مرگ او آگاه نگردانید پس چون (سلیمان) فرو افتاد برای جنیان روشن گردید که اگر غیب می دانستند در آن عذاب خفت آور (باقی) نمی ماندند.»از سیاق استفاده می شود که سلیمان در حالی که تکیه به عصا داشته، از دنیا رفته، و کسی متوجه مردنش نشده، و همچنان در حال تکیه به عصا بوده، و از انس و جن کسی متوجه واقع مطلب نبوده، تا آنکه خداوند موریانه ای را مأمور می کند، تا عصای سلیمان را بخورد، و عصا از کمر بشکند، و سلیمان به زمین بیفتد، آن وقت مردم متوجه شدند، که وی مرده است، و جن به دست آورد و گفت ای کاش علم غیب می داشت، چون اگر علم به غیب می داشت، تا به امروز درباره مرگ سلیمان در اشتباه نمی ماند، و این عذاب خوار کننده را بیهوده تحمل نمی کرد.
کتابت
تورات حضرت موسی، بر روی تخته های چوبی نوشته شده بودند.•وکتبنا له فی الالواح من کل شیء موعظة وتفصیلا لکل شیء... «و در الواح (تورات) برای او در هر موردی پندی و برای هر چیزی تفصیلی نگاشتیم پس (فرمودیم) آن را به جد و جهد بگیر و قوم خود را وادار کن که بهترین آن را فرا گیرند به زودی سرای نافرمانان را به شما می نمایانم.»در روایتی امام صادق علیه السّلام از پدرانش نقل کرده که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم فرمود: الواحی که بر موسی علیه السّلام نازل شد از «سدر» بهشت بوده است.
← معنای لوح
...
wikifeqh: فواید_چوب_(قرآن)